Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

 
Vyhled�v�n�:



Medi�ln� ��e a demokracie
Philip Jenkins

V posledn�m roce se ocitla ve st�edu z�jmu americk�ch m�di� samotn� m�dia, co� je posedlost zd�nliv� ne�kodn�, i kdy� pon�kud krvesmiln�. Stali jsme se sv�dky �sil� �ady bohat�ch n�padn�k� z�skat p��ze� takov�ch spole�nost�, jako jsou CBS nebo ABC. V�sledkem tohoto "namlouv�n�" byla obchodn� transakce pat��c� k nejv�t�� v historii a bud�c� posv�tnou hr�zu z obrovsk�ho finan�n�ho dobrodru�stv�. Co je na tom koneckonc� �patn�ho? Na rozd�l od p��padu O. J. Simpsona jde p�ece o nekrvav� obchod, v n�m� pora�en� neztr�c� nic krom� cti a mo�n� n�jak� t� miliardy v hotov�ch pen�z�ch �i cenn�ch pap�rech. Ostatn� tento typ koncentrace m�di� nen� n�jak�m nov�m jevem. St�nosti na nadm�rnou moc vydavatel� a medi�ln�ch magn�t� se datuj� od po��tk� bulv�rn�ho tisku a mohutn� vzrostly na p�elomu stolet�, kdy� za�ala jako rakovina bujet Hearstova s�: Ob�an Kane je klasick�m p��kladem takov�ho megalomansk�ho vydavatele, kter� se cht�l st�t kr�lem a sou�asn� cht�l b�t milov�n. Li�� se od t�to neblah� tradice n�jak v�razn� sou�asn� v�voj, kdy se z koncern�, jako jsou Disney nebo Time-Warner, st�vaj� postupn� multimedi�ln� ob�i?

N�kolik podstatn�ch rozd�l� tady je. V d��v�j��ch dob�ch bylo snadn� odli�it vydavatelstv� a nakladatelstv� od z�bavn�ch podnik�, s nimi� byla tato nakladatelstv� propojena jen voln�, a to na z�klad� holdingov�ch spole�nost�. Dnes je v�ak �iroce definovan� "tisk" propojen s informa�n� technologi�, kter� z�rove� ovl�d� slo�it� a vzkv�taj�c� z�bavn� pr�mysl. Znepokojen� z k�iklav� stranick�ho zpravodajstv� �i politick�ch koment��� ustupuje p�ed hlub��mi obavami z neobjektivnosti, z c�len�ho ovliv�ov�n� spole�nosti a z homogenizace kultury. Tyto obavy maj� glob�ln� m���tko - t�kaj� se v�ech m�st na zemi, kam dos�hnou satelity p�en�ej�c� filmy a televizn� programy vyroben� ve Spojen�ch st�tech. A kone�n� je tu v�razn� rozd�l v koncepci kontroly a regulace. V Hearstov�ch dob�ch bylo mo�n� si p�edstavit vl�du, kter� by pom�rn� jednoduch�mi opat�en�mi mohla potla�it nejhor�� v�st�elky finan�n�ho banditismu a redaktorsk� nezodpov�dnosti. To je v�ak sotva mo�n� dnes, kdy jednostrannost a ovliv�ov�n� nabyly velmi nen�padn�ch forem, co� ov�em v�bec neznamen�, �e jsou m�n� mocn�.

