![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
"Ve v�ku m�di� umlkaj� vnit�n� hlasy?"
(rozhovor s Josefem Platilem)
V minul�m ��sle revue jsme uvedli, �e p�ipravujeme rozhovor s doc. Karlem Krejzou, jeho� nezvykl� zp�sob my�len� a leckdy provokuj�c� n�zory u� �ten��i Prostoru znaj�. N� z�m�r nevy�el ? a t�mto se tak� omlouv�me v�em p��znivc�m K. Krejzy. P�i p��prav� "medi�ln�ho" ��sla se n�m v�ak poda�ilo nav�zat kontakt s dr. Josefem Platilem, odborn�m pracovn�kem nov� zalo�en�ho �stavu pro v�zkum Du�e sv�ta, kter�ho jsme po��dali o rozhovor na dan� t�ma.
***
Red.: Jeden rozpustil� finsk� filozof se ve sv� knize Imagologies sm�je v�em kabinetn�m odborn�k�m, kdy� ��k�, �e u� je na�ase p�ekro�it hranici krkolomn�ho intelektu�lstv� a vydat se napospas m�di�m. Co vy si mysl�te o t�to v�zv�?
Platil: Jsem r�d, �e za��n�te pr�v� z tohoto soudku, proto�e si mysl�m, �e m�dia p�edstavuj� pro dne�n�ho �lov�ka opravdu velkou v�zvu. Z jejich vlivu a dosahu nen� �niku, utv��ej� ment�ln� klima doby, slou�� n�m stejnou m�rou, jakou my slou��me jim. Je to v�zva adresovan� nejen intelektu�l�m, ale v�em, kte�� ka�dodenn� �tou noviny, d�vaj� se na televizi, maj� zapnut� r�dio, bav� se videohrami a u�� se jezdit na informa�n� d�lnici internetu?
Red.: Ot�zkou je, k �emu jsme vlastn� vyz�v�ni.
Platil: Jeden hlas, jednu dobovou "v�zvu" reprezentuje v�mi citovan� Esa Saarinen. Tvrd�, �e jsme dosp�li do situace, kdy st�nov� obrazy (images), fabrikovan� idoly a medi�ln� ���en� informace do t� m�ry p�ekr�vaj� skute�nost, �e se odv�k� lidsk� pot�eba - toti� nav�zat vztah k tomu, co je v t�chto obrazech p�vodn�, nezprost�edkovan� a co poukazuje k hlub�� rovin� skute�nosti - st�v� bezp�edm�tnou. T�m se pro �lov�ka �ij�c�ho v medi�ln� ��e otev�r� epoch�ln� �ance zbavit se ve�ker� symbolick� z�t�e a magick� s�ly spojen� se skute�n� velk�mi, plnohodnotn�mi obrazy. V prost�ed� "simulovan� kultury" (tzv. simkult, jeden z kl��ov�ch Saarinenov�ch pojm�) opravdu nejde o to, pro��vat obrazy jako jsoucna poukazuj�c� t�m �i on�m zp�sobem k archetyp�ln�mu zdroji, ke ko�en�m existence, k ohnisku byt�. Nejde o to hledat v nich formy �i tvary hlub��ch obsah� �i chcete-li idej�. Naopak jde o n�co mnohem l�kav�j��ho a m�n� riskantn�ho: o um�n� se t�mito obrazy jednodu�e bavit, p��padn� na jejich z�klad� komunikovat - ov�em s v�dom�m, �e jde jen o citace �i medi�ln� prefabrik�ty. Jedin�, co je nutn� u�init, abychom mohli pro��vat slastn� pocit opojn� lehkosti z takov� komunikace, je vydat se m�di�m v�anc, vydat jim napospas svou du�i.
Red.: Ve va�em pod�n� se hlasy postmodern�ch apologet� m�di� podobaj� sp�e sv�d�n� ne� skute�n� v�zv�?
