Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



Ze zadn�ho dvore�ka ��nsk�ho z�zraku
Lud�k Fr�bort

Autor publicistick�ch �vah, cestovatelsk�ch �rt a fejeton� Lud�k Fr�bort (*1933) �ije v Hannoveru a p�vodn� profes� je geologick� technik. Spolupracuje s pra�sk�m vydavatelstv�m Annonce, kde mu vy�la �ada knih, mimo jin� dojmy a �vahy z cest Sv�t bez r��ov�ch br�l� (2003) a nejnov�ji rom�nov� kronika z let 1945 a� 2000 Ml�ny bo�� i ��blovy (2006).

* * *

Jedno jsem b�hem sv� sv�tob�nick� kari�ry objevil: chci-li proniknout pod povrch r�zn�ch diktatur a polodiktatur, nesm�m nav�t�vovat kalend��ov� exkluzivity, n�br� se rozjet tam, kam �ipky o fici�ln� propagandy neukazuj�. Veden touto ideou jsem se v prvn� p�li lo�sk�ho roku vydal do ��ny s �myslem srovnat sv�j dojem ze stavu ��nsk� spole�nosti, po �edes�t let deformovan� r�zn�mi formami komunismu, s t�m, co jsem m�l mo�nost poznat na Tchaj-wanu a v Hongkongu, je� z�staly stejn�ho osudu u�et�eny. V�sledek nab�z�m k posouzen� a k diskusi, nebo� nemus� m�t ka�d� tent�� n�zor, a hlavn� tut� zku�enost.

V�noval jsem studiu ��nsk�ch re�li�, a p�edev��m jazyka, zna�n� �sil�, tak�e jsem snad pronikl o n�co hloub�ji do z�had ��nsk�ho v�edn�ho dne a mentality ne� ti, jim� je ��nsk� realita zprost�edkov�na houfem pr�vodc� a tlumo�n�k�, pochopiteln� ve slu�b�ch politick� policie. P�esto bych se neodv�il tvrdit, �e ��n� rozum�m. Mohu jej� skute�nost jen tu�it, h�dat z n�znak�, vyvozovat z toho, co si jej� re�im nedok�zal uhl�dat nebo jej ani nenapadlo, �e t�m na sebe cosi prozrazuje. Tak� jsem se nedomn�val, �e skute�n� obr�zek ��e st�edu (tradi�n� n�zev ��ny, �ung-kuo) sk�taj� v�kladn� sk��n� hospod��sk�ho �sp�chu, Peking a �anghaj, jim� se kdekdo nem��e dost vynaobdivovat, sp� jsem tu�il, �e jej najdu na jej�m zadn�m dvore�ku, v jihoz�padn�ch provinci�ch Kuang-si, S �-�chuan a J�n-nan (v p�ekladu Ji�n� mra�no, ��nsk� zem�pis si libuje v poeti�nosti). Nepop�r�m, �e kdo nav�t�vil jin� kraje, mohl nab�t i pon�kud odli�n�ch zku�enost�. Radik�ln� odli�n�ch v�ak ur�it� ne, leda by se nechal vodit za nos tajnou polici�.

���an - tvor kolektivn�

Jezero B�t� Hai v severoz�padn�m J�n-nanu nen� ��dn� z�zrak sv�ta, v�ru �e jsem leckde v Norsku, na Nov�m Z�land� i jinde vid�l stovky mnohem kr�sn�j��ch. Ale je to proslul� turistick� c�l. Nestal se j�m kv�li sv�m p�vab�m, ale proto�e byl za takov� prohl�en. A proto�e byl prohl�en, sj�d�j� se k n�mu regimenty turist� (��nsk�ch pochopiteln�, zahrani�n� hraj� zanedbatelnou roli), houfuj� se za v�dci s barevn�mi praporky, vesele �vito��ce ma��ruj� k jezeru, tam zaujmou fotogenick� p�zy, cvak cvak, a u� se zase pochoduje zp�tky, proto�e ��elu bylo dosa�eno: nav�t�vit vyhl�en� c�l a zdokumentovat svou p��tomnost. I j� jsem tu byl! Jest kusem presti�e b�t n�kde, kde se slu�� b�t.

