|
Příliš daleko
Andrzej Grajewski
Publicista a bývalý člen Solidarity Andrzej Grajewski (*1953) se koncem osmdesátých let aktivně angažoval v Polsko-československé solidaritě (organizoval mimo jiné demonstrace na podporu vězněného Václava Havla). Působil jako předseda Rady Ústavu národní paměti. V současné době je zástupcem šéfredaktora druhého nejpopulárnějšího polského týdeníku Gošć Niedzielny. V češtině vyšla jeho kniha Jidášův komplex. Zraněná církev: Křesťané ve střední a východní Evropě mezi odporem a kolaborací (Prostor 2003). Následující stať přeložila Lucie Kněžourková. * * * Svobodu, kterou naše země získaly v roce 1989, jsme k vytvoření nového společenského, kulturního a politického centra v srdci Evropy nevyužili. Přitom nás k tomu předurčovala geografická i jazyková blízkost, nedávná historie a především zkušenost pádu komunismu. Stále jsme si cizí - částečně z důvodů, jež nemůžeme ovlivnit, ale chybí také zájem politických elit a společná snaha vzdálenost zkrátit.Důsledek rozpadu Problémy s kulturou a médii Po roce 1989 polská kultura už Čechy tolik nepřitahovala. Přestala plnit roli "přenašeče" impulzů ze Západu, nakonec měla sama dost problémů s vlastní identitou. Za severní hranicí nevznikala díla, jež by českou veřejnost inspirovala k diskusi. Polsko "nebylo v módě". Trochu jinak to vypadalo v samotném Polsku, kde česká próza neztrácela na přitažlivosti a běžní čtenáři se konečně oficiálně dostali k dílům Havla, Hrabala, Kundery, Škvoreckého a dalších autorů. Čtenářský úspěch některých spisovatelů píšících o Česku svědčil o tom, že zájem o jižní sousedy nepoklesl. Přímo turistický boom zažila Praha, která se pro mnoho Poláků stala jedním z oblíbených zahraničních měst. Scházela ale cílená podpora ze strany státu. Myšlenka státního dozoru nad kulturou nebyla zrovna v kurzu a chyběly prostředky na propagaci nejhodnotnějších děl vznikajících u sousedů. Zatímco dříve se mohl polský divák s českým filmem setkat v televizi nebo kině, v 90. letech to bylo, až na výjimky, téměř nemožné. Polsko-český kulturní dialog ztížilo i to, že se ocitl na okraji zájmu nejdůležitějších médií obou zemí. V průběhu posledních dvaceti let z Prahy zmizeli polští korespondenti a z Varšavy zase většina českých - nejen ze všech novin, ale i z elektronických médií (Češi jsou na tom v tomto ohledu lépe, mají v Polsku své televizní a rozhlasové zpravodaje). Komerční média naše hlavní města nikdy příliš nezajímala. Zanedlouho už ani nebylo pro koho komentovat nejdůležitější události. Informace o sousedech se omezily na přepis zpráv tiskových agentur nebo informace o šokujících a skandálních aférách. Atmosféra na obou stranách hranice přála šíření starých stereotypů i vzniku nových. Ale přece jen existovala v 90. letech jedna důležitá otázka, která pozornost polských médií přitahovala - problém zúčtování s komunismem, jež v Česku po roce 1989 probíhalo radikálněji než v Polsku. České, ale také německé zkušenosti, ať už pozitivní nebo negativní, zásadně ovlivnily podobu polské diskuse o vlastní minulosti i formování polské politické scény v druhé polovině 90. let. Unijní šance Češi a Poláci by měli reagovat také na nové trendy v německém přístupu k minulosti. Obě naše země pociťují důsledky činnosti Svazu vyhnanců i nově vytvořeného Centra proti vyhánění v Berlíně a je nutné, aby se veřejnost seznámila s argumenty druhé strany a pochopila historickou nutnost procesů probíhajících po roce 1945. Náš výklad dějin nesmí vycházet jen z názorů krajanských sdružení, jejich logiky a důkazů. V polských i českých médiích bohužel stále řadu podobných příkladů nacházíme. Společná zkušenost víry |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).