![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Naru�itel hranic
Lubom�r Mart�nek
�asto jsme nezvratn� p�esv�d�eni, �e existuj� v�ci, kter� se rozum� jaksi samy sebou, a nen� tedy nutn� o nich uva�ovat. Sta�� se v�ak zamyslet nad t�m, co vlastn� odli�uje ovoce od zeleniny, a rychle se ocitneme v konc�ch. A� p�istoup�me na jak�koli krit�rium, v�dy se nalezne v�jimka, kter� definici rozvr�t�. Prohl�s�me-li nap��klad, �e z ovoce se d� p�lit alkohol, kam za�adit brambory a �epu? �ekneme-li, �e ovoce je to, co roste na d�evin�, pak je jahoda zeleninou. Pat�� rajsk� jabl��ko mezi ovoce, nebo zeleninu? Podle n�koho ano, podle druh�ho ne� Pro�? Podobn� jsou na tom i neboh� kor�ly, o nich� se ani v�dci dodnes nedohodli, kter� druh polyp� mezi n� pat�� a kter� nikoli. Stejn� mlhav� p�echod d�l� obchod od kr�de�e, teologii od filozofie, normalitu od nenormality? Zam��ovat jedno s druh�m je absurdn�, ale nelze ur�it, kde jedno za��n� a druh� kon��. �adu sv�ch postoj� op�r�me o ni��m nepodlo�enou jistotu, �e jsme jak�msi z�hadn�m instinktivn�m v�d�n�m schopni v�ci od sebe zcela jasn� odli�ovat. A p�esto? Ten, kdo byl nedobrovoln� v hranic�ch del�� dobu uzav�en, poci�uje p�i jejich p�ekra�ov�n� nev�danou slast. Je�t� dlouho po �niku ze zem� obehnan� ostnat�mi dr�ty, str�n�mi v�emi a minov�mi poli jsem p�i p�ej�d�n� hranic pro��val podivuhodn� stavy. Zmoc�ovala se m� jak�si sm�s obav, zadostiu�in�n� a kdov��eho v�eho dal��ho. �e jsem nebyl zcela "norm�ln�", ostatn� dokazovali i celn�ci. Jen m�lokdy si nechali uj�t p��le�itost m� pro�acovat, vyt�hnout z auta �i vlaku, vysl�chat. Determinov�n touto zku�enost�, byl jsem pochopiteln� v poku�en� hl�sat zru�en� hranic i v p�enesen�m slova smyslu. Teprve mnohem pozd�ji mi do�lo, �e pojem hranice je pojem podstatn� slo�it�j��. Hranice p�edstavuje nejen ��ru, ale i p�ed�l, p�echod z jednoho �zem� do druh�ho. Jej� p�ekro�en� je zm�nou stavu, p�echodem z jedn� normality do druh�. Hranice vyvol�v� dv� diametr�ln� odli�n� asociace. Bu� je provokuj�c� v�zvou k p�ekro�en�, nebo pokorn�m p�ijet�m nedotknutelnosti ur�it�ch v�c�, �ehosi posv�tn�ho, jeho� naru�en�m za��n� nenapraviteln� katastrofa. Oba postoje jsou opodstatn�n� a zasluhuj� si pozornost. Zast�nci posv�tna tvrd�, �e existuje mez, kterou nelze za ��dn�ch okolnost� p�ekro�it, co� je z n�kolika d�vod� sporn�. P�edev��m ji� t�m, �e jde o z�kaz syst�mov�, platn� absolutn�, bez jak�koli v�jimky. To samo o sob� p�edstavuje zna�n� nebezpe��, nebo� to poskytuje pevn� bod, v jeho� jm�nu lze vyn�et absolutn� soudy. P�itom je z�ejm�, nebo by b�t m�lo, �e za ur�it�ch, p�esn� vymezen�ch okolnost� je omluviteln� i kr�de�, vra�da nebo kanibalismus. Pochopiteln� existuj� v�ci, jich� by se �lov�k dopou�t�t nem�l, ale je jich pom�rn� m�lo a jsou zpravidla jinde, ne� kde se n�m krasoduchov� sna�� namluvit. Dal�� nebezpe�� p�edstavuje