O n��em ten v�jev vypov�d�. P�edev��m o tom, �e se u� v ��n� sta�ila vytvo�it docela �hledn� t��dn� spole�nost: cena za takov� z�jezd ��t� dob�e dvojn�sobek toho, co si ve �pinav� fabrice za m�s�c vyd�l� n�jak� ubo��k, kter� tam �ije tren�rky pro Evropu. I jinak m��e ten obr�zek slou�it k prvn�mu nahl�dnut� do ��nsk� povahy. Tak� z�padn� �lov�k se z pohodlnosti z��astn� hromadn�ho z�jezdu, ale v masovosti si nelibuje; jeho snem je naj�t n�kde koutek stranou v�eho, kde by mohl b�t �pln� s�m. ���an robinsonsk�mi sny netrp�. Uprost�ed mas je jako ryba ve vod�, s nad�en�m se pod�izuje jejich re�imu. Pro tento povahov� rys nejsp� tak� mnohem l�pe sn�� komunismus s jeho �ivotem na povel; z�padn� levicov� radik�l se mus� do kolektivistick� jednolitosti nutit, kde�to ���anovi je p�irozenost�. To je t�eba vz�t v �vahu, kdy� padaj� ot�zky, pro� se ���an� v�c nevzpouzej� ideologick� diktatu�e: t�eba ji zvl᚝ nemiluj�, nep�ijde jim v�ak p��li� zat�ko se j� pod��dit.

Robota - podm�nka hospod��sk�ho z�zraku

Kousek stranou turistick�ch dav� se nask�t� jin� pou�n� divadlo: Tibe�anky s �erven�mi a zelen�mi turbany na hlav�ch (oblast tibetsk�ho jazyka a kultury sah� daleko p�es hranici �zem� Tibetu) rozkop�vaj� moty�kami ter�n, p�ipravuj�ce jej k vybetonov�n� dal��ch parkovi��. Dohl�� na n� p�n v b�l� ko�ili a stavebn� p�ilb�, rozkro�en�, ruce za z�dy ... P�em��l�m, co mi ta sc�na p�ipom�n� ... U� v�m - pansk�ho �af��e. Je�t� by m�l vedle n�j st�t mu�ket�r s l�skovkou, aby to bylo kompletn�. Huben� tibetsk� �eny ov�em robotuj� za mzdu, a snad i dobrovoln�, ale nev�m, jestli je v tom takov� rozd�l: otrok, kter� dost�v� svou misku r��e p��d�lem, nebo n�den�k, kter� si ji mus� ze sv� skrovni�k� mzdy koupit. Podm�nkou svobody je mo�nost volby; nezd� se mi, �e by tyhle babky n�jakou m�ly.

Tak�e tohle, pros�m, je pramen ��nsk�ho hospod��sk�ho z�zraku, p�ed n�m� sv�t v obdivu kles� na kolena: miliony b�dn� placen�ch ubo��k�, jim� ov�em st�� m��e konkurovat blahobytn�, v�emi lidsk�mi i jin�mi pr�vy vybaven� z�padn� zam�stnanec. Jak dlouho tato konjunktura potrv� ...? No, �ekl bych, �e v��n� asi ne. Ur�it� n�s ne�ek� ��nsk� tis�cilet�, jak jsem u� tak� n�kde �etl. Bu� budou i v ��n� mzdy pomalu stoupat, a� dos�hnou ni��� z�padn� �rovn�, jak k tomu do�lo v Ji�n� Koreji nebo na Tchaj-wanu (pak je ov�em bezkonkuren�nosti konec), nebo diktatura, v�doma si sv� z�vislosti na tomto stavu, moc� prosad� jeho nem�nnost (pak se ov�em nemohou neprojevit v�echny negativn� jevy otrok��sk�ho st�tu, na n� za�la ji� ��e ��msk�). Anebo, co� je pravd�podobn�j��, se je�t� d��v dostav� n�jak� sekund�rn� katastrofa, o ni� si ��e st�edu intenzivn� koleduje. P�edes�l�m, �e nejsem vyznava�em zelen� v�ry a (nikam?) neb��m, jakmile jen n�kdo vypust� z �st n�co ekologick�ho. Ale co je moc ...

