Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

 
P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



M�kk� n�stroj ovl�d�n� mas
Petr Sak

Sociolog, publicista a vysoko�kolsk� u�itel Petr Sak (*1945) je autorem cel� �ady sociologick�ch studi�, �l�nk� a knih. Celo�ivotn� se zab�v� sociologi� ml�de�e.

* * *

Idolatrie nen� povrchn�m a nov�m jevem. Tvo�� konstantu ve v�voji lidsk� civilizace, i kdy� se v toku d�jin prom��uje. Jej� podstata se projevila v nejzn�m�j�� idolatrick� ud�losti biblick�ch d�jin, v nahrazen� transcendence, k n� vyz�val Moj��, kultem zlat�ho telete. Analogii pak m��eme spat�ovat v pokou�en� Je��e na pou�ti, Fausta Mefistem anebo ve v�t�zn�m ��klebku kardin�la Duky p�i z�sk�n� c�rkevn�ho majetku. Ve v�ech p��padech se jedn� o projevy stejn� kosmick� s�ly.

P�ed lidstvem stoj� po tis�cilet� evolu�n� �kol - z materi�ln� �rovn� byt� se v�dom�m posunout na vy��� �rove�, na spiritu�ln� rovinu jsoucna. Pokusy o tuto transformaci se v historii lidstva opakuj�, le� doposud ne�sp�n�. Z�kladn� osou evoluce �lov�ka a historie lidstva je �e�en� tohoto �kolu a s�ly i subjekty p�sob�c� na t�to v�vojov� ose jsou pro pochopen� d�jin kl��ov�. V podstat� se jedn� o s�ly, kter� p�sob� ve prosp�ch evolu�n�ho pohybu vp�ed ke spiritu�ln�mu byt�, a ty, je� tomuto pohybu br�n�. Podstata z�st�v� stejn�, ale jej� formy se m�n� podle konkr�tn�ch historick�ch podm�nek. V ud�losti zavr�en� transcendence ve prosp�ch kultu zlat�ho telete byl hlavn� personou �ron. V sou�asn�m globalizovan�m sv�t� roli �rona zast�v� sv�tov� bankovn� finan�n� oligarchie. �ron sv�d�l a manipuloval jedn�m mal�m �idovsk�m kmenem, bankovn� finan�n� oligarchie sv�d� a manipuluje sv�tovou populac�. Pomoc� cukru a bi�e tla�� obyvatelstvo k regresi, br�n� lidstvu v kvalitativn�m evolu�n�m kroku vp�ed ke spiritualit�.

Pokou�en� na pou�ti a Faustova smlouva s Mefistem jsou symbolick� obrazy, kter� osv�tluj� antropologickou konstantu lidsk�ho byt� - dnes m� podobu reklamy a marketingu, jejich synt�zou je konzumn� zp�sob �ivota a spot�ebn� spole�nost. Pat�� k existenci �lov�ka, �e d��ve nebo pozd�ji nastane v jeho �ivot� situace, v n� je postaven p�ed "faustovskou" volbu. Pravd�podobn� nikdy v lidsk� historii nebyl v populaci tak vysok� pod�l jedinc�, kte�� vol� Mefistovy chim�ry, co� z�konit� m� glob�ln� d�sledky.

