![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
"�esk� ot�zka" od Masaryka k Havlovi
Eva Hahnov�
�eskoslovensk� parlament p�ijal dne 26. �nora 1930 "z�kon o z�sluh�ch T. G. Masaryka" s n�sleduj�c�m zn�n�m: 1. T. G. Masaryk zaslou�il se o st�t. 2. Tento v�rok budi� na v��nou pam� vtes�n do kamene v obou sn�movn�ch N�rodn�ho shrom�d�n�. T�mto dnes pon�kud neobvykl�m zp�sobem byla vyj�d�ena �cta �ivotn�mu d�lu prvn�ho �eskoslovensk�ho prezidenta Tom�e Garriqua Masaryka (1850-1937). St�t, o n�j� se Masaryk zaslou�il, sice ji� neexistuje, ale Masarykovy my�lenky jsou v �esk� ve�ejnosti st�le velmi popul�rn�. Cit�ty z jeho d�la nalezneme v�ude, v neposledn� �ad� i v projevech dne�n�ho prezidenta �esk� republiky V�clava Havla. V roce 1895 uve�ejnil Masaryk, tehdy profesor filosofie na Pra�sk� univerzit�, jednu ze sv�ch nejzn�m�j��ch knih �esk� ot�zka. Bylo to v dob� formov�n� novodob�ch n�rodn�ch spole�enstv� a nejasnosti o tom, jak� st�tn� formy adekv�tn� uspokoj� aspirace v�ech modern�ch evropsk�ch n�rod�, byly �asto ozna�ov�ny sloganem "ot�zka". V 19. stolet� se nemluvilo jen o italsk� nebo n�meck� ot�zce, ale tak� o polsk� �i o "�esk� ot�zce". V Masarykov� knize se v�ak o st�topr�vn�ch probl�mech, s nimi� byl �esk� n�rod tehdy konfrontov�n, mnoho nedo�teme. Masaryk p�edlo�il sp�e historicko-politick� koncept jako n�vrh nov� formy �esk�ho n�rodn�ho v�dom�, nov� interpretace �esk�ch d�jin a tehdej�� politick� a kulturn� situace �esk� spole�nosti. Masaryk�v koncept �esk�ho n�rodn�ho v�dom� se op�ral o symboly a d�jinn� obrazy popul�rn� tehdy jak ve vzd�lan�ch, tak i �irok�ch vrstv�ch �esk� spole�nosti a nab�zel jednoduch� odpov�di na ot�zku: "Kdo jsme my, �e�i?" Zalo�en� �eskoslovenska roku 1918 a Masarykova role v n�m se jevily mnoh�m jako d�kaz toho, �e Masarykova odpov�� na "�eskou ot�zku" byla spr�vn�. Dnes v�ak �ije dobr� pov�st t�to republiky sp�e z toho, �e v meziv�le�n�m obdob� si tento st�t ze v�ech st�t� na v�chod od R�na nejd�le zachoval parlamentn� demokratick� syst�m, ne� z �sp�ch� ve smyslu st�totvorn�m. Pro �echy to byl "jejich" st�t, ale �e�i tvo�ili jen ��st obyvatelstva; v�t�in� p��slu�n�k� ostatn�ch skupin obyvatelstva se jevil tento st�t jako ciz�, �esk� nadvl�da. Vznik �eskoslovenska ve skute�nosti "�eskou ot�zku" nevy�e�il, a t�m podivuhodn�j�� proto je, �e �esk� ve�ejnost dodnes spat�uje v Masarykov� my�lenkov�m d�dictv� jeden z v�znamn�ch nosn�ch pil��� sv� kolektivn� identity, sv�ho n�rodn�ho v�dom�. Ot�zky, kter� si Masaryk kladl koncem 19. stolet�, n�le�ej� dodnes k nejpopul�rn�j��mu okruhu t�mat �esk� intelektu�ln� diskuse; i to je d�kazem st�le trvaj�c�ho Masarykova vlivu. Stejn� jako on p�ed sto lety si �e�t� intelektu�lov� dodnes s oblibou l�mou hlavu �vahami "o smyslu �esk�ch d�jin", ot�zkou "Jac� jsme?" (jak zn� titul popul�rn� knihy Ferdinanda Peroutky z meziv�le�n�ho obdob�), nebo dokonce ot�zkou "Co jsou �e�i?" (nap�. n�zev eseje Jana Pato�ky). Diskuse o tzv. n�rodn�m charakteru �i jak se dnes ��k�, n�rodn� identit�, nen� sice specificky �esk� jev, pozoruhodn� je v�ak nem�nnost pojm�, ot�zek a odpov�d�, s nimi� se v p��slu�n� �esk� diskusi setk�v�me. Vysok� kredit, kter� st�le je�t� m� v �ad�ch historik� a intelektu�l� Masaryk�v koncept �esk� ot�zky, se �asto uv�d� jako d�kaz "velikosti", vysok� hodnoty jeho d�la. Nen� v�ak kontinuita Masarykova p�soben� sp�e n�znakem nedostate�n� dynamiky �esk� diskuse? Mnoh� nazna�uje, �e je nutno za��t kone�n� problematizovat a kriticky analyzovat nejen Masarykovy my�lenky samotn�, ale i jejich p�soben� v diskusi o �esk� n�rodn� identit�. P�itom nejde o to, �e by �e�t� intelektu�lov� nebyli obezn�meni s diskusemi a literaturou jin�ch autor� nebo �e by ne�etli Masaryka kriticky. O Masarykov�ch idej�ch se diskutuje �asto kontroverzn� a zcela jist� nejsou oslavov�ny pouze s apologetick�m z�m�rem. Nedostatek intelektu�ln� dynamiky v ot�zce p�soben� Masarykova konceptu �esk� n�rodn� identity lze sp�e ilustrovat zamy�len�m nad t�m, o �em se nediskutuje, ne� nad t�m, o �em je �e�. Nejpatrn�j�� "ne-t�ma" tohoto druhu je �esk� sou�it� s druh�mi n�rody. Etnicky "�esk�" spole�nost nikdy ne�ila jako �zemn� a st�topr�vn� jednozna�n� ohrani�en� a autonomn� spole�nost. V �ech�ch, na Morav� a v n�kdej��m rakousk�m Slezsku, kde �e�i �ili, p�edstavovali jen okolo dvou t�etin obyvatelstva; t�etinu tvo�ili N�mci. Krom� toho �esk� spole�nost �ila do roku 1918 ve st�tn�m svazku mnohon�rodn� habsbursk� monarchie a pot� rovn� v mnohon�rodn�m �eskoslovensku. kdy� byli N�mci na konci druh� sv�tov� v�lky vyhn�ni a v�chodn� ��st st�tu s p�ev�n� rus�nsk�m a ma�arsk�m obyvatelstvem byla odstoupena Sov�tsk�mu svazu, z�stali v �eskoslovensku v podstat� jen p��slu�n�ci on�ch dvou n�rod�, v jejich� jm�nu byl st�t zalo�en. Ale ani oni - �e�i a Slov�ci - nedok�zali nal�zt uspokojivou formu vz�jemn�ho sou�it�. S ohledem na tyto skute�nosti by bylo mo�no o�ek�vat, �e se diskuse o takzvan� �esk� ot�zce budou od po��tku zab�vat tak� probl�my sou�it� �ech� s "druh�mi". kdy� Masaryk p�ed sto lety p�edlo�il sv�j koncept "�esk� ot�zky", t�m�� se o nich nezmi�oval, a to je z�ejm� jedna z p���in, pro� jedn�m z nejv�ce zanedb�van�ch t�mat �esk� diskuse je a� dodnes hled�n� modelu sou�it� r�zn�ch n�rodnost� v mnohon�rodn�m st�t�. Vzhledem k tomuto nez�jmu v�ak nen� divu, �e se �esk� spole�nost na konci druh� sv�tov� v�lky bez ve�ejn� diskuse "zbavila" N�mc�, �e nejv�chodn�j�� ��st "sv�" republiky p�enechala bez dal��ho Sov�tsk�mu svazu a �e ani rozpad �eskoslovenska na dva st�ty nevzbudil velk� odpor v �esk� ve�ejnosti. �e�t� intelektu�lov� se jen z��dka t�� na p���iny tohoto ztroskot�n� sou�it� �ech� s "druh�mi". P�esto mnoh� nazna�uje, �e se �ech�m nepoda�� ani dnes nal�zt uspokojivou formu sv� kolektivn� identity, pokud budou potla�ovat vzpom�nku na "druh�", na ty, s nimi� sd�lej� spole�n� d�jiny. Historick� bohatstv�, kter� bylo ztraceno p�i etnick� "�istce" jejich st�tu, a lidsk� utrpen�, je� s t�m bylo spojeno, je neust�le p�ipom�n�no v nejr�zn�j��ch form�ch, i kdy� se tomu mnoz� vyh�baj�. M�lokdo si p�itom uv�domuje, �e minulost je tak p�enech�na iracion�ln�m postoj�m a bujen� emoc� - jak ostatn� ukazuj� panick� obavy, s nimi� �esk� ve�ejnost reaguje nap�. na ka�d� projev jak�hokoli sudeton�meck�ho politika v Mnichov�. Historick� vzpom�nka na "druh�" p�sob� o�ividn� i tehdy, kdy� ji� zde ��dn� "druz�" nejsou, a �esk� diskuse o tom, "kdo jsme" a "jac� jsme", se proto neobejdou bez p�em��len� o �esk�m sou�it� s "druh�mi". Obvykl� poukaz na "vinu druh�ch" jako p���inu ne�sp�n�ho sou�it� p�itom k uklidn�n� vztahu v��i vlastn�m d�jin�m nep�isp�v�. Parlamentn� demokratick� �eskoslovensko meziv�le�n�ho obdob� se nerozpadlo jen v d�sledku n�siln� expanze Hitlera a t�et� ��e, ale tak� v d�sledku nedostatku �esk�ho respektu v��i spoluob�an�m "druh�ch" n�rodnost�; t�i miliony N�mc� byly vyhn�ny, kdy� �e�i rozhodovali v kr�tk�m intermezzu mezi skon�en�m v�lky a vznikem komunistick� diktatury sami, bez ciz�ho vlivu; a po p�du komunismu se �eskoslovensk� st�t trvale rozpadl za znovuobnoven�ho demokratick�ho z��zen�. �esk� spole�nost by musela pop��t svou kulturn� a politickou autonomii, kdyby se cht�la z��ci spoluzodpov�dnosti za tyto historick� skute�nosti. Pro mnoh�, kdo d��ve �ili s �echy ve spole�n�m st�t�, a p�edev��m pro dodnes roztrp�en� mezi nimi, jsou d�jiny �eskoslovensk� republiky jen v�razem �esk�ho �ovinismu. V�t�ina �ech� naopak v���, �e vinu za ztroskot�n� sou�it� s druh�mi je t�eba hledat v�lu�n� u nich - u N�mc� �i u Slov�k�. Ve skute�nosti �esk� zku�enost v�ak poskytuje cenn� informace o obt�n�m hled�n� uspokojiv�ch a funguj�c�ch forem sou�it� v�ce n�rod� i ve svobodn�ch demokratick�ch st�tech. Dnes popul�rn� snahy o celoevropskou integraci dod�vaj� t�mto zku�enostem zvl�tn� aktu�lnost. �esk� historie ukazuje, �e pro �sp�n� sou�it� s druh�mi nesta�� jen dobr� v�le, a to ani tehdy, kdy� je doprov�zena snahou o demokratick� uspo��d�n� politick�ho �ivota. Pr�v� naopak - demokratick� koncept prvn� republiky zalo�en� na idej�ch "v�t�inov� demokracie" zaslepuje mnoh� �esk� intelektu�ly p�i vn�m�n� "druh�ch". Po generace veden� diskuse o "�esk� ot�zce" vykazuj� vysokou m�ru n�rodn� sebezahled�nosti a nedostate�nou vn�mavost v��i sv�tu kolem sebe, stejn� jako pom�rn� slab� vyvinut� smysl pro slo�itost politick� skute�nosti. A pr�v� tyto jevy potvrzuj� d�le�itost v�dom�, �e v�le k sou�it� s "druh�mi" mus� b�t doprov�zena kritickou reflex� v�ech probl�m�, kter� s n�m souvisej�. Jak m�lo vn�mal ji� Masaryk re�ln� polick� �ivot sousedn�ch n�rod�, ilustruje jeho dopis Edvardu Bene�ovi z 28. prosince 1918 - tedy z doby, kdy form�ln� nov� zalo�en� �eskoslovensk� st�t musel teprve vojenskou moc� l�mat odpor ��sti sv�ch budouc�ch ob�an�. T�mito probl�my se v�ak prezident st�tu v�bec nezab�val; svou pozornost toti� v�noval zd�nliv� p��jemn�j��m z�le�itostem: "N�mci na�i v Praze a jinde jsou u� s n�mi. Jen se je�t� ost�chaj� vystoupit ve�ejn�. Pol�ci na�i pro n�s: boj� se b�t v Polsku, �e tam nebude po��dek. Z B�lska N�mci, z T��na atd. pros�, abychom je Pol�k�m ned�vali. Maj� strach z polsk�ho hospod��stv�. (...) V�de� je v ruk�ch neschopn�ch lid�. (...) N� vliv bude zna�n�: (...) Bavorsko navazuje styky: chce od Berl�na pry� a ��d� si na�i pomoc." Sousedn� n�rody se zde jev� stereotypn� tak, jako by byly �ech�m naklon�ny. Jen Ma�ary a Pol�ky nem�l Masaryk zjevn� r�d a s�zel rad�ji na jednoduch� prost�edky: "Hlavn�" aby n�s podporovali (p�edstavitel� v�t�zn�ch velmoc�, E. H.) proti Ma�ar�m a Pol�k�m. Pol�k�m �afka by ne�kodila, naopak prosp�la by, zchladila by nebezpe�n� �ovinisty." Zd� se, �e Masarykovo vlastn� n�rodn� v�dom� netr�p� ��dn� pochybnosti: "Je to doopravdy pravda: my jedin� jsme p�ipraveni a dovedeme m�t a udr�et po��dek. N� vzor bude rozhodovat." Z jednotliv�ho dopisu by se nem�lo vyvozovat p��li� mnoho; p�esto v t�chto soukrom�ch Masarykov�ch ��dc�ch nal�z�me celou �adu my�lenkov�ch postup�, s nimi� se v �esk� intelektu�ln� diskusi setk�v�me st�le