|
Čekání na české kačery?
Josej Mlejnek jr.
Politolog a publicista Josef Mlejnek jr. (*1969) působí na Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd UK, svou rigorózní práci věnoval přechodu k demokracii v Polsku v letech 1981-1989. Polskou politickou scénu průběžně sleduje, komentuje a kriticky srovnává s českou situací. Autorsky spolupracuje s řadou periodik a v časopisu Babylon působí i jako redaktor. * * * U nás doma nemají bratři Kaczyńští a jejich strana Právo a spravedlnost (PiS) zrovna nejlepší pověst. Ve všeobecném povědomí jsou zapsáni jako trochu neohrabaní až komičtí radikálové a populisté, jako reprezentanti zaostalého Polska, kteří polskou a potažmo i evropskou politickou scénu zamořují jedy nacionalismu, klerikalismu a euroskepticismu. Porážku PiS ve volbách 2007 přivítala valná část zdejších médií skoro jako triumf světla nad silami temnoty.Linie klidu a netečnosti Ono sebeobelhávání úzce souvisí s neschopností refl ektovat vlastní minulost. Nejen tu komunistickou či ještě starší, ale i tu nejnovější, polistopadovou. Ta je vnímána jako jeden z nejlepších úseků moderních českých dějin, přesně v duchu novoročního projevu Václava Klause z roku 2008. Podle tehdejších slov českého prezidenta by mohla pouze ekonomická krize či posílení evropské byrokracie na našem skororáji na zemi něco zkazit. To bylo velmi trefné - nikoliv pokud jde o celkové hodnocení, ale v postřehu, že klid na blahobyt je nejžádanějším artiklem (nejen) této společnosti, a pokud jí ho někdo zajistí, nemusí se bát o volební výsledek. Sílící deziluze z povahy veřejného života se u nás stále odehrává v převážně blahobytném prostředí, nehledě na dopady krize, a neměla zatím potenciál proměnit se v nějaké masové projevy nespokojenosti. Převládá spíše apatie a pivní nadávání. Má-li lid chléb a hry, nebouří se. A je-li jejich zmnožení spojeno s pádem komunismu, je pochopitelně převážně pozitivně oceňováno i polistopadové období. Nicméně pomyslná linie, za níž může dojít k výbuchu, je na dosah - stačil by jen o něco větší rozsah hospodářské krize, a česká společnost by mohla začít jednat hystericky a pudově. Zesílilo by volání po vládě silné ruky a narostly by hlasy pro různé vyloženě populistické formace. Čechům prostě hrozí, že až přijdou opravdu zlé časy, propadnou se rychle do velkého marasmu. Kdo pojmenuje průšvih? Z morálních hesel a z prvotního zápalu nakonec mnoho nezbylo a koalice postavená na svazku s opravdovými populisty z Ligy polských rodin a ze Sebeobrany Andrzeje Leppera po sobě zanechala spíše pachu?, nikoliv obrodu společnosti. Ale o to zde ani tak nejde - jde o to, že málokdo z aktivních politiků ve střední Evropě dovedl pojmenovat některé z nejpalčivějších problémů transformace tak naléhavě jako bratři Kaczyńští a jejich PiS. Ostatně, stačí si projít pár zdejších kritických komentářů o české politice a společnosti, vzít nůžky a lepidlo a na nový čistý papír pak nalepit vybrané věty: vznikne text velmi podobný volebnímu programu PiS, jeho kritické části, pojmenovávající to, co je špatně. Opět tak pozorujeme jistou schizofrenii. Za zaostalé a nebezpečné populisty považujeme v sousední zemi politickou stranu, která říkala, pravda, třebas i hodně ostře, velmi podobné věci, které si lze nyní běžně přečíst v našich vlastních mainstreamových novinách: Krade se o sto šest, korupce kvete, ideje a morálka blednou a mizí. Podobné výroky sice patří