|
California point
Milan Hanuš
Můj kalifornský přítel se jmenuje Mark. Setkali jsme se před čtyřiceti lety v zapadlém kině při promítání kultovního filmu hippieovské generace Zabriskie point, on byl na plátně, já seděl v hledišti. Mark, mladý rebel, dobrodruh, romantik a vizionář jako každý správný hippie, nositel svobodného ducha Kalifornie. Ideologické žvásty protestujících studentů v Berkeley ho nudily, hořela v něm vášeň, živelný odpor proti establishmentu a stejně živelná touha po svobodě. Vznesl se v ukradeném letadélku nad Mohavskou poušť jako pták. Tam, v posvátném prostoru věčného ticha a písku, prožil orgiastický zážitek vytržení, zasvěcení do mysteria "posvátného sňatku" v duchu hippieovské volné lásky. Pak už pro Marka nebylo cesty zpátky do civilizované pustiny plné násilí, strachu a přežranosti. Když ho policisté dopadli a obklíčili, raději se nechal zastřelit. Tím však svobodný duch Kalifornie nezemřel. Když represivní složky establishmentu utáhly šrouby a zakázaly květinové mládeži volnou lásku i LSD, někteří následovníci Marka to vzali jako výzvu. K džínům si oblékli sako i kravatu a v přestrojení bobos (buržoazních bohémů) začali pronikat do společenských struktur. Po vzoru Steva Jobse proměnili svět jinými prostředky - ne květinami, ale digitální revolucí. Jiní zvedli kotvy a podobně jako Richard Alpert se vydali hledat duchovní světy do indických ášramů. Tam se z Šavlů stávali Pavlové, z profesora Alperta se stal duchovní učitel Ram Dass, z vědce Fritjofa Capry východní mystikou inspirovaný autor bestselleru Tao fyziky. Pro některé byla Indie daleko, a tak se rad?i obrátili k volné přírodě. Po "jeffersovsku" se rozhodli žít daleko od hlučícího davu a stejně jako Gary Snyder začali objevovat posvátnost divočiny. Další zakládali různá alternativní centra osobnostního rozvoje a lidského potenciálu, které rostly - a dodnes rostou - jak houby po dešti. Vznikla z toho nakonec zvláštní všehochuť new age, která se začala dobře prodávat. Hnutí new age tak vplulo do hlavního proudu a kruh se uzavřel. I tohle je Kalifornie - a nejen tohle. Můj přítel Mark by nad tím vším asi kroutil hlavou. Anebo by nasedl do letadélka a vznesl se nad Kalifornii jako pták. Zkusme také nasednout a spolu s kalifornskými vizionáři zakusit stav, "kdy nemožné se stává možným"! Šéfredaktor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nahoru |
Obsah © Sdružení pro vydávání revue PROSTOR email: prostorevue@gmail.com |
Původně samizdatový časopis PROSTOR, u jehož zrodu stáli Aleš Lederer, Jan Štern, Jan Vávra a Jiří Hapala, vznikl v červnu v roce 1982. V samizdatové, "zakonspirované" podobě vycházel až do roku 1989, celkem 12 čísel (kvůli hrozbě prozrazení a zákazu používali autoři i přispěvatelé pseudonymy).
Od roku 1990 začala nezávislá, kulturně politická revue PROSTOR vycházet (od čísla 10) v soukromém nakladatelství a vydavatelství Aleše Lederera, který jakožto vydavatel rovněž řídil redakční kruh časopisu, jehož členy byli Rudolf Starý (pozdější šéfredaktor), Jan Vávra, Josef Kroutvor, Milan Hanuš (pozdější výkonný redaktor) a Stanislava Přádná.
V jednotlivých tematických číslech revue PROSTOR se objevovaly esejistické texty zrcadlící proměnu společenské, politické, kulturní i psychologické atmosféry doby. Vedle předních domácích autorů uváděla revue především významné představitele duchovních proudů hlásících se k západní kulturní tradici (C.G.Jung, F.A.von Hayek, R.Scruton).