![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
M�me si p��t nov� evropsk� imp�rium?
Ivo T. Budil
V souvislosti se sou�asn�mi ot�esy na finan�n�ch trz�ch, kter� podle mnoh�ch analytik� p�edznamen�vaj� z�sadn� p�erozd�len� ekonomick� moci, se vyno�uje my�lenka, je� by ned�vno p�sobila hereticky nebo p��mo komicky: Mohla by Evropa znovu vl�dnout sv�tu? Obyvatel� Star�ho kontinentu se v z�sad� ji� sm��ili s t�m, �e v r�mci glob�ln�ho sv�ta jim p�ipadne �loha relativn� blahobytn�ho penzisty, kter� bude p�et�en�m a relaxuj�c�m podnikatel�m z jin�ch kontinent� p�edv�d�t pozoruhodn� pam�tky slavn� minulosti. V jedn� v�deckofantastick� pov�dce Isaaka Asimova se hlavn�m m�stem sjednocen� Evropy stala �eneva - mezin�rodn� st�edisko odr�ej�c� sv�m poklidn�m l�ze�sk�m charakterem o�ek�vanou prom�nu Z�padu v civilizaci, je� se "odebrala na odpo�inek". M�la by na to bezpochyby pr�vo. Smutn� konce z�padn�ho vizion��stv� Intelektu�ln� a mocensk� energie evropsk�ch zem� byla kdysi obrovsk�. Z�pad se na trosk�ch ��msk� ��e ubr�nil isl�msk� expanzi a do devaten�ct�ho stolet� se postupn� stal mocensk�m centrem uskute��uj�c�m celosv�tovou "civiliza�n� misi". Evropsk� spole�nost disponovala pozoruhodn�m utopicko-transcendentn�m instinktem vyzna�uj�c�m se snahou vytv��et mimo sv� hranice, v z�mo�� �i na perif�rii, projekce p�edstav o sv�m "lep��m j�". Dodnes tyto v�tvory z�padn�ho vizion��stv� ur�uj� tv�� planety. Sen c�sa�e Karla V. o sv�tov�m imp�riu zrodil Latinskou Ameriku. Purit�nsko-gnostick� vize "Nov�ho Jeruzal�ma" dala vznik Spojen�m st�t�m americk�m. Socialisticko -jakob�nsk� tradice z�padn�ho utopismu zplodila Sov�tsk� svaz. Nyn� se zd�, �e v�echny tyto v�tvory evropsk� pseudon�bo�ensk� imaginace historicky selhaly. Latinsk� Amerika nenaplnila o�ek�v�n� a navzdory nad�jn�m vyhl�dk�m se ocitla v bludn�m kruhu chudoby, politick� demagogie a slab� autority st�tu. Sov�tsk� svaz se navzdory ohromn�m p��rodn�m a lidsk�m zdroj�m rozplynul t�m�� p�es noc jako d�m. Rusko, kter� znovu povstalo z jeho popela, z�sk�v� respekt pouze d�ky vysok� cen� ropy a zemn�ho plynu a sil�ck� r�torice sv�ch autoritativn�ch v�dc�, a p�ipom�n� tak sp�e p�erostlou Venezuelu ne� odpov�dnou supervelmoc. Spojen� st�ty americk�, tato postmodern� verze "zem� bla�en�ch" vyzn�vaj�c� kult v��n�ho ml�d�, �t�st� a bohatstv�, proch�zej� dnes dramatick�m st�etem mezi snem a realitou. Na Evropu se tak v uplynul�ch desetilet�ch z��tily trosky jej� utopick� p�edstavivosti realizovan� ve v�ce �i m�n� vzd�len�ch zem�pisn�ch kon�in�ch. Napoleonova vize, podle n� dv�ma budouc�mi hlavn�mi sv�tov�mi mocnostmi budou Rusko a Spojen� st�ty americk�, je z�sadn� zpochybn�na. Nahrad� je po p�edpokl�dan�m �padku Severn� Ameriky v postaven� sv�tov�ho hegemona ��na a Indie? Tyto dva regiony se a� do