Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



Ostrovy jako archetyp
Milan Hanuš

V novém "britském" dvojčísle nejde pouze o Británii nebo o české anglofilství. Takový intelektuální luxus si nelze dovolit v situaci, kdy se světové události daly do dramatického pohybu, kdy Evropa mění svou geopolitickou tvář a kdy sedíme na sudu střelného prachu, kterému se eufemisticky říká "střet civilizací" a s jehož drastickými důsledky a výbuchy - krvavý terorismus je důsledek nejotřesnější a zároveň nejspektakulárnější - se můžeme každodenně konfrontovat na obrazovce nebo v tisku.

O čem tedy revue PROSTOR 61-62 pojednává? Považujeme-li kontinent za "tělo Evropy", pak ostrovní Británie je jeho "oko" - nebo též zrcadlo, v němž je možné pozorovat svou vlastní tvář. Anglické zrcadlo je neúprosné: Staví nás do konfrontace s kulturou, kde přetrvává smysl pro kontinuitu tradic i hierarchii hodnot a která si přece jen uchovává určitou svébytnost - což v české duši může vzbuzovat nostalgii, závist, nebo naopak vděčnost, že v euroatlantickém "moři" takový ostrov existuje.

Ale zrcadlo není jen neúprosné, ono je také vypouklé: všechny trendy a nákazy bující v "těle kontinentu" se v jeho "oku" zviditelňují do groteskních rozměrů, kterým se můžeme smát, anebo nad nimi plakat - počínaje povážlivým demografickým vývojem, přes řádění popkultury v královských zahradách až k "multikulti-společnosti", v níž řádí vir zvaný "politická korektnost". Ano, i ostrovy jsou infikovány všelijakými kulturními a sociálními "virózami", které ohrožují - často ještě naléhavěji - i nás, kontinentální Evropany.

V ezoterní tradici jsou ostrovy geograficko-symbolickým vyjádřením archetypu svébytnosti - jádra individuačního procesu každé jednotlivé či skupinové bytosti. Britské ostrovanství je proslulé, "cestující Angličané jsou putující britské ostrovy...", píše Karel Čapek v Anglických listech a na jiném místě pokračuje: "V této psychologické insularitě je solidní zvyk nevtírat se a jistá plachost; ale v cizině se tyto typické britské vlastnosti snadno začnou podobat pýše, nedůvěře a sobecké uzavřenosti." - A jak je to s námi, s českou kotlinou a jejími obyvateli, vplouvajícími do širšího, evropského politického prostoru, s českým "ostrovanstvím"? Vezmeme si kulturní svébytnost s sebou, anebo se rozpustíme v unifikačních trendech a popkulturních módních vlnách? Dáme průchod svým xenofobním sklonům, specificky českému komplexu švejkovství, povýšeného rýpalství, nespolehlivosti, anebo se necháme inspirovat většími a civilizačně pokročilejšími partnery, k nimž ostrovní Británie rozhodně patří, ke kulturní výměně, k soutěži různých kulturních "ostrovů" a svébytností?

Jedna pozoruhodná tradice česko-britských kulturních styků byla založena v osmdesátých letech minulého století: Vybraní příslušníci britské intelektuální, kulturní a politické elity se rozhodli pomoci české nezávislé kultuře, zápasící v komunistických podmínkách o holé přežití, a založili britskou Vzdělávací nadaci Jana Husa, která začala v husákovském Československu v bytových seminářích disidentů čile organizovat přednáškovou činnost "oxfordských filosofů", přirozeně s rizikem represí ze strany tajné policie a komunistické moci. Dva geograficky vzdálené kulturní ostrovy se propojily a vznikla tak nová pevnina česko-britského přátelství, nezištné kulturní výměny a solidarity. Není snad toto jedna z inspirací pro kulturní mapu Evropy 21. století?

Šéfredaktor

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).