Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

 
Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



Řeč Tomáše Halíka při udělení Templetonovy ceny. ,,Náboženství nemizí, ale transformuje se..."
(Rozhovor s Tomášem Halíkem po udělení Templetonovy ceny)

Letos v květnu byla v Londýně slavnostně předána prestižní Templetonova cena českému katolickému knězi a profesoru Univerzity Karlovy Tomáši Halíkovi (*1949). Cenu předal John M. Templeton Jr. a ceremonie se zúčastnily stovky pozvaných Britů a Čechů, včetně ministra kultury ČR Daniela Hermana, diplomatických představitelů, členů Sněmovny lordů, poslanců, kardinálů Duky a Vlka a dalších představitelů církví. Slavnost se konala ve známém londýnském anglikánském kostele St. Martin-in-the-Fields na Trafalgarském náměstí, kde se střídaly slavnostní projevy s vynikajícími hudebními a pěveckými vystoupeními. Před závěrečnou recepcí přednesl Tomáš Halík následující řeč.
Na ceremonii byl přítomen také spolupracovník redakce Jan Jůn, který požádal laureáta o rozhovor. Tomáš Halík souhlasil a rozhovor, který publikujeme společně se slavnostním proslovem, se uskutečnil následujícího dne v sále londýnského velvyslanectví po semináři o díle Karla Čapka.

* * *

I.

S radostí a úctou, s pokorou a vděčností a především s vědomím odpovědnosti a morálního závazku se dnes večer stávám členem velké rodiny nositelů Templetonovy ceny.
Templetonova cena byla zpočátku - před více než čtyřiceti lety - zvána ocenění za "pokrok v náboženství". Spojení slov "pokrok" a "náboženství" muselo tehdy znít mnoha lidem divně. Mnozí věřící se domnívali, že není třeba žádného pokroku v náboženství, protože náboženství má být strážcem a garantem pevného pořádku ve společnosti. Mnozí nevěřící věřili, že náboženství už žádného pokroku není schopno, že sekularizace je posledním slovem kulturní evoluce. Předpokládali, že to, co převládalo v Evropě po "druhém osvícenství" pozdních let šedesátých, musí nastat dříve či později v celém světě. O jednu generaci později konstatoval Jürgen Habermas: Dnes žijeme v postsekulárním světě.
Je to však divný svět. Je v něm mnoho nečekaných překvapení pro náboženské i nenáboženské lidi. V globálním měřítku fenomén náboženství neodumírá, ale proměňuje se. Nejenže vznikají "nová náboženství" a náboženská hnutí, nýbrž stará náboženství se proměňují a začínají přebírat nové politické a kulturní role. Kde jsou tradiční náboženství potlačena, tam sekulární jevy samy se stávají náboženstvím. Není divu, že mnozí představitelé starých náboženství i "nového ateismu" propadají panice.

II.

Když jsem poprvé navštívil Británii před téměř půl stoletím, přijel jsem ze země, jejímž násilím vnuceným státním náboženstvím byl tzv. "vědecký ateismus". Ve jménu militantní ideologie vědeckého ateismu byla zcela potlačena nejen svoboda náboženství, nýbrž veškerá svoboda kultury včetně svobody vědeckého bádání. Byl jsem šťastný, že jsem směl navštívit Británii, zemi s dlouhou tradicí tolerantního křesťanství, moudrého a veselého křesťanství Chestertona a Lewise.
Minulo půlstoletí. V Londýně jezdí autobusy s nápisem Bůh pravděpodobně neexistuje a věta, že Británie je křesťanská země, vyvolá vzrušenou polemiku a odpor. Ne, neupadám do paniky. Je mi vždy bližší snaha porozumět těm druhým než výzvy ke kulturním válkám. V jistém smyslu bych byl ještě radikálnější než pan Dawkins: jsem přesvědčen, že Bůh Dawkinsova ateismu, Bůh jako naivní vědecká hypotéza nikoliv pravděpodobně, nýbrž jistě neexistuje. Rozhodně to však není Bůh mé víry. Není to Bůh té víry, za jejíž svobodu jsme zápasili proti ateismu, spojenému s politickou mocí.
Ne, problém není ani v náboženství samém ani ve vědě, ba ani v ateistické interpretaci vědy. Problém je v lidech uzavřené mysli, kteří se domnívají, že k šíření svého přesvědčení potřebují urážet přesvědčení druhých lidí. Dějinná zkušenost naší části světa ukazuje, že ateismus není o nic méně imunní vůči pokušení moci a násilí než náboženství. Já jen přeji "novému ateismu", až bude starší a dospělejší, aby byl alespoň tak tolerantní, jako je naše dnešní staré evropské křesťanství.

