Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



Um�n� b�t outsidrem
Eduard Martin

T�ko bychom nalezli n�koho, kdo si dal v ml�d� c�l, �e bude outsidrem.

Obvykle se sn�v� o tom, jak ostatn� p�edb�hnout, co dok�zat, jak vystoupit na nejvy��� vrcholky.

A p�ece je na sv�t� outsidr� tolik.

N�kte�� jsou outsidry nezavin�n�, jejich nedostate�n� vlohy, jejich sudi�ky jim zabr�nily dos�hnout c�le, o kter�m snili. V�nujme v�ak pozornost t�m, u nich� je outsiderstv� "volbou du�e", nebo alespo� p�irozen�m - t�eba bezd��n�m - rozhodnut�m. Takov�to postavy pat�� v d�jin�ch lidsk� my�lenky i v d�jin�ch �in� k nejpozoruhodn�j��m.

Kdy� si �lov�k vol� sv� m�sto ve sv�t�, odpov�d� si - a� u� v�dom�, a� u� podv�dom� - na ot�zku: co hled�m?

Tato ot�zka b�v� vyj�d�ena bezpo�tem zp�sob�, odpov�� na ni tak� - ov�em to, jak se odpov�, ur�uje sm�r �ivota. V���c� m��e ��ci, �e na odpov�di z�le�� spasen�, nev���c� m��e ��ci, �e na odpov�di z�le��, bude-li �lov�k moci na konci sv� pouti pohl�dnout na sv�j �ivot beze studu. V�sledek odpov�di v���c�ho a nev���c�ho je koneckonc� shodn�...

Odpov�d� na tuto ot�zku se doch�z� bu� ke klidu a harmonii, nebo k �ivotn� trag�dii - k vymezen� vlastn�ho vnit�n�ho �sp�chu nebo ne�sp�chu. Viditeln� sv�tsk� "�sp�ch" nebo "ne�sp�ch" m� se skute�n�m vnit�n�m �sp�chem nebo ne�sp�chem spole�n�ho pozoruhodn� m�lo u� od dob Adama a Evy. T�m, �e �lov�k doch�z� napln�n� sv� touhy, sv�ho jablka- , ztr�c� r�j.

V�t�ina lid� si vymezuje, "co chce".

Moud�� si vymezuj�, "co necht�j�".

Je to bezpe�n�j�� cesta, abychom dos�hli toho, �eho dos�hnout chceme. A pr�v� p�i tomto vymezen� "co �lov�k nechce", se rod� v�t�ina dobrovoln�ch outsidr�.

Pohl��me-li na n�, �asneme - b�vaj� to �asto lid� s nejv�t��mi schopnostmi, mo�nostmi a p�edpoklady zaz��it a vy�vihnout se. P�esto svoji inteligenci a s�lu obracej� zd�nliv� proti sv�m z�jm�m - jak to alespo� jejich bli�n�m p�ipad�.

Pohl�dn�me na d�jiny outsiderstv�.

Na d�jiny t�ch, kte�� se dobrovoln� rozhodli neb�t "norm�ln�" ve smyslu, jak normalitu ch�pe sv�t.

Dobrovoln� se rozhodli pominout - �asto s opovr�en�m - v�hody, v�sady, vyznamen�n�, jak� na n� �ekaly. Bohatstv�, moc, takzvanou �ctu - ta by pro n� mohla znamenat ztr�tu sebe�cty. Odm�taj�, po �em jin� tou��, se stejnou samoz�ejmost�, s jakou d�chaj�.

Vzdaluj� se sv�mu �asu.

Paradoxn� je, �e vzd�lit se sv�mu �asu b�v� n�kdy jedin� cesta, jak se dotknout budoucnosti. N�kdy b�v� t�eba ob�tovat �sp�ch v p��tomnosti, aby mohl b�t nalezen v �ase, kter� p�ijde.

Nalezneme v ��i my�lenek v�t�� outsidry, ne� jak�mi byli - v ur�it�m obdob� - zakladatel� nejvlivn�j��ch sv�tov�ch n�bo�enstv�?

Buddha, Je��, Muhammed.

To, co p�in�elo a dodnes p�in�� jistotu bezpo�tu v���c�m, je d�lem t�ch, kte�� se v�dom� postavili "mimo". Tedy proti tomu, co ofici�ln� spole�nost uzn�vala, ctila, vy�adovala? Jako by toto byla ironick� a pevn� cesta k z�sk�n� nesm�rn�ho ohlasu, kter� by se jejich sou�asn�k�m zd�l nemo�n�.

