![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Exil jako pro�it� m�tus
Ludv�k Bass
Matematik, fyzik a esejista Ludv�k Bass (*1931) uprchl do exilu v listopadu 1951. P�edn�el a v�decky pracoval na vysok�ch �kol�ch a v�zkumn�ch �stavech v Irsku, Anglii, USA, D�nsku a Austr�lii, kde nakonec zakotvil. Letos na podzim vydal sv�j prvn� rom�n Akta Masaryk (vy�el v nakladatelstv� GEMINI 99). Esej byl poprv� publikov�n v Transdisciplin�rn�m gratulovn�ku k �edes�tin�m Ivana Havla, nyn� vych�z� se souhlasem editor� v roz���en� a redak�n� upraven� podob�. ***
V�nov�no pam�tce Ferdinanda Peroutky
Kdy� jsem po n�jak�ch �ty�iceti letech zase uvid�l Prahu, byl pr�v� v Lidov�ch novin�ch hezk� kreslen� vtip. Dva p�nov� se dohodnou po dlouh�m odlou�en�: "Jsme state�n� n�rod - state�n�, kte�� z�stali, state�n�, kte�� ode�li." Zamysleme se nad tou druhou, u n�s m�n� b�nou polovinou tohoto hlubok�ho �ertu. Odysseus Exil �ili vyhnanstv� je jednou z nejz�kladn�j��ch mezn�ch zku�enost� lidstva: Zvy�uje na �lov�ka tlak a klade na n�j vy��� po�adavky, zvl�t� po�adavek p�izp�sobivosti. Hom�r nazval Odyssea �lov�kem polytropick�m, mnohotv�rn�m. Dlouhou zku�enost starov�ku s exilem shrnul Pl�tarchos (Moralia), kter� napsal sta� ve form� porady vyhnan�mu p��teli, vyu��vaje cel� ���e exilov� zku�enosti, od tragiky a� k fra�ce. Pl�tarchos na jedn� stran� p�ipom�n� dialog z Eur�pidov�ch Foin��anek. "Jocasta: Co ztr�ta vlasti? Je to velk� zlo? - Polyneices: Je to zlo nejv�t��: slovy nepopsateln�." A na stran� druh� uv�d� repliku Diogenovu: "Sinopovci t� (Diogena Cynika) odsoudili k vyhnanstv� z Pontu." Diogen�s: "Ale j� je odsoudil k tomu, aby tam z�stali." Pl�tarchovy vlastn� rady sm��uj� k podpo�e psychologick�: "Kdo ztrat� sv� m�sto, m��e si za to vybrat ze v�ech ostatn�ch." Op�r� se o dob�e zn�m� filosofick� principy stoik�: Lidsk� ho�e nespo��v� ve faktu, n�br� v n�zoru. T�ha skute�n�ho b�emene nam�h� fyzick� t�lo, kde�to okolnostem je t�ha nez��dka prop�j�ena toliko vlastn� mysl�. Tak odm�tali per�t� kr�lov� p�t vodu, kter� nebyla z �eky Choaspes, a� si ostatek sv�ta prom�nili v pou��. Usm�v�me-li se jim s H�rodotem, uva�me, �e p��li�n�m poutem k domovu m��e se i n�m st�t ostatn� sv�t neobyvateln�m:
Ti, kdo� ode�li a rozprchli se kvapem po zem�ch, u� snad poznali: sv�t je hrozn�! Nemiluj� a nejsou milov�ni. My aspo� milujem. Jaroslav Seifert, Morov� sloup, 1968-1970
