![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Krabice pln� v�tru
Daniela Fischerov�
Spisovatelka a dramati�ka Daniela Fischerov� (*1948) je nositelkou mnoha ocen�n� a pat�� k nej�sp�n�j��m a mezin�rodn� uzn�van�m �esk�m autor�m. S revue PROSTOR dlouhodob� spolupracuje a jej�m n�padem bylo i t�ma tohoto ��sla. Na redak�n� rad� v�novan� jeho p��prav� proslovila n�sleduj�c� �vahu, kter� se stala podn�tem pro plodnou diskusi v�ech z��astn�n�ch. * * * Potkaj� se dva herci. Jeden prav�: V�, co se o tob� ��k� v na�em m�st�? �e jsi �m�r�k a nic jin�ho nikdy nebude�. Druh� se zamysl�: No jo, no jo. A v�, co se o tob� ��k� v na�em m�st�? V�bec nic. Sl�vu lze definovat i jako fakt, �e o mn� mluv� mnohem v�ce lid�, ne� o kter�ch mluv�m j�. Prvn� ok�nko, jazykov�: samo slovo sl�va souvis� se slovesem slouti, b�t proslul�, a to se slovy sly�et a sluch. Tedy: mluv� se o n�s. Idiom, kter� zde zdom�cn�l a� po revoluci, zviditelnit se, a p�ej�mka imid�, tedy obraz, kr�sn� ukazuj� posun od orality k vizualit�. Jist� p�elom je podzim 1960. Ameri�an� v�dy v�novali hodn� z�jmu rozhlasov�mu duelu dvou prezidentsk�ch kandid�t�. Tehdy poprv� p�en�ela tuto superdebatu i televize. U poslucha�� zv�t�zil Nixon, u div�k� s velkou p�evahou Kennedy. Byl mlad��, urostlej��, hez�� a usm�vav�j��. Nixon pot� tvrdil, �e prohr�l volby jenom proto, �e m�l mizern� mask�ry. Jak� slova si dnes sl�va vol�? Celebrita. Charismatick� �lov�k. M�dn� ikona. Kultovn� film. Jist� v�m neunik� jejich etymologick� p��buzenstv�. Celebrare, celebrovat, je latinsky slou�it m�i. Charisma, z �e�tiny, je zvl�tn� dar Ducha svat�ho. Ikona - z �e�tiny p�es ru�tinu - je obraz sv�tce v pravoslav�, a kult, z latiny, je n�bo�ensk� uct�v�n�. A kone�n� ten, bez n�j� by sl�va nebyla sl�vou a celebrita celebritou, fanou�ek, je potomkem latinsk�ho fanaticus, n�bo�ensk� blouznivec, a to od slova fanum, svatyn�. Z�rove� je to pust� reklam�tina, kter� u� nev�, jak p�il�kat pozornost n�s p�esycen�ch: m�t charisma obvykle neznamen�, �e toho �lov�ka po�ehnal Duch svat�, ale jak se ��k� v televizi, "kamera ho prost� miluje". Neodpust�m si je�t� jedno slovo. Presti�, co� dneska znamen� "spole�ensk� v�znam": je z pozdn� latinsk�ho praestigium, m�men�, �alba, klam. Druh� ok�nko: o nerovnosti. Charta lidsk�ch pr�v p�inesla omamnou my�lenku, �e se lid� rod� sob� rovni. Snad to plat� na startovn� ���e, ale hned vz�p�t� si n�s rozd�l� nerovnost v�eho druhu a nerovnost �sp�chu je jedna z nejpal�iv�j��ch. Sl�va z nerovnosti �ije, ve sv�t� s osmi miliardami celebrit ten pojem zanik�. Postmoderna p�inesla jinou omamnou my�lenku, toti� �e hodnoty nelze hierarchizovat, �e ka�d� hodnot�c� soud je nutn� podm�n�n�, do�asn�, omyln� a sv�voln�. Navzdory souhlasu s ideou rovnosti, navzdory ot�esen� v��e v hodnocen�, nikdy se tolik ne�eb���kovalo jako dnes. Nikdy nebyla takov� smr�� sout��, anket, cen a ov�em anticen, proto�e sout�it v ostud� n�s bav� je�t� v�c. Doba je posedl� po�adn�ky: toto je lep�� ne� ono, toto je na druh�m m�st� hitpar�dy, ono na t�et�m. Zpupnou omylnost kritikovu nahradila zd�nliv� neomylnost ��sla. Kdy� lidsk� �sudek zklamal, jako pt�k vratiprstem se dr��me posledn� iluze objektivity " a to je spo�etnost. Peoplemetry n�m spo�tou sledovanost a knihkupci prodejnost knih. Je to jeden z velik�ch omyl� doby: sledovan�j�� neznamen� lep�� a bestseller nen� nutn� best. Podle toho kl��e by dalece nejlep��m