![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Existuje nov� v�k?
Ivan O. �tampach
Religionista Ivan O. �tampach (*1946) je autorem �ady publikac� o prom�n�ch sou�asn�ho duchovn�ho �ivota (nap�. N�bo�enstv� v dialogu, A naho�e nic, Tu�ili sv�teln� z�plavy). V sou�asn� dob� p�sob� mj. jako vedouc� katedry religionistiky a filosofie na Fakult� humanitn�ch studi� Univerzity v Pardubic�ch. *** Kdy� se modern� civilizace dostala do z�va�n�ch pot��, pojmenoval kdosi alternativn� kulturu a my�len�, kter� by tuto krizi m�lo p�ekonat, postmodernou. Pod t�m by si n�kdo mohl p�edstavovat n�co je�t� modern�j��ho ne� modernu, n�co super- �i hypermodern�ho nebo s Wolfgangem Welschem postmodern� modernu. Jin�mu se do toho ov�em vejde konec novov�ku (Romano Guardini), nebo dokonce nov� st�edov�k (Nikolaj Ber�ajev). Ale co se t�m vlastn� ��k�? Snad jen tolik, �e s koncem v�ku modern�ho p�ich�z� "n�co", co po n�m n�sleduje. Pot�e s jazykem Ozna�en� moderna se obvykle p�ekr�v� s novov�kem, p��padn� je novov�k vn�m�n jako obdob� jej� p��pravy a pak jej�ho zrodu. Ostatn� anglicky se naz�v� modern times. Kdy� po modern�ch �asech nastupuje new age, je to pro anglick�ho mluv��ho p�ijateln�. Co v�ak ud�l�me v �e�tin�, kdy� n�m m� po novov�ku jako jeho alternativa nastoupit nov� v�k? A p�ich�zej� dal�� ot�zky: ��m se m� nov� v�k li�it od v�ku p�edchoz�ho? Je to zm�na podobn� p�echodu Evropy od starov�ku ke st�edov�ku, kdy do�lo k definitivn�mu pok�es�an�t�n� ��msk� ��e, nebo p�echodu od st�edov�ku k novov�ku v souvislosti s renesan�n�m humanismem, vznikem matematizovan� p��rodov�dy a objevitelskou mentalitou? Nebo dokonce zm�na je�t� v�znamn�j��, jak se domn�v� Radim Palou� ve sv� knize Sv�tov�k, uve�ejn�n� poprv� (v samizdatu) ji� v osmdes�t�ch letech? Je mo�no obsah p�ich�zej�c� kultury stanovit p�edem? Nen� to a� �kol pro budouc� historiky? Kdyby bylo u� dnes jasno, nebyl by nadch�zej�c� v�k a� tak nov�. Jeho obsah by plynule navazoval na v�k dosavadn�, snad u� tedy "star�"? �ertovo kop�tko pokroku Za nov�m v�kem, kter� vyl��� nemoci dnes vl�dnouc� civilizace, vy�e�� krize moderny, odstran� spole�ensk� ne�vary a nahrad� rozt��t�n� modern� v�dom� v�dom�m integr�ln�m (jak p�edpokl�d� francouzsk� antropolog Jean Gebser, ale zdaleka nejen on), vystrkuje rohy n�co velmi modern�ho, toti� v�ra v pokrok. N�kte�� posuzovatel� civiliza�n�ch trend� vid� v dosavadn�ch etap�ch sv�tov�ch d�jin sp�e �padek. I kdy� si hned nemus�me s Otakarem A. Fundou myslet, �e znaven� Evropa neodvratn� um�r�, zat�mco my jen hled�me cestu k jej�mu o�iven�, m��eme n�sledovat tradicionalisty Julia Evolu, Ren� Gu�nona a Tita Burckhardta (d�la posledn�ch dvou se za��naj� objevovat v �e�tin�) a vid�t p��tomnost jako temn� v�k (kalijugu) v hinduistick�m smyslu �i jako �elezn� v�k podle evropsk�ch mytologick�ch motiv�. Podle tohoto ne�prosn�ho realismu nen� spiritualizace kultury nesena n�jak�m samovoln�m pohybem, nato� pokrokem. Neposouv� ji vp�ed p��ze� hv�zd, ale ani p�irozen� rozvoj v�dom�, sm��uj�c�ho k prohlouben�, roz���en� a scelen�. V�novat se spiritualit� pak znamen� sp�e sv�d�t z�pas s celkovou tendenc�. Otazn�k nad astrologi� N�kte�� si