Revue Prostor - presti�n� spole�ensko-kulturn� �tvrtletn�k zam��en� na aktu�ln� t�mata z oblasti kultury, spole�ensk�ho a politick�ho �ivota.

P�edchoz� ��sla
Modr� ��sla je mo�no si st�hnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhled�v�n�:



Pomn�ky bez hrdin�, hrdinov� bez pomn�k�
Ji�� Jir�sek

Pomn�ky bez hrdin�, hrdinov� bez pomn�k�

Ne�iteln� a trapn� jev� se na�e prost�ed�. Uchov�v�me si v n�m pe�liv� kult nehrdinstv�. O�ividn� m�me probl�m, jak se zachovat k projev�m a nositel�m state�nosti �i sebeob�tavosti. P�inejmen��m jsme nesv�, nejist�, a tud� naklon�ni je za�adit n�kam na konec seznamu ctnost�. V hor�� podob� se najde dost v�mluv zpochyb�uj�c�ch nutnost state�n�ho �inu, kter� je svou podstatou v�dy ��msi jednozna�n�m, oproti mlhovin�m dodate�n� fabrikovan�m analytiky. T�mto "chytr�k�m" nedoch�z� (nebo tak �in� z�m�rn�?), �e zneva�uj� nejen �in s�m a jeho p�vodce, ale p��mo vychov�vaj� k neprotiven� se zv�li.


�esk� ilustrace?

Op�t se vr�til do pov�dom� atent�t na zastupuj�c�ho ��sk�ho protektora Reinharda Heydricha, jeden z mimo��dn�ch akt� spravedlnosti, kter� dosud p�edstavuje nepoh�ben�ho kostlivce ve sk��ni. �lo o akt msty na katovsk�m pacholkovi chystaj�c�mu zemi, lidem v n� �ij�c�m, �e�eno dne�n�m jazykem, genocidu! Akci napl�novaly vojensk� exilov� kruhy v Lond�n� a uskute�nili ji uprost�ed druh� sv�tov� v�lky �e�t� para�utist�, jmenovit� Jan Kubi� a Josef Gab��k. V souvislosti s hodnocen�m atent�tu v r�mci �sil� o por�ku n�meck� ��e zla vystupuje do pop�ed� na�e obojakost jednak n�m vlastn�, jednak nesporn� zneu�it� komunistick�m naz�r�n�m sv�ta, kter�mu se tento �in nehodil do jeho chud�ho kr�mu. Neopomn�lo se opakovat, �e �lo o z�padn� zahrani�n� akci, neberouc� z�etel na zbyte�n� ob�ti v protektor�tu. Jen tak mimochodem: nen� snad v�le�n� b�sn�n� p��mo zalo�eno na p�ehl�en� nevinn�ch ob�t�? Na tom, �e rozhoduj�c� je v�t�zstv�, kter� bere v�e... i pr�vo na v�klad d�jin? M�l b�t tud� protektor�t uprost�ed v�lky, o jej�m� v�sledku bylo mo�no pochybovat, m�stem klidu, spo��dan�ho pracovn�ho �sil� a vy�k�v�n�? P�itom by se nem�lo zapom�nat, �e likvidace Heydricha nebyla jen atent�tem na jednoho lotra, ale na bohorovnost ��e i samotn�ho Hitlera, kter� v atent�tu musel vid�t hrozbu vymykaj�c� se domn�l� v�emocnosti. Pova�me, podce�ovan� �echoslov�ci mu odkr�gluj� jeho mil��ka - jak� to asi muselo m�t dopad na pocit vlastn� bezpe�nosti a v�sledek v�lky? S�m Heydrich d�val denn� pon�en�m lidem v okupovan� zemi najevo, jak se c�t� mezi nimi bezpe�n�. Proj�d�l se po Praze bez mimo��dn�ch opat�en�. Nev�dan� triumfalismus uprost�ed nep��tel! Nep��tel? Tehdy se v podstat� odehr�la "bohovra�da": z nebes nad Walhallou po��dn� zah�m�lo a bylo to sly�et po cel�m sv�t�! Tv��� v tv�� t�mto skute�nostem se dnes u n�s op�t za��n� rozv�jet duchamorn� diskuse, zda pobl� m�sta atent�tu sp� ne� d�stojn� pam�tn�k k uct�n� hrdinsk�ho aktu spravedlnosti nepostavit rad�ji jakousi neprovokuj�c� p�ipom�nku cel� z�le�itosti, a t�m m�t uct�n� pam�tky za vy��zen�? Jestli nejsme schopni ni�eho v�c, potom by bylo l�pe se v�bec o nic nepokou�et. R�suj�c� se �e�en� odpov�d� v�c p�ipomenut� jak�si dopravn� nehody. Jde snad o deformaci, danou t�m, �e �ijeme v dob� produkuj�c� atent�ty na b��c�m p�su? Nebudeme-li schopni rozli�ovat, vych�zet z dobov�ch souvislost�, splyne n�m v�echno, prof�nn� i vzne�en�, v konzumeristick� p��b�h. Rozhodn� ne v p��klad sebeob�tav� state�nosti. Jak trapn� jsou v�hrady akademik�, �e by se pam�tn�k stal c�lem neofa�ist�! To u� rovnou mluvme o naprost� neschopnosti ��inn� odporovat zlu a primitivn� hlouposti.
Srbov�, Rusov�, Pol�ci, ale i Francouzi, Britov�, Holan�an�, Ameri�an� lituj� v�ech ob�t� v�lky, hrdin� i nehrdin�, ct� sv� mrtv� voj�ky a jsou jednozna�n� p�esv�d�eni o tom, kdo nese hlavn� zodpov�dnost za v�le�n� hr�zy. Lituj� omyl� ve veden� boje, ale rozhodn� se proto flagelantsky netrestaj�. Uzn�vaj� v�echny formy odboje. Atent�t na Heydricha uskute�n�n� v jin� zemi by zauj�mal �estn� m�sto v n�rodn� s�ni sl�vy, v�d�lo by o n�m ka�d� d�t�. U n�s, zd� se, uv�dom�le p�stujeme jin� p��stup, jeho� j�drem je uboh� kr�do: Nic nestoj� za ob� nejvy���. Sv�j nevd�k a zapom�n�n� na state�nost bereme na v�dom� se �vejkovsk�m klidem a s nohama v teple.