pr�v� ona zm�n�n� absolutn� platnost, kter� n�kter� duchy neodolateln� p�itahuje. Ur�it� typ lid� z�kaz vzru�uje tak, �e jsou ochotni riskovat v�e. Jsou jedinci, t�eba�e jich nen� mnoho, kte�� se neubr�n� nahl�dnout do sedm� komnaty, i kdy� je obest�ena nebezpe��m smrti. Zd� se tedy, �e pop�r�n� "posv�tna" nevede k hor��m v�sledk�m, ne� jsou ty, kter� jsme a� doposud poznali. Je mo�n� v cosi v��it a p�itom neplundrovat posv�tn� m�sta odli�n�ho vyzn�n�. Odpov�� je tedy nutn� hledat jinde. Zku�enost naopak sp� ukazuje, �e "tabu" ��dn� zlo�in nikdy neodvr�tilo a pouze vzbuzuje poku�en� i u t�ch, u nich� by jinak patrn� ani nevzniklo. Jde tedy p�edev��m o to, jak vymezit oblast povolen�ho a zak�zan�ho. P�itom je mnohem snadn�j�� se br�nit proti evidentn�m zlo�inc�m ne� proti t�m, kdo si osobuj� pr�vo zasahovat do na�ich �ivot� ve jm�nu z��n�ch z�t�k� a vzne�en�ch �mysl�. P�itom se nem��eme odvol�vat na ��dnou neomylnou autoritu a nezb�v� ne� spol�hat na vlastn� zku�enost a cit. Pouze nenapraviteln� konzervativci a ne��astn�ci neschopn� vyrovnat se s okoln�m zmatkem budou sentiment�ln� sn�t o dob�ch se�n�rovan�ch neproniknutelnou s�t� psan�ch i nepsan�ch z�kaz�, p�edpis�, na��zen� a tabu. I zb�sil� ni�itel� v�eho star�ho jsou do jist� m�ry pochopiteln�, proto�e jejich reakce je p�edev��m odpov�d� na situaci, v n� �lov�k nem�l �niku z pavu�iny v�eobecn� uzn�van�ch tlak�. Po dob�ch, kdy �lov�k byl pouze nesv�pr�vn�m opakovatelem ne�prosn�ch tradic, je� mu p�edepisovaly, jak�m zp�sobem sm� pro��vat sv�j �ivot, nastal nejvy��� �as p�istoupit i na chaos, kter� individu�ln� rozhodov�n� nevyhnuteln� p�in��. P�ekra�ov�n� hranic jako�to v�dom� nebo instinktivn� sebeobrana, zp�sob, jak se br�nit p�ivlastn�n�, se zase v pr�b�hu posledn�ch desetilet� zvrhlo v chorobnou posedlost originalitou. M�lokter� z takzvan�ch bo�itel� m�t� je v�ak ochoten p�ipustit, �e je pouh�m pokra�ovatelem nov� tradice, kter� se od d��v�j��ch nijak z�sadn� neli��. Pr�v� tento vcelku opr�vn�n� postoj vedl k druh�mu extr�mu, jeho� v�sledkem je pop�r�n� nejen ur�it�ch hranic, ale v�bec hranice jako takov�. Tvrzen�, �e nic nen� nedotknuteln�, �e neexistuje nic, co by �lov�k nem�l pr�vo p�ekro�it, je je�t� absurdn�j�� ne� p�edstava, �e je pouze vykonavatelem ciz� v�le, a vede k podivuhodn� podobn�m v�sledk�m. L�k se, jako tak �asto, uk�zal p�inejmen��m stejn� nebezpe�n�m jako nemoc. Rozcest� se t�hnou do nedohledna a b�l�ch m�st p�ib�v�. Skute�n� originalita spo��v� sp� v pozorn�m zva�ov�n� toho, co stoj� za to p�ijmout a co odm�tnout, a� u� to p�ich�z� odkudkoli. Patrn� jednou z nejd�le�it�j��ch oblast� je p�ed�l, kter� p�edstavuje hr�z odd�luj�c� to, co je lidsk� mozek je�t� schopen obs�hnout a vst�ebat, od toho, co ji� p�esahuje jeho mo�nosti. Je st�le obt�n�j�� n�kam pat�it. B�t p��slu�n�kem kmene, spolku, spole�enstv� nebo alespo� cechu