V klasick� knize Vl�dci tisku (The Lords of the Press) z roku 1938 vyj�d�il zku�en�, ost��len� levi��k George Seldes sv�j nep��telsk� postoj k americk�m zpravodajsk�m m�di�m. U�inil to detailn�m rozborem, jeho� z�v�ry jsou dodnes nesm�rn� u�ite�n�. Kniha zdrcuj�c�m zp�sobem poukazuje na to, jak obchodn� z�jmy medi�ln�ch magn�t� automaticky omezuj� svobodu projevu novin���. Pr�v� tak objevn� bylo jeho konstatov�n�, �e existuj� n�tlakov� skupiny, o nich� se nem��e v novin�ch ps�t jinak ne� lichotiv�, proto�e by jinak bojkotem ohrozily v��i n�kladu a hlavn� inzerci - jak� by tohle bylo dnes t�ma! U� v roce 1938, d�vno p�ed "varov�n�m ministra zdravotnictv�", kritizoval Seldes tisk za to, �e neuve�ej�uje znepokojiv� v�sledky v�zkumu �kodlivosti tab�kov�ch v�robk� ze strachu, aby se nedotkl tab�kov�ho pr�myslu. Nejd�le�it�j�� poselstv� knihy bylo: "Hlavn� p�ek�kou svobody tisku je ot�zka pen�z."

V pr�b�hu cel�ho stolet� byla ot�zka pen�z rozhoduj�c�m faktorem redukuj�c�m mo�nost v�b�ru. Dlouhou dobu bylo b�n�m jevem, �e m�sta m�la pouze jedin� noviny, kter� zpravidla pat�ily n�kter�mu celost�tn�mu nebo mezin�rodn�mu koncernu. A�koliv tyto koncerny rozhodn� nebyly jednotn� co do ideologie nebo stranick� p��slu�nosti, p�esto se ve sv� politick� orientaci li�ily jen m�lo. V pades�t�ch letech byla dlouh� nadvl�da tisku ot�esena rozmachem televize, ale tato zm�na nebyla tak v�znamn� ve srovn�n� s bou�liv�m rozvojem nov�ch elektronick�ch m�di� v pozd�j��ch desetilet�ch. Dnes je ���en� zpr�v komplikovan� propojeno s dal��mi aktivitami, kter� se souhrnn� ozna�uj� pojmem "z�bavn� pr�mysl". Pat�� sem knihy, �asopisy, noviny, filmy, televizn� programy stejn� jako gramofonov� desky, magnetofonov� p�sky, kompaktn� disky vedle multimedi�ln�ch program� a po��ta�ov�ch her. Nesm�rn� v�hodn� jsou i "vedlej�� produkty" poskytovan� v r�mci reklamn�ch kampan�. O jejich v�nosnosti dob�e v�d� rodi�e, kte�� se st�vaj� ob�mi vyd�r�n� ze strany d�t� vehementn� se do�aduj�c�ch zakoupen� nejr�zn�j��ch postavi�ek z televizn�ch seri�l�. Ameri�an� dnes utr�cej� asi �ty�i sta miliard dolar� za "z�bavu", kam pat�� i poplatky za kabelovou televizi a hrac� automaty. Americk� z�bavn� pr�mysl zam�stn�v� zhruba dva a p�l milionu lid� a jen od roku 1988 se zv��il po�et jeho zam�stnanc� o �edes�t �est procent.

M�n�c� se technologie sbl�ila sf�ru tisku, elektronick�ch m�di� a hudebn�ch z�znam�. Uv�dom� si to ka�d�, kdo pracuje s po��ta�em, na n�m� si rovn� p�ehr�v� kompaktn� disk anebo pou�t� videoklip. Rozd�ly mezi tradi�n�mi m�dii, po��ta�i a komunika�n�mi s�t�mi (internet) v bl�zk� dob� postupn� zcela vymiz�; p�edzv�st� t�to symbi�zy je sou�asn� sbli�ov�n� firem a koncern� pracuj�c�ch v t�chto r�zn�ch oborech. Technologie rovn� p�ekon�v� tradi�n� hranice mezi st�ty - proto se nov� medi�ln� imp�ria zoufale sna�� zachovat a prosazovat sv� z�jmy v tak lukrativn�ch oblastech, jak�mi je Evropa nebo Tichomo��. Bez zisk� ze z�bavn�ho pr�myslu by americk� platebn� bilance dopadla mnohem h��, nebo� jeho produkty se dychtiv� kupuj� na sv�tov�m trhu, zat�mco o automobily nebo elektroniku americk� v�roby u� nen� tak velk� z�jem. Ameri�t� v�robci film�, videa a hudebn�ch nahr�vek vyd�l�vaj� a� �ty�icet procent sv�ch zisk� v z�mo��.

