|
Čechy a Španělsko aneb Historické stýkání, míjení - a setkání
Josef Forbelský
Publicista a překladatel Josef Forbelský (*1930) vystudoval románskou filologii na Karlově univerzitě, působil jako učitel španělštiny a věnoval se překládání španělských klasiků (Cervantese, Lope de Vegy, Graciána) i významných novodobých autorů (Ortegy y Gasseta, Valle-Inclána, Cely, Delibese). S básníkem G. Carnerem přeložil do španělštiny Holanovu Noc s Hamletem a další básně. Přednášel na univerzitách v Madridu, Barceloně, Valladolidu, Pamploně. Ve spolupráci s madridskou Universidad Complutense uveřejnil monografii španělská literatura 20. století (Karolinum 1999). Je rovněž autorem rozsáhlé historické monografie Španělé, Říše a Čechy v 16. a 17. století (Vyšehrad 2006). * * * * Na současném vztahu a postavení České republiky a španělského království si uvědomujeme, jak ohromující revoluci obě země v druhé polovině 20. století prodělaly. Skutečnost, že byla nekrvavá, "administrativní", nás vede k tomu, že tento fakt prožíváme s nevděčnou samozřejmostí. Obě země jsou členy jedné Evropské unie a jednoho bezpečnostního svazku, seskupeného po americké a evropské straně Atlantiku. Avšak před několika desítkami let neexistovaly v Evropě státy, které by si byly "ideologicky" vzdálenější. Zatímco sekretariáty vládnoucí strany v Československu se neobešly bez znamení srpu a kladiva, ve Španělsku byla k vidění na obdobných budovách falangistická symbolika. Zatímco na pražských Olšanech se od roku 1945 povinně kladly věnce k hrobům padlých rudoarmějců, na jednom španělském náměstí byl ještě koncem šedesátých let k vidění pomníček padlým příslušníkům německé legie Kondor, která v roce 1937 ruinovala Guerniku.Pokud si na vztah mezi Čechami a Španělskem uchováme tento politicky vyhrocený, kontrastní pohled, může mít podobu "španělské účasti" na Bílé hoře (1620) a československé přítomnosti v zákopech u Madridu (1936). Proti Chudobově historické studii Španělé na Bílé hoře (1945), s pekařovskou tezí o tehdejší záchraně slovanských Čech před severskou germanizací, bude stát Gottwaldovo heslo "U Madridu se bojuje za Prahu" s poúnorovou vidinou sovětizované české metropole. Španělská éra Suchozemské Čechy však byly vzdálené této španělské expanzi a soustřeďovaly se na stavovskou a konfesijní problematiku. V jejím světle zdejší většina vnímala zmíněnou hispánskou světovládu jako útisk. Ačkoli měla za zády osmanské impérium, rozkládající se od Eufratu a Nilu po Dunaj, odvracela se od center, která výbojnému islámu historicky čelila, a vzhlížela k Holandsku, Anglii, Švédsku, Francii. K mocnostem, které se španělskou předindustriální říší posléze v 17. století skoncovaly. Otevření evropských oken Španělsku se vlivem evropské osvícenské tradice vyčítalo, že svou velmocenskou energii vyplýtvalo v podnicích protireformace, jež se snažila potlačit osvobození občanského individua, jak je předestřely moderní státy, představující se jako vzory. Se závěrem druhého tisíciletí a s historickým odstupem je však třeba připustit, že Španělsko - ať to vnímáme jako pozitivum nebo jako zápor - svým historickým působením, svou globální expanzí, přispělo k radikálně zreformovanému obrazu dosavadního světa. Otevřením evropských oken do Ameriky a do Asie zahájilo epochu, jejíž důsledky jsou patrné a plně prožívané až po několika staletích. Tento fakt se stal očividnějším až potom, kdy Evropa ztratila statut centrálního světadílu a kdy se Anglie, Francie a Německo jako říše rovněž octly v nižší mocenské kategorii. Franco a republika španělští republikáni, nacházející se v letech 1936-1939 v občanské válce, doufali v roce 1938 v branný odpor Čechoslováků a byli zaskočeni jejich trpným přijetím výsledků mnichovské konference. Poraženou španělskou republiku vystřídala roku 1939 diktatura generála Franka. Anglické diplomacii, konkrétně siru Samueli Hoare, velvyslanci v Madridu, se během druhé světové války podařilo zachovat diplomatický kontakt mezi Winstonem Churchillem a Franciskem Frankem a udržet Španělsko mimo tento konflikt. Franco vyslal pouze jednu divizi proti Sovětskému svazu, a to na základě své teorie "dvou válek", z nichž jenom tu proti Stalinovi považoval za "funkční". V korespondenci s anglickou vládou však roku 1943 vyslovil varování, že "středoevropské státy Litva, Polsko, Rumunsko, Čechy záhy po válce spadnou do systému sovětských satelitních států". Poválečný osud stalinizovaného Československa mu potom posloužil k ospravedlnění ostrého antikomunismu a k povolení severoamerických základen na Pyrenejském poloostrově, čímž se Španělsko v padesátých letech neformálně začlenilo do severoatlantické vojenské struktury. Španělsko o čtrnáct let předstihlo Československo v instalaci demokratického režimu, když se v roce 1975, po smrti Franka a pádu jeho režimu, stalo konstituční monarchií. Využít možnosti Je jejich velkým paradoxem, že státy, v nichž se v minulém století etablovaly ideologicky zcela opačné režimy " komunistické Československo a fašistické Španělsko - se nakonec setkaly jako demokratické země ve svazku Evropské unie. Tentokrát šlo o setkání výjimečné, protože nebylo výsledkem krvavého konfliktu, ale plodem politických vizí a úspěšných politických jednání. Země kdysi vzájemně uzamčené nesnášenlivou ideologií se otevřely společnému soužití. Nastal stav, jenž působí z hlediska ponuré minulosti neuvěřitelně. Na českých ulicích se ozývá Španělština, na španělských ulicích se rozléhá čeština. Vyměňuje se zboží a univerzity si vyměňují studenty. Sbližují se umění a instituce. Je důležité si uvědomit, že historie nastavuje v naší době oběma zemím svou docela laskavou tvář. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).