znovu: existuj�c� konflikty a re�ln� probl�my (nap��klad se sudetsk�mi N�mci, Slov�ky, Ma�ary nebo Pol�ky) jsou potla�ov�ny, vn�m�n� druh�ch se omezuje na vyzdvihov�n� jednotliv�ch p��jemn�ch hlas� o vlastn� zemi a spol�h� se na p�soben� vlastn�ch zvl�tn�ch kvalit jako na rozhoduj�c� faktor budouc�ho politick�ho v�voje. Tento postoj udivuje ov�em o to v�ce, �e pr�v� Masaryk se bezesporu ne�navn� zasazoval o p�ekro�en� �zk�ho horizontu vlastn�ho n�roda a nav�c p�itom neopom�jel zd�raz�ovat hodnoty univerz�ln�ho humanismu. Ve sv�ch d�lech se zab�val podrobn� rusk�mi, n�meck�mi, francouzsk�mi, anglick�mi a americk�mi spisovateli. V dob� jeho �ivota jej za to �e�t� nacionalist� ur�eli jako kosmopolitu, dnes je za to ct�n. P�itom se v�ak �asto p�ehl��, jak malou pozornost v�noval nejbli���m soused�m �ech�, p�edev��m N�mc�m v �esk�ch zem�ch. Nelze pop��t, �e Masaryk si byl velmi dob�e v�dom toho, jak d�le�it� pro �echy a �eskoslovensko bylo sou�it� s N�mci. kdy� na konci jeho �ivota a jen n�kolik let p�ed "an�lusem" takzvan�ch sudeton�meck�ch oblast� k Hitlerovu N�mecku jej n�meck� publicista Emil Ludwig v podrobn�m interview konfrontoval se v�emo�n�mi st�nostmi n�meck�ho obyvatelstva na �eskoslovensko, odpov�d�l vyh�bav�. Na jedn� stran� vynikla z�eteln� jeho p�edstava, �e nov� republika je n�rodn� st�t �ech� a Slov�k�, na druh� stran� tehdy zd�raznil nezbytnost vyrovn�n� mezi �echy a N�mci: "Jsem si jasn� v�dom toho, �e je pro bezpe�nost na�eho st�tu zapot�eb� z�skat pro n�j N�mce. Kdyby se to nestalo, nesli bychom za to spoluzodpov�dnost." S ohledem na tuto v�tu v�ak p�ekvapuje, �e ani zde, ani nikde jinde se nijak nezab�val konkr�tn�mi po�adavky sudetsk�ch N�mc�: nezmi�oval se o nich, ani k nim nezauj�mal stanovisko. Tak tomu bylo i u tehdej��ch �esk�ch publicist� - s n�kolika pozoruhodn�mi v�jimkami, jako byl Emanuel R�dl. Ani ti se nezab�vali z�kladn�m probl�mem �esko-n�meck�ho sou�it� v prvn� �eskoslovensk� republice, toti� skute�nost�, �e N�mci, kte�� stejn� jako Slov�ci m�li velk� pod�l na celkov�m po�tu obyvatelstva, nebyli spokojeni se statutem men�iny, ale cht�li b�t pokl�d�ni za rovnopr�vn�ho �lena st�tn�ho n�roda. Masarykova slova z 22. prosince 1918, �e N�mci p�i�li do zem� jako "emigranti a kolonist�", zap�sobila osudov�: N�mci byli v nov� zalo�en�m st�t� ch�p�ni jako cizinci, jako uzurp�to�i "�esk� zem�". P�edstava demokracie jako vl�dy v�t�iny nav�c nedovolovala poskytnout hlas�m "men�iny" n�le�itou v�hu. �esk� ve�ejnost nediskutovala o ot�zce, jak mus�, p��padn� m��e b�t n�rodnostn� skupina velk�, aby mohla b�t klasifikov�na jako "men�ina". Nikdy si neuv�domila skute�nost, �e �e�t� N�mci tehdy v pom�ru k celkov�mu po�tu obyvatelstva tvo�ili "nejv�t�� men�inu" v Evrop�, sp�e se uspokojovala stereotypy a psychologizuj�c�mi vysv�tlen�mi: N�mc�m se vyt�kalo, �e necht�j� ��t v "�eskoslovensk�m" st�t� proto, aby neztratili privilegia, kter� po��vali v habsbusk� monarchii. P�itom si �e�i zpravidla nebyli v�domi toho, �e monarchie nebyla n�rodn� st�t n�mecky mluv�c�ch Raku�an�, n�br� mnohon�rodn� st�t. Pozoruhodn� p�itom je, �e �esk� postoj v��i Slov�k�m se velmi podobal postoji v��i N�mc�m. Tak nap��klad �esk� maturant nez�skal ve �kole a� do posledka t�m�� ��dn� znalosti slovensk�ch d�jin, kultury nebo politiky; tak� politick� po�adavky a st�nosti Slov�k� �e�i obvykle nebrali v�n� s poukazem na jejich domn�lou psychologickou a n�rodn� sv�r�znost. Jin�mi slovy: Slov�ci sice n�le�eli ke st�tn�mu n�rodu, ale byli vn�m�ni a v �esk�m n�rodn�m pov�dom� hr�li podobnou roli jako N�mci - jako p��v�sek. Francouzsk� politolog Fr�d�ric Wehrl� pouk�zal na neuspokojiv� stav �esko-slovensk�ch vztah� jasn� a v�sti�n�: "Ob� spole�enstv� jsou otroky vz�jemn�ch p�edsudk�." Wehrl� p�itom vyzdvihl to, �e opakov�n� stejn�ch vz�jemn�ch v��itek p�ed dvaceti, �ty�iceti, �edes�ti lety je nejlep��m d�kazem stagnace ve vz�jemn�m �esko-slovensk�m vn�m�n�. �esk� stereotypn� n�zory o zaostal�ch Slov�c�ch nejsou nijak ojedin�l�, v N�mecku se tak nap�. soud� o Bavo��ch �i v Anglii o Irech. N�rodn� stereotypy se v�ude zatvrzele udr�uj� p�i �ivot�, rozli�n� jsou v�ak formy jejich p�soben� a jejich funkce v politick�m sou�it� n�rod�. Dnes dobr� vztahy mezi Pol�ky a N�mci jsou jist� v neposledn� �ad� i v�sledkem ji� n�kolik desetilet� trvaj�c�ho �sil� historik� a publicist� obou n�rod�, kte�� v�zkumem nacion�ln�ch p�edsudk� a stereotyp� p�isp�li k oslaben� jejich p�soben�. �esk� a slovensk� stereotypy dodnes p�edm�tem v�deck�ho b�d�n� t�m�� nejsou. Kritick� vn�m�n� stereotypn�ch n�vyk� posiluje ov�em tak� schopnost rozpozn�vat spole�n� a protich�dn� politick� a hospod��sk� z�jmy a pom�h� oslabovat vliv nacion�ln�ch emoc�. V �esko-n�meck�ch a v �esko-slovensk�ch vztaz�ch se konkr�tn� politick� probl�my obvykle jev� �ech�m jako "n�rodn�" probl�my. V t�to perspektiv� nen� politik X �i Y ch�p�n jako politick� protihr�� a p�edstavitel konkr�tn�ch politick�ch z�jm�, n�br� jako "mluv��" druh�ho n�roda, kter� po�aduje od �ech� �stupky. Politick� kompromisy se pak nejev� jako to, v �em spo��v� smysl politick�ho st�et�v�n�, n�br� jako ohro�en� "n�rodn�ch z�jm�", �i dokonce "n�rodn� sv�bytnosti". Tento probl�m lze ilustrovat na roli V�clava Havla p�i rozpadu �eskoslovenska. Tak� Havel, podobn� jako p�ed n�m Masaryk, usiloval o zachov�n� st�tu, tak� on apeloval u �ech� "na v�dom� odpov�dnosti" a sna�il se o ch�pav� postoj v��i Slov�k�m. Av�ak ani on se nezab�val konkr�tn�mi slovensk�mi st�nostmi a po�adavky a sv�mi glob�ln� n�rodn�mi perspektivami Slov�ky sp�e pobu�oval, ne� z�sk�val pro spole�n� st�t. Nap��klad kdy� Slov�ky ve srovn�n� s �echy ozna�il za "zaostalej��", by� bez vlastn� viny (viz Letn� p�em�t�n�). Kdy� prezident Havel po p�du komunismu prohl�sil, �e jde o p�etvo�en� �eskoslovenska v "autentickou federaci dvou rovnopr�vn�ch n�rod�", m�lokter� �ech si l�mal hlavu, co vlastn� tento c�l p�esn� znamen�, a je�t� m�n� t�m, jak by ho m�lo b�t dosa�eno. Stejn� jako se v dob� mezi v�lkami neproblematizoval pojem "men�ina", v postkomunistick�m �eskoslovensku se bez rozvahy pohazovalo pojmy jako suverenita, n�rodn� rovnopr�vnost, federace, konfederace. kdy� se objevilo p��n� prohl�sit Slov�ky za suver�nn� n�rod, bylo to v �esk� ve�ejnosti vn�m�no jako separatismus. �e za nov�ch okolnost� bylo nanejv�� pot�ebn� dlouho uva"ovat a d�kladn� diskutovat o pojmech jako "n�rodn� rovnopr�vnost", je z�ejm� stejn� tak jako nutnost pe�liv�ho zkoum�n� ��d�c�ch mechanism�, kter� by zaru�ovaly region�ln� autonomii. �vahy o spravedliv�m d�len� st�tn�ch p��jm� a v�daj� by bezpochyby byly mnohem ��eln�j�� ne� meditace o domn�l� n�rodn� povaze. �esk� spole�nost dnes ji� ne�ije v jednom st�t� s jin�mi n�rody, a proto by se n�m mohlo zd�t, �e prob�ran� probl�my nejsou aktu�ln�, pokud odhl�dneme od ot�zek vyrovn�v�n� se s minulost�. P�esto jsou tyto ot�zky p�inejmen��m s ohledem na evropskou integraci nanejv�� d�le�it�. Srovn�vac� anal�za dnes p�evl�daj�c�ho �esk�ho vn�m�n� jin�ch n�rod� patrn� uk�e, �e je i nad�le ovl�daj� stereotypy - lhostejno, zda se jedn� o N�mce, kte�� jsou s poukazem na jejich po�etnost a hospod��skou s�lu ch�p�ni jako hrozba, nebo o Slov�ky, kte�� se naopak �ech�m jev� jako zaostal�; a pohl�dneme-li na diskuse o sudetsk�ch N�mc�ch, tak si uv�dom�me, jak podobn� je jejich vn�m�n� �echy z doby, kdy �ili je�t� v zemi, s dne�n�mi diskusemi o mal�ch sudeton�meck�ch skupin�ch, p�l stolet� po vyhn�n�. Stejnou nem�nnost vykazuj� i postoje v��i Pol�k�m, �id�m, Rom�m a ostatn�m. V �ele �esk� republiky stoj� dnes osobnost �asto srovn�van� s Masarykem. Tak� V�clav Havel mluv� �asto o tom, jac� �e�i jsou, �i p�esn�ji jac� "vlastn�" jsou. Stejn� jako Masaryk mluv� Havel mnoho o vzne�en�ch humanitn�ch ide�lech lidstva, za co� se mu dost�v� v cel�m sv�t� �cty. Oba nab�daj� k duchovn�mu �sil� a k l�sce k bli�n�m, av�ak jejich ideje poskytuj� jen m�lo podn�t� k rozpozn�n� politick�ch rozm�r� konkr�tn�ch probl�m� a konflikt�. Jejich z�liba v hled�n� tzv. hlubinn�ch podstat v�c� zakr�v� r�znorodost politick�ch z�jm�, u�ite�nost mechanism� pro �e�en� konflikt� a nezbytnost kompromis� v mezilidsk�ch vztaz�ch jak�hokoli druhu. �esk� spole�nost dodnes prokazuje neobvykle m�lo z�jmu o sv� sousedy a o sou�it� s nimi. Tak� dnes se ch�pe jako "nej�sp�n�j��" mezi nimi a poukazuje p�itom na svou politickou stabilitu a hospod��sk� �sp�chy. A tak� dnes potla�uje tato forma �esk� kolektivn� identity ot�zky po sou�it� s druh�mi - p�esv�d�en�, �e sou�it� �ech� s jin�mi n�rody p�in�� sp�e probl�my ne� v�hody, je roz���eno stejn� jako d��ve. N�mce zd�nliv� "bylo nutno" vyhnat a se Slov�ky zd�nliv� "ne�lo" ��t ve spole�n�m st�t�. Neform�ln� visegradsk� spole�enstv� se nezd� aktraktivn�, pon�vad� aliance s Pol�ky a Ma�ary - �dajn� m�n� rozvinut�mi - by �ech�m p�inesla jen "nev�hody". �e�i se jev� - v neposledn� �ad� d�ky Masarykov�m idej�m - st�le jako "nejlep��", jako "vzor", abychom p�ipomenuli v��e citovan� Masaryk�v dopis, a "druz�" jako p���ina probl�m� a ne�sp�n�ho sou�it�, nebo� se ne��dili �esk�m p��kladem. Z�sluhy "druh�ch" o historick� d�dictv� �esk�ch zem� jsou v u�ebnic�ch d�jepisu st�le je�t� opom�jeny. Popularita Franze Kafky jako �sp�n�ho prodejn�ho artiklu je v dne�n� Praze v�jimkou. Vytou�en� evropsk� integrace si v�ak vy�aduje jin� p�edstavy o v�hod�ch a nev�hod�ch sou�it� s druh�mi. Budouc� Evropan se toti� sotva m��e domn�vat, �e sou�it� s druh�mi n�rody je nebezpe�n� a p�in�� jen nev�hody. K evropsk� integraci nesta�� jen v�le sama a pocit, �e jsme "nejlep��". Modern� spole�enskov�dn� b�d�n� jasn� uk�zalo, jak nap��klad ve Finsku a ve �v�carsku v 19. stolet� sou�it� etnicky a konfesion�ln� r�znorod�ch skupin v jednom st�t� p�isp�lo k modernizaci obou p�vodn� chud�ch, agr�rn�ch zem�. N�zory, jako nap��klad Georga Elwera, mus� v�ak v �esk� intelektu�ln� diskusi teprve zapustit ko�eny: "Zem�, kter� p�ijmou mnohokulturnost za svou devizu, maj� mo�nost vyu��t mal� etnick� a n�bo�ensk� spole�enstv� jako u�ite�nou s� pro v�stavbu tr�n� ekonomiky. (...) Kulturou