do výbavy skoro každého populisty, nicméně PiS bylo a je stranou konzervativní, která vědomě odkazuje na křesťanské hodnoty a křesťanskou víru jako na základní lék aktuálních společenských neduhů. V nábožensky vlažných Čechách se s podobnou stranou snad ani nemáme šanci setkat, na Moravě sice teoreticky ano, avšak KDU-ČSL nemá odvahu se jako křesťanská strana profilovat, byť má křesťanství v názvu. Přesto v České republice existovala strana podobného profilu jako PiS, byť o něco sekulárnější. Byla jí Demokratická unie (DEU) založená Alenou Hromádkovou a vydavatelem Českého deníku, později Českého týdeníku Josefem Kudláčkem. Pojmenování problémů a návrhy na jejich řešení byly velmi podobné, ne-li přímo identické jako v případě PiS. Korupce, privatizační rozkrádání a rozklad mravů jsou způsobeny skoro nulovým vyrovnáním se s minulostí, tím, že se postkomunistickým postnomenklaturním mafiím ponechal volný prostor, že jsou jejich lupičské pracky vydávány za blahodárnou a posvátnou neviditelnou ruku trhu. Vzpomene si dnes ještě někdo na Václava Klause sedícího v lóži tenisových kurtů těsně vedle Viktora Koženého, jehož Harvardské fondy ve skutečnosti řídila Státní bezpečnost? A na jeho výrok "Jen více takových Kožených?" Došlo na jeho slova, jen ti Kožení jsou dnes možná trochu uhlazenější. Kritika DEU, podobně jako v případě PiS, však šla ještě hlouběji, neomezovala se na vyhlašování štvanic na staré struktury, byť to tak mohlo na první pohled vypadat. DEU polemizovala s představou, ba přímo s dogmatickou mantrou devadesátých let, že nejprve si musíme na kulturu (a tedy i na morálku a hodnoty) vydělat, až pak na ně bude čas. Vyděláno není, deficity veřejných rozpočtů se propadají, a už je skoro každému jasné, že neviditelná ruka trhu, není-li podřízena vyšším hodnotám, které z trhu nevy12 názor plývají, snadno zdivočí a zanechává po sobě v konečném důsledku neúrodnou paseku. DEU ve volbách na rozdíl od PiS nikdy neuspěla. Na jejím neúspěchu se patrně podílela jednak politická nepraktičnost či též jistá hysteričnost jejích vůdců, ale i to, že česká společnost devadesátých let nebyla na DEU mentálně připravena. Chtěla věřit, že bude žít v úspěchu, že vše, co se děje, dobře se děje, a byť existují v transformačním procesu jisté deformace, v budoucnu, s dalším vývojem, samy od sebe odumřou. Což platí dodnes. Česká společnost nemá vnitřní sílu přiznat si, že polistopadový vývoj je - vzhledem k možnostem, které se s pádem komunismu otevřely, nikoliv vzhledem ke komunismu samotnému - jeden velký průšvih. Nejen prosperita, ale i morálka a právo - tak znělo hlavní heslo DEU. Lze ho vyvěsit opět, nic neztratilo na své aktuálnosti. Ale - kdo ho vyvěsí? Kde jsou "čeští Kaczyńští", tedy politici, kteří dovedou výše nastíněné vidění problémů proměnit v politický program, v politickou stranu, od jejíhož vítězství ve volbách si lidé budou moci slibovat nějakou, byť dílčí, změnu k lepšímu? Patrně nikde. Neinvestovali jsme totiž po listopadu do prostředí, kde by se mohli zrodit. Učebnicovou vizitku konců hesla "market first" představuje plzeňská právnická fakulta - tam se rodily současné i budoucí elity. Výstavním dítětem transformace devadesátých let je Stanislav Gross a jeho příběh. Opravdu, ale opravdu nevím, kde Češi berou tu drzost se komukoliv ve svém blízkém i vzdáleném okolí namyšleně posmívat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).