III.

Ale kde je dnes naše západní křesťanství, jakou má podobu a jakou má vizi do budoucnosti? Nedivím se, že věta "Británie je křesťanská země" nebo "Evropa je křesťanský kontinent" vyvolá vzrušení. Na jedné straně lze na podporu toho tvrzení uvést řadu historických i sociologických argumentů. Vždyť i sekulární charakter společnosti je dítětem křesťanství a i evropský ateismus je v jistém smyslu křesťanský fenomén. Kdyby nebylo biblické desakralizace přírody, nebylo by zde místo pro vědeckou racionalitu, kdyby nebylo biblické desakralizace politické moci a nebylo vzpoury středověkých papežů proti monopolu císařské moci, nebylo by tu místo pro pluralitu a prorockou kritiku moci.
Na druhé straně není divu, že tvrzení "Británie je křesťanská země" nebo "Evropa je křesťanský kontinent" nutně provokují otázku: Jak to myslíte? A jaké důsledky z toho vyvozujete?

Byli jsme svědky toho, že síla náboženských symbolů se ve spojení s politickými zájmy může stát destruktivní silou, zdrojem násilí. Nyní je třeba se ptát: Jak je možné použít sílu víry k utváření kultury vzájemného respektu, civilizace, v níž různost nebude vnímána jako ohrožení, nýbrž jako možnost vzájemného obohacení? Jaký pokrok v náboženství by měl nastat, abychom se místo strachu ze střetu civilizací mohli těšit z kultury sdílení?
Co mohou náboženství (a konkrétně křesťanství) udělat pro to, aby proces globalizace byl transformován v kulturu komunikace?

IV.

V době mé první návštěvy Británie, v létě 1968, ruské tanky rozdrtily v mé zemi křehkou naději pražského jara na alespoň trochu svobody a demokracie. Má druhá cesta do Británie byla možná až po pádu gigantické sovětské říše, ovládané kombinací starého ruského imperialismu a ideologie "vědeckého ateismu".
Dnes národy střední a východní Evropy sledují s velkým znepokojením nebezpečné pokusy vládců Kremlu vzkřísit ono staré impérium. Ideologie "vědeckého ateismu" je v Rusku již dlouho mrtvá, ale starý ruský nacionalismus a imperiální sny jsou stále živé. Stalin, jeden z nejkrutějších pronásledovatelů náboženství v lidské historii, pochopil v době 2. světové války, že ruští lidé nejsou ochotni umírat za komunistickou ideologii "vědeckého ateismu" a pokusil se využít pravoslavného náboženství a ruského patriotismu k záchraně svého impéria. Také dnes vidíme bývalé agenty KGB líbat ikony Krista a Bohorodičky. Budou mít představitelé ruského pravoslaví dost mravní síly, aby s odvahou biblických proroků řekli dnešním vládcům Kremlu: Nejprve musíte ze svých hlav a srdcí vyhnat ony běsy, které kdysi popsal Dostojevský - a teprve pak přijďte do chrámu a obětujte své dary?
Tváří v tvář nebezpečnému vývoji na východě Evropy si musíme uvědomit svou zodpovědnost za udržení a prohloubení velkého projektu sjednocené Evropy. Silná politická integrace Evropy je jedinou ochranou pro evropské národy nejen proti nebezpečí zvenčí, ale ještě více proti explozi barbarství uvnitř, proti extrémnímu nacionalismu, šovinismu, xenofobii, které znovu zdvihají hlavu v evropských národech. Pokud by v Evropě zvítězilo nebezpečné pokušení národního sobectví a izolacionismu a došlo k tragédii rozpadu Evropské unie, evropské národní státy by nezískaly více suverenity, nýbrž by byly daleko více vystaveny silám chaosu a destrukce zevnitř.
Společný evropský dům, má-li být opravdu domovem, nemůže stát jen na administrativě a obchodu. Rozhodující roli má kultura, ta vytváří spirituální a morální biosféru společnosti. Komunistický režim, kde kultura byla ovládána ideologií, nedokázal přežít na globálním volném trhu idejí. Co se však stane se společností, jejíž kultura ztratí svou spirituální dimenzi, jejíž kulturu ovládne komerční průmysl zábavy?
Při vzniku Evropy sehrála rozhodující roli schopnost církve vytvořit kulturu, která sjednotila poselství Bible, filozofi ckou moudrost Řecka a právní systém Říma. Tato podoba křesťanství ? Christianitas, "Christendom" - je však minulostí. Křesťanství již není společným jazykem Evropanů. Evropa budoucnosti bude ještě mnohem pestřejším vícehlasem, než byla dosud. Křesťanství je dnes jeden hlas z mnoha.
Neptejme se však, který hlas bude nejsilnější, nýbrž který více přispěje ke kultuře soužití ve vzájemném respektu a porozumění.
Centrální zvěstí křesťanství je, že Bůh je láska a že trojjediný Bůh sám je společenstvím sdílení. Víra v Boha, který je láska a společenstvím sdílení, není vědecká hypotéza, nýbrž morální závazek s jasnými kulturními a politickými důsledky. Je to závazek akceptovat pluralitu našeho světa a stále se snažit přetvářet ji v kulturu komunikace, sdílení a vzájemného obohacování.
Křesťanství nepotřebuje být praporem, vlajícím nad Evropou, avšak Evropa a svět potřebuje lidi, kteří slovu láska vrátí jeho hluboký smysl, který mělo v radikálním poselství evangelia.

