Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



P��li� daleko
Andrzej Grajewski

Publicista a b�val� �len Solidarity Andrzej Grajewski (*1953) se koncem osmdes�t�ch let aktivn� anga�oval v Polsko-�eskoslovensk� solidarit� (organizoval mimo jin� demonstrace na podporu v�zn�n�ho V�clava Havla). P�sobil jako p�edseda Rady �stavu n�rodn� pam�ti. V sou�asn� dob� je z�stupcem ��fredaktora druh�ho nejpopul�rn�j��ho polsk�ho t�den�ku Go�� Niedzielny. V �e�tin� vy�la jeho kniha Jid��v komplex. Zran�n� c�rkev: K�es�an� ve st�edn� a v�chodn� Evrop� mezi odporem a kolaborac� (Prostor 2003). N�sleduj�c� sta� p�elo�ila Lucie Kn�ourkov�.

* * *

Svobodu, kterou na�e zem� z�skaly v roce 1989, jsme k vytvo�en� nov�ho spole�ensk�ho, kulturn�ho a politick�ho centra v srdci Evropy nevyu�ili. P�itom n�s k tomu p�edur�ovala geografick� i jazykov� bl�zkost, ned�vn� historie a p�edev��m zku�enost p�du komunismu. St�le jsme si ciz� - ��ste�n� z d�vod�, je� nem��eme ovlivnit, ale chyb� tak� z�jem politick�ch elit a spole�n� snaha vzd�lenost zkr�tit.

D�sledek rozpadu
Propast mezi �echy a Pol�ky v 90. letech prohloubil rozpad �eskoslovenska. P�eru�il v�echny pozitivn� trendy, je� se ve vz�jemn�ch vztaz�ch za�aly objevovat po p�du komunismu, i snahu spole�n� pe�ovat o "�zem� svobody" v r�mci projektu, jemu� dnes ��k�me Visegr�dsk� skupina. Pol�ci nemohli pochopit, pro� se rozpad� federativn� st�t, jeho� existence v srdci Evropy byla tak cenn�. Var�ava se b�la, a ne bezd�vodn�, �e se Slovensko pod vl�dou Me�iara obr�t� ke spole�enstv� zem� st�edn� Evropy z�dy a nech� se zat�hnout do rusk� sf�ry vlivu. Mal� z�jem o "visegr�dsk� projekt" jevily tak� �esk� elity kolem ODS a premi�ra V�clava Klause - a tato skupina v �esk� politice 90. let dominovala. Klausovi nebyla my�lenka st�edn� Evropy nikdy p��li� sympatick�. Vyu�il volebn�ho v�t�zstv� Me�iara a HZDS a rozd�lil spole�n� st�t, aby se zbavil slovensk�ho z�va�� na rychl� cest� do Evropsk� unie, nebo� tehdy byl je�t� jej�m horliv�m stoupencem. V�echny st�edoevropsk� pl�ny v r�mci Visegr�dsk� skupiny pova�oval jen za berli�ky, kter� jsou u�ite�n� pro rychl� p�esun z postkomunistick� z�ny a �nik z politick�ch a ekonomick�ch probl�m�, d�dictv� Var�avsk� smlouvy a RVHP, ale jinou hodnotu pro n�j nem�ly. V d�sledku toho se �e�i a Slov�ci za�ali starat sami o sebe a Polsko pro n� p�estalo b�t zaj�mav�m partnerem. Volebn� v�t�zstv� postkomunistick�ho Svazu demokratick� levice (SLD) v Polsku v roce 1993 ukon�ilo snahy o st�edoevropskou integraci tak� proto, �e levicov� vl�da ve Var�av� nem�la partnera v Praze, kde vyhr�la pravice. St�edoevropsk� sm��ov�n� polsk� politiky, je� prosazovali lid� spojen� se Solidaritou, bylo p�eru�eno a z�rove� tak byla, podle m�ho n�zoru, zma�ena p��le�itost znovu nav�zat polsko-�esk� vztahy po zm�n�ch v roce 1989.

