Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



Za svobodnou a sjednocenou Evropu
Altiero Spinelli

Nezkr�cen� text cel�ho dokumentu najdete zde.

V souvislosti s projektem evropsk�ho sjednocen� se s oblibou uv�d�, �e u jeho zrodu st�li k�es�anskodemokraticky orientovan� Otcov�-zakladatel�. Uk�zky z n�sleduj�c� programov� stati militantn�ho evropsk�ho federalisty Altiera Spinelliho (1907-1986) jsme za�adili do rubriky Dokumenty z�m�rn�, nebo� ukazuje, �e u kol�bky evropsk� integrace st�li tak� inspir�to�i a propag�to�i zcela jin� sv�ton�zorov� provenience. Je na �ten��i, aby posoudil, kter� politick� a sv�ton�zorov� proud p�ev�il. (Kompletn� text rozs�hl�ho dokumentu v p�ekladu Gabriely Chalupsk� je zp��stupn�n na webov�ch str�nk�ch www.revueprostor.cz) Z�rove� jsme po��dali pracovn�ka Evropsk�ho �stavu �enevsk� univerzity historika Lubora J�lka, aby napsal o publikovan�m textu a jeho autorovi n�sleduj�c� pozn�mku.

�stavn� z�klad pro Evropskou unii
P��zniv� p�ijet� idej� evropsk�ho federalismu je v �esk�m prost�ed� trvale omezeno troj� v�le�nou zku�enost� z minul�ho stolet�. Zat�mco rozporn� dopad studen� v�lky a �ty� desetilet� "socialismu" sov�tsk�ho ra�en� se ji� v devades�t�ch letech stal p�edm�tem politick�ch i odborn�ch diskus�, druh� stejn� jako prvn� sv�tov� v�lka je v nacion�ln�m vzpom�n�n� pro��v�na jako v�hra a jako jednozna�n� n�rodn� v�t�zstv�. D�vody jsou nasnad�; p�edpokladem takov�ho pro�itku je bl�e nesrovn�vat, toti� odhl�dnout od ceny, kterou za konfrontaci s imperi�ln� v�le�nou expanz� musela zaplatit sousedn� n�rodn� spole�enstv�, v prvn� �ad� v rovin� demografick�ho potenci�lu, hrub�ho n�rodn�ho produktu a mocensk�ho postaven� v Evrop�. Krom� st�edoevropsk�ch n�rod� vol� po srovn�n� vjem sv�tov� v�lky v britsk�m a zvl᚝ v italsk�m kulturn�-historick�m kontextu.

Sta� Za svobodnou a sjednocenou Evropu Altiera Spinelliho byla naps�na v dob� autorovy internace na ostr�vku Ventotene v Tyrh�nsk�m mo�i v letech 1940-1941. Po p�du Mussoliniho re�imu byla roz�i�ov�na jako Manifest z Ventotene - je to d�le�it� dokument, kter� reflektuje v�le�nou zku�enost 20. stolet� a na�rt�v� koncepci evropsk�ho sjednocen� na politick�ch principech inspirovan�ch mimo jin� marxismem a konfesn� neutr�ln�m liberalismem.

Kdo byl Altiero Spinelli a jak�m v�vojem tento radik�ln� stoupenec evropsk�ho federalismu pro�el? P�vodem z ��msk� rodiny m욝ansk�ch soci�ln�demokratick�ch tradic vstoupil Spinelli v prvn�m ro�n�ku pr�vnick�ho studia do komunistick� strany. Jako sedmn�ctilet� mlad�k jednal pod vlivem zavra�d�n� poslance Matteottiho v �ervnu 1924, ale v prvn� �ad� jako nad�en� �ten�� Lenina, Marxe a Hegela, okouzlen� silou argumentace a mocenskou logikou stranick�ho p�soben� v letech, kdy italsk� komunisty vedli Amedeo Bordiga a Antonio Gramsci. Strana byla zak�z�na v listopadu 1926: radikalizace Mussoliniho re�imu d�vala Spinellimu za pravdu a� do chv�le, kdy byl v Mil�n� v �ervnu 1927 kr�tce p�ed sv�mi dvac�t�mi narozeninami zat�en a odsouzen k �estn�cti let�m v�zen�. Do jara 1937 byl v�zn�n v okol� ��ma, pak internov�n na Ponze a posl�ze na Ventotene, ostrovech nach�zej�c�ch se n�kolik des�tek kilometr� z�padn� od Neapole; vysvobodil jej p�d re�imu v srpnu 1943, kr�tce po vylod�n� spojeneck�ch arm�d na Sic�lii a v ji�n� It�lii. V nesvobod� pro�il Spinelli pln�ch �estn�ct let.

