Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



Polská otázka
Milan Hanuš

Bydlím mezi Odrou a Vislou, v ulici, která dostala jméno podle města Poznaně. Na poštu chodím do Lodžské, k zubaři do Toruňské a za kulturou do areálu Krakov. Jako obyvatelé jednoho pražského sídliště žijeme vlastně na polském území, tedy aspoň podle místních jmen. S názvy polských řek a měst se setkáváme každodenně, na cedulích, na zastávkách autobusů, na obálkách dopisů, v našich dokladech. Ta jména k našim ulicím patří, ale jinak pro většinu obyvatel bohnického sídliště neznamenají skoro nic. Zvykli jsme si na ně.

Vidím v téhle "sídlištní" zkušenosti symbolický obraz českého vztahu k většímu severnímu sousedovi: Polsko zaškatulkované do prefabrikovaných představ, předsudečných názorů a postojů. Polsko kulturně i turisticky neprožité a neprožívané, zredukované jen na jména a názvy. Polsko jako zvyk, který otupuje vnímavost vůči polským otázkám adresovaným nám Čechům i celé Evropě.

Ví se v Čechách, že na sever od našich hranic probíhá kulturní a ideový zápas o budoucnost Polska, ale i o duši, tedy o budoucnost celé Evropy? My o své budoucnosti už rozhodli: Vstupem do Evropské unie byly u nás jaksi automaticky přijaty evropské standardy (včetně ideologie politické korektnosti), zatímco zpozdilou "českou otázku" jsme jednoduše pustili k vodě. Nač v době historických změn tříbit vědomí o vlastní identitě a "české cestě"? Nač ztrácet čas diskusí o společně sdílených hodnotách, když nám kyne zlaté tele pofidérní prosperity? Oč "efektivnější" bylo co nejdřív nasednout do evropského rychlovlaku, který dnes stejně jede šnečí rychlostí!

Konzervativně laděná část polských elit nyní zvedla hlavu a klade tyto "zbytečné" otázky za sebe i za nás: Je současná Evropa autentická? Neztrácí evropský projekt bez jasně definovaného křesťanského základu svou nejpodstatnější složku? A co má udělat Polsko pro uchování své autentičnosti? Má se modernizovat podle bruselské "kopírky"? Polská otázka se na stránkách nového čísla revue PROSTOR tak stává otázkou českou - mimo jiné i proto, že v sobě nese étos, který z českých diskusí už dávno vyvanul. Jsme si tedy přece jen blízcí? Nebo se spíš vzdalujeme? Když se hlouběji ponoříme do myšlenek polských autorů, s překvapením zjistíme, že onen rozpor přestává platit: jako bychom začali žít podobně jako obyvatelé bohnického sídliště tak trochu v "polských" Čechách - nikoli však podle jmen, nýbrž podle kladených otázek a podnětných inspirací.

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).