V osmdes�t�ch letech usilovaly medi�ln� firmy o z�sk�n� rozhoduj�c�ch pozic v �ad� oblast�: pou�t�ly se do vyd�v�n� tiskovin a hudebn�ch nahr�vek, do v�roby a distribuce film� a televizn�ch program�, ��dily sv� vlastn� televizn� stanice a kabelov� s�t�. Do t� doby se feder�ln� ��ady sna�ily k��en� z�jm� regulovat ze strachu, aby se nevytvo�ily monopoly potla�uj�c� svobodu projevu. V atmosf��e svobodn�ho trhu v l�tech Reaganov�ch, Bushov�ch a Gingrichov�ch v�ak vzaly tyto ohledy za sv�. A� se budou ps�t d�jiny americk�ch m�di�, bude se pravd�podobn� pova�ovat za rozhoduj�c� rok 1995: Kongres a Feder�ln� v�bor pro komunikace kone�n� zru�ily nebo v�znamn� redukovaly mnoh� omezen� limituj�c� r�st koncern�. Od tohoto okam�iku m��e jedna spole�nost vlastnit dv� televizn� stanice, n�kolik den�k� a t�eba i p�t rozhlasov�ch stanic, a to v�e na jedin�m medi�ln�m trhu. Rovn� bylo de facto zru�eno omezen� vlastnictv� medi�ln�ch spole�nost� pro cizince. Toho nap��klad vyu�ila zpravodajsk� spole�nost Ruperta Murdocha se s�dlem v Austr�lii, kter� m� vysok� pod�ly v americk�ch novin�ch a vlastn� Fox Broadcasting** syst�m.

Deregulaci prov�zel prudk� r�st velikosti a moci medi�ln�ch kolos� a jejich integrace do multiindustri�ln�ch koncern�. Tento trend zah�jila v osmdes�t�ch letech firma General Electric, kdy� z�skala spole�nost RCA, kter� ovl�dala televizn� s� NBC; syndik�t Capital Cities koupil s� ABC a Time splynul se spole�nost� Warner. Ov�em od minul�ho l�ta se i tyto obrovsk� f�ze zdaj� b�t jen trpasli��mi pokusy: tehdy toti� do�lo k tomu, �e CBS byla absorbov�na imp�riem Westinghouse, kter� m� ur�uj�c� vliv i v takov�ch nemedi�ln�ch oblastech, jako je nukle�rn� energie, obrann� energetika, kancel��sk� n�bytek, a dokonce i doprava zbo�� v mrazic�ch vozech. Pokud jde o m�dia, ��d� nyn� Westinghouse patn�ct televizn�ch a t�icet dev�t rozhlasov�ch stanic s n�kolika sty rozhlasov�ch a televizn�ch fili�lek.

Dal�� obchodn� transakce se uskute�nila v roce 1995 a vedla ke slou�en� firmy Disney a Capital Cities/ABC. Oba pod�ln�ci na n� dohromady vyd�lali zhruba sedmn�ct miliard dolar� a maj� celkovou tr�n� cenu vy��� ne� �ty�icet miliard. D�ky druh� nejv�t�� f�zi v d�jin�ch Ameriky vznikl obrovsk� konglomer�t s osmdes�ti p�ti tis�ci zam�stnanc�, p�ibli�n� stejn� siln� jako Westinghouse. Samolib� My��k te� kontroluje jeden�ct televizn�ch stanic s v�ce ne� dv�ma sty dvaceti fili�lkami, dvacet jedna rozhlasov�ch stanic a noviny ve t�in�cti st�tech Unie. ��d� tak� n�kter� z nejzn�m�j��ch kabelov�ch s�t� v�etn� Lifetime, Arts and Entertainment, Disney Channel a mezin�rodn� zn�mou sportovn� kabelovou s� ESPN. Disney je p��kladem oligarchick�ho ��zen� a kontroly ve zd�nliv� funguj�c�m sv�t� kabelov�ho ���en� zpravodajstv�, v ar�n� "p�t set kan�l� a nic na nich". A�koliv se zd�, �e v�m d�lkov� ovlada� nab�z� ��asn� mo�nosti v�b�ru, skute�n� kontrola a ��zen� spo��vaj� ve velmi omezen�m po�tu rukou.