Podm�nky politick� represe v diktatur�ch meziv�le�n� Evropy byly odli�n�: fa�istick� v�ze�sk� re�im byl m�n� drastick� ne� koncentra�n� t�bory pro politick� v�zn� v nacistick�m N�mecku a jinde, nemluv� o masov�m usmrcov�n� v gulagu koncem t�ic�t�ch let. Korespondence a rodinn� n�v�t�vy umo��ovaly alespo� omezen� kontakt s vn�j��m sv�tem p�esto, �e na mal�m a vyprahl�m Ventotene bylo internov�no na osm set osob, ze dvou t�etin komunist�. Zde se v prvn�ch m�s�c�ch roku 1939 Spinelli n�hodn� sch�z� s n�kolika intelektu�ly z �ad odboje, z jejich� diskus� prob�haj�c�ch v nezm�n�n�m slo�en� a� do ��jna 1941 postupn� vznik� radik�ln� federalistick� koncepce evropsk� pov�le�n� obnovy.

Ve skute�nosti doch�z� v t�to skupin� internovan�ch odboj��� k pozvoln�mu prol�n�n� r�znorod�ch rozbor� v�le�n� situace a k postupn�mu souzn�n� n�kolika vn�j��ch vliv�, d�ky spole�n� politick� kultu�e tehdej��ho italsk�ho liberalismu. Nejciteln�j�� v�voj prod�lal bezesporu samotn� Spinelli: po dlouholet� snaze zd�vodnit si - s�m pro sebe - opr�vn�nost postupu italsk� komunistick� strany pod veden�m Stalinova stoupence Togliattiho se jako v�ze� musel vyrovnat s prvn�mi dv�ma procesy inscenovan�mi v Moskv� v srpnu 1936 a lednu 1937. Odm�t� vysv�tlen�, jeho� se mu dost�v� od spoluv�z�� komunist�, a ve jm�nu svrchovan�ho rozumu se stran� vzdaluje a kr�tce pot� je z n� vylou�en. K setk�n� s ��msk�m n�rodohospod��em Ernestem Rossim a s mil�nsk�m filosofem Eugeniem Colornim tak doch�z� za neobvykle p��zniv�ch p�edpoklad�.

Zat�mco Colorni (1909-1944) je stoupencem ov��en�ch liber�ln�ch hodnot Benedetta Croceho, jeho� re�im toleruje na svobod� jen obt�n�, je Rossi (1897-1967) pro internovan� intelektu�ly dvojn�sobn�m p��nosem. V prvn� �ad� z�st�v� v intenzivn�m koresponden�n�m styku s n�rodohospod��em Luigim Einaudim, sv�m d�vn�m tur�nsk�m u�itelem (a budouc�m prezidentem republiky). T�mto prost�ednictv�m se Spinelli setk�v� s kritikou neomezen� st�tn� suverenity formulovanou Einaudim nebo historikem a sociologem Guglielmem Ferrerem (pozd�j�� u�itel Slov�k�m a �ech�m bl�zk�ho Istv�na Bib�a). Nav�c Einaudi ve sv� p�ev�n� odborn� korespondenci nikterak nezaml�uje �zk� styky s britsk�mi kolegy, je� se re�imn� policie a� do vyhl�en� v�lky v kv�tnu 1940 neodv�� p�eru�it: touto cestou se na opu�t�n� st�edomo�sk� ostrov dost�vaj� bro�ury a knihy konkr�tn� dokl�daj�c� v�voj federalistick�ch koncepc� na anglick�ch univerzit�ch koncem t�ic�t�ch let. Spinelli se tak seznamuje se stat�mi Lionela Robbinse (je� pro spoluv�zn� bezprost�edn� p�ekl�d�), Williama Beveridge, Barbary Wootonov� a dal��ch liber�ln�ch autor� z kruhu Federal Union, kte�� trvale poznamenaj� italskou reflexi celoevropsk�ch ot�zek. V neposledn� �ad� je britsk� tradice i cestou k americk�m autor�m z konce 18. stolet�, spolutv�rc�m feder�ln� �stavy z roku 1787; s t�mito texty se v�ak Spinelli bl�e sezn�m� a� po p�du Mussoliniho, kdy bude po n�kolik m�s�c� pob�vat ve �v�carsku, a zvl�t� v �enevsk� knihovn� �stavu mezin�rodn�ch vztah�.