mohlo b�t, alespo� pro v�t�inu, pom�rn� uspokojuj�c�. Postupn� v�ak celky p�es�hly lidsk� m���tka, a za�aly se tedy nutn� rozpadat, proto�e pot�eba b�t �lenem �ehosi nikterak neochabla. V�voj do�el tak daleko, �e spole�nost se obr�tila proti jedinci. Pokrokem je u� i to, kdy� ho nech� alespo� na pokoji a nepokou�� se ho p�ipodobnit k obrazu sv�mu. O�ividn� tedy existuje bod, za n�m� se p��li� velk� celek za��n� op�t rozpadat na ��sti maj�c� lidsk� m���tka. Tak uvnit� p��li� velk�ch celk� vznikaj� klany, z�jmov� skupiny, gangy, kluby, party, sekty, ghetta, k nim� �lov�k je�t� m��e poci�ovat p�in�le�itost a kter� mu poskytuj� z�zem�. Touha n�kam pat�it, je� nach�zela sv�j v�raz v men��ch spole�enstv�ch postaven�ch na jin�ch p�edpokladech, nezmizela, a�koli se dnes projevuje zcela nov�mi prost�edky a v �pln� jin�m r�mci. P��li� velk� moloch (st�t, n�rod, ideologie, nadn�rodn� koncern) je v podstat� udr�iteln� pouze za p�edpokladu, �e je rozd�len do men��ch celk�, kter� m��e jednotlivec je�t� sv�m pohledem obs�hnout. Jakmile se skute�nost stane nep�ehlednou, je nutno s�hnout k abstraktn�m pojm�m, systematick�mu exaltov�n� identifika�n�ch v�n� a realitu zakr�vaj�c�m teoretick�m konstrukc�m, kter� nep�ehledn�m celk�m dod�vaj� iluzorn� koherenci. K tomuto ��elu poslou�� stejn� dob�e n�bo�enstv�, ideologie, n�rod nebo jak�koli jin� podobn� v�gn� idea. Pot�eba li�it se, ale z�rove� se i brat�it a m�t nep��tele je nesm�rn� d�le�it�. Zmiz�-li mo�nost se ztoto�nit s nejbli���m okol�m, pak prudce stoup� ochota p�idat se k �emukoli, co tuto pr�zdnotu zapln�. To, �e gigantick� monstra jsou ne�nosn�, lze dolo�it mnoha r�zn�mi zp�soby. Dokonce i jazyk se rozpad� na dialekty a samostatn� �tvary, jakmile je p�ekro�ena ur�it� mez. O tom, jak naivn� je sen o univerz�ln�m jazyce, se lze p�esv�d�it t�eba na p��kladu angli�tiny. Ameri�tina a austral�tina se od p�vodn�ho ko�ene tak vzd�lily, �e jsou vlastn� samostatn�mi jazyky, kter�m i rodil� Angli�an m� pot�e porozum�t. To je pom�rn� p�esv�d�iv� d�kaz, �e existuje pot�eba odli�nosti, jak�si nutk�n�, je� zabra�uje rozpu�t�n� v neforemn� mase, v n� v�ichni hovo�� - a tud� i mysl� a jednaj� - podobn�. P�esto�e si mnoz� z podobn�ch fakt zoufaj�, j� v tom spat�uji sp�e skv�lou s�lu �ivota, kter� se instinktivn� br�n� niveliza�n�m tlak�m. Je mi milej�� ne�kodn� sobec ne� altruista posedl� v�eobecn�m dobrem, jemu� je ochoten cokoli pod��dit a ob�tovat. D�v�m p�ednost est�tovi p�ed revolucion��em �i mana�erem nikoli proto, �e bych sd�lel jeho z�libu v okra�lov�n� a ozvl�t�ov�n�, ale proto, �e jeho lp�n� na n�jak� vizi kr�sy p�edstavuje ur�itou z�branu, kterou nen� tak snadn� p�ekro�it. Ten, komu z�le�� na tom, jak jej vn�m� okol�, si s�m uzav�r� mnoh� dve�e. Ten, kdo se pova�uje za st�ed sv�ta, oby�ejn� trp� p�edstavou, �e by se mohl podobat katovi, j�m� opovrhuje. P�edstava kr�sy je