V.

Z naší západní křesťanské kultury a její důležité dějinné fáze, osvícenství, vzešla velká idea tolerance.
Tolerance je sekulárním překladem evangelijního příkazu lásky k nepřátelům. Ale při překladu náboženských pojmů do sekulárního jazyka a představ se obvykle něco ztratí.
Abych toleroval nepříjemného souseda, opravdu ho nepotřebuji v žádném ohledu milovat; stačí, když si ho nevšímám, když je mi lhostejný - každý má svůj život, svůj styl, svou pravdu.
Jistý model "multikulturalismu", založený na zásadě tolerance, vedl nikoliv k polis, společenství občanů, sousedů, nýbrž ke konglomerátu ghett. "Každý ať si žije podle svého, jen když druhé neruší a neomezuje." To je jistě humánnější stav než stálé spory či dokonce permanentní válka, avšak může to být řešení trvalé? Tolerance tohoto typu je dobrá k tomu, aby lidé žili vedle sebe, ale nikoliv spolu.
Náš svět, "globální vesnice", se však stal příliš těsným na to, abychom mohli žít takto nerušeně vedle sebe. Přibylo nás - a přibývá, ať se nám to líbí či ne, stále více "těch odlišných"; naše ploty nejsou už tak vzdálené jako kdysi, vidíme si do kuchyní, cítíme vůně exotických polévek z jídelen těch druhých a doléhají k nám křiky rodinných hádek, o nichž jsme dosud neměli ani ponětí. Model tolerance byl vytvořen pro jiný svět, pro odlišnou architekturu měst; avšak ta dávná města už nestojí anebo vypadají docela jinak než dřív. Žijeme spolu, ať chceme či ne - a musíme pro toto spolužití najít jiná pravidla než pouhé "neruš mé kruhy".

VI.

Avšak naše kruhy už jsou narušeny. Tak blízké sousedství se neobejde bez konfl iktů. Před násilím nelze ustupovat, je třeba chránit a bránit nevinné. Člověk může nastavit pouze svou vlastní tvář, je-li naděje, že tím zastaví zlo, nikoliv však tváře druhých; ty musí bránit, za ně máme odpovědnost.
Avšak můžeme a musíme udělat všechno pro to, aby věci tak daleko nedošly. Na mnoha ohrožených místech je ještě čas pro prevenci a terapii násilí, čas k dialogu.
Obvyklou formou mezináboženského dialogu jsou konference, příležitost k setkání vzdělaných reprezentantů různých náboženství. Tato setkání jistě mohou hrát roli významného signálu. Mají však jednu slabinu: pomalu se zde vytváří určitá subkultura "dialogistů", kteří si brzy rozumějí navzájem daleko lépe, než si rozumějí s extrémisty ve svých komunitách. Většina lidí se raději stýká s těmi, kteří jim naslouchají a akceptují je. Není však povinností všech, kdo se takových setkání účastní, položit si otázku, jak mnoho mají možností a odvahy ovlivnit ve svých vlastních komunitách ty, kteří vnímají věřící ostatních náboženství se směsí předsudků, strachů a nenávisti?
A nepatří k základním povinnostem náboženských vůdců odvaha proroků protestovat proti zneužívání náboženství ve službách moci a stavět se proti všem, kdo se dopouštějí nespravedlnosti a násilí na nevinných?

