![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
�ivly v n�s a kolem n�s
Zden�k Kratochv�l, Tom� �krdlant, Hana Brajanoski-Musilov�, J�n Z�kop�an�k
Leto�n� p��rodn� katastrofa, je� postihla n�kolik zem� st�edn� Evropy v�etn� �esk� kotliny a Prahy, n�s bezprost�edn� konfrontovala se silami, kter� se na�e technick� civilizace pokou�� podmanit a zregulovat. Sta�� �ekov� t�mto sil�m ��kali �ivly a pokl�dali je za posv�tn� zdroje v�ech v�c�, kter� maj� "bo�skou" (neosobn�, nadlidskou) moc. Od p�vodn�ho antick�ho pojet� jsme se sice v d�sledku neb�val�ho rozvoje "pozitivn�ch" v�d velice vzd�lili, ale to je�t� neznamen�, �e �ivly ztratily n�co ze sv� p�sobivosti a s�ly, jak jsme se o tom mohli p�i leto�n�ch mohutn�ch z�plav�ch sami p�esv�d�it. Na na�e ot�zky a n�m�ty odpov�d�lo n�kolik vybran�ch osobnost�, mezi nimi� je i jedna, jej� d�m st�l v pra�sk�m Karl�n�?
"Tak jako jsou slova slo"ena z p�smen, Fil�n Alexandrijsk�
1. Vn�m�te srpnovou ni�ivou povode� jako p��rodn� katastrofu danou soub�hem nep��zniv�ch faktor� (klimatick�ch, geologick�ch, civiliza�n�ch), anebo sp� jako v�slednici n�jak�ho hlub��ho probl�mu ve vztahu �lov�k - p��roda? O jak� probl�m podle v�s jde? Pat�� k tomuto probl�mu i podcen�n� "slep�ch" sil p��rody? A jsou �ivly opravdu slep�, anebo maj� n�jakou vlastn� "inteligenci" - pokud ano, v �em spo��v�?
2. Srpnov� z�plavy nahnaly v�t�in� lid� strach - m��e povod�ov� zku�enost v�razn� zm�nit na�e chov�n� a vn�m�n� p��rody? Souvis� n�jak �iveln� pohroma (v�etn� jej�ch materi�ln�ch i psychologick�ch n�sledk�) se stavem a �rovn� ekologick�ho v�dom� spole�nosti? Mysl�te si, �e dne�n� �lov�k a jeho civilizace na sebe m��e sv�m chov�n�m �iveln� katastrofu n�jak p�ivol�vat? 3. B�hem leto�n�ch z�plav do�lo k ud�lostem, na kter� se nezapom�n�: plovouc� st�echy dom�, protr�en� hr�ze, obce smeten� siln�m p��valem, statis�ce uplavan�ch nebo znehodnocen�ch svazk� knih, jedy ve vod�, zatopen� tunely metra, gejz�ry vod tryskaj�c� z karl�nsk�ch kan�l�, zatopen� zoo, uhynul� zv��ata v klec�ch, marn� lachtan� plavba za svobodou. Z t�chto ud�lost� se d�ky povod�ov�mu televizn�mu zpravodajstv� staly p�sobiv� medi�ln� obrazy. Jak jste je vn�mal(a) vy, m�ly pro v�s je�t� n�jak� dal�� (symbolick�, psychologick�) rozm�r a v�znam?
***
Zden�k Kratochv�l, autor n�kolika knih z d�jin antick� filosofie, pedagog a esejista O t� velk� vod� A pr�elo a pr�elo a pr�elo. Po�kozen� lesy u� nedok�zaly vodu p�ijmout. Miliony meliora�n�ch kan�lk� v podzem� pol� a luk zp�sobily, �e se voda rychle dost�vala do potok� a rybn�k�. Rybn�ky byly pln�, potoky a ���ky nap��men� regulac� sv�d�ly vodu rychle do �ek. Velk� p�ehrady se naplnily, ale dokud nep�i�el z�v�re�n� lijavec, tak se je�t� dalo n�co regulovat a mohli jsme b�t hrd� na kask�du; Bud�ji�t� ji mohli Pra��k�m z�vid�t. Jen�e ten lijavec p�i�el, a nebyl ledajak�? Pohroma p�i�la z nebe a velk� voda valila se pak i podzem�m. P�i pomy�len� na to, co v�echno se st�t mohlo, si vlastn� m��eme fandit, jak jsme to zvl�dli. Vodu nelze domestikovat V m���tku �asu lidsk� historie na�� zem� to byla - podobn� jako p�edt�m na Morav� - povode� v�jime�n�, hodn� t�m�� role periodizace historick�ch epoch. V m���tku �asu biologick� evoluce nebo geologick�ch prom�n to v�ak bylo samo o sob� nicotn�. V�znamn� by to bylo pouze tehdy, kdyby to signalizovalo za��tek pon�kud bou�liv�j�� etapy v�voje na�� ��sti planety. To je ov�em docela dob�e mo-n� a �ada indici� by tomu mohla nasv�d�ovat. Sta�� si p�ipomenout, �e kdy� se kdysi prad�vno p�edch�dkyn� dne�n� Vltavy rozhodla t�ci p�es �dol� budouc� Prahy na sever do Labe, tak to musel b�t o moc v�t�� "�rumec", i kdy� asi ne �pln� jednor�zov�. Z velk�ho jezera kolem budouc� T�ebon� a Bud�jovic to bylo do Dunaje bl� - a a� prohlod�n�m cesty mezi dne�n�m Orl�kem a Slapy se voda dostala na sever, hladina ji�n�ho jezera klesla a t�m si uzav�ela cestu k Dunaji. Nev�m, jestli se to d�lo kous��ek po