Rekomando Anežky Šrejberové

Divadelní hra Vyhubyt
19. 2. 2024

Doporučujeme novou inscenaci Tomáše Ráliše, kterou od 8. prosince 2023 uvádí královéhradecké Studio Beseda. Viděno dne 11. ledna.

Náraz do tvrdé reality bytového trhu. Foto: Patrik Borecký.

Nová hra režiséra a dramatika Tomáše Ráliše VYHUBYT byla inspirovaná jeho vlastní zkušeností s hledáním bytu pro sebe a svou partnerku. Hledat byt v dnešní době není pro mladé lidi nic jednoduchého. Nejvíc se to týká právě lidí od 18 do 35 let, kteří se snaží osamostatnit a naráží na tvrdou realitu bytového trhu. Mezi roky 2015 až 2021 vzrostly ceny bytů skoro dvojnásobně v porovnání s předchozími lety, zatímco mzdy za stejnou dobu vrostly průměrně jen o třetinu.

I mladému páru (Natálie Holíková, Michal Lurie) v temné komedii přerůstá stále víc a víc věcí přes hlavu. Nervy ze společného bydlení, problémy se zakoupeným bytem a – k jejich obrovskému překvapení – i nárůst počtu členů rodiny. Jediné, co nenarůstá, jsou peníze a metry čtvereční. S neochotným šéfem, babičkou (Maria Leherová), co se víc bojí o své „mládí“ než o potomstvo, a všudypřítomným bytovým kšeftařem (Petr Kult) musí mladý pár vytrpět více, než by si přál, aby udržel svou zvětšující se rodinu ve stabilním stavu. Scéna pomocí bílých linií na podlaze a pár kusů nábytku dokáže v divákovi vyvolat dokonalý obraz bytu, ve kterém se většina příběhu odehrává. Tedy malé jedna plus jedna s kuchyňkou a koupelnou s kapajícím topením. Snad každý jsme takový byteček někdy viděli. Co si však mnozí z nás představit neumějí, je vychovávat v takhle malém výběhu potomky.

Herci uvěřitelně vyjadřují emoce spojené s prvním bydlením. Na obličejích postav se odráží únava a frustrace, zároveň z nich vyzařuje radost z objevení místa, které mohou nazvat „naše doma“. Hra vyvolává intimitu domácího útočiště prostřednictvím lyrických scén ve vaně, ale jakmile se divák pohodlně usadí, přichází neočekávaný obrat, a on je tak hbitě hnán příběhem stále dopředu. V průběhu scén se mění i styl jazyka. Běžný dialog se místy střídá s volným veršem a někdy se zas skladba vět podobá tradičnímu dramatu. Intenzita scén se také neustále mění a dosahuje vrcholu v dramatickém závěru.

Mimo nosné téma krize bydlení se na pozadí příběhu objevuje v postavě babičky i téma strachu ze stárnutí. Sobecká a neochotná žena dává raději peníze na omlazující procedury a botox než do rozpočtu vlastní rodiny.

I přes těžké téma je divadelní hra VYHUBYT plná vtipů a úsměvných situací, které diváka stále vedou k jisté dávce nadhledu. Humorem osloví hlavně mladé rodiče. Ti starší díky ní zas mohou zavzpomínat na své první potomky, své první „naše doma“.

Domácí intimitu navozují scény ve vaně. Foto: Patrik Borecký.

 


Líbilo se vám? Sdílejte


Zavřít