Ham-ham a d�jiny " kdo m� p�ednost?

Probl�m pomn�kov� tvorby zahrnuj�c� historii a lidsk� ob�ti jen poukazuje na obecn�j�� nechu� se vztahovat k nadosobn�m ud�lostem. Jak� m�sto zauj�maj� v na�ich �ivotech brat�i Ma��nov� v�etn� jejich otcovsk�ho vzoru, Milada Hor�kov�, gener�l P�ka, Jan Palach, mrtv� obou v�lek? Jsou to vesm�s pap�rov� postavy, jejich� lidsk� i mravn� odkaz v na�em v�dom� sp� nen� ne� je. Jako bychom byli p�esv�d�eni, �e se bez tohoto odkazu obejdeme, �e jde pouze o cosi, co je t�eba proz�rav� zbavit patosu a pak se k tomu p��le�itostn� hl�sit, nebo tak� nehl�sit. Proto�e �koln� v�uka si nev� s d�jinami rady, nen� d�vodu si p�id�l�vat dal�� probl�m s n���m tak okrajov�m, co se stejn� brzy rozpust� v ��ednicky ��zen�m nadn�rodn�m koncernu.
Nezat�esou s n�mi ani st�nky ham-ham na m�st� popravy �esk�ch p�n� na Starom�stsk�m n�m�st�. Kone�n� pro�? Trhoveck� a krav�lov� z�bavn� charakter starobyl�ho m�sta u� d�vno p�i�el o genia loci. P�est�v� b�t m�stem stigmatizovan�m d�jinami v dobr�m i ve zl�m. Je to krut�, ale v�t�� m�ru d�jinnosti, by� pekeln�, m�ly oslavy �norov�ch v�t�zstv� se sv�mi �iky milicion��sk�ch strejc� a horliv�ch ��ednick�ch obratlovc�. Ty se d�jin opravdu t�kaly a hezkou ��dku let n�s tragicky poznamen�valy. Naproti tomu dnes se ze v�eho stala pouh� architektonick� staf�, slou��c� coby apartn� kulisa nic netu��c�mu lidsk�mu mumraji. Jako by bylo pro rozkur�en� vnit�nosti v Praze m�lo m�sta. Je v�bec je�t� mo�n� pova�ovat n�co za nedotknuteln�, aby se na tom dok�zala �irok� ve�ejnost v�etn� akademik� dohodnout? Nebo je prakticky v�e z�le�itost� libov�le? Pokud se v�bec n�kdo ohrad�, naraz� na prop�j�enou moc, spr�vcovskou tupost, kter� poslou�� argumentem, �e p�ece nejde o poh�ebi�t� - tak co m� b�t? Nepleteme si n�jak byt� s pouhou ob�ivnost�? Kone�n� u� n�s do jist� m�ry nezaj�maj� ani zpravidla nehrdin�t�, ale z�rove� na�i nejbli��� zem�el�. Pokud na minulost mysl�me, tak p�ev�n� s v��itkami. Jo, b�t to tenkr�t my..., my bychom v�d�li. A zrovna tak problematicky �e��me i svoji dobu?


