![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
D�ky za nezdar!
Milan Hanu�
D�ky za nezdar! Diskusn� ve�er, kter� v r�mci p��prav nov�ho ��sla pravideln� organizujeme, se k "historick�mu" t�matu v�bec nevyvedl. Na��m z�m�rem bylo vyvolat debatu o n�kolika verz�ch �esk�ch d�jin, kter� se v minulosti uplat�ovaly a dodnes p�e��vaj� v podob� r�zn�ch historick�ch legend a m�t�. Ale z�m�r nevy�el. Debata se t��tila, zab�ed�vala do slep�ch uli�ek nebo k osobn�m spor�m. Nastala situace jako vyst�i�en� z eseje Friedricha Nietzscheho O u�itku a �kodlivosti historie pro �ivot, v n� bou�liv�ck� filosof na konci p�edminul�ho stolet� takto pozvedl hlas: "Pohle�me na na�i dobu! Kam se pod�la jasnost, p�irozenost a �istota vztahu �ivota a historie - jak p�ehnan� a neklidn� se ten probl�m p�el�v� nyn� p�ed na�imi zraky! Zavinili jsme to my, kdo se d�v�me?" Diskuse se sice z��astnilo mnoho chytr�ch, vzd�lan�ch a v�en�ch hlav, ale houstnouc� atmosf�ra ve�era sv�d�ila o tom, �e ani na za��tku jednadvac�t�ho stolet� nen� v tomto koutku Evropy vztah �ivota a historie takov�, jak� by m�l b�t, "jasn� a p�irozen�". Naopak, v pohledu na n�rodn� d�jiny je st�le zat�en "p�ebujel�m historismem" a m� daleko ke zdrav� kriti�nosti i ke spravedliv�mu �sudku. Setk�n� dokonce inspirovalo jednu ��astnici k naps�n� kritick�ho �l�nku s n�zvem N�v�t�va ve �tvrt� dimenzi, v n�m� dala pr�chod sv� frustraci z nevyda�en�ho ve�era. V z�v�ru sv�ho koment��e publikovan�ho ve �tvrt�m ��sle St�edoevropsk�ho magaz�nu autorka p�e: "M�ra snesitelnosti byla napln�na. Na�t�st� vyhl�sili p�est�vku, kter� n�m umo�nila nen�padn� odej�t. Jsme zv�davi, zda ono speci�ln� ��slo v�bec vyjde a jak bude vypadat." R�di bychom touto cestou v�em ��astn�k�m nezda�en� debaty pod�kovali, proto�e pr�v� tato zku�enost n�s vyprovokovala ke zv��en� redak�n� aktivit�. Stala se pro n�s jakousi "nietszcheovskou" v�zvou pohl�dnout na dne�n� vztah k d�jin�m kriti�t�ji a zevrubn�ji - v n�rodn�m i evropsk�m m���tku. A z jednoho "historick�ho" ��sla se nakonec vyklubala dv�. P��t� ��slo o p�episov�n� evropsk�ch d�jin vyjde v listopadu, vznikne tak jak�si historick� diptych. Tak�e shrnuto a podtr�eno: D�ky za nezdar! ��fredaktor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() Obsah © Sdru�en� pro vyd�v�n� revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
P�vodn� samizdatov� �asopis PROSTOR, u jeho� zrodu st�li Ale� Lederer, Jan �tern, Jan V�vra a Ji�� Hapala, vznikl v �ervnu v roce 1982. V samizdatov�, "zakonspirovan�" podob� vych�zel a� do roku 1989, celkem 12 ��sel (kv�li hrozb� prozrazen� a z�kazu pou��vali auto�i i p�isp�vatel� pseudonymy).
Od roku 1990 za�ala nez�visl�, kulturn� politick� revue PROSTOR vych�zet (od ��sla 10) v soukrom�m nakladatelstv� a vydavatelstv� Ale�e Lederera, kter� jako�to vydavatel rovn� ��dil redak�n� kruh �asopisu, jeho� �leny byli Rudolf Star� (pozd�j�� ��fredaktor), Jan V�vra, Josef Kroutvor, Milan Hanu� (pozd�j�� v�konn� redaktor) a Stanislava P��dn�.
V jednotliv�ch tematick�ch ��slech revue PROSTOR se objevovaly esejistick� texty zrcadl�c� prom�nu spole�ensk�, politick�, kulturn� i psychologick� atmosf�ry doby. Vedle p�edn�ch dom�c�ch autor� uv�d�la revue p�edev��m v�znamn� p�edstavitele duchovn�ch proud� hl�s�c�ch se k z�padn� kulturn� tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).