dan� mnohost model� a idej� umo��uje dosp�t rychleji k tv�r��mu �e�en� probl�m�. (...) Rozvoj spo��v� na variac�ch a selekci - jin�mi slovy na mnohosti a komunikaci." Elwert zd�raz�uje v�hody sou�it� s druh�mi, pova�uje prim�rn� trv�n� na vlastn� skupin� nebo n�rodu za m�lo produktivn� a poukazuje na p��sp�vek, kter� mohou do spole�enstv� p�in�st "druz�". I historick� b�d�n� o d�jin�ch �esk�ch zem� nazna�uje, jak neoby�ejn� plodn� v nich bylo sou�it� �ech�, N�mc� a �id�. P�esto se v�ak vn�m�n� "druh�ch" a kolektivn� identita �esk� spole�nosti st�le je�t� op�r� o pojmovou strukturu z doby formov�n� novodob�ch n�rod� v 19. stolet�. Podobnosti v my�len� mezi Masarykem a Havlem a setrv�n� �esk� intelektu�ln� diskuse o takzvan� �esk� ot�zce v kategori�ch, kter� Masaryk razil p�ed sto lety, jsou v tomto ohledu sp�e politov�n�hodn�, i kdy� jak Masaryka, tak Havla lze za�adit mezi myslitele evropsk� tradice, sna��c� se p�sobit ve smyslu univerz�ln�ho humanismu a zd�raz�uj�c� v�znam rozumu, tolerance a otev�en�ho sou�it� v�ech n�rod�.
(Z �asopisu Transit �. 10 p�elo�il Milan Chura�) V posledn�m roce se ocitla ve st�edu z�jmu americk�ch m�di� samotn� m�dia, co� je posedlost zd�nliv� ne�kodn�, i kdy� pon�kud krvesmiln�. Stali jsme se sv�dky �sil� �ady bohat�ch n�padn�k� z�skat p��ze� takov�ch spole�nost�, jako jsou CBS nebo ABC. V�sledkem tohoto "namlouv�n�" byla obchodn� transakce pat��c� k nejv�t�� v historii a bud�c� posv�tnou hr�zu z obrovsk�ho finan�n�ho dobrodru�stv�. Co je na tom koneckonc� �patn�ho? Na rozd�l od p��padu O. J. Simpsona jde p�ece o nekrvav� obchod, v n�m� pora�en� neztr�c� nic krom� cti a mo�n� n�jak� t� miliardy v hotov�ch pen�z�ch �i cenn�ch pap�rech. Ostatn� tento typ koncentrace m�di� nen� n�jak�m nov�m jevem. St�nosti na nadm�rnou moc vydavatel� a medi�ln�ch magn�t� se datuj� od po��tk� bulv�rn�ho tisku a mohutn� vzrostly na p�elomu stolet�, kdy� za�ala jako rakovina bujet Hearstova s�: Ob�an Kane je klasick�m p��kladem takov�ho megalomansk�ho vydavatele, kter� se cht�l st�t kr�lem a sou�asn� cht�l b�t milov�n. Li�� se od t�to neblah� tradice n�jak v�razn� sou�asn� v�voj, kdy se z koncern�, jako jsou Disney nebo Time-Warner, st�vaj� postupn� multimedi�ln� ob�i? N�kolik podstatn�ch rozd�l� tady je. V d��v�j��ch dob�ch bylo snadn� odli�it vydavatelstv� a nakladatelstv� od z�bavn�ch podnik�, s nimi� byla tato nakladatelstv� propojena jen voln�, a to na z�klad� holdingov�ch spole�nost�. Dnes je v�ak �iroce definovan� "tisk" propojen s informa�n� technologi�, kter� z�rove� ovl�d� slo�it� a vzkv�taj�c� z�bavn� pr�mysl. Znepokojen� z k�iklav� stranick�ho zpravodajstv� �i politick�ch koment��� ustupuje p�ed hlub��mi obavami z neobjektivnosti, z c�len�ho ovliv�ov�n� spole�nosti a z homogenizace kultury. Tyto obavy maj� glob�ln� m���tko - t�kaj� se v�ech m�st na zemi, kam dos�hnou satelity p�en�ej�c� filmy a televizn� programy vyroben� ve Spojen�ch st�tech. A kone�n� je tu v�razn� rozd�l v koncepci kontroly a regulace. V Hearstov�ch dob�ch bylo mo�n� si p�edstavit vl�du, kter� by pom�rn� jednoduch�mi opat�en�mi mohla potla�it nejhor�� v�st�elky finan�n�ho banditismu a redaktorsk� nezodpov�dnosti. To je v�ak sotva mo�n� dnes, kdy jednostrannost a ovliv�ov�n� nabyly velmi nen�padn�ch forem, co� ov�em v�bec neznamen�, �e jsou m�n� mocn�. V klasick� knize Vl�dci tisku (The Lords of the Press) z roku 1938 vyj�d�il zku�en�, ost��len� levi��k George Seldes sv�j nep��telsk� postoj k americk�m zpravodajsk�m m�di�m. U�inil to detailn�m rozborem, jeho� z�v�ry jsou dodnes nesm�rn� u�ite�n�. Kniha zdrcuj�c�m zp�sobem poukazuje na to, jak obchodn� z�jmy medi�ln�ch magn�t� automaticky omezuj� svobodu projevu novin���. Pr�v� tak objevn� bylo jeho konstatov�n�, �e existuj� n�tlakov� skupiny, o nich� se nem��e v novin�ch ps�t jinak ne� lichotiv�, proto�e by jinak bojkotem ohrozily v��i n�kladu a hlavn� inzerci - jak� by tohle bylo dnes t�ma! U� v roce 1938, d�vno p�ed "varov�n�m ministra zdravotnictv�", kritizoval Seldes tisk za to, �e neuve�ej�uje znepokojiv� v�sledky v�zkumu �kodlivosti tab�kov�ch v�robk� ze strachu, aby se nedotkl tab�kov�ho pr�myslu. Nejd�le�it�j�� poselstv� knihy bylo: "Hlavn� p�ek�kou svobody tisku je ot�zka pen�z." V pr�b�hu cel�ho stolet� byla ot�zka pen�z rozhoduj�c�m faktorem redukuj�c�m mo�nost v�b�ru. Dlouhou dobu bylo b�n�m jevem, �e m�sta m�la pouze jedin� noviny, kter� zpravidla pat�ily n�kter�mu celost�tn�mu nebo mezin�rodn�mu koncernu. A�koliv tyto koncerny rozhodn� nebyly jednotn� co do ideologie nebo stranick� p��slu�nosti, p�esto se ve sv� politick� orientaci li�ily jen m�lo. V pades�t�ch letech byla dlouh� nadvl�da tisku ot�esena rozmachem televize, ale tato zm�na nebyla tak v�znamn� ve srovn�n� s bou�liv�m rozvojem nov�ch elektronick�ch m�di� v pozd�j��ch desetilet�ch. Dnes je ���en� zpr�v komplikovan� propojeno s dal��mi aktivitami, kter� se souhrnn� ozna�uj� pojmem "z�bavn� pr�mysl". Pat�� sem knihy, �asopisy, noviny, filmy, televizn� programy stejn� jako