Nakonec (a bylo to doposud nejv�t�� man�elstv� tohoto druhu) se spojil Time-Warner s medi�ln� ��� Teda Turnera a dohromady vytvo�ily dynamo poh�n�j�c� �asopisy, knihy, desky a kompaktn� disky, licence na sportovn� vys�l�n�, filmovou produkci a kone�n� kabelov� komplex zahrnuj�c� Turner Broadcasting, CNN a obrovskou sb�rku klasick�ch film�. Mezi akcion��e tohoto nov�ho obra pat�il s�m Turner, spole�nost Seagram, ovl�dan� obrovsky bohatou kanadskou rodinou Bronfman�, a kabelov� s� TCI. Kabelov� podniky Time-Warner-Turner-TCI spole�n� pronikaj� do v�ce ne� poloviny americk�ch dom�cnost�. A�koliv Time-Warner, Disney a Westinghouse p�edstavuj� mezi americk�mi m�dii Goli�e, jsou tu n�kter� dal�� siln� firmy schopn� splynout s je�t� v�t��mi aglomeracemi?

Medi�ln� sjednocen� sv�t p��t�ho stolet� p�inese je�t� u��� integraci "t�� K": kabel, komputery, komunikace. N�kde pod nimi jsou poh�beny "org�ny", kter� sb�raj�, komentuj� a ���� zpr�vy.

V sou�asnosti jsme tedy sv�dky vzniku a r�stu medi�ln�ch ���, jejich� vnit�n� organizace je neoby�ejn� slo�it� a nepr�hledn�. Tento trend v�ak vid�me ve v�ech ostatn�ch sektorech n�rodn�ho hospod��stv� od potravin��stv� k v�rob� letadel a v�eho ostatn�ho. Co n�m tedy vad�? Je zde jeden z�sadn� rozd�l. Nejedna ho�k� zku�enost n�s i na�e z�konod�rce nau�ila, �e ovl�dnut� m�di� m� politick� d�sledky: skoro po cel� na�e stolet� se v�ichni, kdo p�ipravovali n�siln� p�evraty, obvykle orientovali p�edev��m na rozhlasov� stanice a telefonn� �st�edny. Pokud jde o zpravodajstv� a politick� koment��e, vl�dnou nov� medi�ln� tit�ni potenci�ln� moc�, kter� s sebou nutn� p�in�� ohromn� poku�en�. I kdy� mu magn�ti typu Michaela Eisnera nebo Geralda Levina zat�m nepodlehli, neznamen� to, �e je neohro�uje. Ted Turner si dokonce libuje, �e ovlivnil d�n� daleko od americk�ch b�eh�, jak je patrno z jeho fantastick�ho prohl�en�, �e jeho CNN zbo�ila Berl�nskou ze�, a z jeho daleko v�ce opodstatn�n�ho tvrzen�, �e jeho zpravodajsk� s� je odpov�dn� za politiku z�padn�ch zem� v Bosn�.