Probl�m dne�n� doby

Ale co�, urad� se odpov�dn� osoby s p�isp�n�m ve�ejnosti, jak�si p�ipom�nka atent�tu na zastupuj�c�ho ��sk�ho protektora by p�ece jenom mohla b�t! Kdybych si m�l zav�tit, jak bude tato "p�ipom�nka" vypadat, pak p�jde nejsp� o �utr s vhodn� volen�mi slovy. Souso�� Kubi�e a Gab��ka by �lo samoz�ejm� nad r�mec dne�n� "dobr� v�le" - takov� forma pomn�k� je p�ece d�vno p�e�itkem! Pokud se dnes rozhodneme p�ip�chnout k jak�si ud�losti cedulku, mus� to b�t vzhledem k ne��astn� historii se Stalinov�m monstrem na Letn� a dal��mi, by� men��mi ideologicko-um�leck�mi v�tvory, cosi modern�ho, jin�mi slovy minimalistick�ho. K takov�mu ��elu nejl�pe poslou�� n�jak� �hledn�, a hlavn� nic ne��kaj�c� design. V tom lze plynule nav�zat na minul� re�im, kter� v pomn�kov� tvorb� vy�um�l a� k hv�zdi�k�m a holubi�k�m. Tak vznikl bezobsa�n�, neapelativn� styl, kter� dosahuje skoro p�edlistopadov� �rovn�. Nov� objekty m�vaj� �ivotnost slavnostn�ho odhalen�, pak n�sleduje v�cem�n� smrt, jinak �e�eno nez�jem. Ony plechov� klasy p�ed ministerstvem zem�d�lstv�, maj�c� dne�n�m lidem p�ipomenout n�silnou kolektivizaci venkova, nestoj� za pozornost ani vandal�m. V�tr si s nimi porad� s�m. Vlaj�c�-nevlaj�c� �esk� vlajka na podstavci hodn�m ciz�ho osvoboditele m� uct�t odboj��e proti komunismu. Zde se d� mluvit o vyho�el�, znepodstatn�l� um�leck� a ideov� imaginaci. Na m�st� sebeup�len� Jana Palacha u N�rodn�ho muzea nemus� chodec ani zpomalit krok. Nepatrn� boule v chodn�ku je v�e, co p�ipom�n� ho��c� lidskou pochode�. V�mluvn�j�� je i k��ek z b�ezov�ch v�tv� a fotografiemi obou Jan�. Rovn� p�ipom�nka brat�� �apk� na n�m�st� M�ru je pouze vtipn� perforovan� k�men.
Jako by se um�lci, pokud v�bec �e�� probl�m monumentu, ost�chali vyslovit emoce obsa�nou plastickou formou. Z�ejm� jde o probl�m dne�n� doby. V�sledkem b�v� nemastn� neslan� p�estylizov�n� n�jak�ho z�kladn�ho tvaru. Tyto pokusy maj� v�t�� vztah k autor�m realizac�, k dob� jejich vzniku ne� k p�edm�tn� str�nce zad�n�. Je smutn�, �e reklamn� praxe, odhl�dnuto od jej� v�udyvlezlosti, v� o �lov�ku v�c ne� �kolem pov��en� socha�ina. P�i proch�zce po Pet��n� si ��k�m: neb�t jin� doby, kter� vedle uzn�n� um�leck� svobody ��dala od socha�e p�inejmen��m stejn� respekt k obsahu zad�n� jako k vlastn� integrit�, musel bych se spokojit nam�sto s u�lechtilou tv��� a pozoruhodn�m socha�sk�m pojedn�n�m postavy Rastislava �tef�nika s jak�msi v�cem�n� neobt�uj�c�m amorfn�m, nic ne��kaj�c�m symbolismem.
Zato pouli�n� figurka�en� n�s o�ividn� bav�. Tu jak�si kuriozita sed� na lavi�ce, tam roztomil� d�ti�ky si p�ed �kolkou hraj�..., v�e vyvedeno v bronzu..., p��padn� um�lohmotn� kravi�ky se proch�zej� po chodn�ku. Ano, hr�t si a pohr�vat n�m jde l�p!

Ji�� Jir�sek
nahoru
Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).

Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.

V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).