Protiklad mezi exilem, jak jej vid�l a pro��val Diogen�s a jak Polyneices, opakuje se po tis�cilet�. Ka�d� zku�enost exilu spad� n�kam mezi tyto krajn� p��pady. M�j vlastn� exil byl dlouh� - �ty�ikr�t del�� ne� Odysseovo putov�n�. Kon�il zhroucen�m despotismu, tak neo�ek�van�m, jako by to byl sen v jedn� z patn�cti tis�c noc� exilu; jako by se potopen� a u� oplakan� Atlantis n�hle zase vyno�ila, je�t� s ulp�l�m bahnem a s podmo�sk�mi monstr�zitami. Byl to exil o tolik del�� ne� Coriolan�v, �e nen� pomy�len� na "polibek tak dlouh� jako m�j exil, tak sladk� jako moje pomsta". Na to u� mi nezb�v� ani dech, ani �as, ani v�e�. My�lenka na n�vrat a pomstu Coriolanovu vede zp�t k archetypu exilu - k Odysseii jako nejstar��mu m�tu na toto t�ma. Kdy� se �lov�k s�m vyd�v� do exilu, je to hrani�n� prosazov�n� vlastn� osobnosti a zku�enost velice soukrom� - jakkoliv �lov�k snad mysl� na "posledn� noc v tomto m�st�" Ovidia a jin�ch p�edch�dc� a jakkoliv d�vody k exilu mohou b�t zapleteny do �et�zce ud�lost� neosobn�ch. Teprve po dlouh�ch desetilet�ch - pokud v�bec kdy - rozezn� se hlubok� spojen� t�to osobn� volby s mytologi� na�eho kulturn�ho okruhu. "Charakter je mytologick� role, sehr�van� v naivit� iluzorn� jedine�nosti a originality," p�e Thomas Mann ve stati "Freud a budoucnost", a pokra�uje: "Jeho d�stojnost i sebejist� s�zky spo��vaj� podv�dom� pr�v� v tom, �e n�co, co nen� z�visl� na �ase, je zase vyta�eno na sv�tlo a do p��tomnosti; je to mytick� d�stojnost - poch�zej�c� z podv�dom�." Je sotva t�eba dod�vat, �e co u n�s modern�ch lid� poch�z� z podv�dom�, poch�zelo u p�edk� od bo�stva - tak jako Odysseovo vyhnanstv� od rozhn�van�ho Poseid�na. Tak si tedy podv�dom� (�i "��zen�m boh�") vyb�r�me pro sv�j �ivot ten m�tus, kter� odpov�d� nejl�pe na�� p�irozenosti, vyu��vaj�ce p�itom vn�j��ch ud�lost�, abychom mohli tuto volbu uskute�nit. Tak lze tak� porozum�t Schopenhauerov� ot�zce, zda osud �lov�ka m��e b�t v �pln�m rozporu s jeho osobnost�. Odtud na�e hlubok� uspokojen� s osudem i s jeho str�nkami nejbolestiv�j��mi, pokud se n� pro�it� �ivot d� s Thomasem Mannem nazvat "pro�it�m m�tem". Pokud v�ak p�ece jen dojde k rozporu mezi osobnost� a jej�m osudem, pak se takov� rozpor m��e st�t zdrojem skute�n�ho pocitu zoufalstv�, kter� zv��nil Ovidius ve sv�ch �alozp�vech a Listech z Pontu, z vyhnanstv� na �ernomo�sk�m pob�e��, "nad kter� nic na sv�t� nem��e b�t pochmurn�j��". O dv� tis�cilet� pozd�ji vn�mal s podobnou pochmurnost� cizinu tak� n� exulant Ferdinand Peroutka: New York mu byl "odporn� jako navr�en� hromada nesmyslnosti a vulgarity lidsk� existence". (Z Peroutkov�ch Den�k�, dopis�, vzpom�nek, vydan�ch nakladatelstv� Lidov� noviny, Praha 1995.) Vzd�lanost a porozum�n� jin�m osud�m takovou t�kou melancholii nel���. Ovidius jako ka�d� ��msk� b�sn�k intimn� znal Odysseiu a oce�oval postoj toho ��astn�j��ho vyhnance, ale sd�let jej nedovedl: "Odysseovo srdce tr�pilo se a� p�esp��li� v deseti letech na vln�ch nebezpe�n�ho mo�e. Ale ty