Za t�chto p�edpoklad� se rozv�j� diskuse, jej�m� zavr�en�m bude na ja�e roku 1941 - kr�tce p�ed n�meckou invaz� do sov�tsk�ho Ruska - sedmn�ct foliant� skr�van�ho rukopisu, kter� Rossiho �ena vynese z Ventotene na pevninu a jen� se v srpnu 1943 stane programov�m v�chodiskem evropsk�ho hnut� v It�lii. Rossi s�m je autorem prvn�ch t�in�cti odstavc� t�et� kapitolky, i kdy� celkov� koncepce stejn� jako z�v�re�n� redakce byla p�edm�tem rozs�hl�ch diskus� obou p��tel, za spolu��asti n�kolika v�z�� z nekomunistick�ch �ad.

V t�to koncepci je, zjednodu�en� �e�eno, modern� v�lka jako takov� - vojensk�, n�mo�n�, obchodn� i medi�ln�propagandistick� - pojata jako d�sledek neomezen� svrchovanosti n�rodn�ch st�t� a ni�iv� s�ly nacion�ln�ch partikularism�. Prvotn�m pov�le�n�m c�lem proto bude z��dit feder�ln� instituce, kter� by zabr�nily protich�dn�m z�jm�m n�rodn�ch spole�nost� p�er�stat do otev�en�ho konfliktu. Jako v�raz spole�n�ch z�jm� a sd�len�ch civiliza�n�ch hodnot bude nadn�rodn� �stava plodem lidov�ho hnut�, ale i n�strojem pov�le�n�ch spole�ensk�ch zm�n.

Federalismus je zde tedy otev�en� koncipov�n nejen jako ideologie, ale i jako prost�edek boje proti nacionalismu v�ech odst�n� a v�ech forem. �esk� �ten�� v�ak u Spinelliho bezpochyby rozpozn� my�lenky i r�toriku, kter� v oslaben� podob� prozrazuj� p��buznost se strategi� meziv�le�n� Komunistick� strany It�lie. Koncepce pov�le�n� revolu�n� krize, kter� by byla �e�ena mimo n�rodn� vl�dy s pomoc� revolu�n� federalistick� strany, m��e b�t jen st�� ospravedln�na t�m, �e v�lu�n�m c�lem bude vyvolat lidov� hnut� zakl�daj�c� nadn�rodn� politickou legitimitu ve prosp�ch evropsk� �stavy.