��nsk� buldozer

U�il jsem si �ty� dn� v n�dhern�ch hor�ch severn�ho S �-�chua- nu, a vrac�m se do p�timilionov� metropole �cheng-tu. Autobus sj�d� strm�mi zat��kami, na v�ech stran�ch z���c� sn�n� �t�ty, kdy� vtom ... jak�si b�lav� plocha zab�r� celou ���i �dol� pod n�mi ... Jezero?? Nebo sp� vr�ek mlhy? Vno��me se do t�ch chuchvalc�, pod�v�m se, nosem nat�hnu, a u� v�m. Smog. Rmutn� p��krov �lutav� �ed�ho mra�na, z n�j� to �p� kou�em, s�rou, kyselinami a kdov� ��m je�t�. Dokud se nepono��me je�t� hloub�ji, prohl�dne j�m chv�lemi slunce, ��dn� �ivotod�rn� bo�stvo, jen �alostn� bled� kotou�, kter� zase rychle zmiz�, jako by se t� b�dy styd�l.

�e smog je metla ��nsk�ch m�st, mi bylo zn�mo, a tak� jsem si ho dole v �cheng-tu dostate�n� u�il. Netu�il jsem v�ak, �e zaha- luje i nesm�rn� plochy ��nsk�ho venkova a vnik� chapadly do horsk�ch �dol�, nehybn�, t�iv�, �ivotu nep��telsk�. Tak n�jak by mohlo vypadat peklo: beznad�j existence ve �pav� �edi, z n� se jako pochmurn� p��zraky vyno�uj� obrysy dom� a ohyzdn�ch fabrik. Zrovna kolem jedn� takov� jedeme; nic ne� stroh�, rozpadem poznamenan� betonov� konstrukce, rezav� koleji�t�, hromady uhl�, neur�iteln� zbytky �ehosi. V panel�c�ch hned vedle asi m� bydlet d�lnictvo, ale nebydl�, proto�e jsou po p�r letech do �erna a do plesniva zch�tral�, odrolen�, nutno je strhnout a n�kde opod�l postavit pro dal�� t�i roky nov�. Mn� je hej; nejpozd�ji za p�r t�dn� z t� hr�zy uniknu, ostatn� jsem ji podstoupil dobrovoln�. ���an� - a� chud� nebo z�mo�n� - jsou odsouzeni v n� setrv�vat do�ivotn�. P�itom je pr�v� tento stav podm�nkou, bez n� by nebylo hospod��sk�ho z�zraku; postavit energetiku na m�n� p�chnouc� a �kodliv� zdroj m�sto na spalov�n� �patn�ho uhl�, kom�ny vybavit odlu�ova�i, zbudovat �isti�ky, zlid�tit podm�nky ve fabrik�ch, umo�nit lidem bydlen� v n��em jin�m ne� v t�ch olezl�ch barabizn�ch ... Snad by to �lo. Ale odkrojilo by to p�kn� kousek z hospod��sk�ho z�zraku, a kdov�, jestli by to nebyl za��tek jeho konce.

Jeliko� mus� d�chat sirn� smrad t� strani�t� p�ed�ci, objevuj� se ov�em i snahy o n�pravu. Dostal se mi do ruky o fici�ln�, anglicky psan� list China News, kde jsem se do�etl, jak te�, pane�ku, vl�da hodl� se smogem zato�it: uheln� elektr�rny se pod�lej� na v�rob� energie 69,1 procenta, av�ak do p�ti let m� to ��slo klesnout na pouh�ch 66,1 procenta. Ha! Jako bychom to neznali: prov�st reformu, ale aby se toho moc nezm�nilo. ��nsk� ekonomika tak p�ipom�n� buldozer, kter� bezohledn� p�ed sebou hrne ��m d�l vy��� hromadu ne��dstva. Bude-li v tom pokra�ovat, nadejde d��v nebo pozd�ji okam�ik, kdy se j�m zahlt� a nepohne se z m�sta. Budou-li u�in�na opat�en�, aby hromada d�l nenar�stala, zdra�� se hospod��sk� provoz k ne�nosnosti a zastav� se tak�. Je jen ot�zka �asu, kdy se to stane.