Probl�my s kulturou a m�dii
Na�e cesty se roze�ly nejen v politice, ale i v kultu�e. V 70. a 80. letech byla polsk� kultura pro �echy atraktivn�, proto�e nepodl�hala tak siln�mu politick�mu tlaku. Dokonce i n�kter� ofici�ln� m�dia byla svobodn�j�� ne� v komunistick�m �eskoslovensku a mohla informovat o situaci na Z�pad�. Polsk� kultura byla zaj�mav� nejen d�ky podn�t�m, kter� p�in�ela, stala se i ur�it�m "p�ena�e�em" zpr�v o z�padn� Evrop�, je� by se ofici�ln� v �eskoslovensku nemohly objevit. Pr�v� zde mus�me hledat p���inu obl�benosti kurz� pol�tiny v Polsk�m kulturn�m st�edisku v Praze a vzr�staj�c�ho po�tu �ten��� polsk�ho tisku a knih.

Po roce 1989 polsk� kultura u� �echy tolik nep�itahovala. P�estala plnit roli "p�ena�e�e" impulz� ze Z�padu, nakonec m�la sama dost probl�m� s vlastn� identitou. Za severn� hranic� nevznikala d�la, je� by �eskou ve�ejnost inspirovala k diskusi. Polsko "nebylo v m�d�". Trochu jinak to vypadalo v samotn�m Polsku, kde �esk� pr�za neztr�cela na p�ita�livosti a b�n� �ten��i se kone�n� ofici�ln� dostali k d�l�m Havla, Hrabala, Kundery, �kvoreck�ho a dal��ch autor�. �ten��sk� �sp�ch n�kter�ch spisovatel� p��c�ch o �esku sv�d�il o tom, �e z�jem o ji�n� sousedy nepoklesl. P��mo turistick� boom za�ila Praha, kter� se pro mnoho Pol�k� stala jedn�m z obl�ben�ch zahrani�n�ch m�st. Sch�zela ale c�len� podpora ze strany st�tu. My�lenka st�tn�ho dozoru nad kulturou nebyla zrovna v kurzu a chyb�ly prost�edky na propagaci nejhodnotn�j��ch d�l vznikaj�c�ch u soused�. Zat�mco d��ve se mohl polsk� div�k s �esk�m filmem setkat v televizi nebo kin�, v 90. letech to bylo, a� na v�jimky, t�m�� nemo�n�.

Polsko-�esk� kulturn� dialog zt�ilo i to, �e se ocitl na okraji z�jmu nejd�le�it�j��ch m�di� obou zem�. V pr�b�hu posledn�ch dvaceti let z Prahy zmizeli pol�t� korespondenti a z Var�avy zase v�t�ina �esk�ch - nejen ze v�ech novin, ale i z elektronick�ch m�di� (�e�i jsou na tom v tomto ohledu l�pe, maj� v Polsku sv� televizn� a rozhlasov� zpravodaje). Komer�n� m�dia na�e hlavn� m�sta nikdy p��li� nezaj�mala. Zanedlouho u� ani nebylo pro koho komentovat nejd�le�it�j�� ud�losti. Informace o sousedech se omezily na p�epis zpr�v tiskov�ch agentur nebo informace o �okuj�c�ch a skand�ln�ch af�r�ch. Atmosf�ra na obou stran�ch hranice p��la ���en� star�ch stereotyp� i vzniku nov�ch.

Ale p�ece jen existovala v 90. letech jedna d�le�it� ot�zka, kter� pozornost polsk�ch m�di� p�itahovala - probl�m z��tov�n� s komunismem, je� v �esku po roce 1989 prob�halo radik�ln�ji ne� v Polsku. �esk�, ale tak� n�meck� zku�enosti, a� u� pozitivn� nebo negativn�, z�sadn� ovlivnily podobu polsk� diskuse o vlastn� minulosti i formov�n� polsk� politick� sc�ny v druh� polovin� 90. let.