gramofonov� desky, magnetofonov� p�sky, kompaktn� disky vedle multimedi�ln�ch program� a po��ta�ov�ch her. Nesm�rn� v�hodn� jsou i "vedlej�� produkty" poskytovan� v r�mci reklamn�ch kampan�. O jejich v�nosnosti dob�e v�d� rodi�e, kte�� se st�vaj� ob�mi vyd�r�n� ze strany d�t� vehementn� se do�aduj�c�ch zakoupen� nejr�zn�j��ch postavi�ek z televizn�ch seri�l�. Ameri�an� dnes utr�cej� asi �ty�i sta miliard dolar� za "z�bavu", kam pat�� i poplatky za kabelovou televizi a hrac� automaty. Americk� z�bavn� pr�mysl zam�stn�v� zhruba dva a p�l milionu lid� a jen od roku 1988 se zv��il po�et jeho zam�stnanc� o �edes�t �est procent. M�n�c� se technologie sbl�ila sf�ru tisku, elektronick�ch m�di� a hudebn�ch z�znam�. Uv�dom� si to ka�d�, kdo pracuje s po��ta�em, na n�m� si rovn� p�ehr�v� kompaktn� disk anebo pou�t� videoklip. Rozd�ly mezi tradi�n�mi m�dii, po��ta�i a komunika�n�mi s�t�mi (internet) v bl�zk� dob� postupn� zcela vymiz�; p�edzv�st� t�to symbi�zy je sou�asn� sbli�ov�n� firem a koncern� pracuj�c�ch v t�chto r�zn�ch oborech. Technologie rovn� p�ekon�v� tradi�n� hranice mezi st�ty - proto se nov� medi�ln� imp�ria zoufale sna�� zachovat a prosazovat sv� z�jmy v tak lukrativn�ch oblastech, jak�mi je Evropa nebo Tichomo��. Bez zisk� ze z�bavn�ho pr�myslu by americk� platebn� bilance dopadla mnohem h��, nebo� jeho produkty se dychtiv� kupuj� na sv�tov�m trhu, zat�mco o automobily nebo elektroniku americk� v�roby u� nen� tak velk� z�jem. Ameri�t� v�robci film�, videa a hudebn�ch nahr�vek vyd�l�vaj� a� �ty�icet procent sv�ch zisk� v z�mo��. V osmdes�t�ch letech usilovaly medi�ln� firmy o z�sk�n� rozhoduj�c�ch pozic v �ad� oblast�: pou�t�ly se do vyd�v�n� tiskovin a hudebn�ch nahr�vek, do v�roby a distribuce film� a televizn�ch program�, ��dily sv� vlastn� televizn� stanice a kabelov� s�t�. Do t� doby se feder�ln� ��ady sna�ily k��en� z�jm� regulovat ze strachu, aby se nevytvo�ily monopoly potla�uj�c� svobodu projevu. V atmosf��e svobodn�ho trhu v l�tech Reaganov�ch, Bushov�ch a Gingrichov�ch v�ak vzaly tyto ohledy za sv�. A� se budou ps�t d�jiny americk�ch m�di�, bude se pravd�podobn� pova�ovat za rozhoduj�c� rok 1995: Kongres a Feder�ln� v�bor pro komunikace kone�n� zru�ily nebo v�znamn� redukovaly mnoh� omezen� limituj�c� r�st koncern�. Od tohoto okam�iku m��e jedna spole�nost vlastnit dv� televizn� stanice, n�kolik den�k� a t�eba i p�t rozhlasov�ch stanic, a to v�e na jedin�m medi�ln�m trhu. Rovn� bylo de facto zru�eno omezen� vlastnictv� medi�ln�ch spole�nost� pro cizince. Toho nap��klad vyu�ila zpravodajsk� spole�nost Ruperta Murdocha se s�dlem v Austr�lii, kter� m� vysok� pod�ly v americk�ch novin�ch a vlastn� Fox Broadcasting** syst�m. Deregulaci prov�zel prudk� r�st velikosti a moci medi�ln�ch kolos� a jejich integrace do multiindustri�ln�ch koncern�. Tento trend zah�jila v osmdes�t�ch letech firma General Electric, kdy� z�skala spole�nost RCA, kter� ovl�dala televizn� s� NBC; syndik�t Capital Cities koupil s� ABC a Time splynul se spole�nost� Warner. Ov�em od minul�ho l�ta se i tyto obrovsk� f�ze zdaj� b�t jen trpasli��mi pokusy: tehdy toti� do�lo k tomu, �e CBS byla absorbov�na imp�riem Westinghouse, kter� m� ur�uj�c� vliv i v takov�ch nemedi�ln�ch oblastech, jako je nukle�rn� energie, obrann� energetika, kancel��sk� n�bytek, a dokonce i doprava zbo�� v mrazic�ch vozech. Pokud jde o m�dia, ��d� nyn� Westinghouse patn�ct televizn�ch a t�icet dev�t rozhlasov�ch stanic s n�kolika sty rozhlasov�ch a televizn�ch fili�lek. Dal�� obchodn� transakce se uskute�nila v roce 1995 a vedla ke slou�en� firmy Disney a Capital Cities/ABC. Oba pod�ln�ci na n� dohromady vyd�lali zhruba sedmn�ct miliard dolar� a maj� celkovou tr�n� cenu vy��� ne� �ty�icet miliard. D�ky druh� nejv�t�� f�zi v d�jin�ch Ameriky vznikl obrovsk� konglomer�t s osmdes�ti p�ti tis�ci zam�stnanc�, p�ibli�n� stejn� siln� jako Westinghouse. Samolib� My��k te� kontroluje jeden�ct televizn�ch stanic s v�ce ne� dv�ma sty dvaceti fili�lkami, dvacet jedna rozhlasov�ch stanic a noviny ve t�in�cti st�tech Unie. ��d� tak� n�kter� z nejzn�m�j��ch kabelov�ch s�t� v�etn� Lifetime, Arts and Entertainment, Disney Channel a mezin�rodn� zn�mou sportovn� kabelovou s� ESPN. Disney je p��kladem oligarchick�ho ��zen� a kontroly ve zd�nliv� funguj�c�m sv�t� kabelov�ho ���en� zpravodajstv�, v ar�n� "p�t set kan�l� a nic na nich". A�koliv se zd�, �e v�m d�lkov� ovlada� nab�z� ��asn� mo�nosti v�b�ru, skute�n� kontrola a ��zen� spo��vaj� ve velmi omezen�m po�tu rukou. Nakonec (a bylo to doposud nejv�t�� man�elstv� tohoto druhu) se spojil Time-Warner s medi�ln� ��� Teda Turnera a dohromady vytvo�ily dynamo poh�n�j�c� �asopisy, knihy, desky a kompaktn� disky, licence na sportovn� vys�l�n�, filmovou produkci a kone�n� kabelov� komplex zahrnuj�c� Turner Broadcasting, CNN a obrovskou sb�rku klasick�ch film�. Mezi akcion��e tohoto nov�ho obra pat�il s�m Turner, spole�nost Seagram, ovl�dan� obrovsky bohatou kanadskou rodinou Bronfman�, a kabelov� s� TCI. Kabelov� podniky