Abychom si uv�domili rozsah moci politick�ho tiskov�ho magn�ta, museli bychom se v americk� historii vr�tit do doby Williama Randolpha Hearsta, k Seldesov� knize Ve�ejn� nep��tel ��slo jedna (Public Enemy Number One) nebo k ohromuj�c� moci Ruperta Murdocha v Austr�lii nebo ve Velk� Brit�nii. Italsk� televizn� magn�t Berlusconi ze sebe ud�lal ministersk�ho p�edsedu zem� naprosto rozvr�cen� nicotnost� stranick�ch konflikt�, co� je precedens, p�i n�m� se mus�me radovat, nebo� n� vlastn� tribun lidu, Ross Perot, z�skal sv� jm�n� sp�e z po��ta�� ne� z televize. Chceme-li porozum�t mysli medi�ln�ho tit�na, m�li bychom se zamyslet nad skvostn�m portr�tem lorda Coopera od Evelyna Waugha; tento portr�t je inspirov�n rodinou Harmsworth�, britsk�ho prot�j�ku americk�ch Hearst�. Jeho lordstvo bylo sice zcela bez talentu, ale od ka�d�ho cti��dostiv�ho politika vy�adovalo lenn� v�rnost a nep�ipustilo jak�koliv odpor. Souhlas s jeho n�zory se vyjad�oval slovy: "Naprosto tak, lorde Coopere", nesouhlas: "Do ur�it� m�ry, lorde Coopere." Slovo "ne" bylo stejn� nep��pustn�, jako by dnes pravd�podobn� bylo nep��pustn� u Murdocha nebo Berlusconiho.

Komer�n� zpravodajsk� m�dia byla v�dy orientov�na na zisk, ale vznikaj�c� komplexy m��� d�l: bouraj� toti� hranice mezi zpravodajstv�m a z�bavou a sou�asn� mezi komer�n�mi a politick�mi z�jmy. Zat�mco st�r�n� hranic mezi zpravodajstv�m a z�bavn�m pr�myslem je zn�m� ne�var, vyu��v�n� zpravodajstv� k jin�m ��el�m je jev, kter� st�le je�t� �ek� na anal�zu. V lo�sk�m roce jsme byli sv�dky v�buchu medi�ln�ch v�n�, kdy� byl uveden na trh opera�n� syst�m Windows 95 firmy Microsoft; ke vzplanut� v�n� daly podn�t siln� komer�n�ch z�jmy, je� byly ve h�e. Po��ta�ovou novinku nad�en� p�iv�tal p�edev��m Gannett�v USA Today, kter� je n�hodou dosa�iteln� na s�ti Microsoft i na CNN. Jak poznamenal Washington Post, serviln� pozornost, kterou ud�losti v�novaly CNN a jin� Turnerovy podniky, mohla m�t souvislost s faktem, �e se Turner v t� dob� sna�il nav�zat partnerstv� s Gatesov�m Microsoftem. Bill Gates koupil v Brit�nii jeden cel� denn� n�klad kdysi vzne�en�ch Times� a distribuoval ho zdarma s reklamn�m materi�lem na Windows 95. Pojem novin��sk� nez�vislost v takov� souvislosti nab�v� sp� humorn�ho t�nu.

Podobn� je tomu i v televizn�m zpravodajstv�. Je-li televizn� s� sou��st� sjednocen� "rodiny" (v�cem�n� v mafi�nsk�m slova smyslu), d��ve �i pozd�ji vzniknou tlaky, kter� - by� by byly sebejemn�j�� - odvr�t� novin��e od p��li� agresivn�ho sledov�n� dan�ch t�mat. V tomto smyslu z�ejm� vyvol�vaj� probl�my z�jmy firem podnikaj�c�ch v obrann�m a nukle�rn�m pr�myslu, jako jsou Westinghouse a General Electric. Tyto intern� ohledy zdaleka p�ed�� i ohledy reklamn�, kter� byly tak v�znamn� v Seldesov� dob�.