hodiny nepat�ily v�echny zl�mu osudu, �asto m�l chv�le m�ru. Co� to snad byla �trapa, �est let laskat kr�snou Kalyps� a soulo�it s mo�skou bohyn�? - A naslouchat kr�sn�m d�v��m zp�v�m tak� nen� strast. Lotus nechutn� ho�ce; jeho ���vy, kter� p�in�ej� zapomenut� na domov, bych r�d zakoupil i za cenu poloviny sv�ho �ivota." (Listy z Pontu) M�tus Odyssea �ije u� nejm�n� sedmadvacet stolet� a je tak hlubok� a trvale p�sobiv�, �e byl vypr�v�n a pozm��ov�n �adou dal��ch tv�rc�. Hom�r�v Odysseus cht�l p�edev��m dom�, do rodn� Ithaky. Tuto postavu zm�nil Dante na hrdinu, kter� - hn�n objevitelskou zv�davost� Dantem odsuzovanou - se u� v�bec dom� nepod�val. Calderon�v Odysseus se vyvinul v kosmickou postavu pluj�c� v mystick� lo�ce ��zen� porozum�n�m a pokou�enou smysly, kter� p�edstavuj� sir�ny a Kirk�. Sofokl�s a Shakespeare kresl� Odyssea jako praktick�ho a� cynick�ho politika, Eur�pid�s skoro jako v�le�n�ho zlo�ince. Bohat� spektrum Hom�rova lidsky mnohotv�rn�ho, protikladn�ho Odyssea rekonstruoval teprve Joyce v postav� dublinsk�ho Leopolda Blooma. Takov� dlouhodob� v�kyvy v oce�ov�n� osoby Odyssea a smyslu cel�ho jeho m�tu jsou podm�n�ny historick�m v�vojem. Odyssea vid� jinak hel�nismus triumf�ln� ne� upadaj�c�, jinak ��m, st�edov�k �i renesance. Ocen�n� Odyssea nap��klad upadalo po katastrof� pelopon�sk� v�lky, jak vysv�tluje klasick� filolog W. B. Stanford (The Ulysses Theme). Po �padku Ath�n nep�ekvapuje, �e se tento hrdina nade v�e dovedn� a inteligentn�, tento vynikaj�c� homo politicus archaick�ho sv�ta, stal p�edm�tem nen�visti. "M�la-li mor�lka Ath�n p�e��t v�t�zstv� Sparty, bylo nutno vyvinout filosofii pora�en�ch. Symboly �sp�chu jako Odysseus musely b�t diskreditov�ny." Stanford n�m ujas�uje i uleh�uje historickou perspektivu: Por�ka, �padek, exil - tento vzorec se opakuje cel� v�ky, a opakuje se i vztah mezi t�mi, kdo ode�li, a t�mi, kdo z�stali. Vych�zej�ce z Pl�tarchova n�vodu k psychologii spokojen�ho exilu, do�li jsme a� k archetyp�m, boh�m a m�tu. V� tak� Pl�tarchos o hlub�� symbolice a v�znamu exilu? Nejen�e o n� v�, ale s�m nab�z� m�tus exilu vskutku ze v�ech nej�ir��: exilem je cel� tento hmotn� sv�t a lidsk� du�e v n�m bloud� podle bo�sk�ch p��kaz�, �al��ov�na v t�le "jako �st�ice v mu�li", neupamatov�vaj�c se na sv�j prav� domov a p�vod. Tak u��v� Pl�tarchos exil jako symbol metempsych�zy a m�t� s n� spojen�ch. V t�to symbolice, jakkoliv snad nejvy��� a nejd�stojn�j��, rozpl�v� se zku�enost pro�it�ho exilu ve v�eobecnosti a� trivializuj�c�: Z intimn� n�m zn�m� osoby Odyssea st�v� se Jedermann. Tak se to alespo� m��e jevit z v�dom�ho hlediska, ale jak vyvozoval Thomas Mann z Freuda, m�tus ��inkuje nejsiln�ji v podv�dom�, a