VII.

Před dvěma tisíciletími byla rabínovi z Nazaretu položena otázka: Kdo je můj bližní? Tato otázka neztratila ani dnes svou naléhavost a aktualitu. Ježíš tuto otázku překvapivě otočil: Neptej se, kdo je tvůj bližní, nýbrž ty sám se učiň bližním! Buď blízko druhým, zvláště těm, kdo potřebují pomoc a lásku. I těm, kdo sedí ve vnitřním žaláři své nenávisti a viny, nabídni svobodu aktem odpuštění a ochotou k smíření.
Ježíšova výzva k nepodmíněné lásce, k lásce i k nepřátelům, se zdá absurdní především těm, kdo chápou lásku jako sentiment, jako emoci. Ale láska je něčím mnohem víc. Je prostorem bezpečí v našem srdci a našem životě, který nabízíme druhým, aby zde mohli být takoví, jací opravdu jsou. Teprve v prostoru lásky, přijetí, můžeme najít pravdu o sobě, můžeme rozvinout to nejlepší, co je v nás. Láska je ovšem vždy odvážný a riskantní krok. Kdo miluje, vystavuje se riziku zklamání a zranění.
Teprve zde smím odpovědět na otázku po budoucnosti víry. Věřím ve víru, která nese rány. Pro mou křesťanskou víru je rozhodující jedna scéna z evangelia sv. Jana, setkání apoštola Tomáše se vzkříšeným Kristem. V Tomášově srdci - podobně jako v srdcích a myslích mnoha současných lidí - zápasí víra s pochybnostmi. Až když mu Ježíš ukáže své rány, Tomáš zvolá: Můj Pán a můj Bůh!
Náš svět je plný ran. Jsem přesvědčen, že ten, kdo zavírá oči před ranami v našem světě, nemá právo říci: Můj Pán a můj Bůh. Náboženství, které ignoruje bídu a utrpení lidí, je opium lidstva. Bůh, který nenese rány, je mrtvý Bůh. Když mi někdo nabízí svého Boha, ptám se: Je to Bůh lásky, zraněný utrpením našeho světa? Já nejsem ochoten věřit v žádného jiného boha.
Nedávno jsem četl duchovní deník Matky Terezy z Kalkaty, první nositelky Templetonovy ceny. Předtím jsem věděl, co vyplňovalo její dny - služba těm nejchudším, nemocným a umírajícím. Nyní vím, jak vypadaly její noci: procházela těžkými zkouškami náboženských pochybností, temných nocí ducha, zkušenosti Božího mlčení. Nesla kříž dvojí solidarity. Ve dne byla sestrou těch, kdo potřebují léčit rány těla a tišit hlad prázdného břicha. V noci sdílela temnoty těch, kdo se cítí být daleko od Božího světla a trpí prázdnotou ducha.
Ano, v tom spočívá skutečný "pokrok v náboženství". Je to odvaha spojit spirituální hloubku s široce otevřenou náručí solidarity se všemi, kteří trpí. Alexander Solženicyn, jiný nositel Templetonovy ceny, odpověděl kdysi na otázku, co přijde po komunismu: Nastane dlouhá, předlouhá cesta uzdravování.
Má odpověď na otázku, co přijde po době, kdy si mnoho věřících i nevěřících myslelo, že je tak lehké mluvit o Bohu a náboženství, je: Očekávám, že přijde dlouhá, velmi dlouhá cesta na hloubku. A doufám v to.

* * *

"Náboženství nemizí, ale transformuje se..."

(Rozhovor s Tomášem Halíkem po udělení Templetonovy ceny)

Jůn: Už převážila radost nad onou pokorou, kterou jste cítil bezprostředně po zprávě z Templetonovy nadace o udělení ceny?

Halík: Když se člověk ocitne v tak vznešené společnosti držitelů Templetonovy ceny, tak si samozřejmě nejdřív připadá opravdu hodně, hodně malý. Pak jsem si ale uvědomil, že to je především určitý morální závazek. Že to, co od nynějška řeknu a napíšu, bude vnímáno více vážně a že člověk prostě musí převzít tuhle zodpovědnost.

Jůn: Bude to mít vliv i na váš další postoj vůči civilizačně nebezpečnému, militantnímu ateismu?