Embl�my nov� ��ny

Nen� v�ak vylou�eno, �e hodina pravdy nadejde je�t� d��v, proto�e katastrof�ln� zne�i�t�n� ovzdu��, vodstev i p�dy nen� jedin� mor, su�uj�c� ekonomick�ho obra. Od n�s z Evropy nen� tak viditeln�, ale z ok�nka autobusu ano: kudy jedu, v�echno je do posledn�ho m�ste�ka i daleko p�es n�j zavaleno hromadami a cel�mi horstvy stavebn�ho odpadu. Z�rove� je na v�ech stran�ch patrn� horliv� stavebn� ruch, kter� by mohl b�t impozantn�, kdyby nebyl ze t�� �tvrtin zbyte�n�. Bar�ky a fabriky, zbudovan� n�m zn�mou "zrychlenou" socialistickou metodou, jsou po kr�tk�m pou��v�n� u� zase zral� pro demolici; jen�e kam s t�mi troskami? Te� chv�li jedeme po p�kn� nov� silnici; po p�r kilometrech se za��n� vydrolovat a d�rav�t, a tamhle u� party d�ln�k� v piln� pr�ci vytrh�vaj� ned�vno polo�en� povrch a nahrazuj� nov�m. Po��dn� ud�lan� a rozumn� udr�ovan� vozovka by mohla vydr�et dvacet let. ��nsk� je po roce zral� pro krump��. S t�m souvis� hore�n� t�ba v�pence, p�sku a �t�rku, nebo- v ��n� je jedin�m stavebn�m materi�lem beton. Pod silnic� stoj� v ���n�m proudu bagry, p�traj�ce ve dn� po kaps�ch t�iteln�ho �t�rku, proto�e p�skovny u� jsou vyt�en� a� do dna. I v�pencov� kopce jsou vyhlodan� do podoby b�l�ch kostlivc� ... Jak dlouho to je�t� m��e j�t takhle d�l? Jak dlouho je�t� bude ��nsk� stavebn� posedlost nach�zet lo�iska stavebn�ch materi�l�, kam a jak dlouho chce vyv�et trosky sv� �innosti? Jak vidno, ��nsk� z�zrak je krom� bezohledn�ho zne�i��ov�n� �ivotn�ho prost�ed� zalo�en i na budovatelsk� uchv�tanosti spojen� s bezuzdn�m pl�tv�n�m.

V sou�asn�m budovatelsk�m ruchu se zrcadl� i n�co ze samotn� ��nsk� povahy: jej�m hlavn�m rysem je prakti�nost. ���an hled� jednoduch� cesty k dosa�en� jednoduch�ch c�l�, a nal�z� je. Ale nesm� to b�t c�le p��li� abstraktn�, nesm� b�t navz�jem prov�z�ny nevhodn�mi vedlej��mi okolnostmi, jako je nap��klad ohled na �ivotn� prost�ed�, ani je nesm� komplikovat pomy�len� na n�sledky, je� se mohou dostavit ve vzd�len�j�� budoucnosti. Je to zvl�tn�; ���an� si navz�jem p�ej� wan-nien - deset tis�c let, ale v�t�inou je nezaj�m�, s ��m se budou pot�kat za t�i roky. Z�padn� �lov�k by m�l sejmout evropsk� br�le, chce-li hodnotit ��nsk� hospod��sk� �sp�ch; nem��e u ���ana p�edpokl�dat tyt� logick� pochody jako u sebe, ani z nich vyvozovat tyt� z�v�ry. N�m by vyhl�dka na konce bezosty�n�ho plundrov�n� nah�n�la hus� k��i. ���anovi leda teoreticky: v�, co se na n�j hrne, ale zat�m se t�m nevzru�uje.

Nen� pak divu, �e nejm�n� t�i ze �ty� p�et�en�ch vehikl�, co se jich plaho�� po zmolovit� silnici, jsou nalo�eny bu� �t�rkem, cementem �i jin�mi stavebn�mi materi�ly, anebo zase bl�tem, hl�nou, rozl�man�mi kusy betonu z demolic. A jsou to vehikly ekologick� nad v�echno pomy�len�. Rachtav�, tempem z�vodn�ho �neka se pohybuj� vp�ed v oblac�ch kou�e �ern�ho i modr�ho, je� se sl�v� s v�udyp��tomn�m smogem v jeden rakovinotvorn� opar. Jsou jich ... snad miliony. � bohov�! Ve sv� apokalyptick� p��ernosti je ��nsk� z�zrak srovnateln� snad jen s nem�n� obdivovan�m z�zrakem indick�m, jeho� zadn� dvorek mi rovn� bylo dop��no spat�it. Jak sm�n� je na�e zoufal� snaha o �ist�� a je�t� �ist�� motory, na�e z�kazy, dobrovoln� omezen� a jin� ob�ti, je� p�in��me na olt�� sv�tov�ho klimatu, kdy� jsou okam�it� pohlceny bohorovnou nev��mavost� ��ny a Indie,o men��ch p�eborn�c�ch nemluv�! Ps� hlava je nasazov�na Americe, �e nen� ochotn� podepsat Kj�tsk� protokol, ale a� jsem zlo�e�en, s�m bych jej za t�chto okolnost� nepodepsal. A v duchu se pt�m, jak dlouh� �as je ��nsk�mu buldozeru je�t� vym��en ... n�co mezi deseti a dvaceti roky, odhadoval bych. A jestli jsem se spletl, ne o mnoho. Vypo��st postup plundrov�n� a usoudit, kdy dos�hne sv�ho konce, k tomu je zapot�eb� jen kalkula�ka a kus p�edstavivosti.