Ve�ker� Spinelliho pov�le�n� sna�en� p�jde nicm�n� za t�mto c�lem, i kdy� revolu�n� slovn�k brzy odlo�� stranou ve prosp�ch ideologick�ho a politick�ho p�soben�, jeho� mnohotv�rnost sv�d�� o nezlomn� energii d��v�j��ho politick�ho v�zn�. Od roku 1948 je gener�ln�m tajemn�kem nadn�rodn� Unie evropsk�ch federalist� (Unione dei federalisti europei - UFE) a sou�asn� neform�ln�m poradcem p�edsedy vl�dy Alcide De Gasperiho: d�ky Spinellimu je projekt Evropsk�ho obrann�ho spole�enstv� (EDC) form�ln� prov�z�n s Evropsk�m politick�m spole�enstv�m (EPC), le� oba projekty jsou v srpnu 1954 smeteny gaullisticko-komunistickou nacion�ln� v�t�inou francouzsk� sn�movny. �stavn� strategie se v�ak znovu objevuje ve sdru�en� Kongresu evropsk�ho lidu, jeho� je Spinelli ne�navn�m spiritus agens et movens v letech 1955-1962. Sv� militantn� z�m�ry Spinelli krot� a odkl�d� a� pot�, kdy se st�v� komisa�em Evropsk�ho hospod��sk�ho spole�enstv� (EHS) v z�le�itostech pr�myslov� politiky a v�deck�ho v�zkumu (v l�t� 1970). Z Bruselu se roku 1976 vrac� do ��ma jako poslanec na volebn� listin� Komunistick� strany It�lie, inici�torky eurokomunistick�ho dorozum�n� se �pan�ly a Francouzi, a za tut� stranu �sp�n� kandiduje roku 1979 do prvn�ho Evropsk�ho parlamentu zvolen�ho p��m�m hlasov�n�m. Zde se neoblomn� sedmdes�tn�k znovu projevuje jako obratn� taktik: v �ele nov� z��zen�ho �stavn�ho v�boru p�edkl�d� projekt Evropsk� unie, jen� je v podob� smlouvy mezi tehdej��mi deseti �lensk�mi zem�mi schv�len parlamentem v �noru 1984, a to 237 hlasy proti 31 (43 poslanc� se zdr�elo hlasov�n�). Dispozice �stavn� smlouvy znamenaj� podstatn� pos�len� feder�ln�ch kompetenc� a hlasovac�ch procedur v n�kolika oblastech sou�asn�: n�rodn� vl�dy z n� proto byly ochotny akceptovat jen to nejnezbytn�j�� minimum. Pro dlouholet�ho stoupence siln� feder�ln� �stavy koncipovan� jako z�klad pro demokratickou legitimitu evropsk�ch instituc� byl proto v �noru 1986 podepsan� Jednotn� evropsk� akt jen ubohou "mrtvou my��".

Origin�l i jinojazy�n� zn�n� textu z Ventotene se nach�zej� na str�nce Spinelliho �stavu (www.istitutospinelli.org); pe�liv� edice anglick� verze byla vyd�na v souboru Documents on the history of European integration, vydan�m Walterem Lipgensem a d., prvn� d�l: Continental plans for European Union, 1939-1945, Berl�n, Walter de Gruyter, 1984.

Biografick� zkratka se op�r� o pam�ti a den�ky Spinelliho, o vydanou korespondenci Rossiho a v neposledn� �ad� o pr�ce britsk�ch a zvl�t� italsk�ch historik� d�jin evropsk� integrace (Luciano Bolis, Charles F. Delzell, Lucio Levi, Edmondo Paolini, Daniele Pasquinucci, John Pinder, Sergio Pistone, Daniela Preda, Cinzia Rognoni Vercelli aj.) Detailn� odkazy a dal�� prameny jsou na po��d�n� k dispozici na adrese archivu Evropsk�ho �stavu �enevsk� univerzity www.unige.ch/ieug/coppet.html. E-mail:Lubor.Jilek@unige.ch

N�vrh manifestu

Krize modern� spole�nosti

Modern� spole�nost si vzala za z�klad princip svobody, podle n�j� �lov�k nem� b�t pouh�m n�strojem druh�ch lid�, n�br� sv�bytn�m centrem �ivota. S t�mto vyty�en�m z�konem se za�al r�sovat grandi�zn� historick� proces ve v�ech oblastech spole�ensk�ho �ivota, kter� ho nerespektovaly.

1) V�em n�rod�m bylo p�izn�no rovn� pr�vo vytv��et si nez�visl� st�ty. Ka�d� n�rod, odli�en� od ostatn�ch sv�mi etnick�mi, geografi ck�mi, jazykov�mi a historick�mi rysy, musel ve st�tn�m organismu vytvo�en�m vlastn�m zp�sobem, podle sv�ho zvl�tn�ho pojet� politick�ho �ivota, nal�zt n�stroj k co nejlep��mu uspokojen� sv�ch pot�eb bez jak�hokoli ciz�ho z�sahu. Ideologie 52 polemika n�rodn� nez�vislosti byla mocn�m hybatelem pokroku; umo�nila p�ekonat malichern� lok�ln� patriotismy ve prosp�ch �ir�� solidarity p�i vystupov�n� proti �tlaku ciz�ch vl�dc�; odstranila mnoho p�ek�ek, je� br�nily pohybu osob i zbo��; na �zem� ka�d�ho nov�ho st�tu s nejzaostalej��m obyvatelstvem umo�nila roz���en� instituc� a ��ad� po vzoru vzd�lan�j��ch n�rod�. S sebou ov�em p�in�ela i z�rodky kapitalistick�ho imperialismu, jen� za �ivota na�� generace nabyl obrovsk�ch rozm�r�, tak�e do�lo ke vzniku totalitn�ch st�t� a rozpout�n� sv�tov�ch v�lek.