rovn� alespo� ve sv�ch po��tc�ch determinov�na okol�m. Teprve pozd�ji je vystavena zm�n�m a vliv�m. Nen�-li mo�n� ji opustit, pak ale nic nebr�n� ji neust�le roz�i�ovat. Nau�it se vid�t ji i tam, kde doned�vna bylo pr�zdno. Pot�� t�m ov�em neub�v�: v�e obdivovat je stejn� nemo�n� jako v�echny milovat. Existuje tedy nejasn� hranice, kterou lze naru�ovat, ale nikoli potla�it. Za��nat se mus� znova a znova. Objektivita je nedosa�iteln�, ale lze se k n� p�ibl�it pokusem o maxim�ln� up��mnost. Teprve p�izn�n�m toho, co se mi kdysi l�bilo, a�koli se za to dnes styd�m, se d� n�kam dobrat. Pojem kr�sy je pln� �skal�. I on p�edstavuje past, v n� lze uv�znout o to snadn�ji, �e kr�sa je poj�m�na jako "samoz�ejm�", "p�irozen�", "norm�ln�", tedy slovy, p�ed nimi� je nutn� se m�t neust�le na pozoru, nechce-li �lov�k uv�znout na m�l�in� dogmatick� jednozna�nosti. Pr�v� na rozporuplnosti kr�sy si lze nejsn�ze uv�domit, jak z�ke�n� je realita a jak hluboce je zako�en�n� pot�eba jistoty a p�esv�d�en�, �e kdesi hluboko jsme v�ichni stejn�. Tedy sp��zn�n�, ale i zam�niteln�. Je mnohem snadn�j�� p�ijmout ciz� n�zor ne� vpustit do sv�ho vnit�n�ho sv�ta kr�su jin�ch sv�t�. V�znam um�lc� spo��v� p�edev��m v tom, �e vid� kr�su i tam, kde ostatn� vid� pouze o�klivost. Ka�d� sv�m zp�sobem n�m nab�z� mo�nost p�ibl�it se ke kr�se doposud opom�jen�. Mo�n� �e cel� d�jiny um�n� nejsou o mnoho v�c ne� pr�v� tento pohyb od opom�jen�ho, p�ehl�en�ho, opovrhovan�ho, zanedb�van�ho k uzn�van�mu a oce�ovan�mu. Jedn� se tedy o proces, kter� se donekone�na opakuje: opovrhovan� se postupn� prom�n� ve v�eobecn� obdivovan�, zakademi�t�, prom�n� se v povinnost a v�e za��n� od po��tku. V kr�se lze dokonce i uv�znout, m��e se prom�nit ve v�zen� o to hor��, �e dobrovoln� a z�m�rn� p�stovan�. Est�tstv� toti� nen� v podstat� nic jin�ho ne� neschopnost p�istoupit na estetiku odli�nou od t�, v n� jsme vyr�stali, p��padn� p�ijali za svou v pozd�j��ch letech �ivota. Z�ejm� pat�� k b�n�m reakc�m, �e �lov�k p�i setk�n� s odli�n�m vn�m�n�m reaguje nejprve instinktivn�m odm�tnut�m. P��pady, kdy diametr�ln� odli�nost rozezn� skrytou strunu, jsou vz�cn�. Proto je pronik�n� do tajupln�ch vesm�r� ciz� estetiky p�edev��m nemilosrdn�m soubojem se sebou sam�m. Proto jen m�lokdo je ochoten podstoupit tuto tvrdou zkou�ku, vystavit svou zafixovanou p�edstavu konfrontaci. Je daleko snadn�j�� sn�et argumenty a d�kazy na obranu sv�ho postoje ne� jej pozm�nit. Ale ani toto zji�t�n� nep�edstavuje v�eobecn� plat�c� pravidlo. Vkus, kultivovanost, vzd�l�n� naprosto nejen�e ni�emu nebr�n�, ale mohou dokonce poskytnout i omluvu. Jedn�m z hlavn�ch ko�en� xenofobie a rasismu je pr�v� to, �e ten druh� nevyzn�v� stejnou kr�su jako my. Co br�nilo mision���m zahl�dnout kr�su um�n� p��rodn�ch n�rod�? Nic jin�ho ne� p�in�le�itost k pravd� vyjad�ovan� jistou p�esn� kodifikovanou estetikou