![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Astrologie jako most k nov�mu paradigmatu
Gerry Goddard
V Brit�nii narozen� Kana�an Gerry Goddard (1943-2007) byl pozoruhodn� astrolog, filosof metafyzik, transperson�ln� myslitel, v�dec, spisovatel a u�itel. V n�vaznosti p�edev��m na podn�ty filosofa a astrologa Richarda Tarnase zasv�til svoje celo�ivotn� d�lo vytv��en� jedine�n� synt�zy astrologick�ho a transperson�ln�ho my�len�. Jeho posmrtn� vydan� kniha Transpersonal Theory and the Astrological Mandala: An Evolutionary Model (Transperson�ln� teorie a astrologick� mandala: evolu�n� model, 2009) je v tomto smyslu pova�ovan� za mezn� d�lo integr�ln� teorie. Jeliko� v n�sleduj�c�m �l�nku raz� autor podn�tnou a z�rove� provokativn� tezi o z�sadn� roli astrologie na cest� k celistv�mu my�len� a nov�mu obrazu sv�ta, rozvinuli jsme k tomuto t�matu diskusi (viz rubrika Konfrontace). Goddard�v text p�elo�en� Ji��m Zem�nkem m� v origin�le n�zev "Introduction to the Bookshelf" a je p��stupn� na www.islandastrology.net. Dal�� autorovy texty lze naj�t na www.integralworld. net. * * * Tato esej zrcadl� moje p�esv�d�en�, �e astrologie bude hr�t �st�edn� roli v artikulaci nov�ho sv�tov�ho n�zoru. Nicm�n� proto, aby se astrologie mohla v takov� roli etablovat jako sou�asn� teoretick� i terapeutick� most k obs�hlej��mu a adekv�tn�j��mu paradigmatu, mus� b�t ochotn� zapojit se do diskuze, kter� se odehr�v� v mnoha oblastech sou�asn�ho my�len�. Symbolick� jazyk psychologick� astrologie byl utv��en vhledy jungovsk� hlubinn� psychologie s jej�m archetypick�m a mytick�m ch�p�n�m ps�ch�, koncepty a prax� existenci�ln� a humanistick� psychologie a obecn� setk�n�m V�chodu se Z�padem. Tyto my�lenkov� oblasti jsou dnes revidov�ny a roz�i�ov�ny nov�mi podn�ty postjungovsk� transperson�ln� psychologie, nov� v�dy, feminismu a postmodern�ho kriticismu; astrologie pot�ebuje tyto �ir�� vhledy nejen asimilovat pro sv�j vlastn� prosp�ch, ale je dnes povol�v�na tak� k tomu, aby demonstrovala, �e jej� univerz�ln� archetypick� struktura je schopn� nab�dnout teoretickou a praktickou synt�zu mnoha odli�n�ch a �asto zd�nliv� nesoum��iteln�ch idej�, kter� vznikaj� ve sf��e transperson�ln� teorie a my�len� nov�ho paradigmatu. Takov�to projekt mezioborov�ho v�kladu archetypick�ch princip� astrologie, kter� pr�v� dnes prob�h�, odhaluje jej� holistickou syntetizuj�c� schopnost reflektovat nekone�nost "hledisek", ani� by to p�itom vedlo k p�du do postmodern�ho relativismu a nihilismu. V���m, �e a�koliv jsou z�kladn� principy astrologie stabiln�, astrologick� jazyk se bude d�le vyv�jet, co se t��e schopnosti pojmout do sebe a vyj�d�it slo�itou mnohorozm�rnost lidsk� zku�enosti ve vztahu k univerzu. Vztah mezi t�m, co je, a t�m, jak my lid� zakou��me v�ci, se v na�� dob� stal nez�eteln�m - teorie a skute�nost se staly neodd�liteln�mi. Astrologie nep�edstavuje pouze jeden zp�sob my�len�, jeden imaginativn� syst�m sebevyj�d�en�, jednu techniku transformace z mnoha dal��ch, ukazuje se sp�e jako zast�e�uj�c� univerz�ln� matka jazyk� - jako vnit�n� propojen� toho, co je poskytov�no p��rodou, a toho, co ustavi�n� plod� lidsk� tvo�ivost. Spolu s transforma�n�mi