d�lem v na�em kulturn�m dosahu byla Ordinace v r��ov� zahrad�, kter� pravideln� urve zhruba dva miliony konzument�, ba i v�c. Pozn�mka na okraj: velmi jsem si spravila chu� na sv�j n�rod, kdy� v t� naprosto absurdn� anket� Nejv�t�� �ech, kde soupe�il Karel IV. s Karlem Gottem a V�clav Klaus se svatou Ane�kou, s obrovsk�m n�skokem asi t�iceti tis�c hlas� vyhr�l J�ra Cimrman. M�lokdy byl st�nov� spekt�kl sl�vy odhalen s v�t��m humorem. T�et� ok�nko: o neobs�hnutelnosti. I ten nejbyst�ej�� �sudek dnes troskot� na tom, �e ti, kdo ud�lej� ceny, rozhoduj� o �sp�chu a sl�v�, znaj� jen zanedbateln� zlomek sv�ho t�matu. Tato doba je t�ce infl a�n�. Infl ace, doslova nafouknut�, jinak t� znehodnocov�n� mno�stv�m, p�inesla obrovsk� v�r pr�m�rnosti, v n�m� u� se nelze orientovat. Je mo�n� b�t expertem na st�edov�kou literaturu, nen� mo�n� b�t expertem na literaturu ledna 2014, proto�e za ten �as ve sv�t� vyjde t�m�� dv� st� tis�c nov�ch knih. Ka�d� z arbitr� rozhoduje na z�klad� tak letm� obezn�menosti, �e n�s vynese ke sl�v� sp� dobr� p�-�r a vrtoch �t�st�ny. Sl�va m� dv� hlavn� prom�nn�: po�et informovan�ch a dobu, po n� informace utkv� v jejich mysli. Zat�mco prvn� ��slo d�ky technologick�m mo�nostem strm� roste, druh� nar�� na stejn� kapacitn� meze jako v dob� kamenn�. Nikdo z n�s neudr�� v hlav� v�echna sv�tov� Who is Who. Do pam�ti se n�m derou denn� nov� jm�na, dal�� a dal�� borci sl�vy. Pud sebez�chovy n�m vel� zapom�nat, a dob�e tak. A co se spo�etnosti t��e: zmaluje-li se pubert�ln� d�vka, zazp�v� vlastn� prachpitomou p�se� a ten klip m� na s�ti �trn�ct milion� zhl�dnut�, je to je�t� "poctiv� star� sl�va", �i jak�si nov�, dosud nepojmenovan� jev? �tvrt� ok�nko: o spravedlivosti. Ta naprosto podstatn� ot�zka zn�: Je �sp�ch spravedliv�? Je p��m�m d�sledkem kvality a z�sluh? M� sl�va logiku? Budi� d�n p��klad: jist� skladatel napsal v roce 1927 Mod�anskou polku. Za �ivot slo�il v�c ne� osmdes�t skladeb. Naprost� v�t�ina z nich je d�vno zapomenuta, kde�to Mod�ansk� se stala hitem stolet�. Jako nejobl�ben�j�� melodie v�t�zila v �ad� hitpar�d a m� dvacet sedm r�znojazy�n�ch verz�. Zazn�la ve dvan�cti filmech a v seri�lu M.A.S.H., v USA vy�la po�tovn� zn�mka s jej�m motivem a prov�zela do vesm�ru raketopl�n Discovery. Je to ov�em �koda l�sky aneb Roll out the Barrel, autor Jarom�r Vejvoda. Dok�zat to nelze, ale d�m ruku do ohn�, �e je�t� se nezrodil takov� hudebn� v�dec, kter� by p�edem prostudoval ty des�tky Vejvodov�ch skladeb a jasnoz�iv� p�chl prstem do Mod�ansk�, �ka: Jackpot vyhraje tahleta! �sp�ch je z velk� ��sti osud, karma, to, co se d�lu �i autorovi prost� stane. Habent sua fata libelli, knihy maj� svoje osudy. Posteriori r�di v���me, �e to bylo po z�sluze, �e to proslaven� d�lo je lep�� ne� jin� d�la, ale to je dal�� obl�ben� blud. Mona Lisa je nejslavn�j�� obraz Louvru, ale pro�? Ok�nko p�t�: Matou��v efekt. "Neb tomu, kdo m�, bude d�no i p�id�no, kdo nem�, tomu bude od�ato i to, co m�." Matou� evangelista. Mechanismus sl�vy pracuje p�esn� na tomto principu. Kdo se n�jakou n�hodou zviditeln� v�as, je "ve spr�vn� okam�ik na spr�vn�m m�st�", b�v� pak st�le medi�ln� zn�m�j��. Pro�? Proto�e u� je medi�ln� zn�m�, to, �emu lid� o dv� generace mlad�� ��kaj� dob�e prova�en� ksicht. Jde o princip ��m v�c - t�m v�c, sl�va d�v� �anci a �ance d�v� sl�vu. Zkra�me tu rovnici: sl�va d�v� sl�vu. Dejme na kn�ku p�elepku "bestseller" a ejhle, ihned se