a zvyk. T�m v�ak nebezpe�� est�tstv� zdaleka nekon��. �porn� lp�n� na sv� p�edstav� zabra�uje toti� i dal��mu pozn�n�. �ek�m nap��klad zabr�nila p�edstava, �e kruh je ide�ln� tvar, poznat, �e planety ob�haj� po elips�ch. Tu�ili sice, �e teorie kruhu jejich pozorov�n� neodpov�d�, ale nedok�zali se rozlou�it s ideou, kterou kruh p�edstavoval. Posedlost symetri� zase hnala po desetilet� mo�eplavce hledat neexistuj�c� ji�n� kontinent, proto�e tehdej�� geografov� se nedok�zali vzd�t p�edstavy, �e v p��rod� mus� nutn� existovat rovnov�ha. Postoj k um�n� tedy vyzna�uje jeden z mnoha p�ed�l�, jimi� se od sebe odli�ujeme. Bu� d�v� �lov�k p�ednost tomu, co d�v�rn� zn�, v �em vyr�stal a co k n�mu promlouv� asociacemi, vzpom�nkami, nebo up�ednost�uje nezn�mo, odli�nost, exotismus. Rozpor� se t�m ov�em nezbav�. Nen� ��dnou v�jimkou opovrhovat folklorn�m p�edstaven�m rodn�ho kraje a z�rove� obdivovat tent�� folklor v exotick�m balen� jen proto, �e je opro�t�n od reminiscenc�, nelibost�, averz�, jimi� je domovina protk�na. Kr�su, kterou �lov�k nenalezne v sob�, nenalezne nikde. Um�lec m��e plodit o�klivost jen tehdy, kdy� se j� nechal proniknout, kdy� vn�j�� o�klivost zas�hla jeho nitro. Mnohon�sobn� tajupln�j�� je hranice rozd�luj�c� dobro a zlo. Jej� pop�r�n� m� nedoz�rn� n�sledky, p�esto�e posedlost dobrem vede k je�t� zr�dn�j��m konc�m ne� exaltov�n� zla. Kdybychom polo�ili na misky vah zlo�iny sp�chan� ve jm�nu zla a dobra, pak zcela jednozna�n� p�ev�� hr�zy zp�soben� s t�mi nejvzne�en�j��mi �mysly. Ani gener�lov� hl�saj�c� vojensk� ctnosti, jako je poslu�nost, discipl�na, vojensk� �est atd., se zpravidla neodv�� p�t �dy na v�lku, a p�esto teprve pot�, co byli ameri�t� �erno�i zata�eni do v�lky, se za�aly postupn� oz�vat hlasy, �e mo�n� i oni by mohli b�t pova�ov�ni za ob�any jako ostatn�. Nemluv� ani o tom, za co v�e v�lk�m vd���me v oblasti techniky, medic�ny a dal��ch. Zji�t�n�, �e i zlo se z�hadn�m zp�sobem pod�l� na dobru, je t�ko straviteln�, a�koliv i tato nep��jemn� pravda je p�i bli���m pohledu zcela evidentn�, pokud ov�em neslou�� jako pouh� v�mluva. Jen�e pr�v� to jsou pravdy, kter� d�laj� tak�ka nep�ekonateln� pot�e dualistick�mu, bipol�rn�mu my�len�, k n�mu� jsme od d�tstv� vedeni. Jejich uzn�n� nepop�r� existenci dobra a zla, pouze p�iv�d� v�ci na pravou m�ru. Rozd�l pochopiteln� existuje, je v�ak zpravidla jinde ne� tam, kde ho obvykle hled�me. Zdaleka nejpozoruhodn�j�� jsou v�ak vnit�n� z�brany. Pr�v� p�ekra�ov�n� hranic toho, co je v dan�m m�st� a dob� v�eobecn� pova�ov�no za "norm�ln�", vede k pozn�n� d�le�itosti hranic vnit�n�ch. Tedy ��ry, jej�m� p�ekro�en�m �lov�k ztr�c� jednu z nemnoha nepostradateln�ch v�c�: sebe�ctu. Existuj� toti� i hranice, je� jsou vyhrazeny pouze negativn� protivn�kem a p�itom pat�� k t�m, kter� stoj� za to p�stovat a chr�nit. Pr�v� neschopnost �i neochota cosi