N�rod u� nap��t� nen� pova�ov�n za historick� produkt sou�it� lid�, kte�� d�ky dlouh�mu procesu dosp�li k v�t�� jednotnosti zvyk� a tu�eb, a d�ky tomu nach�zej� ve sv�m st�t� ��inn�j�� formu organizace spole�n�ho �ivota v r�mci cel� lidsk� spole�nosti; naopak se n�rod stal bo�skou entitou, organismem, jen� mus� myslet pouze na svou vlastn� existenci a vlastn� rozvoj, ani� by se musel n�jak zab�vat ztr�tami, kter� by z toho mohly vyplynout pro jin�.

Absolutn� svrchovanost n�rodn�ch st�t� p�inesla ka�d�mu z nich touhu po vl�d�, nebo� ka�d� z nich se c�t� ohro�en moc� druh�ch a za sv�j "�ivotn� prostor" pova�uje st�le rozs�hlej�� �zem�, je� by mu umo�nila voln� se pohybovat a opat�ovat si �ivotn� prost�edky, ani� by z�visel na n�kom jin�m. Tato touha po vl�d� nem��e b�t uspokojena jinak ne� hegemoni� nejsiln�j��ho st�tu nad v�emi ostatn�mi podroben�mi zem�mi. V d�sledku toho se st�t z ochr�nce svobody ob�an� p�em�nil na p�na nad nimi a pova�uje je za slu�ebn� osoby se v�emi povinnostmi, kter� mu zajist�, aby byl vojensky co nej��inn�j��. I v dob�ch m�ru, ch�pan�ch jen jako p�est�vky pro p��pravu nezbytn�ch n�sleduj�c�ch v�lek, v�le vojensk�ch slo�ek v mnoha zem�ch p�eva�uje nad v�l� slo�ek civiln�ch, a st�le v�ce tak komplikuje fungov�n� svobodn�ch politick�ch instituc�: �kola, v�da, v�roba, administrativn� apar�t jsou p�edev��m ��zeny tak, aby se zvy�oval v�le�n� potenci�l st�tu; matky jsou pova�ov�ny za ploditelky voj�k� a v d�sledku toho oce�ov�ny podle stejn�ch m���tek, podle jak�ch se na v�stav�ch oce�uj� chovn� zv��ata; d�ti jsou od nej�tlej��ho v�ku vychov�v�ny k v�le�n�mu um�n� a k nen�visti v��i cizinc�m, osobn� svobody se rovnaj� nule od chv�le, kdy jsou v�ichni militarizov�ni a neust�le povol�v�ni k vojensk� slu�b�; v�lky je opakovan� nut� opou�t�t rodinu, zam�stn�n�, majetek a ob�tovat vlastn� �ivot pro c�le, jejich� hodnotu ve skute�nosti nikdo nezn�; b�hem n�kolika m�lo dn� jsou zni�eny v�sledky des�tky let trvaj�c�ho �sil� o n�r�st v�eobecn�ho blahobytu.

Totalitn� st�ty jsou ty, kter� d�ky nejvy��� mo�n� centralizaci a maxim�ln� sob�sta�nosti nejd�sledn�ji soust�edily v�echny s�ly, tak�e se mohly projevit organismy nejvhodn�j�� pro sou�asnou mezin�rodn� situaci. Sta��, aby jedin� n�rod ud�lal krok sm�rem k totalitarismu, a bude n�sledov�n ostatn�mi, kter� v�le p�e��t strhne do stejn� dr�hy.