kousku, nebo� i tich� voda b�ehy mele, nebo zda to byla obrovit� katastrofa, kter� vymodelovala na�i krajinu. V�m jenom, �e k modelaci krajiny p�isp�v� oboj�. Nepatrn� dlouhodob� zm�ny i katastrofick� prom�ny se vz�jemn� dopl�uj�, jinak nem��e b�t o ��dn� evoluci ani modelaci krajiny rozumn� �e�. Ostatn� v �ivot� lidsk�m to chod� taky tak! A v politice se taky st��daj� kumulace drobn�ch zm�n a revoluce. P�irozenost sv�ta pot�ebuje a prov�d� tu klidn�, nepozorovateln� zm�ny ve zd�nliv� stabiln�m prost�ed� - tu zase �okuj�c� prom�ny. M�me vlastn� �t�st�, �e ta maxim�ln� d�vka nebesk� vody u n�s padala jenom n�kolik dn�, a ne t�eba n�kolik t�dn�. Zrovna tak m�me �t�st�, �e se v na�ich pom�rech se nemus�me b�t posun� pob�e�n� linie, dokonce ani v�t��ch zem�t�esen�. Vypad� to tak, �e krajina na Morav� a te� v �ech�ch si malinko ozkou�ela mo�nost zm�n. N�m se to samoz�ejm� nehod�. Pro �adu na�ich bl�zk�ch to je dokonce t�k� �ivotn� r�na. Nev�me ani, jestli je to za��tek d�tsk�ch nemoc� nov�ho uspo��d�n� krajiny, nebo zda je to p��znak skom�raj�c�ho stavu planet�rn�ho vodn�ho re�imu. Objev kolob�hu vody b�v� p�ece srovn�v�n s objevem krevn�ho ob�hu. "Prokrveni" jsme tedy byli povodn�mi dost d�kladn�, ale taky dost jedovat�, to druh� u� na�� z�sluhou. Tohle jsou ov�em jenom lidsk� p��m�ry. Krajina je n� nadlidsk� partner, se kter�m hrajeme o prost�ed� na�eho �ivota, ale kter� m��e m�t sv� vlastn� z�jmy, nepodl�haj�c� lidsk�m ekonomick�m ani mor�ln�m m���tk�m. Jsme pouze sou��st� krajiny, by� aktivn�mi, jak p�i jej�m utv��en�, tak po�kozov�n�. A v��i planet� nebo �ivl�m jsme my lid� jenom v pozici t�ch �iven�ch a mnohdy nevd��n�ch. Av�ak chov�me se a mysl�me tak, jako kdyby to v�echno bylo kv�li na�im pl�n�m na glob�ln� imitaci r�je (po vzoru turistick�ch "paradises", kter� u� sta�ily poni�it v�t�inu p�kn�ch pob�e��). Na��kat nad t�m, �e na n�s p��roda nebere ohled, je stejn� chytr� jako ka�d� jin� n��ek nad osudov�m ot�esem �ivotn�ch jistot. Ostatn�, pro� by m�ly zrovna �ivly br�t ohled t�eba na n��� zahr�dku u �eky nebo na d�lni�n� most? Neb�t kolob�hu vody, nebyla by ta zahr�dka, ani ten most, ani my sami. N�kdo by ten kolob�h vody mo�n� rad�ji p�evzal do vlastn� re�ie, ale to na�t�st� nejde. Voda se nenech� domestikovat tak d�sledn� jako dom�c� zv��ata nebo konzumn� lid�. Voda �ivot d�v� i bere, je znamen�m kolob�hu �ivota, nejenom l�tkou kolob�hu vody. Probl�m je v n�s Nem��eme ale n�jak za ten nadm�rn� p��sun nebesk� vody, kter� se pak prom�nila v z�plavu mimo��dn�ch rozm�r�? Mo�n� je to p�ece jeden z projev� glob�ln�ch z�sah� do vodn�ho a tepeln�ho re�imu planety. Ka�d� pora�en� strom, ka�d� vyroben� auto, sprej, ledni�ka nebo igelitov� obal po�kozuj� nejenom sv� bezprost�edn� okol�, ale dohromady spou�t�j� �adu proces�, kter� jsou v planet�rn�m m���tku pozorovateln�. Glob�lnost povodn� je mementem pro glob�ln� civilizaci. My lid� sv�m konzumn�m �ivotem po�kozujeme nejen okoln� p��rodu a celek planety, ale i sami sebe. Nemysl�m te� na jedy ve vzduchu, vod� a j�dle, ale na jedovat� odcizen� sebe sama v��i vlastn� p�irozenosti, a hlavn� na n� izolacionismus v��i �ivl�m. Pro koho je baz�n lep�� ne� mo�e, vodovodn� trubka lep�� ne� potok a igelitov� voda lep�� ne� stud�nka nebo aspo� vodovod, pro toho je povode� jedin�m p�ipomenut�m toho, �e na sv�t� p�sob� voda, a nejenom lidsk� v�robky souvisej�c� s vodou. Voda je jedn�m z �ivl�, spolu s ohn�m t�m p��slove�n� nej�iveln�j��m. My projevy tohoto �ivlu nejenom po�kozujeme zne�i��ov�n�m a stavbami, ale taky se od t�chto projev� izolujeme. Nejenom igelitov�mi obaly na zbytky dobr� vody, ale p�edev��m izolac� od toho, co ten �ivel znamen� v n�s: po�kozujeme se izolac� od spontaneity �ivota! Z hlediska archaick�ch nauk o �ivlech ale nen� jist�, zda n�m chyb� p�iznan� vnit�n� zku�enost s �ivlem vodn�m, nebo vnit�n� p��tomnost �ivlu ohn�, tedy stoupaj�c�ho a h�ej�c�ho jasu, tak�e n�m pak ta voda tolik vad�, a� u� jako �ivelnost v n�s, nebo p�ebytek vody v krajin�. Konzumn� lid� jsou ochotn� p�edst�rat respekt jenom v��i tomu, kdo podobn� jako oni z�m�rn� pracuje pro svoji v�t�� moc. Proto nemohou b�t zv��ata, stromy, a t�m sp�e �eky partnery jejich mocensk�ch smluv. Po redukci moci na moc ekonomickou se zv��ata, stromy, �eky i kameny v nich staly materi�lem technologi�, kter� uspokojuj� pot�eby konzumn� spole�nosti. S lidmi jako s jednotliv�mi �iv�mi p�irozenostmi se stalo tot�, ale o tom se nehod� mluvit. S �ivly se to ale nejsp� nepovede; aspo� pokud cel� star� moudrost mnoha kultur nen� jenom on�m �t�n�m nesmyslem, za jak� jej pova�uj� v�ichni hlasatel� definitivn� pravdy, a� u� jde o vyznava�e �prav�ho n�bo�enstv�", "lidsk� mor�lky", "pr�ce", "pokroku", "pozitivn�ho pozn�n�", "v�deck�ho ateismu", "ve�ejn�ho m�n�n�", nebo medi�ln�ho kultu "osobnost�". �ivly jsou �iveln�, nelze je posuzovat na�imi m���tky. Proto se o nich kdysi mluvilo jako o smyslov�ch projevech bo�stv�. My �ijeme v r�mci jejich hry, ne naopak! M��eme a m�me bojovat s povodn� nebo po��rem, ale nem�me a nem��eme bojovat s �ivly samotn�mi, leda�e bychom cht�li zkusit vytvo�it igelitov� potomky v igelitov�m sv�t�, ale i tehdy by se p�irozenost lidsk� i �ivlov� zase n�jak ozvala. Co v�echno voda vzala a dala Povode� ni�ila i zab�jela, vzala si n�kolik lidsk�ch �ivot�, tis�ce lidsk�ch domov�, majetky, pam�tky, �ivoty zv��at, �rodu, stromy na b�ez�ch. Vzala n�m i ��st zapsan� lidsk� pam�ti, a� u� v podob� knih, archivn�ch dokument�, nebo harddisk�, a doni�ila obrovsk� mno�stv� haramp�d� ve sklep�ch. Voda n�m vzala kus pam�ti a dala n�m k zapamatov�n� zku�enost moci �ivlu. Pam�tky kupodivu odolaly v�t�inou l�pe ne� novodob� stavby (t�eba Karl�v most i most v P�sku vydr�ely, zat�mco d�lni�n� u Kralup nikoliv). Proto�e poch�z�m z ���n�ho ml�na, v n�m� byly z�plavy �astou neblahou zku�enost�, kter� ov�em d�ky umu d�vn�ho stavitele a rozumu (vyvlastn�n�ho) mlyn��e nikdy nenabyla tragick�ch rozm�r�, neum�m sd�let pov�echn� n��ky na povode�. Snad to nen� cynismus, ale zku�enost toho, �e tohle voda d�l�v� - letos v�c. Na�e s�dla moci, vzd�lanosti i kulturn�ch depozit�, kter� jsou �asto um�st�na p�kn� u �ek, jsou p�ece v�c ne� povodn�mi ohro�ena n���m jin�m: s�dla moci zpupnost� mocn�ch, s�dla vzd�lanosti a pam�tky zase v�eobecnou honbou za ziskem. V p��m�m p�enosu A� nejsem p��telem televize, p�esto mus�m uznat, �e zpravodajstv� �esk� televize nep�ekra�ovalo p��li� m�ru vkusu p�i z�b�rech lidsk�ho ne�t�st� a poskytovalo obraz situace, nakolik to �lo. Za symbolick� pova�uji osud lachtana Gastona a jeho medializaci: Povode� odnesla vodn�ho tvora, kter�mu �pinav� �eka nemohla poskytovat prost�ed� k p�e�it�, ale do�kali jsme se i verze o plavb� za svobodou. To bych rad�ji vid�l a sly�el, kdyby n�kdo poni�enou pra�skou dopravu a tehdy zabahn�nou Kampu ch�pal jako p��le�itost k osvobozen� Prahy od tyranie aut a podb�zen� se turistick�mu pr�myslu. Nechci ni�it auta, ani vyh�n�t turisty. Ale hroz� n�m snad hlad, abychom se museli prostituovat do t� m�ry, �e l�k�me k �platn�mu o�umov�n� toho, co je n�m drah�? Centrum Prahy skoro bez aut a s polovinou turist� bylo aspo� chv�li zase jednou centrem m�sta - by� po�kozen�ho - a ne autodromem a lunaparkem. A �ern� povod�ov� humor kone�n� osv�il skom�raj�c� lidovou slovesnost. Bilance V extr�mn� situaci se hodn� lid� zachovalo zase jednou lidsky, skv�le pracovali z�chran��i; na druh� stran� ale zklamala ��st novodob� stavebn� techniky a stranick� byrokracie. P�i pomy�len� na mo�n� �ast�j�� repr�zy to znamen�, �e pro celek st�tu to je k p�e�k�n� i bez �ebroty. Ekonomicky vzato zp�sobila ta povode� jenom tolik �kody, co p�ibli�n� jeden rok p�soben� na�ich "bank���". �koda jen, �e voda te�e shora dol� pouze ve smyslu gravita�n�m, a ne tak, �e by nap�ed vyplavila ty, kdo se i skrze ni pokou�ej� urvat v�t�� �dibec.
***
Tom� �krdlant, esejista a re�is�r Hlavou proti vod�?