prod�v� l�p. Ale kdov�, mo�n� m� pravdu teorie memu, �e sobeck� obsahy v�dom� bojuj� o moc a teritorium. Cht�j� se replikovat. Sl�va je infekce, a ��m v�c se ����, t�m v�c se ����, obrovsk� sl�va pak je cosi jako informa�n� epidemie. Ostatn�: mechanismus evangelisty Matou�e m� zkratku MEM. �est� ok�nko, citov�: Asi v�te, �e existuj� mantry a jejich opakov�n� se p�ipisuj� nemal� ��inky. Je jedna mantra, kter� spolehliv� zajist�, �e n�s nikdo nebude m�t r�d. Ta mantra zn� He�. Paradox spo��v� v tom, �e m�me r�di �sp�ch, ale nem�me r�di �sp�n�. H�z�me jim ply��ky, ob�as je platonicky milujeme, bezpe�n� chr�n�ni antikoncepc� nemo�nosti - nap��klad m� naprosto ne�kodn� okouzluje doktor House. Jen�e nejsme s nimi r�di srovn�v�ni na dom�c�m dvorku. T�eba se to styd�me ��ct nahlas, ale mezi kamar�dy ��dnou superhv�zdu nechceme. A kdy� u� jsme na k�es�ansk� l�e: Ze sedmi smrteln�ch h��ch� t�� ze sl�vy dva: superbia aneb p�cha, to b�v� h��ch slavn�ch, a invidia aneb z�vist t�ch, kdo t� cht�li b�t slavn�, a nezda�ilo se. Z�vist je rafinovan� mu�ic� n�stroj, to v�me v�ichni, ale p�cha t�. M�loco trest� spole�nost tak nel�tostn� jako vytahov�n�. I kdy� se se za�at�mi zuby sna��me nechlubit, n� �sp�ch se chlub� s�m. Nato� kdy� p�id�me krapet pomlask�vaj�c� je�itnosti: soci�ln� trest je zaru�en. Je to zvl�tn�. Tou��me po sl�v� v nad�ji, �e n�s lid� budou m�t rad�i, �e n� �ivot bude snaz��, ale chod�v� to p�esn� naopak. "Jsem v�zn�m �sp�chu," �ekl Michael Jackson, jeden z nej�sp�n�j��ch lid� sv�ho stolet�. Ok�nko sedm� a posledn�: podivn�. Pro� vlastn� tou��me po sl�v�? Abstrahujme te� od pen�z a vlivu, kter� nese, nebo� existuje i sl�va h�rostratovsk�. Ta u� v sob� nem� pranic praktick�ho, je to �ir� dycht�n� "Ach! Mluvte o mn�!", v �em� ostatn� �eck� psychopat usp�l, proto�e je�t� dnes, 2370 let po jeho �inu, n�jak� Fischerov� o n�m vskutku mluv�. Co je ale ��douc�ho na tom, �e n�kdo �ekne Fischerov� v p�t�m tis�cilet�? Je to strach z biologick� smrtelnosti? Mlad�k s�m prohl�sil, �e u�in� sv� jm�no nesmrteln�m. Efezan� ho popravili, tak�e sm�nil ten kousek re�ln�ho �asu za nejist� abstraktum v��nosti, v n� dodnes pluje jeho jm�no jako mem. Z pohledu duchovn�ch nauk je sl�va namydlen� schod, po kter�m se velmi snadno sklouzne, proto�e vede k ulp�n� na vlastn�m j�. Ne�sp�ch je z toho �hlu mnohem zdrav�j��. Tibe�an Trungpa Rimpo�he ��k� (cituji voln�): "V�tejte zklam�n�, kla�te se zklam�n�, je to nejrychlej�� v�z na cest� dharmy. Ze v�ech pocit� jen ono nepodporuje ego v jeho iluz�ch." Na z�v�r dovolte, uvedu p�r jmen. Cosi je spojuje, jakmile zjist�te, co je to za mno�inu, tak m� zara�te. Mommsen, Carducci, Eucken, von Heidenstam, Spitteler, Deleddaov�, Elytis, Andri�. Tento hanebn� trik u��v�m u sv�ch student� tv�r��ho psan� u� t�in�ct let a nikdy se je�t� nikdo nechytil. Jsou to nositel� Nobelovy ceny za literaturu. ��k�m student�m: "Kdyby te� pukl strop, snesl se and�l, pl�cl n�koho z v�s zlatou ratolest� a �ekl: Ty, hochu, ty, d�vko, dos�hne� mety nejvy���, dostane� Nobelovu cenu za literaturu!, asi byste byli �t�st�m bez sebe. A vid�te to, sta�� n�kolik prchav�ch desetilet� a va�e jm�no neznaj� ani ti, kdo si zvolili literaturu za svou profesi i �d�l." V�echna sl�va poln� tr�va. V Asii se ��k�: "Tou�it po sl�v� je jako chytat v�tr do krabice." Ta krabice je pr�zdn�, i kdy� tak r�di v���me, �e ne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).