(...) Lid� u� nejsou pr�vn�mi subjekty, ale jsou hierarchicky uspo��d�ni a nuceni bez �e�� poslouchat nad��zen� autority, kter� vrchol� v osob� pat�i�n� zbo��t�l�ho v�dce. Z vlastn�ho popela se znovu v pln� s�le rod� kastovn� syst�m. Tato zp�te�nick� totalitn� civilizace triumfovala v �ad� zem�, a� kone�n� nalezla v nacistick�m N�mecku s�lu, je� se pova�ovala za dostate�n� schopnou, aby ji dot�hla do nejzaz��ch d�sledk�. Po pe�liv� p��prav�, s drz�m a bezskrupul�zn�m vyu�it�m rivality, egoismu, hlouposti druh�ch, s sebou N�mecko strhlo jin� vazalsk� st�ty Evropy - na prvn�m m�st� It�lii -, spojilo se s Japonskem, je� sledovalo toto�n� c�le v Asii, a vrhlo se do n�siln�ho d�la. Jeho v�t�zstv� by znamenalo definitivn� upevn�n� totalitarismu ve sv�t�. V�echny jeho rysy by se vyhrotily na maximum a pokrokov� s�ly by byly na dlouhou dobu odsouzeny k prost� negativn� opozici.

(...) Nezm�rn� masy lid� a bohatstv� jsou ji� se�ikov�ny proti totalitn�m mocnostem; s�ly t�chto mocnost� dos�hly sv�ho vrcholu a nap��t� u� se mohou jen postupn� spot�ebov�vat. Naopak s�ly odporu ji� p�ekonaly okam�ik nejv�t�� deprese a jsou na vzestupu.

V�lka spojenc� probouz� ka�d�m dnem st�le v�t�� v�li po osvobozen� i v zem�ch, kter� podlehly n�sil� a zmalomysln�ly po obdr�en�m �deru; probouz� tuto v�li dokonce i u samotn�ch n�rod� mocnost� fa�istick� Osy, kter� si uv�domily, �e byly zata�eny do beznad�jn� situace, jen aby uspokojily chtivost sv�ch p�n� po vl�d�.

Pomal� proces, d�ky n�mu� se obrovsk� masy lid� nech�valy pasivn� formovat nov�m re�imem, smi�ovaly se s n�m a p�isp�valy tak k jeho upevn�n�, je zastaven; naopak byl zah�jen proces opa�n�. V tomto nezm�rn�m p��boji, jen� se pomalu pozved�, se znovu setk�vaj� pokrokov� s�ly, nejosv�cen�j�� ��sti pracuj�c�ch vrstev, kter� se ve sv� touze po lep��m �ivot� nenechaly odradit terorem a lich�mi nad�jemi; nejuv�dom�lej�� z�stupci intelektu�ln�ch vrstev, kte�� se postavili proti degradaci, j� je posti�ena inteligence; podnikatel�, kte�� se c�t� dost siln� k nov�m iniciativ�m a cht�li by se osvobodit od byrokratick�ch omezen� a od n�rodn�ch autarki�, je� br�n� ka�d�mu jejich pohybu; a kone�n� v�ichni ti, kte�� z vrozen�ho smyslu pro �est nedok�ou pon�en� oh�bat h�bet v otroctv�.

V�em t�mto sil�m je dnes sv��ena z�chrana na�� civilizace.

�koly pov�le�n�ho obdob� - sjednocen� Evropy

(...) Skute�n� revolu�n� hnut� bude muset vzej�t z t�ch, kdo dok�zali kritizovat star� politick� z��zen�; bude muset um�t spolupracovat s demokratick�mi silami, s t�mi komunistick�mi, a obecn� se v�emi, kter� se pod�lej� na rozkladu totalitarismu; av�ak nesm� se nechat zapl�st do politick�ch praktik ��dn� z nich.

(...) Probl�m, kter� mus� b�t v prvn� �ad� vy�e�en a s jeho� nezdarem je jak�koli dal�� pokrok jen zd�n�m, je definitivn� odstran�n� rozd�len� Evropy na suver�nn� n�rodn� st�ty. Rozpad v�t�iny st�t� na kontinentu pod drt�c�m v�lcem nacistick�ho N�mecka ji� spojil osud evropsk�ch n�rod�, kter� bu� v�echny spole�n� podlehnou hitlerovsk� nadvl�d�, anebo s jej�m p�dem v�echny spole�n� vstoup� do revolu�n� krize, v n� u� nebudou strnul� a rozd�len� do pevn�ch st�tn�ch struktur. Lid� jsou ji� nyn� mnohem l�pe ne� v minulosti du�evn� p�ipraveni na federativn� reorganizaci Evropy. Tvrd� zku�enost posledn�ch desetilet� otev�ela o�i i t�m, kdo necht�li nic vid�t, a nechala uzr�t mnoha okolnostem nahr�vaj�c�m na�emu ide�lu.