Halík: Snažím se ukazovat, že dnešnímu světu hrozí dva extrémy. Jednak je to náboženský fundamentalismus, a nyní také "nový ateismus", o němž mluvíte. Oba extrémy se sobě velice podobají ? asi jako sourozenci. Potřebují jeden druhého a spojuje je představa, že je velmi jednoduché mluvit o Bohu. Myslím si, že Dawkins a jemu podobní se v dnešní Británii vymezují vůči Bohu chápanému jako primitivní vědecká hypotéza, čili vůči Bohu, který má podobné rysy jako Bůh fundamentalistů. Ani já nevěřím v takového Boha, kterého popírá Dawkins, jenže u nových ateistů je ten problém, že si vybrali jako pars pro toto tuto formu náboženství a generalizují svou představu na náboženství jako takové.

Jůn: Řada pozorovatelů v západní Evropě a v Americe se domnívá, že militantní ateismus s jeho morálním relativismem a politickou korektností v boji proti křesťanství v poslední době spíše vítězí. Pokud jde o náboženství, nastínil jste ve svém slavnostním proslovu optimističtější vizi...

Halík: Už od konce minulého století začal určitý boom náboženství obecně. Samozřejmě, ne všechny nové formy náboženství byly vítané. Zvláště došlo k pronikání náboženství do politické sféry, jak o tom psal Gilles Kepel ve svém bestselleru Boží pomsta pojednávajícím o nástupu tří abrahámovských náboženství. Po 11. září 2001 se situace ještě vyhrotila a v té souvislosti také Jürgen Habermas napsal, že žijeme v "postsekulárním" věku, jak jsem se o tom zmínil ve své řeči.
Pokud jde o mne, snažím se ukázat, že náboženství nemizí, ale transformuje se do nových podob a projevů. I zmiňovaný náboženský fundamentalismus je vlastně moderní jev. Dovolává se tradice, ale v podstatě je antitradiční. Jde o reakci na liberální proudy v náboženství, jak to původně známe z protestantského fundamentalismu - právě odtud získal náboženský fundamentalismus svůj zevšeobecňující název.
K veliké změně došlo v tom, že obrovské skupiny lidí se cítily ohroženy "westernizací" světa, a tak začaly používat islám jako politickou ideologii a způsob vymezení etnické či kulturní identity. I v křesťanství se objevily podobně radikální proudy, třeba Religious right v Americe, což mi není příliš sympatické.
Z druhé strany a trochu optimističtěji nahlíženo, vidím přece jen rostoucí hledání spirituality. Například celosvětová reakce na nového papeže Františka mi připadá symptomatická. Mimo jiné ukazuje na to, že náboženští vůdcové mají v dnešním světě obrovskou autoritu. Když někam přijede papež nebo dalajláma, tak tam proudí mladí lidé, aby jim naslouchali. Zatímco když někam přijedou politici, tak je nikdo nevítá, nebo je vítají spíš rajčaty.
Obrovskou politickou roli sehrál už Jan Pavel II., a teď je to papež František, který zase zdvihá autoritu církve a mnozí zklamaní lidé se znovu navracejí nebo přinejmenším velmi pozorně naslouchají a citlivě vnímají pohyb k větší důvěryhodnosti a autenticitě náboženské autority.

Jůn: A jak je tomu podle vás v oné malé xenofobní "ateistické" zemi zvané Česká republika?