A neuskute�niteln�?

Outsiderstv� v sob� nese nov� pojmenov�n� lidsk�ho postaven�. Takov�, kter� je pro ostatn� nepochopiteln�, odm�tan�, "mimo".

Jenom�e pr�v� ve v�rnosti onomu nov� definovan�mu postaven� spo��v� sl�va outsidr�, jejich kone�n� ohlas a s�la. Sv�dn� s�la.

Proch�z�me-li �echami a pozorujeme-li pomn�ky, m��e se zd�t, jako by se v �ech�ch stav�ly pomn�ky jenom t�m, ji� m�li odvahu b�t "mimo", b�t outsidry. T�m, kte�� �li za svou hv�zdou a nev��mali si toho, �e z pohledu ostatn�ch jdou "mimo". Mimo b�n� ch�p�n�, mimo v�hody neoutsidr�, ud�lov�n� ��d� a prebend? Mimo dobov� p�edsudky a po�adavky, mimo "�sp�ch".

Jen jdeme-li mimo takzvan� �sp�chy, m��eme doj�t ke kone�n�mu, skute�n�mu �sp�chu - opravdov� �ivotn� v�t�zstv� b�v� obvykle paradoxn�, ironick�?

Svat� V�clav a Mistr Jan Hus, stoj�c� na nejzn�m�j��ch pra�sk�ch n�m�st�ch, se jist� nemuseli chovat outsidersky. Chovali se tak - z pohledu sv�ch sou�asn�k�, kte�� nebyli mimo a zlikvidovali je. Na Pet��n� stoj� socha Jana Nerudy. Jednoho z nejv�t��ch �esk�ch liter�t� i outsidr�. Nedaleko od n�j stoj� socha K. H. M�chy. Veleoutsidra. A dal�� a dal�� pomn�ky. Julius Zeyer. Neslo�il ani maturitu, st�l "mimo", outsider v osobn�m �ivot�, ve spole�nosti, v literatu�e? Bed�ich Smetana? Proch�z�me galerii outsidr�, t�ch, kte�� jako by vch�zeli ze sv�ho outsiderstv� rovnou do nesmrtelnosti. Stolet� se st��daj�, outsiderstv� z�st�v�, jen�e pro potomky p�est�v� b�t outsiderstv�m. Outsid�i vstupuj� do ��tanek, st�vaj� se v�sostn�mi insidry. Nejv�t�� jezdeck� socha na sv�t�, vzty�en� na V�tkov� Janu z Trocnova a Kalicha, vypov�d� o ohlasu mu�e, kter� nev�hal postavit se "proti v�em". Je lep�� definice outsiderstv�? St�l mimo univerz�ln� sv�tov� n�zor. Proti spojen�m arm�d�m "cel�ho sv�ta". Jin� z velk�ch outsidr�, sv. Vojt�ch, oslovuje sv�m �ivotem po v�ce ne� tis�c let, mu�, kter� st�l zd�nliv� "mimo" sv�j n�rod, se stal jeho patronem. Proch�zejme d�le galeri� �esk�ch pomn�k�, galeri� �esk�ch outsidr� - kdo zn� �ivot t�chto outsidr�, nem��e pochybovat o jak�msi neviditeln�m ��du, kter� vzty�uje outsidr�m sochy. Josef Jungmann, Eli�ka Kr�snohorsk�, Franti�ek Palack�? U n�kter�ch ani nech�peme, �e mohli kdysi b�t pova�ov�ni za outsidry? T. G. Masaryk? Anton�n Dvo��k? Jan Amos Komensk�? Od prvn�ch sv�tc�, �ij�c�ch v�ce ne� p�ed tis�cilet�m, a� do sou�asnosti je �esk� panteon panteonem outsidr�.

Lid� zneuzn�van�ch, vysm�van�ch. Vra�d�n�ch, vyh�n�n�ch, v�zn�n�ch. Hladov�ch, opom�jen�ch. Sou�asn�ky podce�ovan�ch, ur�en�ch. Lid� stoj�c�ch dobrovoln� mimo. To "dobrovoln�" je pozoruhodn�.

Co jim br�nilo m�t klid a uzn�n�, jak� m�lo tolik soudob�ch hodnost���, um�lc�? St�t se mil��ky ��ad� a publika. Co jim br�nilo vzd�t se sv� v�sady, v�sady "st�t mimo"?

Jako by �esk� n�rod byl n�rodem outsidr�. Dobrovoln�ch i nedobrovoln�ch. N�rod, jeho� hymnu napsal velik� outsider J. K. Tyl.