Kdy� se d�t�, ale i u�itelek zept�te, co �e je to voda, nej�ast�ji usly��te: "H� dv� ���." Jen m�lokdo a m�lokdy poc�t�, �e je to �ivel, mocn�, temn� a �ensk� �ivel, kter� n�s obklopuje a kter� obsahujeme. Jsme z n�ho zrozeni, p�itahuje n�s i d�s� a m� v hlubin� na�� du�e sv� d�le�it� m�sto, stejn� jako dal�� �ivly: Ohe�, Vzduch a Zem�. V�echny �ivly jsou archetypy - n�co, co se �lov�k sou�asn� civilizace sna�� vym�tit ze sv�ho v�dom�, av�ak nem��e zabr�nit tomu, aby mytick� my�len� d�l pracovalo v na�em nev�dom�. V�imn�me si, jak hluboce jsou vodn� p�irovn�n� zastoupena v jazyce, kter�m mluv�me: do �eho v�eho se no��me, v �em v�em se top�me, hled�me prameny a zdroje, jdeme proti proudu, nebo plyneme s proudem, dotkneme se dna, nebo se kone�n� nadechneme nad hladinou, un�ej� n�s vlny na�� mysli, sp�me, jak kdy� n�s do vody hod�, na�e trp�livost p�ete�e, rosteme jak z vody, ��zn�me nejen po tekutin�ch, p��le�itost n�m protekla mezi prsty, nevstoupili jsme dvakr�t do t�e �eky, proto�e �as plyne jako voda. Vy�e��me-li n�jak� probl�m, vlastn� jsme ho rozpustili: solution - �e�en� - roztok. Dokonce i odpou�t�n� je skutek tekut� a neuchopiteln�. Kolob�h vody v p��rod� byl, vedle st��d�n� dne a noci, mo�n� prvn�m setk�n�m �lov�ka s cirkularitou, s prom�nou, kter� je z�rove� i n�vratem, s re-cyklac�. Je-li voda �ivel, m��eme ji vn�mat jako bytost. M��eme si s n� rozum�t, nebo nerozum�t, m��eme k n� m�t d�v�rn�, nebo naopak odta�it� vztah. A z ka�d�ho vztahu, jsme-li pozorn�, se m��eme dozv�d�t n�co d�le�it�ho o sob�. P�jdeme-li je�t� d�le v metaforick�m hled�n� lidsk�ho vztahu s vodou, pak i um�n� kormidelnick� (Aristotelovo techn� kybernetik�) je nov�m a st�le v�znamn�j��m um�n�m (i v�dou) doby postmodern�. Kybernetika - v�da o ��zen� a komunikaci v �iv�ch organismech i stroj�ch - viditeln� prom��uje n� �ivot. M�n� zat�m prom��uje na�e ch�p�n� skute�nosti. Vztahu �lov�ka a vody m��eme tedy porozum�t nejen archetyp�ln� a myticky, ale tak� syst�mov�, co� se nijak vz�jemn� nevylu�uje. Bojovn� duch revolu�n�-pr�myslov�ho novov�ku reagoval na ka�d� odpor vypov�zen�m v�lky. Tak jako dob�val a zotro�oval jin� sv�tad�ly a kultury, sna�il se (a st�le se sna��) poko�it i v�echny �ivly. Dobyvatel� vzduchu, poko�itel� ohn�, t�a�i zemsk�ch hlubin, vl�dci mo�� - je�t� po��d tak sami sebe vn�m�me. N� p��stup je tvrd� - mo�n� v n�m ktv� k�men �razu cel� na�� civilizace. �ivly n�m sice slou��, ale - otroci se odjak�iva bou�ili. Poko�en� a ��elov� zap�a�en� �ivly se ukazuj� b�t nebezpe�n�j�� ne� ve sv� p��rodn� nespoutanosti. Vytv���me a neust�le zvy�ujeme jak�si ontologick� dluh t�m, �e �ivl�m up�r�me jejich svobodu. Ve�ker� katastrofy a nezdary sv�d�me na �navu materi�lu, lidsk� �i technologick� faktor, povolen� ventil, chybn� v�po�et, vadnou pneumatiku a podobn�. V�dy, kdy� se n�m situace vymkne z rukou, objev�me a ozna��me n�jakou jednoduchou p���inu. Jasnou a mechanickou. Ale nejsou v�echny ty �iveln� pohromy jen vedlej��mi produkty toho, jak nakl�d�me se samotn�mi p�vodci t�chto katastrof? N�kdy tomu ��k�me da�, ale nen� to sp� dluh, kter� nar�st� a jednou bude vybr�n i s �roky? Povodn�, potopy a z�plavy najdeme v m�tech a tradic�ch mnoha kultur a civilizac� v�dycky jako trest za �ivot v nesouladu s vy���m smyslem skute�nosti, a� u� byl vn�m�n jakkoliv. Od sumersko-akkadsk� tradice p�es babylonsk� epos o Gilgame�ovi a Hom�rovu �liadu a� k biblick� potop�. V t� se v�ak vedle zk�zy objevuje n�co nov�ho: nad�je. Znovuzrozen� z vody. Voda na rozd�l od ohn� neni�� definitivn�. Je m�kk� a d�v� nad�ji. P��le�itost vzpamatovat se. Voda k��s�, a tak� k�t� znovuzrozen� �ivot. T�m se potopa li�� od po��ru, �ivel Vody od �ivlu Ohn�, kter�m podle bible teprve zanikne ten druh�, dne�n� sv�t (2Pt 