Halík: O nás se říká, že jsme nejateističtější země světa, ale nemyslím si, že to tak je. Často poukazuji na to, že hlavní linie dnes nevede mezi tzv. věřícími a nevěřícími, ale mezi těmi, kterým se anglicky říká "dwellers" a "seekers", mezi zabydlenými a hledajícími. Jestliže se tvrdí, že klesá počet věřících, děje se tak, protože ztotožňujeme věřící jen s těmi zabydlenými, s těmi, kteří jsou stoprocentně identifikováni s náboženskými institucemi - a těch skutečně ubývá. Ale zároveň ubývá i přesvědčených ateistů. Navzdory hlasitosti a agresivitě "nového ateismu" se v podstatě jedná o pár mediálně známých lidí, ale není to žádné veliké hnutí.
I mezi těmi, kteří se v České republice označují jako nevěřící, je spousta hledačů. Když s nimi chvíli mluvím, tak většinou zjišťuji, že to jsou spíše agnostici než ateisté. Někteří jsou antiklerikálně zaměřeni, jiní jsou vůči náboženství apatičtí a pro další je typický náboženský analfabetismus, který jim dovoluje vyjadřovat se o tom, co pořádně neznají, velmi razantně.
Jedná se tedy o pestrou škálu postojů, a měřit duchovní stav společnosti jenom podle toho, kolik lidí se přihlásí k církvi, je velmi povrchní kritérium.
Ze zkušenosti vím, že mnoho hledajících i ještě nehledajících agnostiků velmi dobře reaguje na to, když se mezi náboženskými lidmi a reprezentanty církve objeví takoví, kteří jsou ochotni s nimi vést dialog. V posledních pětadvaceti letech jsem například pokřtil po velmi důkladné dvouleté přípravě více než tisíc mladých lidí a počet žadatelů o křest každým rokem stoupá. Jsou to vesměs velmi otevření, vzdělaní lidé, takže potenciálních zájemců je v naší společnosti mnoho, ale bohužel na straně těch církevních institucí je málo těch, kteří jsou schopni a ochotni s nimi pracovat takovým způsobem, jaký tito lidé očekávají. Nelze jim pouze předkládat doktrínu, ale je třeba s nimi hovořit v dialogu. Evangelizace formou monologu je naproti tomu spíš náboženská indoktrinace, na kterou jsou lidé v postkomunistickém světě alergičtí. Opravdová evangelizace by měla probíhat formou dialogu a "inkulturace", to znamená prostřednictvím hledání záchytných bodů v žité kultuře společnosti. Měli bychom být citliví na otázky, které si lidé kladou, a snažit se na ně podnětným způsobem odpovídat, a tím také odpovědět na projevující se žízeň po spirituální dimenzi života a po určitém způsobu duchovní praxe. Často slyším, že se mezi mladými lidmi v manažerských profesích ozývají hlasy: "Tato doba splnila nad očekávání všechny mé materiální požadavky, ale přesto se cítím vnitřně prázdný. Potřebuji nějaký spirituální zdroj, jenomže když zaklepu na dveře fary, tak tam nenacházím to, co hledám. Najdu tam informaci, kdy je bohoslužba, kdy je možné pokřtít dítě nebo pochovat nebožtíka, ale na žádost o nějaké duchovní doprovázení mnozí duchovní odpovídají rozpačitým krčením ramen." Tito lidé pak hledají naplnění v různých kurzech jógy, východní meditace a podobně. Pokud se však v církvi najdou ti, kteří se budou snažit víc vyjít vstříc těmto reálným duchovním potřebám lidí, pak se církev nemusí o svou budoucnost bát.

Jůn: Působíte na akademické půdě, což je specifické prostředí - existuje i tam určitý odpor vůči církvi a institucializovanému náboženství?

Halík: Uvědomuji si, že má pastorační zkušenost je velmi limitovaná působením v akademickém prostředí. Například zjišťuji, že mezi mými kolegy, profesory Univerzity Karlovy, je možná větší procento věřících než v jiných společenských vrstvách s nižším vzděláním. Obávám se spíš budoucnosti tzv. lidové církve, protože mezi lidmi je konkurence v podobě pokleslé ezoteriky, laciné spirituální nabídky a nejrůznějšího zábavního průmyslu opravdu velká.
Osobně si myslím, že církev má dnes více šancí oslovit spíše myslící a vzdělané lidi, protože právě jim může leccos nabídnout. Tam, kde nejsou kulturní předpoklady, tam je obtížné argumentovat, a tam také mají bohužel šanci některé sekty a podobně.

Jůn: Bude tedy na těch vzdělaných, aby byli v 21. století "novými apoštoly"? Jak na to?

Halík: Ano, vzdělání je nezbytný předpoklad takové mise a v tomto smyslu bych chtěl využít i získané prostředky spojené s cenou na činnost České křesťanské akademie, která má v sedmdesáti čtyřech obcích České republiky svoji základnu. Chtěl bych, aby zintenzívnila svou činnost a snažila se působit zejména na ty členy a příznivce, kteří ovlivňují veřejné mínění, aby se postupně překonal ten zmiňovaný náboženský analfabetismus. A také aby pomohla představitelům církví a duchovního života k větší komunikaci se sekulární částí společnosti.

Jůn: Děkuji vám za rozhovor s velkou gratulací a přáním, aby se vaše veřejné působení setkávalo se stále větším ohlasem.

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).