tak� exil je m�tem osv�tlov�n nejl�pe sv�tlem nep��m�m. Univers�lnost Pl�tarchova symbolu zrcadl� v�eobecnost lidsk� schopnosti, od v�k� zkou�en� exilem, podrobit hmotn� okolnosti a p�ek�ky s�le ducha; obzvl�t� s�le t� hou�evnat� inteligence, kterou Pallas Ath�na milovala v Odysseovi - tedy i v t�ch, kte�� pro��vali jeho m�tus. "Strhan� str�ny zvuk" Kdy� Ovidius odch�zel do vyhnanstv�, bylo mu u� p�es pades�t. Byl b�sn�kem, jeho� nad�n� mu snadno z�skalo �sp�ch v cel�m ��msk�m sv�t�. Psal sv� ver�e a �il jako bujn�, neuctiv�, vesel� smiln�k oslavuj�c� l�sku jako lehkou hru. Tak mu rozum�lo jeho nad�en� publikum, ale tak� c�sa� Augustus, jen� svou obrodu ��msk�ch ctnost� m�nil velmi v�n�. Poslal do vyhnanstv� nejen Ovidia, ale i svou nemravnou dceru, a po n� je�t� i vnu�ku, kter� mo�n� m�la s Ovidiem milostnou pletku. V posledn�m desetilet� �ivota str�ven�m v exilu m�l Ovidius jen jednu velkou snahu: omilostn�n� a n�vrat do ��ma. I kdy� myslel na Odyssea, nedovedl u� z jeho m�tu �erpat povzbuzen� a inspiraci. V exilu se vid�l jako "um�raj�c� labu�, kter� le�� na b�ehu a sl�bnouc�mi t�ny oplak�v� svou nadch�zej�c� smrt" (�alozp�vy). V pojedn�n� o exilu citoval Pl�tarchos mnoh� vynikaj�c� vyhnance, ale ml�el o nejslavn�j��m a �asov� nejbli���m. V�d�l, �e takov�mu, jako byl Ovidius, nen� pomoci. Tak� Ferdinandu Peroutkovi bylo m�lo p�es pades�t, kdy� ode�el do exilu. M�l za sebou velk� �sp�chy, kter� mu jeho liter�rn� a novin��sk� nad�n� p�in�elo v jeho �esk�m sv�t�. Byl to �lov�k jasn�ho a st��zliv�ho rozumu. Vynikl osobit�m, elegantn� b�itk�m stylem, v �e�tin� dotud nev�dan�m, k n�mu� mu patrn� napomohla jeho l�ska k ��msk�m autor�m a d�jin�m. Objeven �vehlou a podporov�n T. G. Masarykem, oplatil Peroutka jejich d�v�ru ��inn�m, st�totvorn�m p�isp�n�m k budov�n� prvn� republiky a k ���en� jej� dobr� pov�sti, ale i pon�kud vratk�ho kouzla. Mlad�� generace, vyrostl� mezi pozd�j��mi kapitulacemi a pokojn�m rozpadem �eskoslovenska, mohou si t�ko p�edstavit hloubku a ostrost zklam�n�, studu i bolesti z podzimu 1938 a jara 1939:"Jedna z m�ch posledn�ch vzpom�nek je na velmi o�kliv�, de�tiv�, tmav� podve�er, kdy jsem Karla �apka nav�t�vil. Zoufal� �apek ��kal: "U� nic nen� pravda, u� nic na sv�t� nezbylo." (Peroutkovy Den�ky, dopisy, vzpom�nky; d�le kr�tce FP). Ale zbylo. Po dal��ch deseti letech, z nich� �est str�vil Peroutka v n�meck�ch koncentra�n�ch t�borech, p�i�el �nor 1948. V�clav �ern� popsal ve sv�ch Pam�tech (1945-1972), jak se den po n�v�t�v� u zdrcen�ho prezidenta Bene�e a t�i dny po smrti Jana Masaryka setkal s Peroutkou ve spole�nosti u Franti�ka Kov�rny: "Podle Peroutky je nutn� dr. Bene�e ji� v�bec odepsat z �eskoslovensk� politiky: selhal, a to dokonce dvakr�t" Peroutka si klade ot�zku, stoj�-li tento n�rod je�t� za to, aby se za n�j bojovalo. Pochybnost� o n�rodu se Peroutka u� nezbavil. Po l�tech �ekl V�clavu Hole�ovsk�mu v New Yorku: " n�rod doma je jako nemocn� �lov�k. Tomu se nem��e ��kat pln� pravda." (FP, str. 268). Peroutka ode�el do exilu v dubnu 1948. Byl z n�ho exulant nep�izp�sobiv�, monotropick�. Nenach�zel p��zn� Pallas Ath�ny, asi i proto, �e v kritick� chv�li vz�val Afrod�tu. Do exilu se vydal s t�ce nemocnou man�elkou. P�ibli�n� ve stejn� dob� pokusila se ne�sp�n� o p�echod hranic tehdej�� jeho velk� l�ska (a budouc� posledn� man�elka). Teprve v ��jnu 1948 se dostala do Lond�na, kde mezit�m Peroutka pro�el akutn� du�evn� kriz�, kter� se zrcadl� v jeho dopisech Karlu Steinbachovi do New Yorku (FP, str. 181-192). Byl posti�en ochromen�m v�le a schopnosti k pr�ci i k politick� �innosti: "M�l jsem napsat �l�nek pro News Chronicle - osm set slov za 20 guinej�, doma v Praze by mi to trvalo hodinu - v�, �e jsem nad t�m sed�l t�i dny a pak jsem jim vzk�zal, aby se nezlobili, �e nemohu?" Peroutka p�ipisoval krizi sv�mu odlou�en� od milenky a strachu o ni: "Achilleus taky necht�l ze stanu, kdy� mu vzali Briseovnu." Ale i kdy� mu byla Briseovna navr�cena, pokra�ovala krize po desetilet� v chronick� podob�, jak vidno z jeho den�ku. "(Peroutka) se narodil jako optimista, a te� se ho zmoc�uje zoufalstv�, osobn� a v�eobecn�." (FP, str. 69) "Rostouc� pocit p�du na dno �ivota v pln� intelektu�ln� s�le, vid�m nebezpe�� chudoby, do kter� st�hnu (man�elku)." (FP, str. 78) Deprimovaly ho malichern� spory st�rnouc�ch, vy�azen�ch exilov�ch politik�. Popt�vka po jeho emigrantsk�m �urnalismu ze strany americk�ch chlebod�rc�, kter�mi pohrdal, postupn� vysychala, co� zost�ovalo jeho rostouc� zoufalstv� z nedostatku liter�rn�ch a dramatick�ch �sp�ch�: "V�echno otr�veno starostmi - ve�ker� �sp�chy m�ho psan� se omezuj� na psan� pro RFE (R�dio Svobodn� Evropa) - to nikam nevede." (FP, str. 71) Co se to s n�m d�lo? Dlouhodob� pokra�ov�n� krize vyvrac� jeho lond�nsk� v�klad, �e byla zp�sobena odlou�en�m od Briseovny. Sp� byl mo�n� ve h�e zn�m� ��inek ztr�ty vlastn�ho kulturn�ho okruhu, a obzvl�t� rodn� �e�i, jej�m� mistrovsk�m ovl�d�n�m Peroutka tak vynikal. Na ot�zku Lva Brauna: "��m trp�te v emigraci nejv�ce?" Peroutka odpov�d�l: "�e nen� ozv�na na to, co p�eme. Ka�d� emigrant �ije do jist� m�ry ve vzduchopr�zdn�m prostoru." (FP, str. 275) Pocit vzduchopr�zdna spojen� se ztr�tou mate��tiny je t�ma pro��van� po stalet�:
"�e�i sv�ch �ty�iceti let - sv� mate��tiny - mus�m se z��ci a m�j jazyk nebude m�t v�ce ��elu ne� housle �i harfa beze strun." (Shakespeare, Richard II.)