3,10). Po��r je fin�ln� z�nik. Rozplynut� v prach. O�ista - definitivn� a nevratn�. (P�d do Slunce, sr�ka s kometou, ohe� jadern� f�ze.) Potopu v�ak lze mytologicky a archetyp�ln� br�t jako varov�n� a nab�dku nov�ho po��tku, jako v�zvu ke zm�n� vztahu v��i sv�tu, �ivotu, v��i sob� sam�mu. Voda v�dycky nese mo�nost znovuzrozen�: plodov� voda, �iv� voda, Duch vzn�ej�c� se nad vodami. Vzk��en� a k�est. Zkusme takto rozum�t i st�le �ast�j��m a ni�iv�j��m povodn�m a z�plav�m posledn�ch let. Ekologicky i mytologicky m��eme zahl�dnout p���inn� souvislosti mezi neb�valou ni�ivost� a nep�edv�datelnost� sou�asn�ch z�plav a na��m necitliv�m zach�zen�m s vodou i s krajinou. Meliorace, p�ehrady, regulace �ek a potok�, odles�ov�n�, sni�ov�n� schopnosti krajiny zadr�ovat vodu - to v�echno jsou vlivy, kter� se s��taj�, n�sob� (jakkoliv nespo�itateln� a nep�edv�dateln�, proto�e "�iveln�") a prom��uj� lok�ln� i glob�ln� klimatick� cykly a cel� zavod�ovac� re�im krajiny. St�le v�t�� pr�myslov� a obytn� aglomerace vyza�uj� st�le v�ce tepla, ��m d�l v�t�� povrch zem� je pokryt neprostupn�m kobercem betonu a asfaltu, krajina u� vodu nevst�eb�v�, ale odv�d� ji co nejrychleji pry�. V krajin� zmizely rem�zky, meze, vsakovac� strouhy, z�chytn� rybn��ky, m�n� se populace p�dn�ch organism� i mikroorganism� od bakteri� p�es ��aly a� po krtky. Sni�uje se tak schopnost i t� dosud odkryt�, zem�d�lsky obd�l�van� p�dy zadr�ovat vodu. Bez lidsk�ho z�sahu t�hne ka�d� vodn� tok ke stavu dynamick� rovnov�hy mezi kinetickou energi� vodn�ho proudu a objemem i charakterem splavenin (v�eho, co voda un�� a p�em�s�uje, zejm�na p�i povodn�ch). Vytv��� si tak vlastn� tvar �e�i�t� i podobu �doln� nivy. Na naru�en� t�to rovnov�hy regula�n�mi �pravami odpov�d� �eka akcelera�n�m procesem: ��m v�t�� je odchylka od p��rodn�ho stavu, t�m siln�j�� je erozn� tlak p�sob�c� na stavby, kter� stoj� v cest� p�irozen� tendenci toku k dynamick� rovnov�ze. Extr�mn� eroz� dna i b�eh� se tok sna�� vr�tit ke sv�mu p�vodn�mu tvaru �e�i�t�, nebo nen�-li to mo�n�, hled� nov� stav dynamick� rovnov�hy. U� koncem 19. stolet� vznikla v Rakousku-Uhersku slu�ba hrazen� byst�in s c�lem rychle a bezpe�n� p�ev�st povod�ov� pr�toky. P�irozen� chov�n� �ek - eroze, meandrov�n�, transport a ukl�d�n� naplavenin, do�asn� zm�ny �e�i�t� - to v�e za�alo b�t pova�ov�no za �kodliv� jevy, kter�m je nutno zabr�nit. Na hrazen� byst�in navazovaly souvisl� �pravy navigace, v�etn� nap�imov�n� tok�. Hlavn�m c�lem bylo a dodnes je to, aby voda protekla krajinou po stanoven�ch tras�ch, nep�ekvapovala n�s ��dn�mi zm�nami, tekla pokud mo�no rovn� a spo��dan� a neobt�ovala n�s svou �ivost� a nevypo��tatelnost�. �lov�k tak vlastn� kolonizoval �zem�, na kter� si voda v�dycky �inila n�rok. Jej� �ivotn� prostor. Pokusil se zahnat ji do rezervac�, podobn� jako p�vodn� obyvatele dobyt�ch kontinent�. Jsou �ivly slep�, nebo maj� svou inteligenci? Inteligence je hodn� lidsk� pojem, sta�� kdy� ho aplikujeme na zv��e - a u� je jako m���tko velmi pofidern�. Kdosi �ekl, �e ka�d� zv��e je maxim�ln� inteligentn�, pom��ov�no schopnost� interagovat a spolupracovat se sv�m okol�m. Mo�n� �e vhodn�j��m pojmem ne� inteligence tu bude �ivotnost, nikoliv v sou�asn� p�evl�daj�c�m smyslu jako d�lka �ivota, ale ve smyslu schopnosti �ivota. Zkusme t�mto spektrem pom��it noosf�ru s hydrosf�rou. Mo�n�, �e d�le�itou vlastnost� �ivotnosti je pam�. Maj� �ivly pam�? Sou�asn� "v�deck�" p��stup takov� p�edpoklad odm�t�. Pro v�dce je nep�ijateln�, �e by p��rodn�m jsoucn�m, stav�m �i pochod�m n�le�ela sv�bytnost: �e by byly nad�ny pam�t�, �e by jejich existence zahrnovala minulost a odr�ela vlastn� zku�enost - zkr�tka, �e by ��inky, chov�n�, povaha v�c� mohly spo��vat v p��b�hu, a nikoliv v pouh�m pr�b�hu.