Time-Warner-Turner-TCI spole�n� pronikaj� do v�ce ne� poloviny americk�ch dom�cnost�. A�koliv Time-Warner, Disney a Westinghouse p�edstavuj� mezi americk�mi m�dii Goli�e, jsou tu n�kter� dal�� siln� firmy schopn� splynout s je�t� v�t��mi aglomeracemi? Medi�ln� sjednocen� sv�t p��t�ho stolet� p�inese je�t� u��� integraci "t�� K": kabel, komputery, komunikace. N�kde pod nimi jsou poh�beny "org�ny", kter� sb�raj�, komentuj� a ���� zpr�vy. V sou�asnosti jsme tedy sv�dky vzniku a r�stu medi�ln�ch ���, jejich� vnit�n� organizace je neoby�ejn� slo�it� a nepr�hledn�. Tento trend v�ak vid�me ve v�ech ostatn�ch sektorech n�rodn�ho hospod��stv� od potravin��stv� k v�rob� letadel a v�eho ostatn�ho. Co n�m tedy vad�? Je zde jeden z�sadn� rozd�l. Nejedna ho�k� zku�enost n�s i na�e z�konod�rce nau�ila, �e ovl�dnut� m�di� m� politick� d�sledky: skoro po cel� na�e stolet� se v�ichni, kdo p�ipravovali n�siln� p�evraty, obvykle orientovali p�edev��m na rozhlasov� stanice a telefonn� �st�edny. Pokud jde o zpravodajstv� a politick� koment��e, vl�dnou nov� medi�ln� tit�ni potenci�ln� moc�, kter� s sebou nutn� p�in�� ohromn� poku�en�. I kdy� mu magn�ti typu Michaela Eisnera nebo Geralda Levina zat�m nepodlehli, neznamen� to, �e je neohro�uje. Ted Turner si dokonce libuje, �e ovlivnil d�n� daleko od americk�ch b�eh�, jak je patrno z jeho fantastick�ho prohl�en�, �e jeho CNN zbo�ila Berl�nskou ze�, a z jeho daleko v�ce opodstatn�n�ho tvrzen�, �e jeho zpravodajsk� s� je odpov�dn� za politiku z�padn�ch zem� v Bosn�. Abychom si uv�domili rozsah moci politick�ho tiskov�ho magn�ta, museli bychom se v americk� historii vr�tit do doby Williama Randolpha Hearsta, k Seldesov� knize Ve�ejn� nep��tel ��slo jedna (Public Enemy Number One) nebo k ohromuj�c� moci Ruperta Murdocha v Austr�lii nebo ve Velk� Brit�nii. Italsk� televizn� magn�t Berlusconi ze sebe ud�lal ministersk�ho p�edsedu zem� naprosto rozvr�cen� nicotnost� stranick�ch konflikt�, co� je precedens, p�i n�m� se mus�me radovat, nebo� n� vlastn� tribun lidu, Ross Perot, z�skal sv� jm�n� sp�e z po��ta�� ne� z televize. Chceme-li porozum�t mysli medi�ln�ho tit�na, m�li bychom se zamyslet nad skvostn�m portr�tem lorda Coopera od Evelyna Waugha; tento portr�t je inspirov�n rodinou Harmsworth�, britsk�ho prot�j�ku americk�ch Hearst�. Jeho lordstvo bylo sice zcela bez talentu, ale od ka�d�ho cti��dostiv�ho politika vy�adovalo lenn� v�rnost a nep�ipustilo jak�koliv odpor. Souhlas s jeho n�zory se vyjad�oval slovy: "Naprosto tak, lorde Coopere", nesouhlas: "Do ur�it� m�ry, lorde Coopere." Slovo "ne" bylo stejn� nep��pustn�, jako by dnes pravd�podobn� bylo nep��pustn� u Murdocha nebo Berlusconiho. Komer�n� zpravodajsk� m�dia byla v�dy orientov�na na zisk, ale vznikaj�c� komplexy m��� d�l: bouraj� toti� hranice mezi zpravodajstv�m a z�bavou a sou�asn� mezi komer�n�mi a politick�mi z�jmy. Zat�mco st�r�n� hranic mezi zpravodajstv�m a z�bavn�m pr�myslem je zn�m� ne�var, vyu��v�n� zpravodajstv� k jin�m ��el�m je jev, kter� st�le je�t� �ek� na anal�zu. V lo�sk�m roce jsme byli sv�dky v�buchu medi�ln�ch v�n�, kdy� byl uveden na trh opera�n� syst�m Windows 95 firmy Microsoft; ke vzplanut� v�n� daly podn�t siln� komer�n�ch z�jmy, je� byly ve h�e. Po��ta�ovou novinku nad�en� p�iv�tal p�edev��m Gannett�v USA Today, kter� je n�hodou dosa�iteln� na s�ti Microsoft i na CNN. Jak poznamenal Washington Post, serviln� pozornost, kterou ud�losti v�novaly CNN a jin� Turnerovy podniky, mohla m�t souvislost s faktem, �e se Turner v t� dob� sna�il nav�zat partnerstv� s Gatesov�m Microsoftem. Bill Gates koupil v Brit�nii jeden cel� denn� n�klad kdysi vzne�en�ch Times� a distribuoval ho zdarma s reklamn�m materi�lem na Windows 95. Pojem novin��sk� nez�vislost v takov� souvislosti nab�v� sp� humorn�ho t�nu. Podobn� je tomu i v televizn�m zpravodajstv�. Je-li televizn� s� sou��st� sjednocen� "rodiny" (v�cem�n� v mafi�nsk�m slova smyslu), d��ve �i pozd�ji vzniknou tlaky, kter� - by� by byly sebejemn�j�� - odvr�t� novin��e od p��li� agresivn�ho sledov�n� dan�ch t�mat. V tomto smyslu z�ejm� vyvol�vaj� probl�my z�jmy firem podnikaj�c�ch v obrann�m a nukle�rn�m pr�myslu, jako jsou Westinghouse a General Electric. Tyto intern� ohledy zdaleka p�ed�� i ohledy reklamn�, kter� byly tak v�znamn� v Seldesov� dob�. Jeden z nejnechutn�j��ch politick�ch skand�l� vyvolan�ch posledn� vlnou f�z� medi�ln�ch podnik� vznikl z touhy Ruperta Murdocha z�skat p��ze� Kongresu a st�tn� administrativy; jeho z�m�ry velmi d�razn� podpo�il mluv�� sn�movny Newt Gingrich. Po n�kolika sch�zk�ch obou mu�� z�skal Gingrich velmi �t�drou smlouvu na vyd�n� knihy od nakladatelstv� HarperCollins, p�idru�en�ho podniku News Corporation, kter� vlastn� Murdoch. Gingrich sice usilovn� pop�ral jak�koliv provin�n�, ale tato smlouva nab�zela mo�nost odm�nit spojence bez pou�it� n��eho tak vulg�rn�ho, jako je ob�lka nadit� pou�it�mi bankovkami. Pro� by v�ak nemohl b�t hypotetick� p��tel odm�n�n za �asopiseck� �l�nky �i za sv� pam�ti speci�ln�m zp�sobem, nebo