Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



Účtování s minulostí - (nejen) česká potíž

Kdo si nakonec uvědomuje, že historie není ve skutečnosti v tlustých knihách, ale že vězí v naší krvi? Asi jen velmi málo lidí.

Carl Gustav Jung

 

V dobách historických zvratů, převratů i prostého předávání politické moci se naskýtá zvláště vhodná příležitost prožít si na své kůži zkušenost, k níž míří svou otázkou i Carl Gustav Jung: změnou politického systému totiž nemizí "samočinně" to, co mu předcházelo. Minulost je v životě každého z nás i v životě celé společnosti stále přítomná, bez ohledu na to, zda si to připouštíme či nikoliv. Každá snaha učinit za minulostí tlustou čáru, škrtnout účtování s minulostí z programu je proto neklamným příznakem vytěsňování vlastních vin, zametání stop, potlačování špatného svědomí. Když se jedinec rozhodne tíživý stín své minulosti vymazat ze života, stane se neurotikem. Když o něco podobného usiluje celá společnost, riskuje tím neurózu v masovém měřítku. S projevy takového stavu se můžeme i dnes, sedm let po změně společenských podmínek, setkávat téměř na každém kroku: šířící se xenofobní nálady, výrony nacionální hysterie pramenící z pocitu "německého ohrožení" a naopak podivuhodná apatie vůči vlastním dluhům, vinám a selháním. Společným jmenovatelem těchto znepokojujících jevů jsou podrážděné reakce na vše, co narušuje proklamovaný i přijatý národní sebeobraz českého "pašáctví".

Potíž je v neochotě připustit si prožitou minulost (a zvláště tu nedávnou) i s jejími nejhlubšími stíny a zúčtovat především s vlastními pasivy při jejím reflektování. Neboť - jak píše Eduard Martin ve své úvodní poznámce - mít dějiny není samozřejmost ani neměnná danost, nýbrž je to především velké umění. Prosazovaná verze dějin v učebnicích dějepisu však může této potřebě otevřeného, kritického přehodnocování vlastní minulosti také překážet a bránit - k tomuto problému zaměřil ostří svého polemického názoru David Čaněk ve stati nazvané Jaké dějiny nám vládnou? a v obecnější poloze se jím z různých stran a v překvapivých souvislostech zabývají Zdeněk Vašíček a Françoise Mayerová (Paměť Leviatana), Lubomír Martínek (Kudy klam) i filozof Ladislav Hejdánek. O tom, že problém nepřijaté, vytěsňované minulosti není pouze českou "výsadou", svědčí i blok úvah věnovaných španělským, francouzským a německým diskusím o nedávné minulosti, které v těchto zemích právě probíhají.

Těžištěm celého čísla je ovšem hledání odpovědi na otázku, proč v dnešních podmínkách dochází k účtování s nedávnou minulostí tak váhavě a nedůsledně a zda existuje tichá dohoda s polistopadovým režimem týkající se mlčení o stínech komunistické minulosti. Je nabíledni, že obě otázky mají širší souvislosti a politické pozadí, a proto jsme se v pravidelných rubrikách Konfrontace a Anketa obrátili s žádostí o názor na známé osobnosti kulturního života (Jiří Stránský, Zbyněk Hejda, Ludvík Vaculík) i na představitele současné politiky (Václav Klaus, Petr Pithart, Alena Hromádková, Jan Ruml). Publikované názory poskytují zajímavý přehled rozdílných, často protichůdných stanovisek svědčících o citlivosti a naléhavosti problému. Snad nejvýmluvněji odpověděl Jiří Kolář - svou koláží, která se stala výtvarným symbolem celého čísla.

V neposlední řadě jsme chtěli dát slovo i našim "otcům". Máme tím na mysli výrazné postavy veřejného života, které na naši generaci čtyřicátníků působí v občanském slova smyslu "otcovsky" - ztělesňují určité občanské ctnosti, jichž se v českém prostředí příliš nedostává. Proto jsme do rubriky Diskuse zařadili rozhovory s překladatelem Jindřichem Pokorným, spisovatelem Karlem Peckou a podnikatelem Vilémem Petříkem. Tyto tři rozdílné osobnosti spojuje jedno: své účty s minulostí mají vyřízeny bez dluhů. A právě v tom nám mohou být příkladem...

 

redakce

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).