Je-li voda spout�na, nebou�� se okam�it�. Dlouho trpn� a zv�dav� zkoum�, co j� to n�hle stoj� v cest�. Pak se za�ne p�izp�sobovat - p�ij�m� vnucen� tvar. M� u� takovou trp�livou povahu, nesp�ch�, ti�e b�ehy mele - a nakonec dos�hne sv�ho. To my lid� reagujeme jinak: Prudce a okam�it�, bez ohledu na sebepo�kozen� (hlavou proti zdi), chceme v�e zm�nit tak, jak se n�m zrovna zal�bilo - anebo bezradn� rezignujeme. Voda si zat�m po�k� na sv�j �as - a pak n�hle te�e tam, kde p�ed lety. Je to slep� bezohlednost, nebo proz�rav�, inteligentn� reakce na na�i bezohlednost?
Ale voda si pamatuje a �ek�. N�kde u� za��n� svou trp�livou, nem�nnou nal�havost� m�nit i na�e my�len�: Ve Spojen�ch st�tech a v n�kter�ch zem�ch severn� Evropy u� lid� vracej� vodn�m tok�m jejich p�vodn� koryta. U n�s v�ak, sledujeme-li urputn� obnovov�n� st�le stejn�ch regulac� pot�, co jsou povodn� zni�eny, nab�z� se obraz zaslepen� a neinteligentn� nepou�itelnosti: Hlavou proti zdi! Hlavou proti vod�! Jednou p�ece ta �eka mus� pochopit, �e tudy nesm� t�ct! Anebo mo�n� jednou my pochop�me, �e skute�nou cestou nen� souboj, ale spolupr�ce. Ne boj o p�e�it�, ale spolu�it�. Ne hlavou proti vod�, ale hlavou (i srdcem) s vodou. Ne s kapalinou H2O, ale s �ivlem, s bytost�, se vz�cn�m a inteligentn�m partnerem na�eho �ivota vezdej��ho. Voda n�m ukazuje cestu t�m, �e ji sama vytv���. Vine se p�irozen� a neuchopiteln� jako na�e �ivoty. Jsem filmov� dokumentarista, a tak m� obrazov� podoba krize na�eho ��m d�l konfliktn�j��ho vztahu s vodou samoz�ejm� fascinuje. Jak v kapce vody se tu zrcadl� i n� st�et s ostatn�mi �ivly a celou p��rodou kolem n�s i v n�s. P�edstavuji si film jako p�em��len� v obrazech, odkr�vaj�c� archetyp�ln� i ekosyst�mov� souvislosti lidsk�ho po��n�n� na cel� planet�. Zat�m t�ma dom��l�m a sh�n�m na film pen�ze.
Hana Brajanoski-Musilov�, scen�ristka Mo�n� nebudu mluvit jen za sebe. Posledn� roky sleduji m�n�c� se ro�n� obdob� v z�vislosti na �etnosti v�jezd� z na�� metropole. V�dycky m� to zasko��. Kvetouc� zahrady, pak na�loutl� pole a najednou zabarven� list� na stromech. Jako by se mi p��roda m�nila mezi prsty a z�rove� mi unikala, vyma�ovala se. �ila si sv�m �ivotem a nijak se nevzru�ovala t�m, co j� na to. Tento fakt m� znepokojuje, stejn� jako rychle m�n�c� se po�as�. Kdy� jsem na ja�e za��vala bou�i na venkov�, p�i n� jsem ve sv�tle sv��ky pozorovala stromy na zahrad�, kter� se oh�baly ve vich�ici jako sirky, c�tila jsem tu mocnou s�lu, p�i n� se �lov�ku taj� dech. Ale jen pro ten okam�ik, proto�e pam� moc dobrou nem�me. Kdy� se pak v srpnu za�alo napl�ovat koryto Vltavy, p��roda v srdci Evropy se uk�zala je�t� mnohem siln�ji ve sv� nevyzpytatelnosti. Uk�zala, �e pro ni neplat� hranice nebo z�kony m��iteln� lidsk�m rozumem. Ne, tato velk� Matka si �ije sv�m vlastn�m �ivotem. To jen my stoj�me ob�as po��dn� zasko�eni, kdy� n�m uk�e n�kterou ze sv�ch nes�etn�ch tv���. Jako bychom se domn�vali, �e p��roda ve sv�ch cyklech a ve sv� vlastn� inteligenci se ��d� d�lkou jednoho mal�ho lidsk�ho �ivota.
