|
Jak se žije v jedné(skoro rozdělené) domácnosti
Eva Hrnčířová
Belgická politika je složitá. Tak složitá, říká se, že jí nerozumějí ani samotní Belgičané. Snad proto se nad třetinkou belgického piva v místních kavárnách, braseriích a hospůdkách politika moc nekomentuje a nerozebírá, tak jako se to děje nad stoly osázenými půllitry plzeňského ležáku v české kotlině. Jedno téma, které by ale jistě Čecha a Belgičana nad pivem spojilo, je rozdělení státu. Československo ho má za sebou, v Belgii se o něm mluví, ale nikdy zatím nebyla situace tak napjatá, aby na ně došlo. Nejdražší demokracie v Evropě Tady většinou chápání zdejšího politického systému končí a existence dalších provinčních vlád už překračuje meze naší představivosti. Složitá politická organizace je zcela po právu také považována za příčinu nekonečného a neustálého hašteření mezi rozvaděnými komunitami. Ukazuje se, že snad každý druhý Belgičan je na nižší či vyšší úrovni politikem a že politika je součástí běžného života. V každém případě Belgie drží evropský rekord - má nejdražší politickou strukturu a nejvyšší náklady na správu země, což v době stále stoupajícího zadlužení, kdy státní dluh osciluje už několik let kolem sta procent hrubého domácího produktu, jistě stojí za úvahu o možnosti zredukovat některé náklady. Jenže těžko si představit, že některé společenství nebo regiony ze svých požadavků něco sleví. Belgický svazek je sice administrativně složitý, jinak ale Vlámové a frankofonní obyvatelé Belgie (Valoni a francouzsky mluvící obyvatelé Bruselu) žijí vedle sebe v rozparcelované domácnosti, jako by ani komplikovanou strukturu nepotřebovali. Cizinci ve vlastním domě Přitom každá z obou belgických jazykových komunit má svou vlastní kulturu. Pramení to nejen z historie, kdy byla každá z nich součástí jiného celku. I moderní poválečná historie a současnost ukazují, že pod belgickou vlajkou obě komunity součástí jiných celků částečně zůstaly a bariéra mezi nimi nikdy nezmizela. Každá má nejen svou literaturu - v jižní části Belgie je samozřejmě široká pozornost věnovaná literatuře francouzské a v severní části naopak literatuře ze sousedního Nizozemska, ale každá má i své osobnosti současného kulturního života, své celebrity, svá média. Je zcela neuvěřitelné, že dvě veřejnoprávní stanice - vlámská VRT a frankofonní RTBF - sídlí na stejné adrese v Bruselu. Spolupráce mezi nimi je v praxi nemyslitelná. Každá stanice vysílá vlastní program, vlastní tvorbu, vlastní zpravodajství. Pamětníci, kteří si vzpomenou na pravidelné slovenské pondělky v Československé televizi a možná by něco podobné očekávali v Belgii, by se hořce zmýlili. Něco takového je prostě nepochopitelné. Naopak průzkumy mezi diváky ukazují, že minimálně jižní část Belgie často inklinuje ke sledování zpravodajství úplně jiné země. Víc než třetina obyvatel Valonska pravidelně sleduje zpravodajství francouzských televizí, ať už komerčních nebo veřejnoprávních, tudíž ani nesleduje zpravodajství z vlastní země, či spíše regionu, protože blízkost Francie je nejen geografi cky a jazykově tak silná, že někteří Valoni cítí větší potřebu vědět něco o její politice, možná o poznání jednodušší a srozumitelnější, než o politice vlastní země. Trapasy na nejvyšší úrovni Jako příčinu, proč jsou ještě vůbec francouzsky mluvící a vlámsky mluvící Belgičané přes veškeré hádky a spory pohromadě, se uvádí Brusel. Město, které je příliš důležité a příliš bohaté na to, aby ho jedna nebo druhá komunita obětovala té druhé. A sami Belgičané o tom taky často mluví s povzdechem: "To se vám dělilo Československo, když jste neměli jedno hlavní město." Skutečně, z belgické perspektivy se nic nezdá jednodušší než rozdělit zemi, kde Praha a Bratislava byly od sebe vzdálené tři sta kilometrů a mezi oběma federálními celky vedla naprosto jasná hranice. Co Belgičané nepochopí |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).