V�ichni rozumn� uva�uj�c� lid� si nap��t� uv�dom�, �e nen� mo�n� udr�et rovnov�hu nez�visl�ch evropsk�ch st�t� p�i zachov�n� militaristick�ho N�mecka a z�rove� rovn�ch podm�nek s ostatn�mi zem�mi, ani nen� mo�n� rozdrobit N�mecko a kdy� u� je jednou pora�en�, dr�et ho pod krkem. P�i zkou�ce se jasn� uk�zalo, �e ��dn� zem� v Evrop� nem��e z�stat stranou, kdy� ostatn� bojuj�, a �e prohl�en� o neutralit� a uzav�r�n� pakt� o ne�to�en� nemaj� ��dnou hodnotu. Prok�zala se tak� zbyte�nost, ba dokonce �kodlivost instituc�, jako je Spole�enstv� n�rod�, kter� se chlubilo, �e ru�� za mezin�rodn� pr�vo bez pou�it� vojensk� s�ly, je� by byla schopna vnutit n�komu jeho rozhodnut� p�i respektov�n� absolutn� svrchovanosti �lensk�ch st�t�. Jako absurdn� se uk�zal i princip nevm�ov�n�, podle n�j� by ka�d�mu n�rodu m�lo b�t ponech�no svobodn� rozhodnut� zvolit si podle nejlep��ho v�dom� a sv�dom� despotickou vl�du, jako kdyby vnit�n� uspo��d�n� ka�d�ho jednotliv�ho st�tu nep�edstavovalo �ivotn� z�jem pro v�echny ostatn� evropsk� zem�. Tak� za�aly b�t ne�e�iteln� mnoh� probl�my zamo�uj�c� mezin�rodn� �ivot na kontinentu - vyty�en� hranic v oblastech se sm�en�m obyvatelstvem, obrana n�rodnostn�ch men�in, p��stup k mo�i pro st�ty nach�zej�c� se ve vnitrozem�, balk�nsk� ot�zka, irsk� ot�zka atd. - je� by nalezly v evropsk� federaci nejjednodu��� �e�en� - tak jako v minulosti podobn� probl�my st�te�k�, je� se staly sou��st� �ir��ho n�rodn�ho �tvaru, ztratily na ostrosti, kdy� se zm�nily na vztahov� probl�my mezi provinciemi.

(...) D�l�c� ��ra mezi pokrokov�mi a reak�n�mi stranami se tud� prop��t� nenach�z� pod�l form�ln� linie v�t�� �i men�� demokracie, v�t��ho �i men��ho socialismu, kter� je t�eba zav�st, n�br� pod�l zcela nov� hlavn� linie, je� odd�luje ty, kdo maj� za c�l star� zn�m� dobyt� n�rodn� politick� moci - a kte��, by� nedobrovoln�, nahraj� reak�n�m sil�m, kdy� dovol�, aby �hav� l�va n�rodn�ch v�n� ztuhla ve star� form�, a znovu dovol� povstat star�m absurdit�m - a ty, kdo pova�uj� za hlavn� �kol vytvo�en� stabiln�ho internacion�ln�ho st�tu, kdo budou v�st lidov� masy k tomuto c�li, a i kdy� z�skaj� n�rodn� moc, upot�eb� ji p�edev��m jako n�stroj k uskute�n�n� mezin�rodn� jednoty. Ve snaze v�emi mo�n�mi zp�soby sjednat smlouvy a vazby mezi jednotliv�mi hnut�mi, kter� se v r�zn�ch zem�ch dozajista vytvo��, je t�eba od nyn�j�ka za pomoci propagandy a akce za��t budovat z�klady hnut�, je� by dok�zalo zmobilizovat v�echny s�ly ke vzniku nov�ho organismu, kter� bude po stalet�ch nejgrandi�zn�j��m a nejnov�tor�t�j��m v�tvorem vznikaj�c�m na �zem� Evropy, ke zbudov�n� pevn�ho federativn�ho st�tu, jen� by disponoval ozbrojen�mi evropsk�mi silami nam�sto n�rodn�ch arm�d; je t�eba budovat z�klady hnut�, je� by rozhodn� rozbilo ekonomick� autarkie jako�to p�te� totalitn�ch re�im�; je� by m�lo v jednotliv�ch federativn�ch st�tech dostate�n� org�ny a n�stroje k prov�d�n� jejich rozhodnut� zam��en� na zachov�n� ve�ejn�ho po��dku, i kdy� by ponechalo jednotliv�m st�t�m autonomii, kter� umo�n� roz�len�n� a rozvoj politick�ho �ivota podle osobit�ch charakteristik r�zn�ch n�rod�.