Unijn� �ance
Vstup Polska a �eska do Evropsk� unie p�edstavoval a st�le p�edstavuje dal�� mo�nost vytvo�it v r�mci evropsk�ho spole�enstv� spole�nou z�jmovou skupinu. Nab�z� se nap��klad sjednocen� strategie v oblasti unijn� politiky na V�chod�, zejm�na ve vztaz�ch s Ukrajinou, B�loruskem a Mold�vi�. Dal�� d�le�itou ot�zkou je energetick� bezpe�nost. �esko sice nen� z�visl� na dod�vk�ch plynu z V�chodu tolik jako Polsko, ale stejn� by m�lo m�t z�jem o diverzifikaci z�sobov�n�. Mnoho subjekt� v Polsku i �esku podporuje organizace, je� dohl�ej� na dodr�ov�n� lidsk�ch pr�v v postkomunistick�ch zem�ch. I to se m��e st�t dobrou p��le�itost� pro v�m�nu zku�enost� a n�vrh� �e�en�. P�irozenou oblast� partnerstv� je p�eshrani�n� spolupr�ce. Rozv�j� se v z�sad� dob�e, nab�z� nov� mo�nosti pro vz�jemn� pozn�n� a porozum�n�. Zejm�na tento druh kontakt� by m�ly podporovat evropsk� instituce a st�t, proto�e se d�ky nim tvo�� nov� spole�ensk� vztahy v citliv� oblasti Sudet, vyklouben� z hlub��ch kulturn�ch a spole�ensk�ch vazeb. D�vn� n�meck� d�dictv� dodnes p�edstavuje probl�m, a to sp�e v my�len� obyvatel ne� v politice. Nov� definovan� polsko-�esk� vztahy ho pom��ou vy�e�it. ��m v�ce budeme spolupracovat, t�m d��ve se v pohrani�� zabydl�me. Na�e snahy mus� doprov�zet praktick� kroky, je nutn� otev��t odpov�daj�c� mno�stv� hrani�n�ch p�echod�, podporovat rozvoj turistick� a kulturn� infrastruktury a v�e vhodn� propagovat.

�e�i a Pol�ci by m�li reagovat tak� na nov� trendy v n�meck�m p��stupu k minulosti. Ob� na�e zem� poci�uj� d�sledky �innosti Svazu vyhnanc� i nov� vytvo�en�ho Centra proti vyh�n�n� v Berl�n� a je nutn�, aby se ve�ejnost sezn�mila s argumenty druh� strany a pochopila historickou nutnost proces� prob�haj�c�ch po roce 1945. N� v�klad d�jin nesm� vych�zet jen z n�zor� krajansk�ch sdru�en�, jejich logiky a d�kaz�. V polsk�ch i �esk�ch m�di�ch bohu�el st�le �adu podobn�ch p��klad� nach�z�me.

Spole�n� zku�enost v�ry
Nevyu�ili jsme dostate�n� p��le�itosti zapojit polsk� duchovenstvo p�sob�c� na �esk�ch farnostech, jeho� pr�ce by mohla napomoci sbl�en� a rozvoji spolupr�ce katolick�ch kruh�. Zat�mco na �esk� stran� je hluboce zako�en�n� stereotyp Pol�ka-katol�ka, v Polsku u� m�lokdo zn� t�k� �d�l �esk� c�rkve a zejm�na jej� tvrd� pron�sledov�n� v dob�ch stalinismu i v pozd�j��m obdob�. Nic nebr�n� tomu, aby se hrdiny polsk�ch katol�k� stali kardin�lov� Beran a Trochta a �e�t� katol�ci docenili v�znam osobnost� jako kardin�l Wyszy�ski �i Kominek pro v�voj st�edn� Evropy. V t�to souvislosti bychom se m�li znovu zamyslet nad v�znamem pontifik�tu Jana Pavla II. pro p�d komunismu a obranu lidsk�ch pr�v, jeho osobnost u�init ��st� na�eho spole�n�ho d�dictv� a kolektivn� pam�ti. Smutn� je tak�, �e Pol�ci neznaj� �esk� poutn� m�sta a �e�i se nevyd�vaj� na pout� do Polska. Ned�vn� n�v�t�va Benedikta XVI. v �esku v�ak uk�zala, jak velk�m bohatstv�m m��e b�t pro p�edstavitele obou n�rod� spole�n� vyzn�n� v�ry.

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).