dokonce reklamn� kampan� vhodn� na�asovanou na obt�n� prim�rky? Na�t�st� se toto spojen� dalo snadno vystopovat, av�ak jin� vazby jsou �asto tak slo�it� zamotan� jako rodokmeny ve Star�m z�kon� - tak�e je pak nutno se vracet o mnoho ��dk� zp�t, aby se v�bec zjistilo, kdo vlastn� zplodil kter�ho vedlej��ho potomka. To neznamen�, �e se m� z�konod�rstv� zab�vat ��zen�m zpravodajstv� a usm�r�ov�n�m otev�en� politick�ch m�di�. Neznamen� to v�ak tak�, �e m� zcela nechat bez kontroly tak ne�kodn� a nepolitick� oblasti, jako jsou videohry, nahr�v�n� hudby nebo sport. Ovl�d�-li takov� koncern jako Disney tak obrovskou ��st popul�rn� kultury, pak je tak� schopen diktovat n�kter� z�kladn� postoje v ka�dodenn�m �ivot� a v soci�ln�ch vztaz�ch. P��kladem m��e b�t rozhodnut� mamut�ho komplexu Time-Warner zbavit se jedn� spole�nosti, kter� si vyslou�ila �patnou politickou pov�st t�m, �e vys�lala hudbu nejextr�mn�j��ch skupin "gangsta rapu". S rozhodnut�m je mo�no sympatizovat, proto�e tento druh hudby lze pova�ovat za surov� a misogynn�. M��eme ale tak� nam�tat, �e rape�i jsou b�sn�ci m�st, kte�� (a� u� jakkoliv vulg�rn�) vyjad�uj� autentick� pohled na m�stskou Ameriku. A� u� zaujmeme jak�koliv postoj, je nesnesiteln� p�ipustit, �e ur�it� podoba kultury je omezov�na jen proto, �e n�jak� korporace nechce urazit republik�nsk� politiky, kte�� se n�hle rozhodli pos�lit sv� pravicov� mand�ty. Musela se spole�nost sklonit p�ed politicko-komer�n�mi z�jmy, m�sto aby p�ijala rozhodnut� podle toho, co pova�uje za spr�vn�? Problemati�nost takov�ch postoj� m��eme demonstrovat i v jin�ch oblastech. Filmov� tv�rce nebo producent by nap��klad cht�l zfilmovat p��b�h o �en�, kter� se zamiluje do mu�e, jen� ji p�edt�m zn�silnil, nebo p��b�h mu�e, kter� se stane homosexu�lem, proto�e byl v d�tstv� zneu�it pedofilem, p��b�h o izraelsk�ch osadn�c�ch, kte�� t�raj� a vyko�is�uj� palestinsk� Araby, �i o jednom z tis�c� jin�ch p��klad� politick� nekorektnosti. mo�n� �e si re�is�r dokonce p�edstavuje �patn�, znepokojuj�c� nebo otev�en� konec. Kter�koliv z t�chto situac� by se mohla st�t n�m�tem daleko slo�it�j��ho a zaj�mav�j��ho filmu, ne� je z�ed�n� strava, kterou serv�ruj� televizn� obrazovky. Moc slou�en�ch koncern� v�ak prakticky znemo��uje uskute�n�n� tak riskantn�ch projekt�. Vedle p�irozen� opatrnosti v kulturn�m podnik�n� vede velk� koncerny obava, �e by mohly urazit n�jakou z�jmovou skupinu, kter� by mohla vyhl�sit bojkot dan� spole�nosti nebo p�im�t z�konod�rce, aby majitele provinil� filmov� spole�nosti potrestali. Spole�nost, kter� produkuje rapovou hudbu nebo se dopustila zlo�inu "z�vadn�ho my�len�", zvl�t� jde-li o n�zor na zn�siln�n� nebo homosexualitu, nen� t�eba okam�it� zni�it. Existuj� toti� jemn�j�� formy postihu: nap��klad je mo�n� odm�tnout jej�mu spojenci v korporaci ochranou smlouvu nebo licenci na v�stavbu elektr�rny. A je-li z�le�itost takto formulov�na, ka�d� rozumn� podnikatel zam�n� kulturn� odv�n� �in za nemastnou a neslanou, v podstat� nudnou n�hra�ku. Gigantismus koncern� prosazuje kulturn� bezp�te�nost a (t�eba i bezd�ky) propaguje soci�ln� normy ur�it�ch z�jmov�ch skupin. To posiluje politick� status quo stejn� bezpe�n�, jako kdyby zpravodajsk� agentury p��zniv� referovaly jen o jedin� stran� �i kandid�tovi. A co je hor��, globalizace zpravodajsk�ch koncern� zp�sobuje, �e konzumenti v jedn� zemi u� nemaj� mo�nost poznat odli�n� kulturn� hodnoty realizovan� v jin� zemi, kde plat� i jin� normy a z�kony. Francie, It�lie, Japonsko a Rusko se tak� d�vaj� na posledn� skvosty se Stallonem nebo Whoopi Goldbergovou a pravd�podobn� tak �in� i obyvatel� ��ny a republiky Mali. Tv�rci v t�chto zem�ch si mohou vybrat: bu� budou �ivo�it, anebo se p�izp�sob� sv�tov�m trh�m. Bou�liv� v�stavba "informa�n�ch d�lnic" v sou�asnosti je nejvhodn�j�� p��le�itost� zamyslet se nad probl�my monopol� a homogenity. Bylo n�kdy v minulosti pro skupinu jedinc� snadn�j�� roz�i�ovat s minimem cenzury n�zory po cel�m sv�t�? Je ot�zkou, zda divoce se rozv�jej�c� elektronick� m�dia si uchovaj� svobodu a p�e�ij� regula�n� �sil� politik� i komer�n� tlak hrstky ob��ch s�t� (nap�. America Online and Compuserve), kter� usm�r�uj� ohromnou v�t�inu obchodu. Jedin�m pozitivem cel� v�ci by mohla b�t skute�nost, �e americk� syst�m politick�ch stran nebyl nikdy tak zraniteln� manipulac� medi�ln�ch magn�t� jako jeho evropsk� prot�j�ky, kter� slou�� daleko v�c sjednocen�m spole�nostem a soudr�n�m vl�dnouc�m elit�m. Ty sice mohou nap�chat ohromn� �kody, ale z��dkakdy jsou schopny vytvo�it neomezen�ho vl�dce. Americk� demokracie p�e�ila Williama Randolpha Hearsta a mohla by p�etrvat Michaela Eisnera, a dokonce i Teda Turnera.
(P�elo�ila Adriena Borovi�kov�)
* Autor je profesorem historie a religionistiky na Pensylv�nsk� st�tn� univerzit�. Sta� vy�la pod n�zvem The Matter of Money v �asopise Chronicles, �. 15, �nor 1996. * Broadcasting - soustava rozhlasov�ch, pop�. televizn�ch stanic. (Pozn. red.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).