Jestli�e bude v hlavn�ch evropsk�ch zem�ch dostate�n� po�et lid�, kte�� tomu porozum�, v�t�zstv� bude brzy v jejich rukou, proto�e situace a mysli budou p��zniv� naklon�ny jejich d�lu. V jejich �ele budou strany a hnut� ji� zcela diskvalifikovan� katastrof�ln� zku�enost� posledn�ho dvacetilet�. Proto�e nastane �as pro nov� d�la, a bude to i �as pro nov� lidi: lidi z Hnut� za svobodnou a sjednocenou Evropu.

�koly pov�le�n�ho obdob� - reforma spole�nosti

(...). V pr�b�hu revolu�n� krize p��slu�� tomuto hnut� �kol zorganizovat a v�st pokrokov� s�ly, s pou�it�m v�ech lidov�ch org�n�, kter� vznikaj� spont�nn� jako tavic� tygl�ky, v nich� se m�s� revolu�n� masy, ne proto, aby daly do ob�hu plebiscit, ale v o�ek�v�n�, �e budou vedeny. Toto hnut� �erp� vizi a jistotu toho, co mus� b�t vykon�no, ne z preventivn�ho po�ehn�n� ze strany dosud neexistuj�c� v�le lidu, n�br� z v�dom�, �e zastupuje nejhlub�� pot�eby modern� spole�nosti. Tak poskytuje prvn� direktivy nov�ho ��du, prvn� spole�enskou discipl�nu beztvar�m mas�m. Skrze tuto diktaturu revolu�n� strany se utv��� nov� st�t a kolem n�j nov� skute�n� demokracie. Nen� t�eba se b�t, �e by takov� revolu�n� re�im mohl vy�stit do obnoven�ho despotismu. Vy�st� tam, pokud p�i�el jako ztv�rn�n� n�jak�ho typu otrock� spole�nosti. Ale jestli�e revolu�n� strana bude p�i jeho utv��en� vystupovat odhodlan� u� od po��te�n�ch krok�, podm�nky pro svobodn� �ivot, v n�m� se v�ichni ob�an� budou moci skute�n� pod�let na z�le�itostech st�tu, pak bude jeho v�voj, i kdy� skrze p��padn� druhotn� politick� krize, pokra�ovat ve sm�ru rostouc�ch mo�nost� fungov�n� svobodn�ch politick�ch instituc�.

Dnes je ten okam�ik, kdy je t�eba um�t odhodit star� b�emena, kter� u� p�ek�ej�, a b�t st�le p�ipraveni na to nov�, co p�ich�z�, tak odli�n� od v�eho, co jsme si p�edstavovali, aby vy�adilo nezp�sobil� mezi star�mi a vzbudilo nov� energie mezi mlad�mi. Nyn� se hledaj�, potk�vaj� se a za��naj� tk�t osnovu budoucnosti ti, kte�� rozeznali p���iny sou�asn� krize evropsk� civilizace, a proto shroma��uj� d�dictv� v�ech hnut� usiluj�c�ch o povznesen� lidstva, kter� ztroskotala kv�li nepochopen� c�le, jeho� je t�eba dos�hnout, nebo prost�edk�, je� je k tomu t�eba pou��t.

Cesta, j� je t�eba proj�t, nen� snadn� ani bezpe�n�. Ale je pot�eba j� proj�t, a my j� projdeme!

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).