Co si mysl� oby�ejn� ���an ...

��na je st�t ��zen� z jednoho mocensk�ho centra - ale jak se v n�m c�t�, po �em tou��, do jak� m�ry s n�m souhlas� nebo je v��i n�mu v opozici neprivilegovan� poddan� (z�m�rn� nepou��v�m slovo ob�an)? Toho se dop�dit je mnohem, mnohem obt�n�j��. M��eme snad vyj�t z toho, �e pro ���ana znamen� jeho st�t mnohem m�n� ne� zakotven� v rodinn�ch vazb�ch. D�ky tomu mohl p�e��t nep�edstaviteln� krut� des�tilet� komunistick� moci a� do n�stupu r��ov�ho (gul� v ��n� nemaj�) komunismu, ani� to zanechalo p��li� hlubok� �r�my na jeho charakteru. Abych pov�d�l tak� n�co velice kladn�ho, mus�m se p�iznat, �e jsem byl p�ekvapen, kdy� jsem v ��n� nalezl lidi�ky vl�dn�, p��telsk�, nez�ludn�, vcelku poctiv�, a� na trochu obchodn� vykut�lenosti spolehliv�; to jejich v�chodoevropsk� prot�j�ek dopadl po t� str�nce mnohem h��.

Na horn�m toku �eky Jang-c'-�iang le�� sout�ska Tyg��ho skoku, dal�� z ��nsk�ch turistick�ch proslulost�. Turist� chod� tam a zp�tky po p�kn� dl�d�n� p��b�e�n� cest�, v�jime�n� nese�azeni v disciplinovan� �iky pod dozorem v�dc� s vlaje�kami, jeliko� se stejn� nemaj� kam zab�hnout. Tak se z�stup trochu rozvoln� a nab�z� se mo�nost kr�tk�ch zn�most�, v m�m p��pad� s mlad�m p�rem z Kantonu. Byli to lid� na prvn� pohled lep��ho postaven�, vzd�lan�, ml�denec dokonce mluvil obstojn� anglicky. Kdy� se dozv�d�l, �e jsem do ��ny p�i�el z Hongkongu, zamyslel se a pravil: Oh yes. Hongkong good. Here ... not so very good. Mus�me v�d�t, �e to byl v�rok odv�n�, na pokraji disidentsk� kritiky. S jin�m ml�dencem, zam�stnancem turistick�ho herberku v Li-�iangu, p�i�la �e� na Tchaj-wan, co� je u� v�bec na pov�enou. Tchaj-wan good? Tchaj-wan good? t�zal se s onou sm�s� dychtivosti, obdivu a z�visti, ji� tak dob�e zn�m, v�ak i my jsme se tak tou�ebn� a bezmocn� pt�vali z�padn�ch cizinc�. K takov�m p��le�itostem v�ak doch�z� jen m�lokdy, proto�e jim je na p�ek�ku jednak jazykov� bari�ra, jednak opatrnost, kter� se u� stala zvykem.

M�m i opa�nou zku�enost: l��il jsem n�jak�m N�mc�m sv� dojmy z Tchaj-wanu, ale sed�l u toho mlad� ���an, zatv��il se komisn� a prohodil: Tchaj-wan je neodd�litelnou ��st� ��ny! Sd�- lil jsem mu, jak nejr�zn�ji jsem se odv�il, �e se nem�n�m m�chat do politick�ch z�le�itost�, v ka�d�m p��pad� �e je to zcela odli�n� zem� s vlastn�m charakterem. To je asi maximum, �eho se m��e z�padn� n�v�t�vn�k odv�it, ani� t�m riskuje popotahov�n�; z�rove� je to doklad nov� vzbuzen�ho ��nsk�ho nacionalismu, kter� nastoupil tam, kde selhala komunistick� ideologie.