medita�n�mi technikami, zn�m�mi z v�chodn�ch nauk, domorod�ch �amansk�ch prax�, hlubinn�mi pro�itkov�mi a transperson�ln�mi psychoterapeutick�mi metodami dok�e multidisciplin�rn� astrologick� vize nab�dnout intersubjektivn� a univerz�ln� spojuj�c� dialog, jen� je nezbytn� pro kolektivn� manifestaci spole�n� sd�len� individu�ln� spiritu�ln� zku�enosti, oslavuj�c� biosf�ru, noosf�ru i theosf�ru. Na prvotn� ment�ln�, psychick� i na transperson�ln� �rovni je zt�lesn�n� v�dom� bezprost�edn� prov�z�no s planet�rn� strukturou, nicm�n� nen� na ni redukovateln�. Astrologick� v�znamy, vyj�d�en� novoplat�nsk�mi pojmy �i pojmy filosofi e v��nosti (philosophia perennis), nespo��vaj� v planet�ch, ale ve st�le se rozv�jej�c� totalit� V�dom�, kter� se odhaluje z prvotn�ho nev�dom� do Kosmick�ho v�dom� nebo do Absolutn� nedu�lnosti, kdy planet�rn� formace, utv��en� stejn�mi zast�e�uj�c�mi archetypick�mi principy jako samo v�dom�, sleduj� �asov� a prostorov� spojen� v�ech ud�lost� uvnit� Velk�ho �et�zce byt�. Velc� inspir�to�i versus kritikov� "Pokud jsou astrologick� korelace re�ln�, pak z�kladn� kopern�kovsk�, kartezi�nsk� a kantovsk� v�chodiska modern�ho sv�tov�ho n�zoru nelze zachovat. Cel� modern� sv�tov� n�zor je podkop�n ve sv�ch samotn�ch z�kladech -, jeliko� astrologie atakuje v�echny t�i dimenze v�zen� modern�ho odcizen� v sam�m jeho j�dru - epistemologickou, ontologickou a kosmologickou. - Existuje legend�rn� objekt, naz�van� k�men filosof�, kter� by dle alchymist� mohl prom�nit z�kladn� hmotu ve zlato. Ze �ir��ho pohledu to bylo n�co, co do velk� filosofick� h�danky mohlo p�in�st osv�cen�. Domn�v�m se, �e k astrologii je dnes proto tak siln� p�itahov�no tolik lid�, nebo� tu��, �e sama astrologie m��e b�t t�mto kamenem filosof�." Tarnas krom� sv�ho v�deck�ho v�kladu vz�jemn�ch spojen� nat�ln�ch a tranzitn�ch planet�rn�ch konfigurac� s biografiemi osobnost� a historick�mi ud�lostmi zavedl ve spolupr�ci s proslul�m transperson�ln�m v�dcem a psychoterapeutem Stanislavem Grofem empirick� korelace mezi vn�j��mi planetami a jim archetypicky odpov�daj�c�mi mimo��dn�mi stavy v�dom� (NOSC), zejm�na se �ty�mi "perinat�ln�mi matricemi", kter� Grof vysv�tluje ve sv� holotropn� terapii. Podle Grofa existuj� �ty�i stupn� nitrod�lo�n�ho stavu a procesu zrozen�, kter� pro�itkov� odhaluj� �ty�i z�kladn� struktury nev�dom�, je� nekauz�ln�m a neredukcionistick�m zp�sobem podmi�uj� pozd�j�� lidskou zku�enost. Planet�rn� tranzity, kter� v regresn� terapii koresponduj� se znovu zakou�en�m procesem zrozen� - prvn� perinat�ln� matrice (BPM I) s Neptunem, druh� perinat�ln� matrice (BPM II) se Saturnem, t�et� perinat�ln� matrice (BPM III) s Plutem a �tvrt� perinat�ln� matrice (BPM IV) s Uranem -, poskytuj� dal�� potvrzen� pro Grofovu v�ezahrnuj�c� mapu v�dom� a jej� hlubok� struktury, stejn� jako nab�zej� nov� d�kazn� pramen pro astrologii. Richard Tarnas popisuje archetypick� proces, kter� implikuj� Grofovy objevy, takto: -" archetypick� sekvence, kter� ovl�daj� perinat�ln� fenom�n od d�lohy p�es porodn� kan�l po zrozen�, jsou zakou�eny p�edev��m jako mocn� dialektika - jako pohyb od po��te�n�ho stavu nediferencovan� jednoty do problematick�ho stavu