Jeden z nejnechutn�j��ch politick�ch skand�l� vyvolan�ch posledn� vlnou f�z� medi�ln�ch podnik� vznikl z touhy Ruperta Murdocha z�skat p��ze� Kongresu a st�tn� administrativy; jeho z�m�ry velmi d�razn� podpo�il mluv�� sn�movny Newt Gingrich. Po n�kolika sch�zk�ch obou mu�� z�skal Gingrich velmi �t�drou smlouvu na vyd�n� knihy od nakladatelstv� HarperCollins, p�idru�en�ho podniku News Corporation, kter� vlastn� Murdoch. Gingrich sice usilovn� pop�ral jak�koliv provin�n�, ale tato smlouva nab�zela mo�nost odm�nit spojence bez pou�it� n��eho tak vulg�rn�ho, jako je ob�lka nadit� pou�it�mi bankovkami. Pro� by v�ak nemohl b�t hypotetick� p��tel odm�n�n za �asopiseck� �l�nky �i za sv� pam�ti speci�ln�m zp�sobem, nebo dokonce reklamn� kampan� vhodn� na�asovanou na obt�n� prim�rky? Na�t�st� se toto spojen� dalo snadno vystopovat, av�ak jin� vazby jsou �asto tak slo�it� zamotan� jako rodokmeny ve Star�m z�kon� - tak�e je pak nutno se vracet o mnoho ��dk� zp�t, aby se v�bec zjistilo, kdo vlastn� zplodil kter�ho vedlej��ho potomka.

To neznamen�, �e se m� z�konod�rstv� zab�vat ��zen�m zpravodajstv� a usm�r�ov�n�m otev�en� politick�ch m�di�. Neznamen� to v�ak tak�, �e m� zcela nechat bez kontroly tak ne�kodn� a nepolitick� oblasti, jako jsou videohry, nahr�v�n� hudby nebo sport. Ovl�d�-li takov� koncern jako Disney tak obrovskou ��st popul�rn� kultury, pak je tak� schopen diktovat n�kter� z�kladn� postoje v ka�dodenn�m �ivot� a v soci�ln�ch vztaz�ch. P��kladem m��e b�t rozhodnut� mamut�ho komplexu Time-Warner zbavit se jedn� spole�nosti, kter� si vyslou�ila �patnou politickou pov�st t�m, �e vys�lala hudbu nejextr�mn�j��ch skupin "gangsta rapu". S rozhodnut�m je mo�no sympatizovat, proto�e tento druh hudby lze pova�ovat za surov� a misogynn�. M��eme ale tak� nam�tat, �e rape�i jsou b�sn�ci m�st, kte�� (a� u� jakkoliv vulg�rn�) vyjad�uj� autentick� pohled na m�stskou Ameriku. A� u� zaujmeme jak�koliv postoj, je nesnesiteln� p�ipustit, �e ur�it� podoba kultury je omezov�na jen proto, �e n�jak� korporace nechce urazit republik�nsk� politiky, kte�� se n�hle rozhodli pos�lit sv� pravicov� mand�ty. Musela se spole�nost sklonit p�ed politicko-komer�n�mi z�jmy, m�sto aby p�ijala rozhodnut� podle toho, co pova�uje za spr�vn�?