Nen� m�sto hovo�it o d�jinn�ch d�vodech, osudech, peripeti�ch �esk�ho n�roda. V�imn�me si v�ak jejich odrazu.

Kter� je "hlavn�" n�rodn� hrdina? Ten, kter� po dlouh� pokolen� ovl�d� mysl �esk�ch d�t�? Hloup� Honza. Ten "g�nius n�roda", zt�lesn�n� jeho nad�j� i traumat, je i dokonalou definic� outsidra. Outsidra, kter� v�t�z�?

Nem�me jako z�kladn� poh�dkov� typy hrdinn� urozen� bohat�ry, jako m�vaj� jin� n�rody, velk�, n�rody neoutsidr�?

V�dy je to sp� chytr� sedl�k, chytr� outsider, kter� p�elst� hloup�ho �erta. Z�stupce mocn� mocnosti.

A dal�� kultovn� postavy �esk� epiky?

Babi�ka Bo�eny N�mcov� je zd�nliv� dokonalou outsiderkou - a p�itom op�t outsiderkou v�t�znou. Ze sv�ho outsiderstv� u�in� svou moudrost� a l�skou cosi kr�sn�ho, pot�ebn�ho, prosp�n�ho - a z toho �hlu sv� outsiderstv� nejen posv�cuje, ru�� je.

�vejk? Po hloup�m Honzovi (kone�n� nejedn� se jen o jeho transpozici??) nen� ve velk� �esk� epice v�t�� outsider, outsider, kter� jako voj�k sice prohr�v�, ale jako liter�rn� postava dob�v� sv�t? Op�t outsider, kter� v�t�z�. Star� �esk� typus. �apkovi hrdinov� b�vaj� outsid�i, jak� obraz�rna outsidr�, kouzeln�ch i patetick�ch, se najde u Durycha, hrdiny Kunderov�ch rom�n� b�vaj� outsid�i? Kolik je Hrabalov�ch postav, kter� nejsou outsidry? Na po��tku �esk�ch liter�rn�ch outsidr� stoj� jejich p�edobraz, Poutn�k z Komensk�ho Labyrintu sv�ta a r�je srdce, ten, kter� je "mimo" proto, aby mohl p�esn�, nov�, moud�e vid�t.

�esk� v�pov�� o sv�t� je v�pov�d� o sv�t� outsidr�.

Snad proto je tak vzru�uj�c� a dramatick�.

Ti, kte�� stoj� "mimo", jsou na zemi pot�eba, tak pot�eba.

Maj� sv� velk�, v�sostn� posl�n�.

St�t "mimo" m��e b�t v�sadou.

V�sadou, jej� nositel� ukazuj� t�m, kte�� nejsou "mimo", �e vlastn� mimo jsou, �e stoj� �patn�, ukazuj�, kde by bylo dobr� st�t, st�t pevn�, poctiv�, v�rn�.

Pohl��me-li na t�ma outsiderstv�, zji��ujeme pravdu paradoxu: ti, kdo se ocitali z hlediska sv�ch bli�n�ch "mimo", st�li vlastn� �asto v ohnisku. Kolem nich krystalizovaly nov� sv�ty, jejich m�sto "mimo" bylo vlastn� jen nepoznan�m centrem, centrem securitatis.

�lov�k n�kdy mus� st�t mimo, b�t outsidrem, aby mohl b�t sebou?

Velk� �esk� b�sn�k napsal, �e povinnost� ne��astn�ch je ut�ovat ��astn�.

V tomto paradoxu je m�n� ironie, ne� se zd�.

Co by pak bylo povinnost� outsidr�?

Ukazovat t�m, kte�� si mysl�, �e nejsou "mimo", v �em "mimo" jsou, v �em je jejich zd�nliv� pevnost slabost�, jejich jistota vratkost�, jejich s�la krutost�, v�ra ne�iv�m dogmatem, jejich moudrost pom�jivou vypo��tavost�.

�esk� v�pov�� o sv�t� je v�pov�d� o sv�t� zvl�tn�ch outsidr� - je to snaha pojmenov�vat z r�zn�ch �hl� v�t�zstv�, jak� outsider m��e dos�hnout.

Um�n� b�t outsidrem je vzne�en� um�n�.

Je to um�n� st�t rovn� tam, kde se ostatn� mazan� skl�n�.

Je to um�n� neza�adit se tam, kde za�azen� znamen� hanbu, i kdy� pozlacenou hanbu?

Jsou situace - a je jich tolik, zlov�stn� tolik - kdy b�t outsidrem znamen� z�stat �lov�kem.

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).