Platil: A�koliv nechci tyto n�zory nijak d�monizovat, p�izn�m se, �e s nimi hluboce nesouhlas�m a vedu s nimi v�nivou polemiku. Skute�n� si mysl�m, �e jde o jist� druh sv�d�n� (zde je t�eba p�ipomenout zn�m� esej Jeana Baudrillarda, v n�m� uva�uje o sv�d�n� jako o typick�m fenom�nu dne�n� doby). N�kte�� postmodern� intelektu�lov� - a Saarinen k nim bezpochyby pat�� - toti� zcela nekriticky propadli p�edstav�, �e m�dia "vyst�laj�" skute�nost slovy, informacemi a hlavn� obrazy (images) do t� m�ry, �e n�m tato skute�nost nejen�e p�est�v� vadit, ale ona pr� p�est�v� v�bec existovat! Vrcholn� v�rok zazn�l na jedn� z konferenc� v�novan�ch m�di�m a p�edn�mu �esk�mu intelektu�lovi se t�mto v�rokem poda�ilo ve�ejn� se znemo�nit: v medi�ln�m v�ku pr� lid� definitivn� p�i�li o iluze, �e "slova jsou kryta skute�nost�, podobn� jako t�eba pen�ze zlatem"! Slova �i obrazy se podle t�to teze n�padn� podobaj� oby�ejn� sl�m�, kterou si lid� v medi�ln�m v�ku vyst�laj� sv� p��bytky - z�ejm� proto, aby je nepohodln� "skute�nost" netla�ila do zad, aby si mohli ustlat, v klidu pod�imovat, v lep��m p��padn� s bezobsa�n�mi slovy a obrazy lehce komunikovat a neru�en� si s nimi hr�t jako d�ti. Ark�die v elektronick�m v�ku - no uznejte, nen� to sv�dn�, l�kav� p�edstava?
Red.: Odpus�te, ale nezd� se v�m, �e s vani�kou vyl�v�te i d�t�? Va�e kritika d�l� dojem, �e m�te v��i m�di�m nep�ekonatelnou averzi.
Platil: Jsem posledn�, kdo by cht�l tvrdit, �e m�dia sama o sob� p�edstavuj� pro na�i civilizaci n�jakou mimo��dnou hrozbu. Naopak, pln� si uv�domuji jejich obrovsk� mo�nosti, jsou mocnou silou v ment�ln�m �ivot� spole�nosti. Americk� soci�ln� myslitel Michael Novak je v�sti�n� p�irovn�v� k nervov�mu syst�mu v pomysln�m "t�le" z�padn� civilizace, ��k�, �e jsou nepostradateln�m "kolektivn�m mozkem vytv��ej�c�m a p�en�ej�c�m obraz sv�ta". Proto lze o�ek�vat, �e se m�dia v bl�zk� budoucnosti stanou jedn�m z hlavn�ch t�mat celosv�tov� intelektu�ln� diskuse. V�me p�ece z vlastn� zku�enosti, �e mohou �lov�ka stejn� tak dob�e probouzet k v�dom�, jako ho dok�� ukol�b�vat a uspat, um�j� ho informovat a orientovat stejn� �sp�n� jako tot�ln� zm�st, jsou schopny pom�hat rozvoji demokratick�ch forem �ivota se stejnou ��innost�, jako je dovedou potla�ovat a ideologicky zneu��vat prostor ur�en� pro svobodnou v�m�nu n�zor�.
Red.: P�esto jste prudk�m rozvojem elektronick�ch m�di� pon�kud zneklidn�n?