pr�myslov� revoluce vyzna�ovaly ohromn�m hospod��sk�m potenci�lem a kreativitou. I tehdy v�ak nar�ely mo�nosti jejich expanze na v�razn� omezen�. V p��pad� ��ny to bylo p�edev��m �zk� sep�t� civilizace a etnicity, v p��pad� Indie specifick� r�z m�stn�ho soci�ln�ho a n�bo�ensk�ho syst�mu. Pouze Portugalci, �pan�l�, Holan�an�, Angli�an� nebo Francouzi dok�zali odv�n� br�zdit sv�tov� mo�e, �elit p��rodn� a lidsk� rozmanitosti v�ech podnebn�ch p�sem a pru�n� se p�izp�sobovat m�stn�m podm�nk�m. Neurotick� neklid, kter� kdysi p�im�l barbarsk� kmeny p�ekra�ovat ��msk� limes, posl�ze vyhnal jejich potomky na oce�ny. Modernizace a globalizace sv�ta, zrozen� prost�ednictv�m sv�r�zn� sm�sice brutality, filantropie, heroismu, vynal�zavosti, ziskuchtivosti a podlosti, p�edstavuje v�lu�n� d�lo evropsk�ch n�rod�. Varovn� historick� zku�enost Evropan� se po vy�erp�vaj�c� a drastick� zku�enosti prvn� a druh� sv�tov� v�lky, kter� zlomila jejich civilizaci obdobn�, jako kdysi pelopon�sk� v�lka zni�ila vitalitu star�ho �ecka, rozhodli vzd�t glob�ln�ch ambic� a postupn� rozpustili sv� koloni�ln� imp�ria. P�vodn� imperialistick� pud rozp�navosti bez hranic, o kter�m hovo�ila Hannah Arendtov�, nahradila idea neomezen� spot�eby pod benevolentn� ochranou soci�ln�ho st�tu. Nyn� se �ad� pozorovatel� zd�, �e poprv� od roku 1918 by se t�i�t� sv�tov� moci mohlo op�t p�esunout na evropsk� kontinent. Jednadvac�t� stolet� tak pr� nebude ani americk�, ani ��nsk�, ani indick�, ale - evropsk�! Podle uveden�ch p�edstav pouze Evropan� p�edstavuj� dostate�n� konsolidovanou, ��innou a kultivovanou autoritu, kter� je schopna za�t�tit sv�tov� ��d. Evropsk� unie je bezpochyby nejv�t��m hospod��sk�m celkem sou�asn�ho sv�ta. M�la by p�em�nit zm�n�nou ekonomickou s�lu v politickou a vojenskou moc? Zm�lil se anglick� historik Niall Ferguson, kdy� vyz�val Spojen� st�ty americk�, aby odlo�ily pokryteckou a moralizuj�c� zdr�enlivost a vybudov�n�m skute�n�ho imp�ria podle britsk�ho vzoru ustavily pax americana? M�l se Ferguson rad�ji obr�tit na Evropany? Odpov�� rozhodn� nen� jednoduch�. Evropan� jako celek nikdy sv�tu nevl�dli. Glob�ln�mi imperi�ln�mi ambicemi se vyzna�ovali �pan�l� za Karla V. a Filipa II., Francouzi za Ludv�ka XIV. a op�t za Napoleona, Angli�an� za Williama Pitta a kr�lovny Viktorie, N�mci za Adolfa Hitlera? Star� ��m, jedin� ��e, kter� kdy sjednocovala v�t�inu civilizovan� Evropy, byl beznad�jn� provin�n� a stagnuj�c�. P�ipoutanost ke St�edomo�� a neschopnost nav�zat na n�mo�n� dovednosti pora�en�ho Kart�ga jej zbavila mo�nosti pronikat do Atlantick�ho a Indick�ho oce�nu. Teprve p�d t�to zkostnat�l� mocnosti, kter� na rozd�l od ��ny a Indie nedok�zala ztoto�nit civilizaci s n�rodem, osvobodil evropsk�ho expanzionistick�ho ducha, jen� se nicm�n� v�dy realizoval