k charakteristice nov�ho v�ku pom�haj� sv�r�zn� pojatou astrologi�. Celkem ust�len� je pr�ce s konstelac� hv�zd a r�zn�ch bod� na obloze k datu narozen� (p��padn� i po�et�) a snaha pomoc� t�to sm�si p�esn� geometrie a jej� imaginativn� interpretace porozum�t vloh�m, mez�m, osobn� dynamice a osudov�m tendenc�m zrozencova �ivota. Rozep�e mezi astrologi� tropickou a siderickou nebo mezi r�zn�mi syst�my dom� v tom nehraj� p��li� velkou roli. Z astrologick�ho hlediska v�ak nen� jednozna�n�, �e by m�l v�bec nastat v�k Vodn��e, kter� pr�v� m� b�t on�m nov�m v�kem. Kter� astronomick� ud�lost je sign�lem jeho n�stupu? Stanoviska astrolog� se li�� o stalet�. Zd� se tak�, �e vlastnosti, o kter�ch �asto �teme jako o typick�ch pro nov� vodn��sk� v�k, se v individu�ln�ch horoskopech sp�e p�ipisuj� vlivu (dosud pr� vl�dnouc�ho) znamen� Ryb. P�esto se p�edpokl�d�, �e na konci na�eho obdob� Ryb se u� oz�vaj� vodn��sk� motivy. Kouzlo necht�n�ho aneb Je to hnut�? Nez�visle na pot��ch s astrologick�m ur�en�m nov�ho v�ku tu nepochybn� jsou lid� citliv� na nov� trendy, kte�� mysl� a jednaj� alternativn�. V�d�, �e jen n�co z modern� civilizace pokra�uje a rozv�j� se d�l. V n��em se mo�n� vracej� p�ed modernu, k lini�m tradi�n� kultury, kter� osv�cen�t� racionalist� p��li� sp�n� p�etnuli. Tito lid� sekularizovanou kulturu znovu sakralizuj�, demytologizovan� n�bo�enstv� zase remytologizuj�. �lov�ka v teorii a hlavn� v praxi neredukuj� na robota nebo na zvl krut� a rafinovan� zv��e; objevuj� jeho hlubinu a jeho transperson�ln� p�esahy. �lov�k nem� podle nich p��rodu poj�mat jen jako zdroj surovin a energi�, ale tak� jako domov a jako prost�ed�, kter�mu n�co dlu��. Pokou�ej� se formulovat alternativy v l��ebn�m a v�chovn�m um�n�, ba i v�d�ch, nejen humanitn�ch, kde se to nab�z�, ale i p��rodn�ch. Vedle redukuj�c�, mechanistick� v�dy kvantit a jako jej� pot�ebn� dopln�n� se pokou�ej� tvo�it fenomenologickou, holistickou, procesu�ln� v�du kvalit. Je v�ak toto v�echno hnut�? Nebo dokonce organizace? Populariz�to�i my�lenek spojovan�ch s nov�m v�kem, �dajn� nez�visl� badatel� i str�ci star�ch po��dk�, vyd�vaj� bro�ury, ve kter�ch do hypotetick�ho hnut� za�azuj� kdekoho a kdeco. A tak pat�� k hnut� sofistikovan� n�v�t�vn�ci virtu�ln�ch ��� vyu��vaj�c� hi-tech stejn� jako ochr�nci p��rody �ij�c� v chaloupk�ch na samot�ch odm�taj�c� klasickou medic�nu a �koln� doch�zku sv�ch d�t�, m�gov� nadouvaj�c� sv� ego i mal� �e�t� buddhist�, kte�� ego rozpou�t�j�, odp�rci establishmentu, bojuj�c� ob�as v ulic�ch s polici�, i ned�vn� americk� viceprezident, romanti�t� roajalist� i radik�ln� anarchist� a socialist�, poslucha�i hudby relaxa�n�, medita�n�, etnick�, minimalistick�, hleda�i mystiky na vrcholech nejmodern�j�� v�dy i kritici �ehokoli v�deck�ho a obh�jci archaick�ho, magick�ho a mytick�ho v�dom�, �ten��i n�ro�n�ch �asopis� Baraka, Logos, Dotek, Prostor a knih vydavatelstv� Malvern, Trigon, Oik�men�, Hermann a synov�, Cesta, DharmaGaia, ale i konzumenti neuv��iteln�ch kvant "duchovn�ho" bulv�ru nejhrub��ho zrna. �etn� auto�i p��c� o hnut� nov�ho v�ku jsou bohu�el pon�kud pohodln�. Nasazuj� na tyto fenom�ny my�lenkov� sch�mata