d�lat je rozhoduj�c�. Pop�rat nebo jen relativizovat rozd�l mezi mu�en�m a mu�itelem je nehor�znost i tehdy, kdy� se z d��v�j�� ob�ti pozd�ji vyklube zr�da. Pouze neochotou p�ekro�it jist� z�brany se od sebe li�� n�siln�ci, vrazi a ti ostatn�. Sklony m�me zpravidla dosti podobn�, rozhoduj�c� je p�edev��m to, zda a za jak�ch okolnost� jim nech�me voln� pr�chod. Na sv�dectv� t�ch, kdo pro�li ot�esn�mi situacemi v t�borech smrti, je zar�ej�c� pr�v� to, �e i zde se v�dy nalezli jedinci, kte�� si uchovali lidskost i v podm�nk�ch, je� omlouvaj� v�e. V nesrovnateln� snaz��ch podm�nk�ch ka�dodenn�ho �ivota n�s pr�v� na�e jedn�n� odd�luje od t�ch, p�ed nimi� je l�pe se m�t na pozoru. Na n�zorech a idej�ch z�le�� pram�lo, rozhoduj�c� je pouze �in. Je nutn� se n�jak vyrovnat i s t�m, �e �ada lid� prost� ��dn� vnit�n� z�brany nem�. A nemus� nutn� j�t o psychopaty, kte�� se p�ed ni��m nezastav�. Denn� p�ich�z�me do styku s �adou lid�, kte�� dok�� donekone�na ustupovat, proto�e nemaj� ��dnou hranici, p�ed n� by se zastavili. Kdy� zlod�j ukradne pen�enku, kdy� gangster vyloup� banku, kdy� n�jemn� vrah n�koho odd�l�, zpravidla alespo� kdesi v hloubce tu��, �e p�ekro�il jakousi hranici, a ob�as je dokonce sti�en i v��itkami sv�dom�. Kdy� se v�ak takzvan� "spo��dan�" �lov�k v r�mci sv�ch pracovn�ch povinnost� pod�l� na likvidaci statis�c�, o�ebra�ov�n� milion�, pak ve�er us�n� s pocitem dob�e odveden� pr�ce. Po mu�en� nen� mo�n� b�t norm�ln�: jist� hranice byla p�ekro�ena. P�itom ani zdaleka nemus� j�t o t�r�n� institucionalizovan�. Rodinn� pekla chrl� z�stupy psychicky i fyzicky mu�en�ch d�t�, vlekouc�ch se �ivotem s n�kladem ran, k�ivd, traumat a frustrac�, o nich� se nikdy ani nedozv�me, a p�esto po nich vy�adujeme, aby se chovali jako ostatn�. Hlasatel� ��du a absolutn�ch hodnot si zpravidla nekladou ot�zku, jac� by byli oni sami, kdyby vyr�stali v neust�l�m poni�ov�n�, bit� a �ikanov�n�. Od soudce vy�adujeme, aby p�i posuzov�n� zlo�ince bral v �vahu jeho d�tstv� a prost�ed�, v n�m� vyr�stal. T�ko se d� o�ek�vat, �e z t�ran�ho d�t�te alkoholick�ch rodi�� vyroste dokonal� jedinec. Hledat poleh�uj�c� okolnosti je�t� neznamen� pop�rat zlo�in. Pon�kud slo�it�j�� je to ji� v p��pad� d�t�te akademik�, pro n� je t�m�� nemysliteln�, �e by se jejich potomek �ivil manu�ln� prac�, i kdyby po tom tou�il sebev�c. Cosi je p�edem vylou�eno a tak�ka nep�ich�z� v �vahu. A u� v�bec nebereme ohled na lidi z ciz�ch kultur. Vy�adujeme od nich, aby se n�m podobali, a ani ve snu n�s nenapadne, �e bychom se mohli od nich mnoh�mu p�iu�it a ledasco p�evz�t. Kolik lid� si v�bec polo�ilo ot�zku, jak by vypadali, kdyby vyr�stali v maringotce, v�em na posm�ch, po generace opovrhovan� a diskriminovan�? Odkud berou jistotu, �e by se z nich nestali zlod�ji, podvodn�ci a lh��i?
Pa��, b�ezen 1998 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).