prost�ednictv�m etnick�ho partikularismu. Evropan� mezi sebou t�m�� permanentn� sout�ili o status "vyvolen�ho n�roda" a cel� sv�t byl jejich kolbi�t�m. To dnes nen� mo�n�. �ist� demografick� logika br�n� tomu, aby Francouzi, Angli�an� nebo N�mci zaujali samostatn� ve sv�tov�m m���tku to postaven�, kter� jim kdysi n�le�elo. Evropan� mohou vl�dnout pouze jako Spojen� st�ty evropsk�, dostate�n� konzistentn� a efektivn� politick� �tvar. My�lenka sjednocen� Evropy se v modern�ch d�jin�ch vyno�ovala po velk�ch konfliktech jako cesta k p�ekon�n� evropsk�ho sklonu k sebezni�en�. Tak tomu bylo po roce 1815, 1918 a 1945. Od skon�en� napoleonsk�ch v�lek se v�ak Evropan� z�rove� nau�ili organizovat sv�j demokratick� syst�m a kultivovat svobody v r�mci n�rodn�ho st�tu. Jak uk�zal nap��klad John Laughland v knize Zne�i�t�n� pramen: Nedemokratick� po��tky evropsk� ideje, proces sjednocen� kontinentu se p��li� �asto dost�val do rozporu s demokratickou politickou kulturou jednotliv�ch n�rodn�ch st�t�. P�i srovn�n� se Spojen�mi st�ty americk�mi se �asto zapom�n� na skute�nost, �e d�lo George Washingtona musel po osmdes�ti letech dokon�it neoby�ejn� krvavou ob�anskou v�lkou Abraham Lincoln, opravdov� tv�rce jednotn�ho americk�ho n�roda. Stoj� sjednocen� Evropa za podobnou zku�enost? Rizika s�ly a sjednocen� Pokud by se p�esto zrodil jednotn� evropsk� st�t, hrozilo by riziko, �e jako nejsiln�j�� sv�tov� mocnost bude nucen �ist� pod tlakem okolnost� sehr�t �lohu autentick�ho a nemilosrdn�ho imp�ria se v�emi d�sledky, kter� z tohoto v�lu�n�ho postaven� vypl�vaj�. Hannah Arendtov� v knize P�vod totalitarismu p�esv�d�iv� dolo�ila, �e imperi�ln� a koloni�ln� politika m� negativn� dopady na vnit�n� politick� syst�m, kulturu a svobodu p��slu�n� zem� a m��e vy�stit do n�stupu totalitn�ho re�imu. Uv�domoval si to i Maxmillian Robespierre, kter� zvolal: "Nech� zmiz� na�e kolonie, pokud by n�s m�ly st�t �est a svobodu!" Americk� politick� v�dec Walter Russel Mead rozli�il �ty�i zahrani�n� politick� doktr�ny: jeffersonskou, spo��vaj�c� ve spojen� izolacionismu s politikou minim�ln�ho st�tu; jacksonskou, zahrnuj�c� ideu siln�ho st�tu a asertivn� zahrani�n� politiku; wilsonskou, ztoto�n�nou se snahou ���it celosv�tov� univerz�ln� my�lenky demokracie; hamiltonskou, zalo�enou na n�zoru, �e mezin�rodn� vztahy lze kultivovat prost�ednictv�m obchodu, jak byl o tom p�esv�d�en ji� Montesquieu. Domn�v�m se, �e evropsk� n�rody by se m�ly i v rozbou�en�ch a nevyzpytateln�ch vod�ch po��tku jednadvac�t�ho stolet� vyvarovat poku�en� budov�n� imp�ria, je� by je mohlo p�ipravit o jejich politickou svobodu, a zaji��ovat sv� z�jmy v mezin�rodn�m m���tku dovednou a vz�jemn� koordinovanou kombinac� jeffersonsk�ho a hamiltonsk�ho p��stupu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).