Jedn� se obzvl�t� o �e� mluvenou: " nelibost k mluven� angli�tin� Peroutku prov�zela po celou dobu emigrace." (Lev Braun, FP, str. 273) U Shakespeara je ztrh�n� strun jazyka spojeno se smrt�:
"Domluvil. Jeho jazyk je te� harfa beze strun. Slova, �ivot, v�echno u� spot�eboval star� Lancaster." (Shakespeare, Richard II.)
Tak� Peroutku napadlo, �e snad u� v�echno spot�eboval: "Byl jsem, mil� K., v�dycky trochu p�n, v�dycky jsem si v�echno s�m vybojoval a nechci skon�it m�n� d�stojn�, ne� jsem �il" Pros�m T� o posledn� slu�bu: po�li mi trochu jedu nebo pora�, jak si ho m�m opat�it." (13. srpna 1948, FP, str. 187) Ale akutn� lond�nsk� krize pominula, a fyzick� smrt si dala dlouho na �as. Mezit�m: "N�jak ve mn� roste pocit, �e nedok�u znovu naj�t opravdovou radost ze �ivota a chu� ��t, �e to na star� kolena p�edst�r�m jen p�ed jin�mi? Je to jako jed v m� mysli: z ni�eho se neraduj, na nic se net�." (FP, str. 71) Podobn� ho�ekuje Ovidius: "U� dlouho jsou mi uzav�eny zdroje radosti. Moje ho�e se stalo zvykem." (Ovidius, Listy z Pontu) Pak zb�v� ob�ma vyhnanc�m jen pomal� jed sn�n� o minulosti: "Znaven le��m v tomto vzd�len�m m�st� mezi vzd�len�mi lidmi; ve sv� slabosti mysl�m jen na to, co nen�." (Ovidius, Listy z Pontu) Peroutkova vdova (b�val� Briseovna) vzpom�nala (FP, str. 253): "Kdy� bylo nejh��, chod�vali jsme do n�meck� kav�rni�ky na Manhattanu, mal� kapela tam vyhr�vala v�de�sk� val��ky, von�la k�va, lid� mluvili ti�e, Evropan vedle Evropana, na st�n�ch visely noviny a �asopisy v d�ev�n�ch r�mech jako kdysi v Praze, ob�as bylo sly�et "entschuldigen Sie, bitte"." Jen dv� slov��ka by bylo l�pe p�ehodit: "Nejh�� bylo, kdy�..." Tak se toti� sna�� ztroskotan� n�mo�n�k hasit ��ze� mo�skou vodou. Ztroskotanci �sp�chem. Ale to je sam� literatura. Toho velk�ho �lov�ka, pil�� republiky a absolventa Dachau a Buchenwaldu, mohlo p�ece skl�tit jen n�co klini�t�j��ho. V akutn�, lond�nsk� f�zi sv� krize psal Peroutka p��teli Steinbachovi: "C�t�m jasn�, �e hluboko ve mn� n�co hlod� a �e mne to u� naru�ilo... Je-li to �pln� nervov� zhroucen�, je-li to srdce, nev�m. (21. �ervence 1948) Patrn� jsem nemocen - ale doktor ��kal, �e mne nem��e vyl��it." (13. srpna 1948) Nedlouho p�edt�m nav�t�vila nemocn�ho Eduarda Bene�e Amelie Posse-Br�zdov�, tehdy �v�dsk� charg� d'affaires v Praze, kter� ho znala u� z doby jeho prvn� emigrace. P�estrojena za posluhova�ku, pronikla k Bene�ovi v Sezimov� �st� kr�tce p�ed jeho smrt� (zem�el 3. srpna 1948). Bene� j� �ekl o