Revue Prostor - prestižní společensko-kulturní čtvrtletník zaměřený na aktuální témata z oblasti kultury, společenského a politického života.

 
Předchozí čísla
Modrá čísla je možno si stáhnout
2014 : 103/104 102 101
2013 : 100 99 97-98
2012 : 95/96 93/94
2011 : 92 90/91 89
2010 : 87/88 86 85
2009 : 84 83 81/82
2008 : 80 79 77/78
2007 : 76 75 73/74
2006 : 72 71 69/70
2005 : 67/68 65/66
2004 : 63/64 61/62
2003 : 60 58/59 57
2002 : 55/56 54 53
2001 : 52 51 49/50
2000 : 47/48 45/46
1999 : 43/44 42 41
1998 : 39/40 38 37
1997 : 36 35 34 33
1996 : 32 31

bibliografie 55
bibliografie 43
bibliografie 18
 
Vyhledávání:



Svítání na poušti
Marina Šternová

Čím déle v té zemi jste, tím méně jí rozumíte a nakonec se s tímto pocitem i smíříte. S touto úvahou jsem z Izraele odjížděla po své skoro pětileté diplomatické misi. Z typického izraelského chaosu se nakonec paradoxně stane určitá jistota. A paradoxů je Izrael plný.

Jako nezávislý divák se nepřestáváte divit. Jak může fungovat společnost, která nejen že nemá jasně definované hranice své země, ale chybí jí i ústava zakotvující základní hodnoty a vnitřní pořádek v zemi? Jak vedle sebe mohou žít ortodoxní židé, sekulární Izraelci, izraelští Arabové, početná queer komunita, drúzové či ruští přistěhovalci? A jak může takto nesourodá společnost fungovat v obtížných podmínkách blízkovýchodní pouště obklopena státy, se kterými vede od svého založení jednu válku za druhou, a přitom vykazovat mimořádné ekonomické výsledky a pyšnit se hospodářským zázrakem? A jak takto unikátní společnost zatíženou tenzemi a historií popsat a představit svému okolí?

S tou poslední otázkou v hlavě jsem se letos na podzim ocitla na fotografické výstavě "This Place" v pražském Centru současného umění DOX. Hned několik úvodních fotografií mě udeřilo do očí. Nejen já měla asi brouka v hlavě. Výstava totiž řešila podobné téma jako aktuální dvojčíslo revue Prostor , které nyní držíte v ruce.

Izraelská realita je obtížně uchopitelná a my jsme se jí snažili zprostředkovat "zevnitř", očima, srdcem a myslí těch, kteří v této zemi paradoxů a kontrastů žijí nebo ji důvěrně znají. Oslovili jsme proto jak české a izraelské, tak i palestinské autory, jejichž hlas přispěl ke kýžené polyfonii, prostřednictvím které jsme se snažili proniknout do hloubky izraelské duše a alespoň rámcově podat svědectví o nekonečné komplikovanosti tohoto geopoliticky, kulturně i nábožensky citlivého místa.

Je zajímavé, kolik různých otázek si lidé kladou ve vztahu k Izraeli a kolik lidí má potřebu se k tamní situaci vyjadřovat. A to mnohdy i ti, kteří vědí velmi málo a pouze z "druhé ruky". To by nejspíš nevadilo, kdyby ovšem diskuse nad děním v Izraeli a Palestině nevyvolávala mezi Evropany tak silné emoce. V naší publikaci jsme se snažili zprostředkovat realitu Izraele podle nejlepšího vědomí a svědomí. Přesto je velmi těžké oprostit se od subjektivních pocitů a osobního zatížení. To ovšem přiznávají i fotografové z projektu "This Place". Přestože fotografii používali "demokraticky" a jako "otevřené médium", výsledné obrázky nutně reflektují i jejich subjektivní pocity, osobní zkušenost nebo výchozí názory, se kterými do "onoho místa" přijeli.

Ať už je situace jakákoli, povinností autority, a to především veřejně známé osobnosti, která má moc předávat informace a ovlivňovat veřejné mínění, je být zdrženlivý v přemrštěných soudech, a to platí i o umění. Nesprávně prezentované informace, ať už médii, umělci nebo veřejnými osobami, jsou velmi nebezpečné a jejich překroucení může mít pro dění ve výbušném regionu, jakým je Izrael nebo Palestina, fatální důsledky.

Jednou z fotografií výstavy "This Place" je dílo Jeffa Walla s názvem Svítání. Zachycuje první paprsky vycházejícího slunce nad Negevskou pouští a právě se probouzející beduíny ležící pod olivovníky. Povznášející pocit osvobozující spánku, klidu a usmíření, který tento obraz vyvolává, narušuje vojenská základna a vězení v pozadí krajiny. Jeff Wall na tento těkavý moment s kulminující atmosférou čekal prý velmi trpělivě a dlouho. Výsledkem je neuvěřitelná hloubka obrazu, vizuální i duchovní, která diváka vtáhne dovnitř a nechá vás pozorovat společně s autorem tuto prazvláštní krajinu a její děj.

Podobná vize stála i při zrodu tohoto dvojčísla. Zda se ji podařilo aspoň částečně naplnit, ať posoudí čtenář.

Diplomatka Marina Šternová (*1979) v soucasné době dokončuje doktorát na FFUK a pusobi jako ředitelka festivalu Jeruzalémské dny. V minulých letech pracovala na ministerstvu zahraničí. Její první misí byl Izrael, kde v letech 2010-2014 zastávala funkci kulturní a tiskové atašé.

nahoru
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR
email: prostorevue@gmail.com

Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).

Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.

V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).