Srpnov� povode� znovu potvrdila, �e se sv�m �ivotn�m stylem a hodnotov�m �eb���kem natolik vzdalujeme souzn�n� s p��rodou, �e n�s jak�koli projev jej� s�ly dok�e ochromit a zastihnout zcela nep�ipraven�. Zd� se, �e ��m v�c �lov�k m�, ��m v�c si nedok�e p�edstavit sv�j �ivot bez elekt�iny, vody, telefonu a dal��ch neoceniteln�ch nikoli v�hod, ale sou��st� �ivota, t�m v�c je zraniteln�. P�esto�e �ijeme ve sv�t� st�le dokonalej��ch informa�n�ch technologi�, �lov�k jako "p�n tvorstva" v posledn� dob� dokonale selh�v�. Ale stejn� je nepou�iteln�. Nedostatek pokory a neschopnost vid�t p��rodu a sv�t z jin� ne� z t� sv� perspektivy, to m��e b�t pro lidstvo fat�ln�. �e by mohla povod�ov� zku�enost na�e chov�n� a vn�m�n� p��rody v�razn� zm�nit? Snad, v p��pad�, �e n�s tvrd� zas�hla osobn� zku�enost. Nebo pokud pat��me k t�m citliv�j��m. Nev�m, co se by se m�lo je�t� st�t, aby tomu tak bylo? Mezi velk� optimisty nepat��m. Mo�n� je probl�m v t� na�� pam�ti. �asto se mi vrac� jeden obraz. Pov�dom� ulice jsou zahaleny do nepr�hledn� �edi a pono�eny do zlov�stn�ho ticha. Zmizela auta, ty pouli�n� stopy dne�n� doby, a nikde ani �iv��ka. Jen ty zvuky. Sir�ny, tlampa�e a ob�as vrtuln�ky. Najednou m�m pocit, �e jsem v jedn� bo�n� ulici zahl�dla Golema. Jeho ch�ze je klop�tav�, jako by m�l ka�d�m okam�ikem p�epadnout dop�edu; oble�en� do starom�dn�ch vybledl�ch �at�. P�esn� tak, jak ho popisoval Gustav Meyrink. Nebo to byl jen st�n? A pak mi to doch�z�. To, �eho se doopravdy d�s�m, je mazlav�, bl�tem zabarven� voda, kter� se vylila ze sv�ch b�eh� a zaplavuje mou ulici. T�ko uv��iteln� skute�nost se prol�n� se z�b�ry z televizn� obrazovky. Ano, televize jako m�dium m� zase jednou mo�nost uk�zat svou jedine�nost a skute�nou moc... A hlas z tlampa�e opakuje donekone�na: "Ob�an� Star�ho M�sta a Josefova, okam�it� se evakuujte!" Mraziv� realita bol�, stejn� jako pozn�n�, kter� p�ijde jen tak mimochodem: d�m, v n�m� �adu let bydl�m, stoj� na p�sku. M�j sv�t se lehounce ot��sl v z�kladech. Jako by hled�n� pevn�ho bodu bylo jen p�eludem? Za p�r dn� pak voda opadla a po n�kolika ned�l�ch se �ivot aspo� na oko vr�til do star�ch kolej�. P�e�ly i st�le se vracej�c� sny o povodn�ch s tou t�kou, pl�ivou atmosf�rou, p�i nich� se �lov�k bud� se studen�m potem. Sta�� mi v�ak jedin� proch�zka Karl�nem, aby mi znovu do�lo: Pro m� u� nikdy nebude nic jako d��v. Mo�n� proto, �e jsem v t�ch zpusto�en�ch ulic�ch zahl�dla Golema.
***
J�n Z�kop�an�k, meteorolog Cit�t Fil�na Alexandrijsk�ho, kter� stoj� v z�hlav� va�ich ot�zek ("Tak jako jsou slova slo�ena z p�smen, tak se i v�echny l�tky skl�daj� ze �ty� �ivl�"), je vyj�d�en�m, kter� m� principi�ln� v�znam. O� l�pe bychom na tom mohli dnes b�t, kdybychom mu rozum�li do odpov�daj�c� hloubky. Vz�jemn� p�soben� �i "sou�it�" t�chto �ty� �ivl� plod� �etn� a pestr� formy, kter� pot�ebuj� p�im��enou m�ru stability a harmonick�ho souladu, aby mohly trvat. Av�ak mezi Ohn�m, Vodou, Vzduchem a Zem� je z�rove� pot�ebn� i ur�it� nap�t� p�edstavuj�c� hybn� impuls tvorby a v�voje. Klade se tedy ot�zka: Jsou i katastrofy sou��st� evoluce, tedy faktorem, kter� po s�rii postupn�ch krok� nastupuje jakoby ne�ekan� a skokov� posouv� v�voj d�l? Takov�ch p��klad� je dostatek. A jsou katastrofy, kter� nep�in�ej� nic ne� destrukci? I tady bychom si, mo�n� po ur�it�m v�h�n�, troufli uv�st dost p��klad�. Zna�� to tedy, �e p��rodn� s�ly jsou �i mohou b�t n�kdy takzvan� slep�? T�eba u �ivlu Vzduchu, kdy� u� jsem meteorologem, bych snad jako p��klad jist� hravosti mohl uv�st oblaka. A n�pady zde nesch�zej�, co ��k�te? Ov�em abychom byli schopni posoudit, zda se �ivl�m jejich nezm�rn� potenci�l m��e n�kdy tak ��kaj�c vymknout z rukou, je nutn� nejprve pochopit, jak�m zp�sobem jsme s nimi, a tedy s tv�r��m potencion�lem jimi vyj�d�en�m, spojeni my sami. A nejen pochopit, ale na sv�m t�le bychom m�li tuto spolupat�i�nost tak� pro��t a proc�tit. Pak bychom asi nem�li pot�ebu kl�st ot�zky, zda jsou tyto s�ly v�dom�, inteligentn� a nakolik mohou b�t slep�. Nemal� h��ek spo��v� v tom, �e onu p��padnou ne�plnost v porozum�n� �vodn�mu cit�tu nelze doplnit t�m, �e si n�kde n�co p�e�tu nebo vyslechnu. D�vodem je jist� jednostrannost v p��stupu k ve�kerenstvu, kterou p�stujeme u� �adu stolet�. M�m na mysli kartezi�nsko-newtonovsk� obraz sv�ta, z kter�ho p�edev��m st�le je�t� vych�zej� v�deck� postupy, ale kter� se nach�z� rovn� v pozad� b�n�ch spole�ensk�ch �vah a proces�. V jeho d�sledku je