Platil: Jsem zneklidn�n p�edev��m d�sledky tohoto v�voje na psychiku a schopnost vn�m�n� �lov�ka. Mimochodem, z va�� formulace vypl�v�, �e "prudk� rozvoj elektronick�ch m�di�" pokl�d�te jaksi automaticky za pozitivn� prvek - z toho vid�te, jak hluboce zako�en�n� je v na�em my�len� ideologie v�deck�ho a technick�ho pokroku. Ve skute�nosti jde o v�razn� symptom dne�n� doby a tento symptom m��e b�t vykl�d�n r�zn�. O jeden z mo�n�ch v�klad� bych se zde r�d pokusil, ale p�edes�l�m, �e bude vych�zet z p��sn� nev�deck�ch pozic. Ostatn� v na�em �stavu je materialistick� v�d� a jej� metodologii v�nov�na pozornost jen jako zaj�mav�mu pokusu, jak lze drastick�m zredukov�n�m filozofick�ch v�chodisek prakticky ovl�dnout hmotn� sv�t - a� na samu hranici sebezni�en�. Red.: �stav pro v�zkum Du�e sv�ta - to zn� p��mo mysticky, douf�m, �e v� v�klad bude p�ijateln� i pro �ten��e na�eho �asopisu, kte�� d�vaj� sp� p�ednost zdrav�mu selsk�mu rozumu a vlastn� zku�enosti?
Platil: Tuto starost bych laskav� p�enechal jim, ale vra�me se k symptomu, kter� jste nazval "prudk� rozvoj elektronick�ch m�di�". Co v�echno s sebou nese? Jednak informa�n� explozi, kter� do zna�n� m�ry souvis� s exploz� z�bavn�ho pr�myslu. Oboje p�in�� obrovsk� zisky, nebo� informace a z�bava se postupn� staly nejvyhled�van�j��m druhem zbo�� (v totalitn�ch spole�nostech se to vypl�c� dvojn�sob - masivn� manipulace s informacemi a ohlupov�n� ob�an� ve�ejnou z�bavou umo��uje upev�ovat politickou moc). Velk� zisky vedou k rozs�hl�m investic�m do nov�ch technologi� a ke vzniku ob��ch spole�nost�, jak�chsi medi�ln�ch ��� ovl�daj�c�ch trh s informacemi, reklamou a z�bavou.* Praktick� v�sledek je nap��klad ten, �e nab�dka televizn�ch program� sice stoup� �m�rn� s po�tem televizn�ch stanic, ale jejich �rove� naopak z�konit� kles�. Komer�n� stanice se toti� ��d� populistick�m principem: "lidem je t�eba nab�zet p�esn� to, co cht�j� vid�t" a nav�c plat� p�irozen� limit v tom, �e tv�r�� potenci�l t�ch, kte�� programy vytv��ej�, je omezen� (co� p�esn� vystihl sir Karl Popper ve sv�m posledn�m eseji Moc televize). Chci nazna�it, �e t�m, ��m na�e technick� civilizace p�ekypuje, m��e tak� trp�t. Jin�mi slovy: neust�l� technick� rozvoj m�di� a jejich komer�n� �sp�nost nemus� b�t proto nutn� jen symptomem pokroku, ale v jist�m smyslu t� p��znakem �padku, nebo dokonce chorobn�ho stavu.
Red.: To je dost odv�n� z�v�r, nemysl�te?