sta�en�, konfl iktu a kontradikce s pr�vodn�mi pocity odd�len�, duality a odcizen�; a� nakonec do st�dia naprost� anihilace, do neo�ek�van�ho vykupuj�c�ho osvobozen�, kter� p�ekon�v� a napl�uje onen p�edchoz� stav odcizen� a obnovuje tak p�vodn� jednotu, ale na nov� rovin�, kter� uchov�v� to, co bylo dosa�eno b�hem cel� trajektorie tohoto pohybu - �e�eno v psychologick�ch pojmech, tato zku�enost je jedin�m pohybem od po��te�n�ho stavu nediferencovan�ho, pre-egoistick�ho v�dom� do stavu rostouc� individuace a odd�lov�n� mezi j� a sv�tem, spojen�ho se vzr�staj�c�m pocitem odcizen� a� nakonec ke zku�enosti smrti ega, n�sledovan� psychologick�m znovuzrozen�m; �asto je to komplexn� spojeno s biografickou zku�enost� pohybu od l�na d�tstv� p�es pr�ci �ivota a kontrakci st�rnut� a� k setk�n� se smrt�." Nicm�n� Grof�v velk� model v�dom� a Tarnasova interpretace historie v pojmech transcendentn�ho konceptu archetyp� nez�staly, podobn� jako samo Jungovo d�lo, v r�mci transperson�ln� komunity bez n�mitek. Proslul� transperson�ln� teoretik a velk� syntetik Ken Wilber, mimochodem ��dn� velk� p��tel astrologie, se spolu se Stanislavem Grofem stal v�d�� osobnost� na poli transperson�ln�ho my�len�. Vedle ostr� kritiky neojungi�nsk�ch a romantick�ch v�klad� historie vznesl Wilber n�mitky tak� v��i logick� adekv�tnosti Tarnasovy interpretace i v��i p�im��enosti Grofov�ch kategori� pro objasn�n� sf�r kultury a spiritu�ln� transcendence. I kdy� Ken Wilber velmi oce�uje p��sp�vek Stanislava Grofa pro hlubinnou zku�enostn� terapii i pro transperson�ln� v�zkum ur�it�ch dimenz� nev�dom� a mimo��dn�ch stav� v�dom� (NOSC), v r�mci sv�ho evolu�n�ho a "perennialistick�ho" (�i neoplat�nsk�ho) v�kladu v�dom� Wilber tvrd�, �e Grofova interpretace perinat�ln�ch matric nem��e b�t pou�ita pro vysv�tlen� mystick�ch a vy���ch transperson�ln�ch stav� v�dom� se stejnou p�esv�d�ivost�, jako je tomu v p��pad� prim�rn� bio-psychologick� sf�ry. Podobn� prohla�uje o Tarnasov� v�kladu z�padn� historie, �e je chybn� v tom, �e redukuje stupn� a �rovn� Velk�ho holarchick�ho �et�zce byt� na bio-psychologick� faktory a �e spolu s mnoha dal��mi jungovsk�mi psychology, feministy a teoretiky "s�t� �ivota" spol�h� na romantick� pojet� ps�ch�, kter� je v podstat� regresivn� sp�e ne� evolu�n�. Kolem st�le vlivn�j��ho d�la Kena Wilbera a postjungovsk�ch, feministick�ch, astrologick�ch, archetypick�ch, ekologick�ch a domorod�ch �kol spirituality vznikla prudk� a neutuchaj�c� debata. Wilber tyto �koly siln� kritizuje, nebo� pr� bo�� Velkou hierarchii byt�, zat�mco vy��� pravdu hledaj� regresivn� t�m, �e se sna�� o�ivit ni��� a primitivn�j�� �rovn� byt�. V���m stejn� jako Richard Tarnas, �e v cel� t�to oblasti m� pr�v� astrologie sehr�t d�le�itou roli p�i vytv��en� vhodn�j��ho modelu v�dom�, jen� by dok�zal do sebe vt�lit archetypick�, jungovsk�, romantick�, idealistick�, neoplat�nsk�, holarchick� i feministick� perspektivy. Model kosmu odkryt� astrologi� slibuje sjednotit a sm��it mnoh� konfl ikty mezi protich�dn�mi modely, zat�mco je schopen budovat a ov��ovat teorii prost�ednictv�m empirick�ch pozorov�n� a pro�itkov� praxe. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).