Zem� vn�m�na jako cosi v podstat� ne�iv�ho, co� ov�em odr�� t�m p�dem pouze malou ��st skute�nosti. Pro��v�me dobu, ve kter� jsme v�dom� �lov�ka omezili jen na oblast hlavy. Jako by jedinou cestou vedouc� k pozn�n� bylo my�len�. T�m jsme v�ak opustili mnohorozm�rnou oblast empirick�ho �ivota a uzav�eli se v jist�m smyslu do um�l�ho sv�ta my�lenek. Proto dnes obvykle u� nejsme schopni vn�mat jemn�j�� energetick� oblasti byt�, proto jsme pouze v�jime�n� schopni pro��vat bytostnou spolupat�i�nost s jin�mi tvory, s rostlinami, s planetou. U� nevn�m�me, jak na�e c�t�n� a my�len� p�sob� na okol�. Nyn� jsme hlu�� a slep� k tomu, co n�m na tyto postoje a �iny p�ich�z� v odpov��, dokonce se domn�v�me, �e ��dn� takov� odpov�di ani nejsou. Co m� punc v�deckosti, je i dnes s d�v�rou p�ij�m�no jako pravdiv�. Pochopiteln�, ani v�d� nelze up��t pr�vo na omyly a ne�plnost pozn�n�. M�l�me se v�ichni, rozhoduj�c� je opravdovost �sil�, ��m je �ivena a kam n�s sm��uje ona vnit�n� motivace, kter� je za ka�d�m po�inem �lov�ka. V�eobecn� plat�, �e ��m �lov�k v�ce um�, v�ce zn�, t�m nepatrn�j�� si p�ipad�. Takov�m lidem se pak nest�v�, �e by si osobovali pr�vo rozhodovat o tom, co fakta je�t� jsou, a co u� nikoli. V�da si takov� pr�vo osobuje, p�esto�e exaktn� v�deck� p��stup uzn�v� jen ��st skute�nosti za realitu a jen nepatrn�mu zlomku ve�kerenstva p�izn�v� inteligentn� v�dom�. I proto se nyn� nach�z�me v tak sv�zeln�m obdob�. A jeho zvl�dnut� jsme si velice zt�ili pr�v� t�m, jak jsme i vlastn� v�dom� zredukovali dokonce na m�n� ne� pouhou fyzickou rovinu. Kdy� jsme ale utlumili sv� schopnosti vn�mat dal�� roviny byt�, pro n� je lidsk� bytost uzp�sobena, nutn�m d�sledkem je, �e nyn� nejsme schopni dostate�n� pochopit a posoudit, o co vlastn� jde a jak daleko jsme u� za�li. Tak�e pokud se t�ete, zda vn�m�m �srpnovou ni�ivou povode� jako p��rodn� katastrofu danou soub�hem nep��zniv�ch faktor�..., anebo sp� jako v�slednici n�jak�ho hlub��ho probl�mu ve vztahu �lov�k - p��roda", pak z m�ho pohledu to nejsou dv� mo�nosti, ale jen dvoj� vyj�d�en� t�ho�. Existuje toti� �zk� prov�zanost v�ech na�ich postoj� a �in� s d�n�m na t�to planet�, proto�e existuje Jednota ve�kerenstva, s n� jsme v�ichni spojeni. Zkus�m d�t p��klad, ale neberte ho jako "p�edpov�� po�as�", jde mi jen o n�zornost: Kdyby do oce�nu spadl obrovsk� balvan takovou rychlost� a pod takov�m �hlem, �e by vyvolal vlnu, je� by se p�elila p�es celou planetu, nepova�oval bych to za "n�hodu".
Doufejme, �e podobn� pohromy zm�n� na�e chov�n� a vn�m�n� p��rody. Jinak by pro �lov�ka ztratily smysl. Samoz�ejm� nen� ��elem, abychom se sil p��rody b�li. Respekt je nam�st�, ale strach? Ten ochromuje. Uv�domme si p�i t�to p��le�itosti, �e se boj�me p�edev��m toho, co nezn�me. Pozn�vejme! Jen na z�klad� zku�enosti, �e pravdy, kter� jsme p�ijali za sv�, skute�n� funguj�, dos�hneme klidu a jistoty pro sv� p��t� jednan�. Jin� n�s mohou inspirovat, ale zodpov�dn� �lov�k je v�dy obez�etn�, a v�e, co sly�� a vid�, bedliv� zkoum�. M�me spolehlivou v�bavu, spolehliv� n�vod jak nezabloudit - etalon ctnost�, kter� je sou��st� p�irozenosti ka�d� lidsk� bytosti. Stoj� za to ho "vyhrabat" z hloubi sv� podstaty, a ov�em tak� se nau�it ho d�sledn� pou��vat! Tak se posuneme - krom� jin�ho - od strachu k pot�ebn�mu respektu ve vztahu k sil�m p��rody. K� bychom nezapomn�li nejen na ni�ivou povode�, ale p�edev��m na nad�ji, nebo� povod�ov� drama p�ineslo i jednu dobrou, nad�jeplnou zpr�vu. Uk�zalo se toti�, �e je mezi n�mi st�le je�t� dost t�ch, kte�� ochotn� pom�hali a bez velk�ch gest i slov dokl�dali, �e �lov�k �lov�ku st�le je�t� dok�e b�t spolubli�n�m. Ba �e to pova�uje za cosi zcela p�irozen�ho. Je �koda, �e se k sob� um�me chovat bratrsky, jenom kdy� n�s sk��pne n�jak� pohroma. Tehdy jsme jakoby m�vnut�m kouzeln�ho proutku vedeni pocitem lidsk� solidarity a p�es v�echno relativizov�n�, kter�ho se v b�n�m �ivot� dopou�t�me v��i dobru, pravd�, slu�nosti, etice a ctnostem, toto tich� veden� s pozoruhodnou samoz�ejmost� a lehkost� n�sledujeme. Jak je mo�n�, �e se pak dok�eme tak rychle sami sob� vzd�lit? To snad maj� ty katastrofy p�ich�zet tak �asto, abychom mezi nimi nestihli zapomenout?! Sami p�ece ��k�me: Kdo chce kam, pomozme mu tam... Tak�e mne nejv�ce zas�hlo, �e je st�le je�t� dost lid�, kte�� br�n� tomu, aby se za t�mi t�emi te�kami v p�edchoz� v�t� neodvratn� objevilo n�co hodn� nep�kn�ho. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).