Peroutkovi: "Jsem p�esv�d�en, �e to, co j� s�m u� nemohu d�lat, on m��e p�evz�t a prosazovat - mezi v�emi t�mi, co jsou tam, on je jedin�, kter� m� form�t �lov�ka schopn�ho v�st - a jeho nedostatku praktick�ch zku�enost� se m��e jednak vypomoci spoluprac� s jin�mi, a jednak on s�m patrn� vyvine nov� schopnosti, vy�adovan� nutnost�. Rovn� Masaryk (TGM) a j� jsme byli nepraktick�mi intelektu�ly, kdy� jsme za��nali... �ekn�te Peroutkovi, �e j� mu pln� d�v��uji a v�m, �e on bude d�lat to nejlep��." (FP, str. 281) Nelze pochybovat, �e diplomatka nechala vzkaz diskr�tn�, ale bez prodlen� Peroutkovi vy��dit. Peroutkovu reakci na n�j pravd�podobn� obsahuje dopis Steinbachovi z 21. �ervence 1948: "... j� jsem velk� podvodn�k. V�ichni se tady na mne d�vaj� s velk�mi nad�jemi, �e�i i Angli�ani? �e�i mi p�� ze v�ech stran a pos�laj� ke mn� deputace, abych se ujal veden� emigrace, a mne to v�echno nezaj�m�, a nikdo nev�, �e jsem �pln� neschopen." Tento dopis uzav�r� t�iapades�tilet� sta�ec slovy: "Churchill jednou pov�dal: Star�ho psa nov�m kousk�m nenau��". To je pravda. T�m kon��m." - Tohle si tedy vybral ze v�ech slov �lov�ka, kter� mu byl "nejv�t��m st�tn�kem na�eho stolet�". Snad neznal slova, kter� Churchill napsal o on� chv�li v roce 1940, kdy v proudu n�meck�ch v�t�zstv� p�evzal b�emeno zoufal� situace: "Poci�oval jsem, �e kr���m s osudem, a �e v�echen m�j minul� �ivot byl jen p��pravou na tuto hodinu, na tuto zkou�ku." (The Gathering Storm, 1948, kapitola 38). Pro� nemohl Peroutka p�evz�t od zdrcen�ho Bene�e b��m� tradice Komensk�ho, Havl��ka a T. G. Masaryka, ke kter� se hl�sil po v�echen sv�j minul� �ivot? "Ztroskotanci �sp�chem" pojmenoval Sigmund Freud druhou ��st sv�ho pojedn�n� "N�kter� charakterov� typy z psychoanalytick� �innosti" (Imago, 1916). P�e tam: "Psychoanal�za u��, �e lid� onemocn� neur�zou n�sledkem zma�en� nad�j�. Zma�en� skute�n�ho uspokojen� je prvn� (a� nikterak jedinou) podm�nkou vytvo�en� neur�zy. T�m v�ce p�ekvapuje, vskutku mate, kdy� l�ka� objev�, �e lid� p��le�itostn� onemocn� pr�v� tehdy, kdy� se jim m� splnit dlouho h��kan� a hluboko zako�en�n� p��n�." Mezi Freudov�mi p��klady se nach�z� p��pad lidsky v�te�n�ho akademick�ho u�itele, jen� mnoho let doufal, �e se stane n�stupcem mentora, kter� ho zasv�til do oboru. Kdy� ho kone�n� kolegov� informovali, �e byl zvolen na m�sto penzionovan�ho mentora, za�al v�hat, sni�ovat sv� z�sluhy, prohl�sil, �e nen� hoden nov�ho postaven�, a upadl do melancholie, kter� mu na l�ta