Je�t� pozoruhodn�j�� poznatek jsem si odvezl z jiho��nsk�ho m�sta �ing-chung. M�l jsem tam rozm�ku s taxik��em, kter� m� cht�l vz�t dost nestydat� na h�l; a kdy� jsem se nedal, t�hl za mnou do hotelu, a� jsem se dop�lil: "P�jdeme tedy spolu na policii?" Jak sly�el slovo policie, v tu r�nu byl pry�. Chci ��ci, �e zdvo�il� maska, j� ���an zahaluje sv� city, je mi po��d je�t� milej�� ne� neotesan� hrubi�nstv� leckde jinde, �e ano; ale z�rove� je obt�n� za n� poznat hluboko zaryt� strach p�ed st�tn�mi org�ny, obzvl�t� p�ed polici�. V tom tak� je hlavn� rozd�l mezi pevninsk�m ���anem a Tchajwancem, jak se m��e jevit z�padn�mu n�v�t�vn�kovi: Tchajwanec je znateln� otev�en�j��, uvoln�n�j��, p��m�j��. Ostatn� zakryje zdvo�ilost.

... a jak oby�ejn� ���an �ije

Nadm�ru obt�n� je vyp��it z ���ana, jak se mu vede po hmotn� str�nce �i jak vych�z� se sv�m p��jmem. V m�st� Jang-�uo jsem si od jist�ho zprost�edkovatele najal pr�vodkyni, s n� jsem pak dva dny jezdil na kole ��asnou krajinou krasov�ch homol�, kter� nechyb� v ��dn� propaga�n� bro�u�e. Jeliko� jsem ji nav�c k jej� mzd� obdaroval i dosti slu�n�m bak�i�em, nemohla se z m�ch ot�zek tak �pln� vyvl�knout. Za sebe mluv� u� zm�n�n� mzda: zprost�edkovatel ji odm�nil pades�ti j�any (p�ibli�n� 120 K�) za den slu�by, co� t� holce st�lo za to, aby se cel� den se mnou vl��ela. O mzd�ch b�n�ch v tom kraji, neochotn� se krout�c, prozradila toto: nekvalifi kovan� n�den�k, co� je valn� v�t�ina zam�stnanc�, vyd�l� m�s��n� kolem tis�ce j�an� neboli n�co kolem 2500 K� p�i cen�ch o n�co ni���ch ne� v �ech�ch, ale ne o hodn�. Kvalifikovan� pracovn�k si p�ijde zhruba na dvojn�sobek, mana�ersk� p��jmy ov�em mohou �plhat do z�vratn�ch ��stek. Holou b�du t�ou zem�d�lci, kte�� maj� jen to, co se jim poda�� utr�it za plody sv�ch pol��ek; d�chodov� a jin� zabezpe�en� se pak rovn� nule. Stejn� jako d��v se sedl�k i nyn� nach�z� na sam�m konci st�tn�ho z�jmu. Nejpozoruhodn�j�� je v�ak ten ostych, nechu� a �zkost, s n� domorodec d�v� cizinci nahl�dnout do sv� situace. Dopustil se snad politick�ho zlo�inu a m� strach z n�sledk�? Dost mo�n�. Nap��t� jsem si svou zv�davost rad�ji odpustil.

