|
Držet holistický nesoulad
Petr Drulák
Politolog a publicista Petr Drulák (*1972) je autorem odborných publikací, věnuje se aktuálním otázkám české společnosti. V loňském roce vydal polemickou studii Politika nezájmu. Česko a Západ v krizi (nakl. SLON, 2012). Je odborným pracovníkem Ústavu mezinárodních vztahů, s revue PROSTOR spolupracuje od loňského roku. * * * Slovo konformní odkazuje k souladu či souhlasu s určitou formou. Forma má obvykle podobu norem a očekávání, která dominantním způsobem defi nují vnímání, myšlení a jednání jednotlivců v určitém společenském prostředí. Nekonformní postoj se naopak takové formě vzpěčuje, soulad zavrhuje a hlásí se k opaku, k nesouhlasu. Ten může mít motiv kontemplativní či reformní. Kdo je veden kontemplací, prošlapává si svoji cestu pro samotný nesoulad, nechce jít s davem. Když zjistí, že ho následují zástupy, cestu opustí a začne si prošlapávat svoji pěšinu jinde, jako například Egon Bondy či Karel Kryl. Reformátor naopak hledá a potřebuje následovníky, nejde mu o samotný nesoulad, nýbrž o změnu formy. Z jeho pěšiny se má stát dálnice. To byla cesta Václava Havla a dalších disidentů, kteří po roce 1989 vstoupili do státních institucí, tedy do míst koncentrované konformity. Oba postoje mají svoji hodnotu. Reforma může zlepšit svět, kontemplace světu zachovává tvořivost. Nesouhlas s čím? Kdo nesouhlasí s transformací Prostředí, vůči němuž se postoj stává nekonformním, však nemusí být defi nováno jako společnost, státní propaganda či hlavní proud. V pluralitní společnosti je často těžké něco takového vůbec najít. Stačí, když se vymezuje vůči části společnosti, která je pro nositele nekonformního názoru důležitá. Například když se bývalý ministr zahraničí Jiří Dienstbier postavil v roce 1999 proti náletům NATO na Jugoslávii, odrážel většinové mínění české společnosti i části vlády, ale ve svém sociálním prostředí pražských liberálů a bývalých disidentů byl téměř izolován. Podobně když Václav Bělohradský veřejně podpořil v druhém kole prezidentské volby Miloše Zemana, přihlásil se k postoji konformnímu s většinou českých voličů, leč nekonformnímu s většinou českých intelektuálů. Bránit holistickou alternativu Z hlediska metody si Prostor musí položit otázku, zda usiluje o většinu, či o menšinu. Bude se snažit o společenskou změnu, díky níž se jeho nekonformita stane většinovou formou? Nebo si chce zachovat výlučný charakter tvořivého místečka v moři banality? Neodvažuji se dát jasnou odpověď, možná jde nakonec spíše o míru jednoho a druhého než o jednoznačné rozhodnutí mezi jedním a druhým. Je však zřejmé, že první možnost by si žádala mnohem aktivnější přístup k doprovodným aktivitám a k novým médiím, než je tomu dosud. Časopis by se postupně stával pouze jedním z mnoha výsledků společného úsilí stejně naladěných a spolupracujících lidí. Druhá možnost by znamenala především pokračovat v dosavadní plodné tradici a navazovat na to nejlepší v neustále se proměňujících a často nepříznivých podmínkách. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).