znemo�nila ve�kerou �innost: "Rozpor mezi takov�mi p��pady a pravidlem, �e nemoc je zp�sobena zma�en�mi p��n�mi, je �e�iteln�, kdy� rozli��me mezi vn�j��m a vnit�n�m ma�en�m. Ve v�jime�n�ch p��padech lid�, kte�� onemocn�li �sp�chem, se vnit�n� ma�en� nad�je - odkrylo teprve odstran�n�m ma�en� vn�j��ho, ��m� byl d�n sign�l k propuknut� konfliktu. Analytick� pr�ce ukazuje, �e jsou to s�ly sv�dom�, kter� subjektu zakazuj� vyt�it dlouho tou�enou v�hodu ze ��astn� zm�ny vn�j��ch okolnost�." Tak tedy snad nebyl Peroutka ve sv� j�m� s�m, pat�il k t��d� ochromen�ch pacient�, t��d� u� d�vno definovan� Freudem. Zda se tam ocitl n�sledkem tlaku traumatick�ch historick�ch ud�lost�, nebo - jak by m�nili psychoanalytikov� - n�sledkem vliv� ze vzd�len�j�� minulosti, nev�me. M��e n�m b�t �t�chou, �e to nev� ani Freud: "Je nesnadn� �kol objevit podstatu a p�vod t�chto soud�c�ch a trestaj�c�ch sil, jejich� neo�ek�van� vyno�en� n�s tak �asto p�ekvapuje." Nejskv�lej�� hodina Peroutka si liboval v antick�ch autorech. Asi znal Pl�tarchovo vypr�v�n�, �e kdy� kdosi mluvil s obdivem o �t�st� persk�ho kr�le, tak mlad�ho a mocn�ho, Agesilaus odpov�d�l: Ano, ale v jeho v�ku trojsk� kr�l Priamos tak� nebyl ne��asten. Peroutka byl tak� dlouho mlad� a mocn� v d�sledku nenucen�ho souladu sv�ho nad�n� s pot�ebami a ide�ly prvn� republiky. Nem�n� se osv�d�il v katastrof�ch desetilet� 1938-1948. V letech mezi nacismem a komunismem se neboj�cn� zasazoval o pr�vn� a demokratick� st�t. Do den�ku tehdy psal: "Moje situace je jako Ciceronova: Krok dop�edu a �ek� z�huba, krok dozadu - a �ek� hanba." (FP, str. 46) Ale m�sto tragick�ho vy�st�n� obt�il ho osud dlouh�m, pomal�m �padkem v trpk�m a bezv�sledn�m exilu. Nakonec by byl mohl pr�vem ��ci sv� l�sce i sv�m obdivovatel�m se Shakespearov�m Antoniem:
"Nad mizernou mou zm�nou u konce netruchli, ale raduj se pomy�len�m na velikost, v kter� jsem pob�val." (Shakespeare, Antonius a Kleopatra, IV.15).
Raduji se tedy, kdy� �tu v jeho den�ku ze za��tku roku 1948: "Lid� skoro zoufale �ekaj� na �l�nek ode mne, znepokojuj� se, kdy� dlouho nep�i. Snad jsem se stal symbolem n��eho, a lid� �ekaj�, zda je�t� vyjde m�j �l�nek, jako v R.U.R. zoufale se d�vaj�, zda ��rovka je�t� sv�t�." (FP, str. 50) Jsem z t�ch, kte�� je�t� mohou dosv�d�it spr�vnost tohoto p�irovn�n�. Pro��vaje modern� �apk�v m�tus, dos�hl tehdy Peroutka sv�ho zenitu. A� �il je�t� t�icet let, byla to jeho nejskv�lej�� hodina. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).