Platil: To, co m� zneklid�uje na masivn�m pronik�n� m�di� do spole�ensk�ho �ivota i do �ivota ka�d�ho z n�s, je naprost� inflace p�vodn� pot�eby �i principu, na n�m� jsou v�echna m�dia zalo�ena a z n�ho� vych�zej�. Tou pot�ebou je p�in�et a p�en�et jinak t�ko p��stupn� informace. Tlumo�it poselstv� ve�ejn� (ur�en� v�em) i d�v�rn� (ur�en� jedinci) o sv�t� vn�j��m i vnit�n�m. P�vodn�, v mytick� dob�, byla tato zprost�edkovatelsk� �loha vyhrazena jednomu z Olympan� - bohu Hermovi (��man� mu, jak zn�mo, ��kali Mercurius /Merkur/ a v alchymii i tradi�n� astrologii m� tento prvek �i planet�rn� s�la nezastupiteln� postaven�). Hermova funkce jako posla bo��ch vzkaz� byla posv�tn� - vykon�val toti� to, pro co jin� nem�li n�le�it� "vybaven�": tlumo�il "p��n� boh�". Dnes bychom sp�e �ekli, �e dovedl nezn�m� (nev�dom�) p�en�st do roviny zn�m�ho (do lidsk�ho v�dom�). V technick�m v�ku obstar�vaj� tuto �innost m�dia - jac�si novodob� slu�ebn�ci boha Herma - ov�em s jedn�m podstatn�m rozd�lem: t�m "nezn�m�m", co stoj� za to p�en�et, u� nen� "p��n� boh�", n�br� kdejak� jepi�� aktualita. T�m chci ��ci, �e i technick� m�dia maj� sv�j p�vod v ur�it�ch potenc�ch, vnit�n�ch (merkuri�ln�ch �i hermovsk�ch) sil�ch a vlastnostech, je� se navenek mohou projevovat nejr�zn�j��m zp�sobem. Nen� t�k� si nap��klad pov�imnout, �e lid� p�sob�c� v m�di�ch v�t�inou opl�vaj� mimo��dnou v�mluvnost� (dnes bychom �ekli: komunika�n�mi schopnostmi), obratnost�, technickou vynal�zavost� a hravost� v�etn� mimo��dn� intelektu�ln� "dovednosti" vyd�vat ciz� my�lenky za sv� - to v�echno jsou "bo�sk�" dary Hermovy?
Red.: To je nepochybn� zaj�mav� pohled na m�dia, ale nezd� se v�m, �e jste se nechal sv�m v�kladem pon�kud strhnout? Nejd��ve jste za�al mluvit o inflaci m�di�?
Platil: P�i�t�te to, pros�m, na vrub m�mu vlastn�mu hermovsk�mu zalo�en� - ostatn� v�ichni jsme n�jak "medi�ln�" potrefeni, ani vy jako redaktor �asopisu nejste v�jimkou. Ale abych se vr�til ke sv� hlavn� my�lence o prob�haj�c� inflaci p�vodn�ho hermovsk�ho principu, j� je dne�n� v�k m�di� siln� poznamen�n. Jde tu o proces, p�i kter�m shora uveden� potence, vlastnosti a schopnosti zakl�daj�c� sv�t m�di� zvl�tn�m zp�sobem hypertrofovaly, zbytn�ly (inflace je z latinsk�ho inflare - nafouknout, nadout, zdu�et). Symptom� t�to medi�ln� inflace je nep�ebern� mno�stv� - lze se domn�vat, �e v tomto ��sle va�� revue bude �e� p�edev��m o t�chto symptomech. To, co j� m�m na mysli, chci demonstrovat na p��kladu medi�ln� proslul�ch gigantick�ch show zbo��ovan� hv�zdy dne�n� popul�rn� hudby. Showbyznys a m�dia u�inily z t�to hv�zdy um�lou bytost a z jej�ch megaprodukc� podivnou halucinogenn� seanci. Tento obludn� idol se stal v�stra�n�m znamen�m doby - znamen�m lavinovit� se ����c�ho procesu idolatrie. P�i jej�m koncertu nejde "jen" o pro��v�n� hudby, tance a zp�vu, ale o v�c - o setk�n� s "jinou" zku�enost�, o propadnut� do jin�, �ekn�me mytick� dimenze skute�nosti. Agresivn� spektakul�rnost obraz� p�sob� jako halucinogenn� l�tka. Ale je t�eba za to zaplatit da�. Enormn� "vybuzen�" smysl� toti� p�sob� na individualitu jako rozpou�t�dlo - �lov�k se "rozpust�" v davov� ext�zi, co� m��e p�sobit slastn�, ale v kone�n�m d�sledku to ohro�uje a ochromuje individu�ln� psychick� �ivot jedince?