Problemati�nost takov�ch postoj� m��eme demonstrovat i v jin�ch oblastech. Filmov� tv�rce nebo producent by nap��klad cht�l zfilmovat p��b�h o �en�, kter� se zamiluje do mu�e, jen� ji p�edt�m zn�silnil, nebo p��b�h mu�e, kter� se stane homosexu�lem, proto�e byl v d�tstv� zneu�it pedofilem, p��b�h o izraelsk�ch osadn�c�ch, kte�� t�raj� a vyko�is�uj� palestinsk� Araby, �i o jednom z tis�c� jin�ch p��klad� politick� nekorektnosti. mo�n� �e si re�is�r dokonce p�edstavuje �patn�, znepokojuj�c� nebo otev�en� konec. Kter�koliv z t�chto situac� by se mohla st�t n�m�tem daleko slo�it�j��ho a zaj�mav�j��ho filmu, ne� je z�ed�n� strava, kterou serv�ruj� televizn� obrazovky. Moc slou�en�ch koncern� v�ak prakticky znemo��uje uskute�n�n� tak riskantn�ch projekt�. Vedle p�irozen� opatrnosti v kulturn�m podnik�n� vede velk� koncerny obava, �e by mohly urazit n�jakou z�jmovou skupinu, kter� by mohla vyhl�sit bojkot dan� spole�nosti nebo p�im�t z�konod�rce, aby majitele provinil� filmov� spole�nosti potrestali. Spole�nost, kter� produkuje rapovou hudbu nebo se dopustila zlo�inu "z�vadn�ho my�len�", zvl�t� jde-li o n�zor na zn�siln�n� nebo homosexualitu, nen� t�eba okam�it� zni�it. Existuj� toti� jemn�j�� formy postihu: nap��klad je mo�n� odm�tnout jej�mu spojenci v korporaci ochranou smlouvu nebo licenci na v�stavbu elektr�rny. A je-li z�le�itost takto formulov�na, ka�d� rozumn� podnikatel zam�n� kulturn� odv�n� �in za nemastnou a neslanou, v podstat� nudnou n�hra�ku.

Gigantismus koncern� prosazuje kulturn� bezp�te�nost a (t�eba i bezd�ky) propaguje soci�ln� normy ur�it�ch z�jmov�ch skupin. To posiluje politick� status quo stejn� bezpe�n�, jako kdyby zpravodajsk� agentury p��zniv� referovaly jen o jedin� stran� �i kandid�tovi. A co je hor��, globalizace zpravodajsk�ch koncern� zp�sobuje, �e konzumenti v jedn� zemi u� nemaj� mo�nost poznat odli�n� kulturn� hodnoty realizovan� v jin� zemi, kde plat� i jin� normy a z�kony. Francie, It�lie, Japonsko a Rusko se tak� d�vaj� na posledn� skvosty se Stallonem nebo Whoopi Goldbergovou a pravd�podobn� tak �in� i obyvatel� ��ny a republiky Mali. Tv�rci v t�chto zem�ch si mohou vybrat: bu� budou �ivo�it, anebo se p�izp�sob� sv�tov�m trh�m.

Bou�liv� v�stavba "informa�n�ch d�lnic" v sou�asnosti je nejvhodn�j�� p��le�itost� zamyslet se nad probl�my monopol� a homogenity. Bylo n�kdy v minulosti pro skupinu jedinc� snadn�j�� roz�i�ovat s minimem cenzury n�zory po cel�m sv�t�? Je ot�zkou, zda divoce se rozv�jej�c� elektronick� m�dia si uchovaj� svobodu a p�e�ij� regula�n� �sil� politik� i komer�n� tlak hrstky ob��ch s�t� (nap�. America Online and Compuserve), kter� usm�r�uj� ohromnou v�t�inu obchodu. Jedin�m pozitivem cel� v�ci by mohla b�t skute�nost, �e americk� syst�m politick�ch stran nebyl nikdy tak zraniteln� manipulac� medi�ln�ch magn�t� jako jeho evropsk� prot�j�ky, kter� slou�� daleko v�c sjednocen�m spole�nostem a soudr�n�m vl�dnouc�m elit�m. Ty sice mohou nap�chat ohromn� �kody, ale z��dkakdy jsou schopny vytvo�it neomezen�ho vl�dce. Americk� demokracie p�e�ila Williama Randolpha Hearsta a mohla by p�etrvat Michaela Eisnera, a dokonce i Teda Turnera.

 

(P�elo�ila Adriena Borovi�kov�)

 

 

 

* Autor je profesorem historie a religionistiky na Pensylv�nsk� st�tn� univerzit�. Sta� vy�la pod n�zvem The Matter of Money v �asopise Chronicles, �. 15, �nor 1996.

* Broadcasting - soustava rozhlasov�ch, pop�. televizn�ch stanic. (Pozn. red.)

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).