Ale u�inil jsem je�t� jednu zku�enost, s n� si dodnes nev�m �pln� rady. Vstoup�m do jedn� levn�j�� nocle�ny (d�val jsem za��zen�m typu Youth hostel p�ednost p�ed hotely ani ne tak kv�li �spo�e, jako �e jsem se tam mohl nad�t n�koho, kdo mluv� anglicky), a ustrnu. Z velk�ho plak�tu hned za dve�mi na m� s t��dn�m plamenem ve zraku z�raj� dva prolet��i, hlavy nadit� v maovsk�ch �epic�ch, jeden se rozmachuje ke gerojsk�mu gestu, druh� duje do plechov� trouby ... Av�ak neduje, jak by se dalo �ekat, v�zvu k sjednocen� prolet��� v�ech zem�, n�br�: Nav�tivte n� hostel! Tent�� plak�t, jen�e v men��m proveden�, vis� na ledni�ce: Kupujte na�e pivo! I na z�lo�ce, ji� dostanu n�vdavkem k pl�nku m�sta, se skv� portr�t revolucion��� s trumpetou � a tak nev�m. Jsem �lov�k prohnan� t�iceti roky �ivota v socialismu, tak�e rozpozn�m, co z�padn� n�v�t�vn�k t�eba st�� ch�pe: opi��rnu. Posm�ch, kter� si nemus� vym��let �pr�my, proto�e komunistick� re�im se sv�mi hesly a sv�tostmi je sm�n� s�m o sob�, co� nepochop� ten, kdo v t� absurdit� ne�il a jej� �a�k�rnu p��mo nepoc�til. V tom smyslu bych dovedl prolet��sk� plak�t pochopit. Ale v ��n�? A tak p�em��l�m: �e by v�raz disidentsk� odvahy? To by asi plak�t dlouho na ledni�ce nevisel. Nebo �e by v�raz ideologick� horlivosti, jej� shled�v�me sm�n�m my, ���an v�ak nikoli? Nebo vl�dne v rud� ��n� takov� svoboda projevu, �e je dovoleno si d�lat z om�el�ch sv�tost� �pr�ouchlata? Anebo to dovoleno nen�, ale papal��m je to d�vno fuk, nebo� ze v�ech sv�tost� uct�vaj� u� jen posledn� a nejv�nosn�j�� - v��nou vl�du jedn� zh��kovan� party? Vyber si z toho ka�d� s�m.

Kam kr��� ��nsk� drak?

Nakonec bych se r�d sv��il s jistou obavou, kterou jsem choval p�ed odjezdem do t� obt�n� zem�: M�me se b�t ��nsk�ho imperialismu, kter� jednou, dostane-li se mu vhodn�ch podm�nek, vykro�� k ovl�dnut� sv�ta? M��e doj�t k dominov�mu efektu, j�m� by po Tibetu n�sledoval Tchaj-wan a po n�m dal�� a dal�� zem� ve st�le �ir��m okruhu, nebo� se je�t� nep�ihodilo, aby se nasytila �ravost imperi�ln�ho draka? Dnes, po zku�enosti s ��nou, s jej�mi lidmi a jejich zp�sobem my�len�, ��k�m "Tchaj-wan snad ano, t�eba�e bych jeho obranyschopnost nepodce�oval. Ale z�stane-li osamocen, sel�e-li spojeneck� z�ruka USA - sou�asn� n�lady v z�padn�m sv�t� ned�vaj� tu�it nic dobr�ho", v�echno je mo�n�. Ov�em d�l u� ��nsk� drak st�� popoleze, i kdy� by mu chu� mo�n� nechyb�la. D�vody jsou r�zn� a vy�aduj� vysv�tlen�.

Doch�zej� k n�m zv�sti o ��nsk�ch dokonale kvalifikovan�ch tlumo�n�c�ch, o �pi�kov�ch expertech v �anghaji nebo v Kantonu, hovo��c�ch jazykem anglick�m, jako kdy� nama�e. Ale t�m se nedejme m�lit; ve skute�nosti je jazykov� �rove� v ��i st�edu hor�� ne� prab�dn�. Doch�z� k efektu, jej� jsem m�l mo�nost pozorovat u� v Japonsku a v Koreji: v�ichni se u�� a u�� jako mourovat� s onou p��slove�nou mraven�� p�l� asijsk�ho �lov�ka, ale kdy� se dou��, nic neum�j�. Hlavn� p���inou je nejsp� existence znakov�ho p�sma, do n�j� se ���an pokou�� p�epsat jazyk Shakespear�v - a na tom z�klad� se mu pak u�it. To je ov�em nemo�nost hor�� kvadratury kruhu. Tu a tam jsem potkal n�koho, kdo byl schopn� se domluvit o nejjednodu���ch t�matech denn�ho �ivota; hrst jin�ch, kte�� ovl�dali standardn� How (What?)is your name a Where are you from, a jen jednu d�vku hovo��c� velmi slu�nou angli�tinou. Kupodivu to nebyl ��dn� univerzitn� vzd�lanec, n�br� ��nice ve vysokohorsk�m m�ste�ku Sung-pchan, kter� nikdy do ��dn�ho kurzu nechodila. Snad pr�v� proto - nikdo j� nepopletl hlavu klopotn�m p�evodem z ��nsk�ho p�sma do latinky, n�br� svou angli�tinu odposlechla od mezin�rodn�ho �undr�ctva ve sv� hospod�. ��n�tina, �e� t�nov� a na�� logice urputn� odporuj�c�, mi byla nejobt�n�j��m z jazyk�, jim� jsem se kdy u�il (bylo jich a� dosud kolem t�iceti, ��m� neprav�m, �e je v�echny um�m). Pro ���ana bez jak�koliv zku�enosti s jin�mi ciz�mi jazyky je to je�t� mnohem, mnohem hor��.