Red.: Myslel jsem, �e zvol�te origin�ln�j�� p��klad. Snad t�m nechcete p�irovn�vat pr�m�rn�ho televizn�ho div�ka k n�v�t�vn�kovi koncertu Michaela Jacksona?
Platil: Budete se mo�n� divit, ale chci. Zkuste zalistovat t�denn�m programem televizn�ch stanic a zcela p�irozen� z�sk�te pocit, �e se st�v�te potenci�ln�m ��astn�kem obrovsk� televizn� megashow, k n� p�irozen� pat�� i seri�zn� se tv���c� zpravodajstv� a sem tam n�jak� zaj�mav�j�� po�ad �i film. To, co si n�v�t�vn�k Jacksonova koncertu odb�v� ve�ejn� v bou�liv� atmosf��e davov� psych�zy, zakou�� n�ru�iv� televizn� div�k introvertn�ji v intimit� sv�ho soukrom�: obdobn� opojen� vyvolan� agresivn� spektakul�rnost� neust�le se m�n�c�ch obraz�, vjem�, informac�. Jen prost�ed� (m�dium) a intenzita se li��, ale ��inek je tent��: uhranut� a posl�ze strnul� v�raz, kter� je neklamn�m znamen�m toho, �e se individu�ln� du�evn� �ivot u lid� trp�c�ch "manickou idolatri�" (nutkav� pot�eba konzumovat obrazy) jaksi zastavil, ustrnul. A nen� t�eba si d�lat iluze, touto chorobou trp�me v t� �i on� m��e v�ichni. D�sledek zm�n�n� inflace je neblah�: ve v�ku m�di� umlkaj� vnit�n� hlasy, vyhas�n� spiritu�ln� �ivot. Lidsk� du�e vydan� v�anc m�di�m je ohlu�ena a v podstat� ztracena. Nach�z� se ve stavu zvl�tn� strnulosti, o n� p�e ve sv�m vynikaj�c�m eseji Med�za v nov�j�� dob� kamenn� Rudolf Star�, ostatn� autor, kter� dosp�l ve v�kladu ducha dne�n� doby, tak siln� utv��en�ho vlivem m�di�, mysl�m nejd�le. Ano, skute�n� se domn�v�m, �e televizn� obrazovka stejn� jako displej na po��ta�i p�edstavuj� n�co na zp�sob novodob�ch Gorgon. Pohled do jejich tv��� m��e b�t v psychick�m slova smyslu skute�n� smrteln�. Red.: Z�ejm� jste se rozhodl n�s v z�v�ru trochu vyd�sit. Ale vra�me se na za��tek na�eho rozhovoru, mluvil jste o m�di�ch jako o velk� v�zv�. Ostatn� i v p�ipom�nan�m m�tu o Perseovi byly Gorgony pro mytick�ho hrdinu v�zvou?
Platil: - ano, v�zvou k boji. Jenom�e v p��pad� m�di� nejde o boj a brojen� proti nim, bylo by to p�edem prohran�. M�dia jsou pro n�s v�zvou k co nejv�t�� bd�losti v�dom�. Pr�v� tato bd�lost v�dom� je symbolizov�na v antick�m m�tu dv�ma atributy. Bohov� Herm�s a Pallas Ath�na vyzbrojuj� b�jn�ho hrdinu Persea zbran�mi, kter� by mohly pomoci i n�m �elit magick�mu pohledu novodob�ch Gorgon. Daruj� mu diamantov� me� rozli�ov�n� a ochrann� �t�t reflexe i sebereflexe. Ot�zkou ov�em z�st�v�, jsme-li schopni tyto "zbran�" pou��vat tak jako b�jn� hrdina.
(Za redakci ot�zky kladl Martin Bl�zk�)
* Srov. v tomto ��sle Prostoru �l�nek Philipa Jenkinse. (Pozn. red.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).