![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
M�kk� n�stroj ovl�d�n� mas
Petr Sak
Sociolog, publicista a vysoko�kolsk� u�itel Petr Sak (*1945) je autorem cel� �ady sociologick�ch studi�, �l�nk� a knih. Celo�ivotn� se zab�v� sociologi� ml�de�e. * * * Idolatrie nen� povrchn�m a nov�m jevem. Tvo�� konstantu ve v�voji lidsk� civilizace, i kdy� se v toku d�jin prom��uje. Jej� podstata se projevila v nejzn�m�j�� idolatrick� ud�losti biblick�ch d�jin, v nahrazen� transcendence, k n� vyz�val Moj��, kultem zlat�ho telete. Analogii pak m��eme spat�ovat v pokou�en� Je��e na pou�ti, Fausta Mefistem anebo ve v�t�zn�m ��klebku kardin�la Duky p�i z�sk�n� c�rkevn�ho majetku. Ve v�ech p��padech se jedn� o projevy stejn� kosmick� s�ly. P�ed lidstvem stoj� po tis�cilet� evolu�n� �kol - z materi�ln� �rovn� byt� se v�dom�m posunout na vy��� �rove�, na spiritu�ln� rovinu jsoucna. Pokusy o tuto transformaci se v historii lidstva opakuj�, le� doposud ne�sp�n�. Z�kladn� osou evoluce �lov�ka a historie lidstva je �e�en� tohoto �kolu a s�ly i subjekty p�sob�c� na t�to v�vojov� ose jsou pro pochopen� d�jin kl��ov�. V podstat� se jedn� o s�ly, kter� p�sob� ve prosp�ch evolu�n�ho pohybu vp�ed ke spiritu�ln�mu byt�, a ty, je� tomuto pohybu br�n�. Podstata z�st�v� stejn�, ale jej� formy se m�n� podle konkr�tn�ch historick�ch podm�nek. V ud�losti zavr�en� transcendence ve prosp�ch kultu zlat�ho telete byl hlavn� personou �ron. V sou�asn�m globalizovan�m sv�t� roli �rona zast�v� sv�tov� bankovn� finan�n� oligarchie. �ron sv�d�l a manipuloval jedn�m mal�m �idovsk�m kmenem, bankovn� finan�n� oligarchie sv�d� a manipuluje sv�tovou populac�. Pomoc� cukru a bi�e tla�� obyvatelstvo k regresi, br�n� lidstvu v kvalitativn�m evolu�n�m kroku vp�ed ke spiritualit�. Pokou�en� na pou�ti a Faustova smlouva s Mefistem jsou symbolick� obrazy, kter� osv�tluj� antropologickou konstantu lidsk�ho byt� - dnes m� podobu reklamy a marketingu, jejich synt�zou je konzumn� zp�sob �ivota a spot�ebn� spole�nost. Pat�� k existenci �lov�ka, �e d��ve nebo pozd�ji nastane v jeho �ivot� situace, v n� je postaven p�ed "faustovskou" volbu. Pravd�podobn� nikdy v lidsk� historii nebyl v populaci tak vysok� pod�l jedinc�, kte�� vol� Mefistovy chim�ry, co� z�konit� m� glob�ln� d�sledky. M�kk� prvek syst�mu vl�dnut� Rojen� celebrit, idol�, tzv. osobnost�, VIP je v dne�n� dob� n�padn�j�� ne� kdykoliv d��ve. Je to d�no t�m, �e m�dia ovl�dla n� �ivot a t�m vznikly podm�nky pro prefabrikovanou v�robu celebrit a idol� jako medi�tor� vl�dnut� kryptokracie. O�iven� golem idol� Vytvo�en� glob�ln� celebrity je v�ce individualizovan� ne� prefabrikovan� v�roba celebrity na n�rodn� �rovni. Glob�ln� celebrita m� toti� p�es�hnout hranice provincie, a proto se k n� p�istupuje individu�ln�ji. V�chodiskem nen� "pr�zdn� kruh sl�my", ale vybran� individu�ln� specifika jej� osobnosti i jej�ho dosavadn�ho �ivota. Tato re�ln� fakta se st�vaj� z�kladem pro medi�ln� a virtu�ln� dotvo�en� celebrity. Statut celebrity je pak potvrzov�n ud�lov�n�m cen, v�etn� Nobelovy, �estn�ch doktor�t�, pozv�n�m do parlament� s potleskem ve stoje, p�edn�kami na univerzit�ch, rozhovory a neust�l�m citov�n�m v m�di�ch, vyjad�ov�n�m dal��ch celebrit a st�tn�k�, jak je pro n� vzorem, jak si j� v��. Potom, co v glob�ln�m ve�ejn�m prostoru je uzn�na jako celebrita, je povinna pod�let se na inauguraci dal��ch celebrit medi�ln�mi projevy �cty a uzn�n�. Na po��tku postmodern� idolatrie jsou producenti idol� a celebrit, na jej�m konci jsou p��jemci, kte�� t�mto medi�ln� vytvo�en�m zombie jejich p�ijet�m vdechuj� �ivot jako rabi L�w ��mem vdechl �ivot Golemovi. Co je p���inou tohoto aktu? Je to duchovn� pr�zdnota, kterou se sna�� ��astn�ci ritu�lu idolatrie zaplnit. Moj�� nem�l pot�ebu vztahovat se ke zlat�mu teleti, proto�e jeho nitro bylo pln� zam��eno k �ivouc� duchovn� podstat� byt�. V t� m��e, jak lid� odkr�vaj� �i budou odkr�vat ve sv�m nitru svou duchovn� podstatu, bude klesat pot�eba zlat�ho telete v jak�koliv podob�, v�etn� b��k� konzumu, idol� a celebrit. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).