Ale zp�t k ot�zce imperi�ln� expanze: ��na byla po tis�cilet� mocnost do sebe obr�cen�, navenek neexpanduj�c�, a ne�ekal bych, �e se na tom te� n�co zm�n�. Nem��e expandovat, ani kdyby se j� sv�t na tal��i nab�zel; je zaklet� v hradb� sv�ho jazyka a sv�ho p�sma tak dokonale, �e proslul� Dlouh� ze� je proti tomu legrace. Hlavn� rys ���anova vztahu k vn�j��mu sv�tu je nejistota, rozpaky, trapnost: jak m�m t�m z�padn�m barbar�m rozum�t? Jak si vysv�tlit jejich po��n�n�? Nebo� p�ipustit, �e n�co nev�m nebo n��emu nerozum�m, toho se ���an dopou�t� velice nerad. P�izn�n� nev�domosti se rovn� selh�n�, ne-li p��mo ztr�t� tv��e. Proto tak �asto taxik�� po osloven� bledou tv��� rad�ji ujede, ne� by se s n� dal do dohadov�n�; proto se ��nsk� obchodn�k rad�ji zav�e v zadn� m�stnosti, ne� aby obslou�il Evropana. Nen� to z nezdvo�ilosti, a u� v�bec ne z nezi�tnosti; je to jen hr�za z konfrontace s cizincem, v n� by vy�la najevo nev�domost. Proto stejn� jako za dynastie Ming, tak ani dnes nem� ��nsk� panova�nost jinou mo�nost ovl�dnut� ciz� zem�, ne� ji zahltit vlastn�m obyvatelstvem a u�init tak ��st� ��nsk�ho, sob� srozumiteln�ho sv�ta. ��e rakousk� mohla anektovat Hali� �i Bukovinu, a ony se celkem bez obt�� v�lenily do jej�ho organismu. ��n� tahle integra�n� schopnost chyb�; ���an m��e pova�ovat za sv� prost�ed� to, v n�m� se dorozum� �stn� i p�semn�. ��dce os�dlen� Tibet byla celkem je�t� snadn� ko�ist; ale pustit se do podma�ov�n� na�eho sv�ta ... to ���an neud�l�. Musel by ho nejd��v po��n�tit, mimo jin� mu vnutit sv�j p�semn� syst�m; a to by netrp�liv� mysl z�padn�ho �lov�ka nebyla schopna p�ipustit. Ne, nemysl�m si, �e brzy dojde k ozbrojen�m sr�k�m na ��nsko-finsk� hranici, jak p�edv�dal sta�i�k� f�rek z normaliza�n�ch dob. Sp� se ��na bude muset d��v nebo pozd�ji utkat s t�kostmi, na n� si piln� zad�l�v� odsouv�n�m probl�m�, z nich� by ka�d�mu jin�mu naskakovala hus� k��e. �e n�m do t� doby zp�sob� po��dn� bolen� hlavy a �e svou v�robn� bezohlednost� s�hne hluboko do m�ce na�eho blahobytu, o tom net�eba pochybovat. Zejm�na budeme-li i nad�le trvat na r�zn�ch zastaralostech zabra�uj�c�ch zlevnit pr�ci i n�m. To je v�ak u� na�e starost, ne ��nsk�. A tak pozorujme ��nu, reagujme na jej� sign�ly, stavme hr�ze jej� hospod��sk� expanzivit�, ale nezbl�zn�me se z n�. Mo�n� se z n� stane jedno p�chnouc� betonov� rumi�t� s �ouhaj�c�mi dr�ty d��v, ne� se sama nad�je.

nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).