vytvo�en� pro jin� ��ely. Tito "odborn�ci na duchovno" maj� pocit, �e se t�m se znepokojiv�m sv�tem n�bo�enstv� a spirituality u� vyrovnali. Za�katulkovat znamen� m�t pod palcem. Sna�� se n�co takov�ho uplat�ovat i p�i posuzov�n� hnut� nov�ho v�ku. Pot� je ale v tom, �e ��dn� ze skupin p�i�azovan�ch k nov�mu v�ku nem� v�echny "typick�" znaky, kter� se v�t�inou uv�d�j�: ekologick� orientace, panteismus, p�edstava o bo�stv� v n�s, fenymismus, l��itelstv�, z�liba v reinkarnaci. Hnut�, d�-li se v�bec mluvit o hnut�, je natolik pestr� a prom�nliv�, �e se jak�koliv schematizaci vymyk�. Organick� sou��st d�jin Mal� neform�ln� pr�zkum ukazuje, �e je velmi vz�cn�, aby n�kdo s�m sebe �adil k hnut� nov�ho v�ku. Mo�n�, �e se s takov�m jednozna�n�m postojem setk�me sp�e v hudb�. Nem�li bychom ale zapom�nat, �e kniha Marilyn Fergusonov� Vodn��sk� spiknut� (The Aquarian Conspiracy) ohla�ovala v�k ch�pan� jako nov� v roce 1960. Jej� tehdej�� mlad� �ten��i se dnes u� pop��pad� t�� s vnou�aty, a pokud byli tehdy v jak�msi (t�eba ne politick�m) smyslu rebely, p��padn� revolucion��i, jsou dnes podle zn�m�ho r�en� sp�e �os�ky. Tehdej�� new age je prost� u� sp�e old age. N�co z tehdej��ch podn�t� se osv�d�ilo, n�co neosv�d�ilo, ale hlavn�: u� to d�vno nikoho nezaj�m�. P��li� n�m nepom��e ani to, kdy� redukujeme cel� hnut� na jednotlivce a skupiny, kte�� sami o sob� ��kaj�, �e pat�� k hnut� nov�ho v�ku nebo k hnut� Vodn��e. Takov� prohl�en� m� dnes t�m�� nulovou hodnotu. Zvl�tn� oblib� se toto t�ma t�� u p�edstavitel� n�kter�ch c�rkv�, zejm�na u americk�ch evangelik�l�, zat�mco u pravoslavn�ch p�sob� ozna�en� new age jako rud� hadr v ar�n�. I Vatik�n se �ty�icet let pot�, co se nov� v�k ohl�sil, rozhoupal a k vy�um�l�mu hnut� se vyslovil ofici�ln�m dokumentem. Kdy� je toto t�ma zaj�mav� pro c�rkevn�ky, museli se j�m zab�vat i religionist� (nap��klad Du�an Lu�n�). Z�jem projevuj� i sociologov�, z nich� si ocen�n� zaslou�� Vladim�r �iler. N�kte�� z nich ov�em za�azuj� pod nov� v�k sm�ry, skupiny a osobnosti, jim� je takov� �katulkov�n� zcela lhostejn�, ba i takov�, kter� souvislost s hnut�m z�sadn� odm�taj� (hermetismus, antroposofie). Snad nebude daleko od pravdy, �ekneme-li, �e podobn� jako romantismus proti osv�censtv� v po��tc�ch "stolet� p�ry" se v minul�m stolet� jako alternativa modern�mu, racion�ln�mu, technokratick�mu a pragmatick�mu �ivotn�mu stylu objevil �ivotn� styl op�en� o mimok�es�anskou, p��padn� atypicky k�es�anskou spiritualitu, styl nesout�iv�, intuitivn�, procesu�ln�, holistick�, integruj�c�. Lze jej nazvat nov� v�k, ale nen� to nutn�. Toto ozna�en� ne��k� nic nebo m�lo. P�i intelektu�ln� poctivosti by se sp�e cht�lo ��ci, �e new age neexistuje. A pokud existuje, je nejednozna�n�, kdy za�al. A pokud za�al nebo brzy za�ne, je sp�e staronov�. Je sp�e znovu t�m, co znamenal spiritu�ln� kvas ve St�edomo�� v kontrastu s �eckou a ��mskou klasikou. Nebo t�m, co p�edstavovalo vzedmut� barokn� v�n� proti pozdn� renesan�n�mu chladu a vypo��tavosti. Nebo v��e zmi�ovan� romantick� vzpoura proti moci osv�censk�ho rozum��stv� - prost� organickou sou��st� d�jin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).