Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



"Bude to konec světa?" aneb Staré bitvy na nové zemi
Daniel Pinchbeck

Přestože od vydání mé knihy o proroctví a mayském kalendáři (Otevření hlavy - psychedelická pouť za podstatou současného šamanismu) uplynulo už mnoho let, čtenáři se na mne stále obracejí a chtějí znát význam onoho nadužívaného data, jímž je 21. prosinec 2012. "Bude to konec světa?" ptají se mne reportéři v televizi. V emailech jsem úpěnlivě dotazován na to, jak provádět šamanské rituály, zda bude dost peněz na starobní důchody, nebo jak se má jednat s mimozemšťany, kam se ukrýt před následky přepólování Země, před zemětřesením a obrovskými bouřemi. Zároveň mi akademici a odborníci i samouci posílají své oblíbené teorie týkající se proroctví domorodců, astrologických konjunkcí, UFO, egyptských božstev, kvantového vědomí, spiknutí iluminátů, technologií k získávání a využívání volné energie a mnoha dalších věcí.

Můj názor je takový, že "rok 2012" je užitečný jako memento, pokud nám pomůže podnítit posun v globální kultuře a vědomí. Neměli bychom se tedy trápit nad tím, co se může nebo nemusí toho data stát, a spíš se soustředit na práci, kterou je nyní třeba vykonat na vnitřní i vnější rovině. V poslední době jsem se soustředil na vnější rovinu a studoval jsem sociální teorii a politickou filosofii. Pokud bychom měli možnost transformovat společnost, jak by ta proměna měla prakticky vypadat? Jak by se mohla provést? Zkoumal jsem myšlenky takových myslitelů, jako byli Machiavelli, Jean-Jacques Rousseau, Thomas Jefferson, Karel Marx a Hannah Arendtová, a snažil se proniknout k jádru povahy politiky a moci.

Jak by se dalo aplikovat poznání dosažené na základě šamanské praxe nebo jógy na hrubozrnnou realitu politického boje a při potýkání se s nerovným rozdělením bohatství a zdrojů? Zdá se, že mezi západními mystiky a přívrženci hnutí "nového věku" (new age) se vyskytuje hodně popírání skutečnosti, jakož i elitářství a duchovního materialismu. To, že někdo bezchybně provádí ásany, dal si ayahuasku u dvaceti různých šamanů nebo navštívil tajné kláštery v Bhútánu, ještě totiž nesvědčí o jeho duchovním pokroku. Záleží jedině na tom, jak člověk každodenně žije, jak nakládá s psychickou energií a časem, který má k dispozici, a jak svým úsilím napomáhá dosáhnout svobody ostatním.

Tendenci ignorovat sociální­ a poŹlitický boj vidím i v dílech nekriticky obdivovaných spisovatelů, jako je například Eckhart Tolle, který masám servíruje Védántu v novém balení. Ve své poslední knize nazvané Nová země (A New Earth) píše: "Nastává konec nejen mytologií, ale také ideologií a náboženských vyznání." Podle tohoto autora není k vytvoření "nové země" třeba žádné změny sociální praxe, pokud uděláte z "přítomného okamžiku" ústřední bod svého života?. Tolle vyzývá své posluchače, ať "mají radost z toho, co dělají už nyní, a nečekají na nějakou změnu, která by teprve způsobila, že budou mít ze svého konání radost". Je lhostejné, zda jste umělci, učiteli, manažery nebo burzovními makléři, protože: "Nová země vzniká, když stále více lidí zjišťuje, že hlavním smyslem jejich života je vnést do tohoto světa světlo vědomí, a tak použít vše, co dělají, jako nástroje uvědomění." Pro tohoto autora nemá snaha změnit nespravedlivé a neudržitelné praktiky žádnou cenu v porovnání s rájem přítomnosti.

Popularita tohoto poselství nepřekvapuje. Někteří političtí myslitelé přesvědčivě ukazují, že lidé na Západě v tomto myšlení nacházejí prostředek, jak akceptovat kapitalismus a "impérium", ale zároveň si od nich udržovat odstup. Podle kritika Slavoje Žižeka západní buddhismus a hinduismus "umožňuje, aby se člověk plně účastnil frenetického tempa kapitalistické hry, a přitom si zachoval dojem, že ve skutečnosti se jí neúčastní a dobře si uvědomuje, jak bezcenné je toto divadelní představení"?. Žižek dokonce přichází s myšlenkou, že "nápor ,asijského" myšlení ve stylu new age" se etabluje jako hegemonistická ideologie globálního kapitalismu".

Změna "roku 2012" by mohla znamenat, že východní mysticismus, se zemí spojený šamanismus domorodců a hledání filosofického a vědeckého poznání světa na Západě se spojují, aby vytvořily novou formu vědomí. Mám podezření, že si Západ teprve musí uvědomit své duchovní určení - svou dharmu -, jímž je proměna hmoty a vytvoření skutečně spravedlivého a udržitelného světa. Jak napsal teoretik architektury Buckminster Fuller: "To, že má svět fungovat ve prospěch všech, vám neřeknou žádné lidské chromozomy - to vám řekne pouze váš rozum." Možná už skutečně nepotřebujeme žádnou "ideologii", jak píše Tolle, nicméně stále potřebujeme dobré ideje k přetvoření naší společnosti a jejích institucí tak, aby byly eticky transparentní a udržitelné. Místo abychom utíkali před problémy naší společnosti a zaměřovali se na pouhou přítomnost, můžeme použít vědomí a poznání své duchovní praxe tak, abychom se stali efektivnějšími aktéry společenské změny.

Daniel Pinchbeck

Pozn. red.: Autor (*1966) je významnou osobností současné nezávislé americké kultury. Zabývá se šamanismem, psychedelickou zkušeností, otázkami rozvoje lidského vědomí a vytvářením udržitelné planetární kultury. Je autorem diskutovaných knih: Otevření hlavy - psychedelická pouť za podstatou současného šamanismu (Breaking Open the Head: A Psychedelic Journey into the Heart of Contemporary Shamanism; Broadway Books, 2002) a Rok 2012: Návrat Quetzalcoatla (2012: The Return of Quetzalcoatl; Tarcher/Penguin, 2006). Pinchbeck je zakládajícím editorem literárního časopisu Open City. V roce 2007 založil vlivný internetový časopis Reality Sandwich, který se věnuje otázce nového paradigmatu planetární kultury. Je spoluzakladatelem The Evolver Project na podporu udržitelného obchodu. Jeho články se objevily v časopisech The New York Times Magazine, Rolling Stone, EsŹquire, Wired a mnoha dalších publikacích. Zde otištěnou autorovu stať, zveřejněnou pod názvem Struggles on a New Earth na internetovém portálu Common Ground (duben 2008), přeložila Monika Kittová.

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).