|
Dluhy naší cool-túry
Hnusákovo dítě
Následující text nazývá autorka patřící do okruhu přispěvatelů revue PROSTOR ironicko-satirickou hříčkou. Proto považuje za vhodněj?í uvést místo svého jména nezvyklý, leč přiléhavý pseudonym. * * * Raduj se, lide obecný: je čím dál víc v?eho. Materiálních statků, informací, možností skoro až neomezeně. Ale paradoxně se někteří z nás cítí čím dál víc omezováni. Se vzrůstajícími "možnostmi" totiž cosi obludného proniká i do míst dříve výsostných. Působení bulvárního a konzumentského ducha zásadně ovlivňuje stav na?ich médií, kulturní niveau i celkovou atmosféru ve společnosti. Kultura rozhodně nestojí na prvním místě veřejného zájmu a nikdo se ani moc nepodivuje nad profesním složením jejího ministerstva. Je to koneckonců kreativní přístup: co takhle nechat si pří?tě spravit zuby třeba od dirigenta nebo herce? Slovní dluhy Příznačná pro ducha současnosti mi připadá slovní vazba být rád za ve smyslu vyjádření vděčnosti. Česky správně je samozřejmě buď "být rád čemu", anebo "být vděčný za". Postoj vděčnosti, natožpak přiznání se k němu, je dnes naprosto nepřípadný. Člověk- konzument nechce vyslovit svůj dík a vděk, protože by to znamenalo jednak vztáhnout se k někomu nebo něčemu, jednak připustit, že jsme byli obdarováni, že jsme dostali něco, co jsme si v rámci svých nezadatelných práv neurvali sami. Obojí znamená sebepřesah, a jakákoli transcendence je v síťově propojené společnosti konzumentů tabu. Když už přes svou narcistní bohorovnost někdo přizná, že cítí cosi, co se druhdy nazývalo vděkem, vyjádří to jen částečně pomocí zpotvořeniny jsem rád za tuto věc. Jeho veličenstvo je rádo (užívá si to, protože je to super), přece nebude vděčné! Zatím ještě lingvisté tuto vazbu považují za hovorovou, ale pracovnice Jazykového institutu mi sdělila, že je nutno akceptovat proces přesouvání ustálených hovorových výrazů do jazyka spisovného, takže i toto mně z duše protivné spojení se časem octne ve slovnících. Ach ano, když už nám z filosofie udělali lásku k žofce, je možné cokoli. Lze tak zajisté očekávat i redukci měkkého i a ypsilon na jedno jediné, aby se budoucí vzdělanci nemuseli zatěžovat zbytečně složitou českou gramatikou. Politicky korektní zrušení elit Nechci se elitářsky ofrňovat, ale vadí mi, že se nadvláda plebejství projevuje už snad ve všech oblastech. V zájmu pochybné rovnosti se vše redukuje na nejnižší společný jmenovatel. Nezavrhuji kulturu ulice, ale až zůstane na svém místě, ať si kraluje třeba i na Velkosíti, ale nechť neexpanduje do dřívějších oáz ducha. Onehdy jsem hned po prvním dějství znechuceně opustila představení Teátru národa, jehož dramaturgie si nyní do repertoáru progresivně volí supermoderní autory. Publikum tleská, inscenátoři si vzájemně udělují ocenění. Existuje však ještě hrstka diváků, kteří se nevyrovnají s tím, jak se hercům na jevišti divadla, jež má, či alespoň mívalo, v kolektivním vědomí národa silnou emocionální hodnotu, práší od úst vulgarismy amerického typu. Netvrdím, že by se ve Zlatistém kostelíku měli hrát jen Naši nafoukanci nebo Dvanáct měsíců na vesnici, ale považuji za dobré rozlišovat, co snese malá experimentální scéna, případně bulvární divadlo, a co patří na prkna, kde jsou doma Vilík Šejkspírů a Edík Rostandovic. Zdánlivá skutečnost Prvním blýskáním na virtuální časy byl pro mě před lety tristní zážitek z Vánoc v jedné rodině, která si koupila svou první digitální kameru. Mladý muž ji o Štědrém večeru třímal v ruce a natáčel "vánoční pohodu". Ostatní se trpně přizpůsobovali a plnili režisérovy pokyny: tady máš dárek, rozbal si ho a řekni, jak se ti líbí, teď se podívej na mámu a poděkuj, řekněte někdo něco, no tak, smějte se? Najednou už nešlo o to být spolu, ale natočit, jak jsme spolu. Už to nebyly Vánoce, ale hra na Vánoce; kamera ukradla skutečnost. Jistě, v dětství jsem v mé rodině o Vánocích byla nucena absolvovat povinné každoroční fotografování, ale to byly izolované okamžiky, které se daly se zatajeným dechem přečkat, a těch několik děr do plynulé, pravdivé skutečnosti se brzy zacelilo, když pan fotograf složil přístroj a dal si s námi kávu a cukroví. Ovšem kamera vysává z reality její bytnost kontinuálně, pronásleduje nás neustále a bere nám autentický život. Když už nás na ulicích a na letištích mají v hledáčku policejní kamery a není zbytí, ráda bych v soukromí a alespoň v části veřejného prostoru zůstala nesledována. Přemýšlím, co by asi říkali takoví Čtvrtečníci, kdyby to tehdy již bylo technicky možné a někdo chtěl jejich sedánky natáčet a kamsi vysílat. Proč nejsem na Fujbůku A jak to bylo s Othellovou pozvánkou? Ukázalo se, že profesor Othello na Fujbůku vůbec není a nikam mě nepozval, naopak mi napsal e-mail, v němž to dementoval a před "sociálními sítěmi" tohoto druhu mě varoval. Tehdy se mi zdál být jeho pohled příliš černý a odvětila jsem mu v tom smyslu. Po nějaké době, kdy jsem jen zpovzdálí sledovala důsledky expanze Fujbůku, jsem skeptické mu profesorovi však dala za pravdu. Ilustrací reálnosti fujbůkového "přátelství" je nedávný případ sebevraždy ženy, která naléhavě volala o pomoc, a mezi desítkami a stovkami jejích fujbůkových "přátel" se nenašel ani jediný, který by se jí nevysmál, ani jediný, který by jí napsal něco vlídného, neřkuli zvedl telefon a zavolal jí nebo ji navštívil, či alespoň upozornil první pomoc nebo linku důvěry. A ještě docela výmluvná poznámka na okraj: etická komise právníků jedné zámořské země nedoporučila soudcům mít profil na Fujbůku. Každému dle jeho potřeb |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).