Rebranding, blockchain, praskající obloha (Madeline Cash)

Jiří Špičák
18. 8. 2023

Apple Notes povídky po návratu z párty, marketingové agentury, zamrazení vajíček, OnlyFans, alt-lit, Tao Lin is dead a nájezdy kobylek.

Malba na obálce: Shannon Cartier Luc

Původně vyšlo na autorově literárním newsletteru Steincore.

Všechny tekutiny se proměnily v krev, všechny včetně mateřského mléka, umělého mléka a vody ve fontáně obchodního centra, začaly pršet žáby, pak přišel nájezd kobylek, pak dronové útoky a za všechno mohly ženy, samozřejmě. Jednoho večera slunce zašlo a už nikdy nevyšlo: lidé si začali svítit baterkami ve smartphonech, ve smartphonech četli i zprávy, a bylo už najednou jasné, že Bůh existuje.

Marry fuck kill: Otec, Syn, Duch svatý.

Marketingová agentura Fresh Start se zaměřuje na rebranding firem, které udělaly přešlap. V logu má mrtvého brouka ležícího na zádech, když se ale člověk podívá pozorněji, uvidí fénixe povstávajícího z popela. Jednoho dne zavolá Islámský stát, chce modernímu publiku vštípit bohabojnost, nabízí trojnásobnou cenu, reklama je jazyk dvacátého století, řekl Guy Debord, vygoogluj si ho, řekl Xian: zaměstnankyně agentury Fresh Start ho potkala díky seznamovací aplikaci pro lidi, kteří z finančních důvodů žijí v etnických diasporách. Xian bydlí v Malé Etiopii, ona v Chinatownu.

Tenhle lustr je z roku 1490.

Netipovala bych nic mladšího než 1460.

----

Program přespávačky:
17:00 koktejly
18:00 karaoke
19:00 praktikování altruismu
20:00 drby
21:00 manikúra/pedikúra
22:00 výuka znakového jazyka
23:00 žertovné telefonáty
0:00 skupinový sex
1:00 dolování bitcoinů / stavba blockchainu
2:00 binge watching
3:00 vyvolávání mrtvých
4:00 networking
5:00 zamrazení vajíček

---

Tohle je všechno, co jsem zkonzumovala od minulého čtvrtka, uvádí Madeline Cash parodickou povídku Autofiction seznamem: banány, vitamíny, antikoncepční pilulky, plátky sýra, čtyři olivy, káva, ovesná kaše, jablko, lososová rolka. Následuje přebujelý poznámkový aparát, formální trik vypůjčený od Davida Fostera Wallace, následuje rozbor Jurského parku prizmatem pozdního kapitalismu, následuje zmínka o drogových dealerech, opiátech a antidepresivech jako od Tao Lina[1], sama Madeline Cash ale čte hlavně Jonathana Franzena, alespoň to o sobě říká. Následuje rozpixelovaná fotografie černé díry.

Mary fuck kill: David Foster Wallace, Bret Easton Ellis, Jonathan Franzen.

Debutová povídková sbírka Madeline Cash vznikla bušením do Apple Notes po návratu domů z večírků, stojí na eruptivní imaginaci, ve všech aspektech aktivně zesměšňuje pravidla literárního provozu: Madeline Cash jako zakladatelka indie literárního časopisu Forever Magazine samozřejmě navazuje na alt-lit, zasypává svoje rozsahem úsporné texty hrstmi odkazů na digitální společenské i popkulturní pohyby (OnlyFans, bitcoiny a cryptobros, dating apps, obloha praskající pod tíhou klimatické katastrofy), ale především si u psaní evidentně umí vygenerovat zábavu, což je skill, který už nemá v podstatě nikdo.

Nebo se to alespoň říká v (twitterových literárních) kruzích: že je psaní prózy hlavně utrpení a práce, kvůli které si musíte přetaktovat mozek, meditovat, přihlásit se na literární workshop, obepsat granty, dostat granty a otevřít si za ně soukromou mentální továrnu ve vlastní hlavě. Tady se nic takového neděje. Autorka splývá s vypravěčkou (a netváří se, že to tak není), v naraci je často repetitivní, povídku končí přesně tam, kde ji začala a vystačí si s tím, že ji zalidní vykloubenými charaktery, obrazy nebo jenom slogany. Do prózy zapouští básně, vytváří seznamy, včetně seznamu všech postav, které se v knize objevují.[2]

Ale umí samozřejmě být i závažná: často se vrací téma sexuálního násilí, jsou tu traumata, je tu zneužívání drog. Ale nikdy není nihilistická, její kniha nepůsobí, jako kdyby „spolkla smartphone“, i když to píše nakladatelství. Earth Angel se totiž narozdíl od spousty jiných alt / cringe lit próz nesnaží replikovat úzkost z doomscrollingu, ale spíš staví obchodní centrum, ve kterém chcete nakupovat, i když uprostřed něj stojí fontána s krví místo vody.

---

Jiří Špičák je kulturní publicista, o literatuře píše převážně na Substacku/newsletteru Steincore.

 

[1] Tao Lin má na začátku Earth Angel dost suchý blurb, Madeline Cash o něm neříká nic, ale tady je hodně výrazný text od Alexe Pereze o historii alt-lit a o tom, jak scénu vnímat (nebo spíš nevnímat) teď.

[2] Madeline, Elijah, Anika, Jake Willner, Katja, Blake, Abigail, Xian, Laura Cohen, Pablo, Dorian, Max, Walker, Zoe, Lauren Myracle, Mr. Hayworth, Dante, Lacey McKelvy, Hannah, Nick, Dominic, Mark, Sophia, Steph, Rachel, Bradford, Shara, Gracie, Cashew, Jude Thomas, Ben Sharlack, Al Friedman, Lucien, Luka Ćiro Blažević.


Líbilo se vám? Sdílejte


Zavřít