M�kk� prvek syst�mu vl�dnut�
Rojen� celebrit a idol� ve ve�ejn�m a je�t� v�ce v medi�ln�m prostoru nen� n�co spont�nn�ho a p�irozen�ho. Jedn� se o m�kk� prvek syst�mu vl�dnut� sou�asn� kryptokracie. Nejefektivn�j�� zp�sob ovl�d�n� je ten, kter� si lid� neuv�domuj�. P�i fyzick�m n�tlaku na �lov�ka, nap�. omezov�n�m jeho fyzick� svobody, mus� syst�m vynakl�dat prost�edky na potla�ov�n� jeho odporu a nucen� k chov�n� podle p�edstav moci, av�ak p�i manipulativn�m p�soben� na jeho mysl se vl�dnut� vejde do r�mce dne�n� tzv. demokracie. Implementovat lidem n�zory, vzorce chov�n�, postoje, n�kupn� preference, osoby politik� je daleko ��inn�j��, pokud nejsou p�ed�v�ny jako such� informace, ale prost�ednictv�m �iv�ho m�dia, j�m� je celebrita. T�m doch�z� k ��douc�mu polid�t�n� sd�len�, k jeho zatraktivn�n�. Sd�len� tak l�pe sklouzne do mysli �lov�ka a zahn�zd� se tam, �asto i s vytvo�enou rezistenc� proti informac�m a fakt�m, kter� jsou v rozporu s v�t�inov� p�ij�man�m postojem �i n�zorem. Tak jako d��ve bylo t�eba m�t k vl�dnut� p�ipravenou ozbrojenou represivn� slo�ku, nyn� je t�eba m�t p�ipravenou gardu celebrit a idol�. Ov�em manipul�to�i a propagandist� nemohou v medi�ln�m prostoru p�ipustit celebritu, kter� by upoutala pozornost p�irozen�, bez kontroly, a tud� proboha snad i se samostatn�m kritick�m my�len�m. Celebrita (idol) se proto mus� technologicky p�ipravit a vyrobit. Tento proces p�ipom�n� v�robu v�nce nebo manek�ny - na po��tku je pouh� surovina, kolo sl�my, nijak zvl�tn� tv�� modelky. ��m f�dn�j��, t�m l�pe, proto�e viz�ista si svou p�edstavu tv��e vymodeluje. Do kola sl�my fl oristka vpichuje chvoj� a kv�tiny a realizuje svou p�edstavu v�nce. Celebrita mus� b�t na po��tku nemysl�c�m "bezv�razn�m kolem sl�my" bez n�zor� a postoj�, s posedlost� zal�bit se nositel�m moci a se schopnost� flexibiln� zm�ny n�zor� a postoj� podle zad�n�.

Rojen� celebrit, idol�, tzv. osobnost�, VIP je v dne�n� dob� n�padn�j�� ne� kdykoliv d��ve. Je to d�no t�m, �e m�dia ovl�dla n� �ivot a t�m vznikly podm�nky pro prefabrikovanou v�robu celebrit a idol� jako medi�tor� vl�dnut� kryptokracie.

O�iven� golem idol�
Globalizac� civilizace vznik� pot�eba glob�ln�ch celebrit. Proto vedle �adov�ch, prefabrikovan�ch celebrit lok�ln�ho v�znamu existuj� celebrity, jejich� funkc� je p�edev��m p�sobit na sv�tov� ve�ejn� m�n�n�, formovat je v ideologick�ch ot�zk�ch nebo implementovat postoje k aktu�ln�m situac�m, a za druh� z nad�azen� glob�ln� �rovn� p�sobit na v�dom� n�rodn�ch entit jako ciz� autorita, celebrita, kter� "to" ji� dok�zala a nyn� je pro n�s kompasem na na�� cest�.

Vytvo�en� glob�ln� celebrity je v�ce individualizovan� ne� prefabrikovan� v�roba celebrity na n�rodn� �rovni. Glob�ln� celebrita m� toti� p�es�hnout hranice provincie, a proto se k n� p�istupuje individu�ln�ji. V�chodiskem nen� "pr�zdn� kruh sl�my", ale vybran� individu�ln� specifika jej� osobnosti i jej�ho dosavadn�ho �ivota. Tato re�ln� fakta se st�vaj� z�kladem pro medi�ln� a virtu�ln� dotvo�en� celebrity. Statut celebrity je pak potvrzov�n ud�lov�n�m cen, v�etn� Nobelovy, �estn�ch doktor�t�, pozv�n�m do parlament� s potleskem ve stoje, p�edn�kami na univerzit�ch, rozhovory a neust�l�m citov�n�m v m�di�ch, vyjad�ov�n�m dal��ch celebrit a st�tn�k�, jak je pro n� vzorem, jak si j� v��. Potom, co v glob�ln�m ve�ejn�m prostoru je uzn�na jako celebrita, je povinna pod�let se na inauguraci dal��ch celebrit medi�ln�mi projevy �cty a uzn�n�.

Na po��tku postmodern� idolatrie jsou producenti idol� a celebrit, na jej�m konci jsou p��jemci, kte�� t�mto medi�ln� vytvo�en�m zombie jejich p�ijet�m vdechuj� �ivot jako rabi L�w ��mem vdechl �ivot Golemovi. Co je p���inou tohoto aktu? Je to duchovn� pr�zdnota, kterou se sna�� ��astn�ci ritu�lu idolatrie zaplnit. Moj�� nem�l pot�ebu vztahovat se ke zlat�mu teleti, proto�e jeho nitro bylo pln� zam��eno k �ivouc� duchovn� podstat� byt�. V t� m��e, jak lid� odkr�vaj� �i budou odkr�vat ve sv�m nitru svou duchovn� podstatu, bude klesat pot�eba zlat�ho telete v jak�koliv podob�, v�etn� b��k� konzumu, idol� a celebrit.

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).